MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Mekanikk for kontrollås til sporsperre/sidespor?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Mekanikk for kontrollås til sporsperre/sidespor?

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Mekanikk for kontrollås til sporsperre/sidespor?
    Posted: 30 juli 2015 at 11:28
Jeg innser at dette spørsmålet kanskje hører mest hjemme i FREMO-rommet, men siden teknikken også kan brukes på vanlige hjemmeanlegg velger jeg å poste i dette rommet i stedet.

Jeg vet at Outbus har noen slike produkter, men jeg har også sterk mistanke om at det finnes flere hjemmesnekrede løsninger som fungerer like bra om ikke bedre. Derfor lurer jeg på om det er noen som ønsker å bidra med noen tips ev. byggebeskrivelser av slike kontrollåser? Bilder er som alltid kjærkomne!Smile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2015 at 12:03
Vi i Skaarerbanen har kjøpt inn slike kontrollåser for bruk på våre moduler. Skaarer mølle har allerede fått, og den fungerer utmerket, og flere industrimoduler er under planlegging.

Vi sjekket litt på forskjellige låser og priser på disse, det trengs tre låskasser med forskjellige nøkler for til et sidespor med sporsperre. Det er en del jobb med å bygge om disse, og det må maskineres noen spesielle deler til sikringen. Vi fant at det ikke var bryet vært å gjøre dette selv med den prisen han tilbyr for sine komplette løsninger.


Steinar
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 juli 2015 at 13:16
OK, så den til Skaarer mølle er et Outbus-produkt? Ja, jeg har kikket på sidene hans, og det er ganske mange komponenter som skal tilpasses og settes sammen, så det er kanskje like greit å bestille derfra fremfor å lage alt selv. Finner ingen priser der da, kan jeg spørre hva dere betalte? Den tredje nøkkelen, hva brukes den til?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2015 at 13:01
Hvordan fungerer et slikt nøkkelopplegg?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2015 at 13:34
Originally posted by einjen einjen wrote:

Hvordan fungerer et slikt nøkkelopplegg?


Den fungerer tilnærmet som i virkeligheten; Sporvekselen er låst i en stilling (hovedlinjen) og kan kun legges over ved at togpersonalet først låser opp en lås med nøkkelen. Nøkkelen kan da ikke tas ut før sporvekselen er lagt tilbake i "normalstilling" og låst.

Nøkkelen får en på stasjonen som har ansvaret for sidesporet, og den skal returneres dit når skiftingen er avsluttet. Det er garantien for at ikke vekselen kan ligge i feil stilling når neste tog kommer.


Litt mer avansert blir det når det befinner seg en sporsperre på sidesporet, hvilket det normalt gjør for å forhindre at vogner skal begynne å rulle ut mot hovedsporet. Da blir virkemåten omtrent slik:

-Togpersonalet får med seg nøkkel til sidesporet fra foregående stasjon
-Nøkkelen benyttes til å låse opp sporsperren
-Sporsperren legges av.
-Dette frigir en annen nøkkel som togpersonalet låser sporsperren i åpen stilling med og tar ut av låsen
-Nøkkelen man har tatt ut av sporsperren settes så i låsen på sporvekselen inn til sidesporet og brukes til å låse opp denne slik at den kan betjenes
-Skiftingen utføres og alt som er låst/låst opp bringes tilbake i normaltilstand i motsatt rekkefølge av starten.
-Den siste nøkkelen man da får ut igjen fra sporsperren (den første man satte inn når man startet) skal så tilbake til stasjonen der den hører hjemme.

Edited by eika - 31 juli 2015 at 13:34
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2015 at 14:23
Sporsperre og sporveksellås på Skaarer mølle er fra Outbus. Det trengs tre låskasser, hvorav to må ha like nøkler til et slikt opplegg. Vi hadde en samlebestilling på mange slike, og betalte vel en ca 800,- pr sett. Det å finne egnede låskasse/nøkkel var ikke lett, og da kostet de nærmere 200,- pr stk. Det finnes mange billigere, men da passer nøkkelen i alle låsene, og da er vitsen borte.

Funksjonen er som Eirik beskriver over.


Steinar
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2015 at 15:45
Til FREMOdulen for Vallekilen laget jeg en forenklet versjon basert på låser kjøpt på Biltema, og mikrobrytere. Biltema's låser finnes med 10 forskjellige nøkler, så det er mulig å få to like om man leter litt.



