MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hagejernbane?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hagejernbane?

 Post Reply Post Reply
Author
RoyM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 05 august 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RoyM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hagejernbane?
    Posted: 05 august 2015 at 13:24
HeiBig smile
Har et HO-anlegg, men pga. av lite plass inne hadde jeg egentlig tenkt å lage et hageanlegg. Er det noen som har ærfaringe med det å bruke HO-anlegg ute? Jeg vet det finnes G-skale etc. men jeg synes dette blir for stortWink


Med vennlig hilsen
Roy Mediås

HO, Hagejernbane, Storskala
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2015 at 01:11
Hei!
 
Jeg har ingen erfaring med H0 i hagen, men vet at det lar seg gjøre. -Også på våre breddegrader.
Midt på denne siden ligger noen bilder fra en H0/00-bane i Harstad.
Jeg har også noen spørsmål vedrørende hagejernbane i H0, og det gjelder skinner. Jeg har forstått det dithen at det er viktig at skinnene er UV-bestandige, og at Peco-skinner er det. Jeg lurer på om noen har erfaring med, eller vet om C-skinner (Trix) også er UV-bestandige og virker godt i hagen?
 
 


Edited by Roger - 06 august 2015 at 01:20
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2015 at 09:24

Bare å google H0 scale in garden, så finner du eksempler og erfaringer. Tror du må regne med mye sporrensing. Barnåler, løv og annet rusk og rask blir ganske monstrøst i H0.

 

Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2015 at 12:39
Banen Philip fungerer veldig bra og har ligget ute i noen år. Og han sverger til Peco. Jeg har selv prøvd dette for 20 år siden da jeg en periode bodde i en koie i skogen. Jeg sjekket litt på nettet da og fant en del info om det, spesielt fra UK,så det er flere som driver med det. 
Jeg har litt blandet erfaring. Det fungerte i grunn bra og det var veldig artig. Problemet som jeg etterhvert fikk var støvi motor. Koia sto ved siden av en grusvei med en del trafikk og akkurat denne sommeren var det tørt og varmt. Det ble derfor veldig mye støv hver gang en bil passerte. Utover hadde jeg ingen problemer. Banen lå rett på bakken og skinnene ble festet til små stolper jeg slo ned i grussen. 
Back to Top
RoyM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 05 august 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RoyM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2015 at 12:55
Hei og tusen takk så langt for svarene..Big smile

Jeg får google litt å seBig smile.. Det er jo med så mye annet at man må beregne litt vedlikehold etc. når ting er ute. Jeg skal se litt på google etc. Mulig det kommer noen bilder fra prosjektet, når jeg bare har bestemt meg hvordan jeg gjør dette..:) Tog skal jeg ha ute, så da finner man løsninger på broblemene  SmileWink.. Om det er blir ekstra med lodding, jobbing med elektronikk etc. er dette bare gøyBig smileBig smileBig smileClapClapClap
Med vennlig hilsen
Roy Mediås

HO, Hagejernbane, Storskala
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2015 at 17:42
Originally posted by RoyM RoyM wrote:

Hei og tusen takk så langt for svarene..Big smile

Jeg får google litt å seBig smile.. Det er jo med så mye annet at man må beregne litt vedlikehold etc. når ting er ute. Jeg skal se litt på google etc. Mulig det kommer noen bilder fra prosjektet, når jeg bare har bestemt meg hvordan jeg gjør dette..:) Tog skal jeg ha ute, så da finner man løsninger på broblemene  SmileWink.. Om det er blir ekstra med lodding, jobbing med elektronikk etc. er dette bare gøyBig smileBig smileBig smileClapClapClap


i England selges det blader om hagejernbane i 00 (HO), så jeg vill tru at det er en del som driver på med det :)

Edited by Wickerman - 06 august 2015 at 17:49
A matter of life and death
Back to Top
RoyM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 05 august 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RoyM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 august 2015 at 09:36
Det er utrolig mye på nett og i MJ-miljøet. Utrolig med hjelp man får av dere og det setter jeg stor pris påBig smile Det kommer bilder etc. i forumet når vi begynner byggeprosessen. Planleggingen er godt i gangSmile i alle fall!

