MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hvor får man norske hus
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hvor får man norske hus

 Post Reply Post Reply Page  <1234 5>
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2015 at 11:42
Når du ganger opp de mikrometerne til H0-skala, hva blir dimensjonene på overliggerne til det huset der?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2015 at 11:43
Slike hus er det lite av på Østlandet hvor jeg bor. Hus i sveitser-stil tror jeg er mest typisk i store deler av Norge.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2015 at 11:49
Disse har nok altfor mange begrensninger i hvor stort de kan printe og oppløsning, og hvor holdbart materialet er osv. Jeg vil tro en bra printer koster mye mer enn 35.000.- Husk også at du må ha lovlige lisenser på programvaren som skal benyttes og at du må ha et registrert firma for å selge noe.

Prisen på et bygg kan neppe gå over 500,- per stk. En får kanskje solgt 20-30 stk for den prisen.

Da skal det en del til før det lønner seg å selge slikt.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2015 at 15:10
500,- for et norsk hus må da være overkommelig, sammenlignet med hva bayerhus og bindingsverk koster.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2015 at 18:51
Som sagt er dette huset tegnet nøye med forbilde i et hus i Ås i Akershus. Dette er typisk 80talls stil der i Norge jeg bodde. Jeg bruker et 3D-program som er freeware lovlig og programmet spør ikke etter nøkkel.
At jeg trenger firma er feil. Jeg må bare føre regnskap og betale skatt. Jeg har ingen planer om å starte firma men likevel blir det 14 dagers angrefrist på det jeg selger. 
Nå er huset ferdig tegnet og en pris på ca 350kr blir det nok. Her er bilde av ferdig tegning. Jeg skal sende inn for å få prototyp og er den bra så blir det annonser på Finn.no og mj-børsen.

Ferdig tegnet, og denne skal selges om noen dager for 350 kroner på shalpways:
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2015 at 19:01
Jeg lurer fortsatt på dimensjonene til overliggerne da, de ser veldig grove ut...
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2015 at 19:32
De er ikke så grove som de ser ut

Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2015 at 20:00
Neivel? Hvor grove er de da, kan du ikke bare komme med målene i stedet for å unngå å svare på spørsmålet mitt?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2015 at 20:09
0.6millimeter

Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2015 at 20:49
OK, takk for svar. Jeg syntes de så litt grove ut ja, og 0,6mm tilsvarer drøyt 52mm i H0. Det er noen voldsomt tykke bord, så jeg anbefaler at du prøver å gå ned til hvertfall halvparten. Vanlig bordtykkelse på tømmermannspanel er vel 18-20mm eller deromkring, det blir 0,2-0,23mm, altså bare ca en tredjedel av det du har tegnet. Litt overdimensjonering på smådetaljer er vanlig i modellsammenheng, men disse overliggerne dine er rett og slett for tykke til at det ser realistisk ut.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2015 at 21:47
Her er det rettet opp. I morgen så kjøper jeg 3D printer og starter produksjon. Kan jeg gå ut med 450kr for denne? Den er jo typisk norsk 80-tall. Faller etc lager ikke noe slikt.





Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2015 at 22:06
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Mer detaljer: det skal lages i ABC plast og angående nøyaktighet så opererer jeg i mikrometer i programmet jeg bruker. Dette skal bli god kvalitet.
Et slikthus vil ligge på ca 22€.
Som sagt har dette huset et 80-talls hus i Ås kommune i Akershus som forbilde og er meget likt. I virkeligheten er dette huset rødt.


Har du målt opp forbildet eller tar du det litt på øyemål? Dimensjonene på panelet kan tyde på det siste...

Og noen bilder av forbildet hadde absolutt gjort seg.

Forøvrig er jeg litt i stuss på om du har tenkt å printe huset som en eneste stor kloss.Hadde det ikke vært bede å printe veggene liggende flatt og taket som en egen del? Altså et enkelt byggeset.

