MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hobby-Shop AS avvikler
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hobby-Shop AS avvikler

 Post Reply Post Reply
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hobby-Shop AS avvikler
    Posted: 02 august 2015 at 21:33
Video om Hobby-Shop i Trondheim, Norges eldste MJ-butikk, avvikler dessverre. Opphørssalg nå. (Det kommer en reklamesnutt først, som man må bære over med.)
Svein S
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 august 2015 at 22:07
Er de konkurs eller bare legger ned
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 august 2015 at 07:18
Trist at det skulle bli sånn etter at Kåre døde, men det er jo forståelig. De nevner det jo også i videoen, forstår godt at det er vanskelig å finne noen som kan ta over.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 august 2015 at 11:38
Sic Transit Gloria Mundia...

Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2015 at 17:50
Trist, men høyst forståelig. Verden forandrer seg, og Hobby-Shop hørte hjemme i en annen tid. Det krever veldig mye personlig innsats av den som skal drive en slik butikk i dag, og for å overleve måtte det nok snart gjøres store endringer.

Selv handlet jeg på postordre fra Hobby-Shop allerede for mer enn 40 år siden. Senere hadde jeg en del kontakt med Kåre Windsheimer i engros-sammenheng. Han var en hyggelig og forekommende person, men drev virksomheten på sin svært spesielle måte. Blant annet tok det mange år før han fikk telefon, han ringte inn ordrer til tyske og østerrikske leverandører fra en telefonkiosk! Jeg opplevde også å møte en av de produsentene han var agent for på Nürnberg-messen, og da jeg presenterte meg fikk jeg omgående spørsmål om ikke Hr. Windsheimer snart skulle anskaffe telefon?
Prissettingen var også noe særegen, det tok lang tid før prisavrunding ble innført. Husker blant annet Liliputs E3/3 (tilsvarende NSBs type 25e), rundt 1980 kostet den kr. 503,65.....
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2015 at 00:10
Hehe, det lyder som Kåre ja …
Jeg tror ikke jeg har hørt det om telefonen før, men husker ørene fra barndommens utallige besøk i butikken.

Hobby-Shop må da være omtrent den eneste butikken i Norge som ikke har bankterminal? Utrolig upraktisk å måtte ta ut kontanter.
Mitt siste større innkjøp der skjedde senhøstes i fjor, ved at jeg erklærte at jeg ikke orket å renne rundt i minibanker, og at jeg ville gjøre opp der og da, med innbetaling direkte til konto - så jeg betalte via bank-appen på telefonen, til stor fascinasjon for ekteparet Windsheimer. Og ingen betalte noe bankgebyr, heller, og det likte Kåre godt.

Sterke og klare oppfatninger om saker og ting, det hadde Kåre. Men også fokus og vilje, det er imponerende å tenke på at de nesten klarte 60 år i bransjen.

Det blir underlig når den butikken ikke fins mer - den har jo liksom alltid vært der.

Edited by Henning L - 05 august 2015 at 00:10
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 august 2015 at 12:47
Originally posted by Henning L Henning L wrote:



Det blir underlig når den butikken ikke fins mer - den har jo liksom alltid vært der.


Du er 50, Hobbyshop er 57. Ergo *har* den alltid vært der!

Vi var vel ikke butikkens beste kunder noen av oss, men likevel blir det rart at Hobby Shop forsvinner.
Back to Top
RoyM View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 05 august 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 12
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RoyM Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 august 2015 at 23:08
Synd..Cry Handelt en del mye tog-utstyr der, samt RC-bilder..:) Har handelt der i 30 år..... Rart ingen kjøper dette og viderutvikler dette, da det er mye historie forbundet med Hobby-Shop. Hadde jeg hadd pengene skulle jeg ha kjøpt det!Clap
Med vennlig hilsen
Roy Mediås

HO, Hagejernbane, Storskala
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.