Med vennlig hilsen
Roy Mediås

HO, Hagejernbane, Storskala
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2015 at 10:13
Hei!
Originally posted by Roger Roger wrote:

Jeg lurer på om noen har erfaring med, eller vet om C-skinner (Trix) også er UV-bestandige og virker godt i hagen?
 
Kanskje ikke så mange som har egen erfaring på dette, men virkelig ingen som vet noe (f. eks. forhandlere av disse skinnene)?
Er de av samme plastkvalitet som Märklin sine C-skinner?
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2015 at 12:27
En ting er UV-bestandighet - et annet er korrosjon.

Det hjelper lite om plasten er UV-bestandig om laskforbindelser, fjærer og andre kontakter er av forskjellig materiale og korroderer.
Jeg mener at selve skinnene til Märklin C-system og de små fjærene/kontaktblikket som forbinder skinnene elektrisk, er av ulike materialer?
Skal du ha en stabil forbindelse utendørs bør den enten være en lodde- eller skruforbindelse. Sistnevnte kan vær vanskelig å realisere i H0.

- Ellers er det en interessant 4-siders artikkel om "H0 i hagen" i siste nummer av "Modelljärnvägs-Magasinet" nr. 21. (NMJ har det?)
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2015 at 19:55
Hei!
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Det hjelper lite om plasten er UV-bestandig om laskforbindelser, fjærer og andre kontakter er av forskjellig materiale og korroderer.
Jeg mener at selve skinnene til Märklin C-system og de små fjærene/kontaktblikket som forbinder skinnene elektrisk, er av ulike materialer?
Er det ikke forskjellige metaller i C-skinnene fra Märklin, kontra C-skinnene fra Trix? Jeg lurer på om C-skinnene fra Trix inneholder nysølv, mens Märklin sine ikke gjør det? Det kan godt hende at det allikevel  er forskjellige metaller i skinnestreng og laskeforbindelser i Trix sine skinner også...
 
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
RoyM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 05 august 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RoyM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 august 2015 at 22:47
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

En ting er UV-bestandighet - et annet er korrosjon.

Det hjelper lite om plasten er UV-bestandig om laskforbindelser, fjærer og andre kontakter er av forskjellig materiale og korroderer.
Jeg mener at selve skinnene til Märklin C-system og de små fjærene/kontaktblikket som forbinder skinnene elektrisk, er av ulike materialer?
Skal du ha en stabil forbindelse utendørs bør den enten være en lodde- eller skruforbindelse. Sistnevnte kan vær vanskelig å realisere i H0.

- Ellers er det en interessant 4-siders artikkel om "H0 i hagen" i siste nummer av "Modelljärnvägs-Magasinet" nr. 21. (NMJ har det?)


Jeg ser de utfordringer det er med H0 ute og derfor har vi valgt å gå får livesteam. Jeg skal se om det blir H0 på terassen, bare for å ha tilgang til tog 24/7...Wink..Star.. Skal sjekke litt i Modelljärnvägs-Magasinet nr. 21 når jeg finner ut hvem som har det. Mulig vi bytter inn H0-anlegget i livesteam, men er ikke sikker..Wink..Må ha noe å feilsøke og "mekke" på også..LOL
Med vennlig hilsen
Roy Mediås

HO, Hagejernbane, Storskala
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 august 2015 at 23:13
Du går snart lei av kontaktproblemer utendørs i skinnene!
Det var min første erfaring fra LGB!
- Selvfølgelig finnes andre skinnematerialer som ikke korroderer like raskt som messing - men de fleste skinnematerialer korroderer etter en tid. Oksydbelegget som da er resultatet, har ganske dårlig ledningsevne.