Edited by Håvard H - 28 juli 2015 at 23:09
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2015 at 23:05
Hva gjør du med vinduene? De kommer veldig langt inn hvis veggene skal være så tykke. Detaljer som takrenner og hengsler bør du også ha med hvis folk skal være villige til å betale for det. Taket skal vel ha takstein? Ingen tak er flate. Pipa ser vel heller ikke slik ut? Tror det er et krav i Norge å ha pipehatt så det ikke renner vann eller kommer gjenstander og dyr ned i pipa / peisen. Dessuten er det vel en nødvendighet med grunnmur? Hjørnene pleier også å ha en forsterkning.

Dessverre så kjenner jeg ikke igjen denne byggestilen. jeg jobbet litt sammen med noen arkitekter og forsket litt på hustyper og stiler for et par år siden, men kom aldri borte i noen 1-etasjes hus med stående panel og slikt tak dom det du har tegnet. Det nærmeste er kanskje et hus fra Block Watne, men også her er det typisk med en blanding av liggende og stående panel, samt flere vinduer og gjerne flere etasjer. Spørsmålet er da hvor typisk norsk hus dette er, og hvor interessant dette er for "folket". Hvis dette er typeisk ehus i Østfold, kan det være at kundegruppen din også bare er der.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2015 at 23:29
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

At jeg trenger firma er feil. Jeg må bare føre regnskap og betale skatt. Jeg har ingen planer om å starte firma men likevel blir det 14 dagers angrefrist på det jeg selger. 

Alle som selger noe kommersielt, må være registrert i Enhetsregisteret i Brønnøysund (som forøvrig er gratis). Men man er ikke mva-pliktig før man har oppnådd en omsetning på 50.000 i løpet av 12 mnd. Altså ikke per år (og omsetningen nullstilles ikke etter 12 mnd). Det vil si for deg når du har solgt rundt regnet 100 hus til 500 kroner stk. Før dette kan du heller ikke trekke fra MVA på utstyr og forbruksmateriell på det du kjøper, noe som bare resulterer bare i at du tjener mindre på det du selger.

Men det er korrekt som du sier at du fører regnskap selv, fyller ut fullstendig selvangivelse med tillegget alminnelig næringsoppgave og skatter av inntekten.

Slike regler er laget for at det ikke skal foregå svart arbeid, og at de som driver seriøst ikke skal gå i tap eller konkurs fordi andre driver useriøst.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Toftebanen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 august 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Toftebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2015 at 23:50
Hva skal du med registrering i Brønnøysundregisteret hvis du bor i Nederland?? Kan ikke se hva norske myndigheter skal bry seg med hvis du sitter i Nederland og tegner "norske" hus 8 timer hver dag......... det må i så fall være NAV som stiller spørsmål om du er berettiget uføretrydet, noe du selv nevner at du er i et tidligere innlegg
Jarle
Back to Top
Roger View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1620
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Roger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2015 at 00:02
Hei!
 
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Et så typisk norsk 80-talls hus har dere vel aldri sett hos feks Pola eller Faller...
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Den er jo typisk norsk 80-tall. Faller etc lager ikke noe slikt.
 
Det er faktisk slik at Faller produserte en serie med 3-4 forskjellige nordiske/skandinaviske H0-hus med "trepanel" i tidsrommet 1967-73. Disse var ganske generiske i sin utforming og var faktisk litt typiske også for 80-tallet. De er for lengst gått ut av produksjon, men det hender at de dukker opp på ebay enten bygde eller ubygde til en ganske hyggelig pris. Dette er ikke det mest typisk norske, men ett eksempel på ett av husene i denne serie (vinduene er ikke riktige!!).
 
Når det gjelder Pola har de ikke masseprodusert norske hus fra 1980-tallet, men fra 1880-tallet skulle vel dette huset, opprinnelig produsert av Pola, passe ganske godt inn på en norsk modelljernbane. Jeg tror jeg så noen til salgs oppe hos Amundsen.
 
 
Med vennlig hilsen

RGER
“Det finnes ett forbilde for alt”
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2015 at 00:04
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Hva gjør du med vinduene? De kommer veldig langt inn hvis veggene skal være så tykke. Detaljer som takrenner og hengsler bør du også ha med hvis folk skal være villige til å betale for det. Taket skal vel ha takstein? Ingen tak er flate. Pipa ser vel heller ikke slik ut? Tror det er et krav i Norge å ha pipehatt så det ikke renner vann eller kommer gjenstander og dyr ned i pipa / peisen. Dessuten er det vel en nødvendighet med grunnmur? Hjørnene pleier også å ha en forsterkning.

