MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kobling av Peco kryssvelksel
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kobling av Peco kryssvelksel

 Post Reply Post Reply
Author
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kobling av Peco kryssvelksel
    Posted: 25 juli 2015 at 22:32
På grunn av plassen til rådighet har jeg sett meg nødt til å bruke to "electrofrog" kryssveksler (Peco SL-E180) på en av stasjonene.  Jeg trodde at jeg hadde koblet riktig vha av "brytere" fra Tortoisene til hjertestykket/krysset, men når sporveien ikke går rett gjennom krysset (avvik) får jeg kortslutning og kortslutningsvernet lyser opp (12V billamper).  Er det noen som har et koblingssjema som kan løse dette? Selv Allan Gartner´s gode internettside ga ikke tilfredsstillende svar.

Det er mulig at jeg har skadet digitalenheten i testingen.  Min Digitrax Zephyr gir kjørestrøm og slår lyd av og på, men ellers kan jeg ikke slå på lys eller horn. Jeg kan også lese og sette adresser.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2015 at 23:15
Hei Morten

Har du en link til veiledningen evt kan du skanne den inn ?
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2015 at 23:47
Hei igjen.
Ut fra det jeg kan forstå er det ingen forskjell på single og double slip.

Har nettopp slitt meg gjennom oppkopling av dette i klubben.
Ta en tur på onsdag

Her er et skjema jeg lagde for kobling av double slip.



Se om det gir noen mening .,
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2015 at 00:18
Takk for raskt svar, Jarle. Det er slik jeg har koblet den (som to enkeltveksler). Får feilsøke litt mer og kanskje ta turen innom på onsdag.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2015 at 00:47
Hei Morten

Merk at bryterne styre motstående hjertestykke og ikke "hosliggende" som er vanlig.

Tror det er best du tar en tur med mindre du ikke finner ut av pkt 4 på denne
http://www.peco-uk.com/imageselector/Files/Instruction%20sheets/HO-OO%20Electrofrog%20Turnouts.pdf




Edited by jhh61no - 26 juli 2015 at 00:54
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2015 at 11:25
Jeg har både enkel og dobbel kryssveksel fra Peco, og begge to kobles som to enkeltveksler slik som nevnt over her. Det eneste du må huske på er at høyre sporveksel/tungepar (med vekselen "liggende") styrer polariteten på venstre skinnekryss og motsatt, ut over det trengs ingen kompliserte koblinger.

Du må også ha isolerlasker i endene på de fire skinnene ut fra kryssene. og ved kjøring må du passe på at begge vekselmotorer er satt riktig. Det krever litt tilvenning, men når det først sitter er det rimelig selvforklarende (snakker av erfaring, jeg knotet fælt i begynnelsen før jeg forsto prinsippetSmile).
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2015 at 22:21
Takk til Jarle og Svein for (igjen) gode råd og beskrivelser og til Eirik Bronebakk for tett oppfølging via andre sosiale medier.  Jeg hadde gjort en dobbeltfeil som gjorde det mulig å kjøre gjennom krysset uten problemer, men med kortslutning ved avvik.  Da jeg loddet ledninger til Tortoisene for noen måneder siden (uten å dokumentere) tenkte jeg feil og loddet de to fargene for skinnestrømmen motsatt.  Jeg overså at dette egentlig var to motstående sporveksler og at bryteren i Tortoisen gir strøm til "motsatt" hjertestykke.  i iveren å få alt ferdig klarte jeg å feilkoble ledningene til de to hjertestykkene gjennom hver sin 12 pære.





Etter alle gode råd ble polariteten fra Tortoisene snudd, og motsatt hjertestykke fikk strøm fra hver sin Tortoise (slik alle tegningene over viser).  Og nu går alt så meget bedre.

Jeg har laget en liten filmsnutt som viser resultatet etter feilsøking og omkobling.

Min Digitrax Zephyr har dog fått et par smeller som jeg må følge opp.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2015 at 22:44
Godt å høre Morten 😀
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juli 2015 at 21:10
Det kan meddeles at min Digitrax Zephyr Xtra, som etter noen kortslutninger hadde flere feil (blant annet ikke mulig å stoppe i en retning, et lok med full/ingen fart, ikke mulighet til å slå på lys på noen lok) fungerer utmerket etter gjennoppretting til fabrikkinnstillinger.  Jeg er veldig fornøyd med Digitrax sine sider og gleder meg til å trekke loconettkabler for operasjon.  Men først må nok  resten av sporveien legges.Tongue
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juli 2015 at 22:41
Godt å høre at du fikset både kryssveksel og Zephyr Xtra.
En annen mulighet vedr kryssvekselen kunne kanskje vært FrogJuicers fra Tam Valley?
Tenkte at det kan være greit å nevne selv om du og andre har fått til en annen løsning.
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.