En nøkkel settes i lås A, og dermed kan lås B vris over for å åpne sporsperre og frigjøre nøkkelen som dermed flyttes til lås C for å legge over vekselen.

Baksiden ser slik ut



Litt fiklete å få mekanikken til å fungere, men denne låsen har nå vært med på ganske mange FREMOtreff med lite problemer.

Hilsen Halvor

Edited by halvors - 31 juli 2015 at 15:45
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2015 at 16:56
Steinar:
OK, tre låsekasser men kun to nøkler, da er jeg med. Med "sett" regner jeg med du mener 1 dobbel og 1 enkel mekanisme; dobbel for sporsperre og sporvekselnøkkel, og enkel for kun sporveksel?

Halvor:
Interessant forslag til løsning, takk for den! Ser på bildet av baksiden nå, og lurer litt på koblingene. De to mikrobryterne styrer hver sin Tortoise for hhv sperre og veksel, og ett av kontaktsettet på hver Tortoise går tilbake til hhv rød og grønn LED på panelet, stemmer det?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 juli 2015 at 20:31
Ja, koplingene på baksiden er ikke så lett å finne ut av fra det bildet. Men mikrobryterne styrer hver sitt rele som polvender 12V spenningen for styring av hver sin Tortoise. LEDene er enkelt koplet i serie med hver Tortoise for å indikere hvilken stilling de står i. Av kontaktsettene på Tortoise brukes kun et til omlegging av spenning til vekselkrysset.

Litt av poenget med mekanikken er at nøklene kan kun fjernes fra låsene når de står i den ene stillingen. Dermed oppnår man at hver lås kun kan betjenes i en bestemt rekkefølge i forhold til de andre låsene, som Eirik har beskrevet.

Hilsen Halvor
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 august 2015 at 05:46
Takk for svar. Nå beveger jeg meg litt vekk fra det opprinnelige temaet, men kan jeg spørre hvorfor du styrer Tortoisene via rele og ikke direkte fra mikrobryterne? Hvis det er samme type mikrobryter som f.eks Bullfrog bruker, med 3 kontakter, kan jo de polvende direkte uten å gå veien via et rele...
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 august 2015 at 08:29
Min mikrobrytere har bare en skiftekontakt, og kan derfor ikke koples for enkel polvending. Derfor bruken av releer i tillegg.

Er du sikker på at Bullfrog sin mikrobryter har mer enn en skiftekontakt? På nettsiden nevner de bare en SPDT (Single Pole Dual Throw / en pol to stillinger), riktignok med 3 tilkoplinger, men det er bare for den ene bryteren...

Hilsen Halvor
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 august 2015 at 08:42
Selvfølgelig har den bare en pol, det er bare jeg som roter. Du har helt rett!Embarrassed Det er mulig å montere en ekstra mikrobryter på Bullfrog-en, men den leveres bare med den ene.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 august 2015 at 17:15
Originally posted by halvors halvors wrote:

Min mikrobrytere har bare en skiftekontakt, og kan derfor ikke koples for enkel polvending. Derfor bruken av releer i tillegg.

Hilsen Halvor


Er det ikke en vekselkontakt på microbryteren din? I så fall burde det jo være mulig å styre tortoisen direkte ved å bruke en AC-trafo og et par dioder direkte på den vekselkontakten ?
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Steinar Snøtun View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 22 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 143
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar Snøtun Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 august 2015 at 17:26
Det må da være enklere å bruke en helt mekanisk sikring, og ikke tror jeg det blir det noe dyrere heller. Mener vi ga ca 800,- for et komplett sett. Da slipper man også å trekke strøm fram til modulen, og det hele er pent innebygget i modulen og forbildemessig det mest korrekte etter min mening
Steinar
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 august 2015 at 18:18
Utseendemessig er Outbus-løsningen helt klart bedre. Det spørs vel om man først og fremst er ute etter funksjon eller utseende .
Biltemalåsene koster ca. 30 kr stykket, og det andre leamikket hadde jeg liggende .

Til Eirik: Selvsagt kunne man bruke en AC-trafo, men det er etter hvert enklere og billigere å få tak i en 12V DC forsyning...

Hilsen Halvor
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.