Dessverre så kjenner jeg ikke igjen denne byggestilen. jeg jobbet litt sammen med noen arkitekter og forsket litt på hustyper og stiler for et par år siden, men kom aldri borte i noen 1-etasjes hus med stående panel og slikt tak dom det du har tegnet. Det nærmeste er kanskje et hus fra Block Watne, men også her er det typisk med en blanding av liggende og stående panel, samt flere vinduer og gjerne flere etasjer. Spørsmålet er da hvor typisk norsk hus dette er, og hvor interessant dette er for "folket". Hvis dette er typeisk ehus i Østfold, kan det være at kundegruppen din også bare er der.

Et tilsvarende hus i denne størrelsen med det utseendet og stående panel står i Kroer i Ås kommune i Akershus. Hvor mange ganger må jeg skrive det? I Vestby og Ås kommune i Akershus er det en god del av disse husene.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2015 at 00:07
Har du hørt om papp på taket på virkelige hus? Du får kjøpt noe som kalles papp, det er ikke papp med det er like flatt. Huset er tegnet etter forbilde.
Da er taket flatt.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2015 at 00:45
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2015 at 07:11
Hvor mange tror dere vil kjøpe dette og til hvislen pris?




Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2015 at 07:17

 
Det er faktisk slik at Faller produserte en serie med 3-4 forskjellige nordiske/skandinaviske H0-hus med "trepanel" i tidsrommet 1967-73. Disse var ganske generiske i sin utforming og var faktisk litt typiske også for 80-tallet. De er for lengst gått ut av produksjon, men det hender at de dukker opp på ebay enten bygde eller ubygde til en ganske hyggelig pris. Dette er ikke det mest typisk norske, men ett eksempel på ett av husene i denne serie (vinduene er ikke riktige!!).
 
Når det gjelder Pola har de ikke masseprodusert norske hus fra 1980-tallet, men fra 1880-tallet skulle vel dette huset, opprinnelig produsert av Pola, passe ganske godt inn på en norsk modelljernbane. Jeg tror jeg så noen til salgs oppe hos Amundsen.
 
 
[/QUOTE]

Ja men da er det jo fint at det kommer i produksjon om noen dager, da...
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2015 at 07:18
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Et tilsvarende hus i denne størrelsen med det utseendet og stående panel står i Kroer i Ås kommune i Akershus. Hvor mange ganger må jeg skrive det?


Det hjelper ikke å skrive ting flere ganger når det du skriver ikke virker troverdig.

Kroer er jo ikke store stedet, og det er ikke mange hus med helvalmet tak der.  Det eneste jeg kan finne som kan være i nærheten av din beskrivelse har to etasjer og to piper - og takstein på taket.  Men det er rødt, som du skriver.


Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2015 at 08:55
Jeg kan være enig med Helge Johan at det var en god del slike "kataloghus" blant ferdighusprodusentene på 80-tallet, og det er faktisk en del av de fortsatt. Dette var vel i utgangspunktet ikke et veldig norsk uttrykk, men var heller produsentenes forsøk på å tilnærme seg trendene fra kontinentet. 1-etasjes hus med stående tømmermannspanel og valmet tak var ganske vanlig å se, men da var det helst også med ekstra detaljer som falske skodder og H-vinduer med utenpåliggende juksesprosser. Videre var det nok mer vanlig med takstein på disse husene, og ikke takpapp.

Hustypen i seg er vel kurant nok slik jeg ser det, men det mangler mye på detaljene, pluss at den "innrammingen" av inngangpartiet ikke ligner noe jeg har sett tidligere. Jeg savner også vannbord over vinduene, og utformingen av takrenner og nedløp virker litt merkelig. Plasseringen av overliggerne ser heller ikke helt bra ut; siden disse husene sjelden hadde vindusomramming var det vel mest vanlig å justere avstanden mellom overliggerne slik at de havnet akkurat i ytterkant av vinduene..?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2015 at 09:20
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Har du hørt om papp på taket på virkelige hus? Du får kjøpt noe som kalles papp, det er ikke papp med det er like flatt. Huset er tegnet etter forbilde.
Da er taket flatt.