Det er fint at du trives med "å mekke tog"! - Men jeg tror du fort vil gå lei trivielle kontaktproblemer i skinnene? Større skalaer tillater skrudde lasker som er mindre utsatt for korrosjon - men som regel er det også problemer med kontakt - også i større sporvidder.
Har du besøk og skal demonstrere, så kan du alltid regne med at det oppstår driftsproblemer - det er min erfaring!
Derfor gikk jeg over fra strømførende skinner til "medbrakt strøm" og live steam for nesten 20 år siden.
Da har du annet å feilsøke på - og andre utfordringer!
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 august 2015 at 07:28
Originally posted by RoyM RoyM wrote:

Jeg ser de utfordringer det er med H0 ute og derfor har vi valgt å gå får livesteam. Jeg skal se om det blir H0 på terassen, bare for å ha tilgang til tog 24/7...
Skal sjekke litt i Modelljärnvägs-Magasinet nr. 21 når jeg finner ut hvem som har det. Mulig vi bytter inn H0-anlegget i livesteam, men er ikke sikker..
Hvis du satser på livesteam og batteridrift kan du kjøre 24/7 hele året. Bare se bilder og videoer fra bloggen min. Peco SM32-skinnene mine har ligget ute i snart 5 år uten andre problemer enn å børste bort blader og barnåler.

Hvis du fortsatt vil holde på H0-skalaen, så passer den best innendørs eller til nød som en liten bane under tak på terrassen eller balkongen.

Håper vi kan treffes på et livesteamtreff om ikke lenge ...
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
roccomann View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 17 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote roccomann Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2015 at 20:43
Nå har jeg H0 inne og 0 ute, så jeg skal vel ikke uttale meg for skråsikkert om H0 utendørs, men mine erfaringer med 0-skalaanlegg ute er som følger:
Akkurat som flere andre opplevde jeg hvordan temperatursvingninger og generell korrosjon førte til stigende frustrasjon og dalende entusiasme. Det ble kort sagt mye lodding og lite kjøring.
Selve skinnene (Peco) har ligget ute i årevis og har klart både vinter og sommer med glans.

Men på grunn av nevnte strømproblemer har jeg nå gått over til radiokontroll der loket medfører egen kraft fra 2 9V-batterier. Handkontrollen får også sitt fra et par 9V-batterier. Alt koblet i serie.
Jeg behøver nå ikke å ofre kjørestrøm gjennom skinnene en tanke. Hjertestykkene i pensene oppfører seg som hos jernbaneverket - ingen polarisering er nødvendig.
I loket er det en ESU lyddekoder der alle funksjoner er tilgjengelige.
For meg er radiokontroll tingen.

I samme gate ligger jo også live steam med radiokontroll, men det syntes jeg ble litt for komplisert.
I desembernummeret av Modell & Elektronikk kommer det en liten artikkel om emnet.

Problemet med et batteridrevet RC-system i H0 er selvsagt plassen. Men både batterier og radiomottaker kan f.eks plasseres i vanlig godsvogn eller reisegodsvogn med ledningsforbindelse til loket.
Mvh
Einar B

roccomann
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2015 at 21:08

Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

- Selvfølgelig finnes andre skinnematerialer som ikke korroderer like raskt som messing - men de fleste skinnematerialer korroderer etter en tid. Oksydbelegget som da er resultatet, har ganske dårlig ledningsevne.

Apropos messing: Hvorfor brukes dette materialet til skinner for hagejernbane? I H0-verdenen har til og med Fleishmann forlatt messing til fordel for nøsølv. Såvidt jeg har forstått, er oksydbelegget som dannes på nysølv ledende, i motsetning til bl.a. messing. Har nysølv egenskaper som gjør det uegnet utendørs?

Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2015 at 23:04
Kan det ha med prisen å gjøre at messingskinner foretrekkes?

Uansett blir det interressant å høre om noen har slike erfaringer du etterspør, TorsteinS
Bjørn Egil
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 oktober 2015 at 23:56
Jeg bruker messingskinner av flere årsaker. Oksydbelegget har ingen betydning for livesteam - eller medbrakt strøm. dessuten anløper messing til en farge som kan likne på rust, så man trenger ikke å male.

Ellers mener jeg at nysølv er noen av de dårligste metaller mht. ledningsevne mens messing er av de bedre. Da forutsettes god kontakt mellom skinnene. Vil tro at det skulle gi problemer ved en stor utendørs bane?

Ellers er det jo pussig at ikke flere produsenter enn Peco som bruker nysølv - om dette er bedre? Piko kom vel sist på markedet med messingskinner som LGB.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.