Jeg tror du bør ta inn over deg at det er et forholdsvis kresent publikum du henvender deg til.

At du er nødt til å argumentere knallhardt for at dette er et typisk norsk hus burde kanskje fortelle deg at dette neppe blir en bestselger?

Det hjelper lite at du personlig oppfatter dette som et typisk norsk hus hvis dine potensielle kunder ikke er enig.

Og hvorfor poster du ikke noen bilder av huset?

Back to Top
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2015 at 09:51
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:


Og hvorfor poster du ikke noen bilder av huset?




Tok en kjapp tur gjennom Kroer i Google Maps. Det kan være Kroerveien 14 Helge Johan sikter til...?




Forøvrig Helge Johan: Det er et vanskelig marked du begir deg inn i. Det er ikke så mange som driver med modelljernbane, og mange av de (i utgangspunktet få) potensielle kundene dine er svært kresne og kvalitetsbevisste, noe denne tråden understreker.
Det sies at om man gjør hobbyen sin til jobb mister man hobbyen sin, og det er det noe sant i. Så sant ikke hobbyen din er gründervirksomhet vil jeg anbefale deg å heller fokusere på å bygge dine egne modeller, og kose deg med å jobbe med dem. Da kan du få mer glede av det, du bruker ikke tiden på å tilfredsstille andres krav, og om andre synes modellene dine ikke er fine så kan de gå og legge seg sulten.

 På ditt anlegg er det du som bestemmer hvordan taket skal se ut!
Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2015 at 18:54
Jeg trengte et billig hus til å finansiere tilbakebetaling for lån til 3D-printer men nå holder jeg på med denne og alle detaljer skal med. Jeg sitter med kalkulator og regner ut på mikrometeren hvor brede panelplankene er feks og hvor mange planker det skal være på veggene for at det skal være riktig. Lengde og bredde har jeg allerede laget riktig på mikrometeren og da kan man vel kalle det for eksakt HO. Se bildet. Firmaet som selger det kaller den for Burstova 1. Jeg lager det med tanke på gress på taket og tar derfor ikke murstein. 




Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2015 at 20:07
Bare en liten, praktisk opplysning om slike hus-(hytte-)tegninger du viser her.

I de vanlige målestokkene de er laget for (1:200, 1:100 eller 1:50) er panel sjelden tegnet med riktig bord-bredde.
Dette fordi det viktigste på tegningen er å vise typen panel. På de minste målestokkene vil strektykkelsen bli for tykk og dermed gi et uheldig inntrykk.
Bjørn Egil
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2015 at 20:18
...

Edited by KjellAn - 01 august 2015 at 00:28
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2015 at 20:19
Enig med Bjørn Egil her. Tror nok det beste er å ta utgangspunkt i reelle dimensjoner for passende panelbord (sjekk f.eks prislister på byggvarehus, der er ofte de ulike dimensjonene listet opp) og bruke det som utgangspunkt, deretter kan du fordele bordene jevnt utover veggen slik at alt går opp med dører, vinduer og hjørner. Plasser f.eks først overliggere ved hjørner og inntil vinduer og dører, deretter måler du tomrommene som er igjen mellom disse, og fyller de med passende antall bord.

Husk også at avstanden mellom overliggerne ved vanlig tømmermannspanel skal være smalere enn bordbredden, grunnet overlappingen mellom over- og underliggere. Andre typer stående panel kan ha ulik bredde på over- og underliggere, og da må avstanden justeres tilsvarende.


Edited by Svein_A - 29 juli 2015 at 20:23
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juli 2015 at 20:30
Jeg tar eksakt høyde ut ifra mål på tegningen og teller antall planker og da blir tykkelsen så ekte som mulig. Et ferdigprodusert produkt - hvorfor tror du jeg kjøpte 3D-printer i dag? Er det ikke nettopp for å komme med et fysisk produkt?
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1234 5>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.