MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hvor får man norske hus
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hvor får man norske hus

 Post Reply Post Reply Page  <1 345
Author
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2015 at 08:57
Det er nok mange som syn's plastikkbyggesett må males eller 'værbites'.
Plastikk ser plastikk ut dersom det ikke gjøres noe med ....
Bjørn Egil
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2015 at 11:08
Mulig det. Nå lager jeg en god etterligning av vanntårnet på Simonstad stasjon, typisk norsk, og skal det se ut som ekte stein på veggene så må det nok litt bearbeiding til, feks litt maling for å få nyanser i steinen.
På den annen side er nok plastikkmodeller lettere å sette sammen for nybegynnere enn tremodeller. Man kan si at jeg gjør modellen mer "byggevennlig". Så kan de proffe male nyanser og bearbeide mens nybegynnere ikke er så nøye på det.

Edited by HJM.models - 28 august 2015 at 11:12
HJM.models
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2015 at 13:40
Legger du ut bilde av vanntårnet også ?   
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 august 2015 at 17:19
Ja. Det er ikke ferdig tegnet og 3D printeren er til service. Det er et steinvanntårn så jeg skal lage steiner i mursteinsfasong i ulik størrelse of printe ut i grått. Så kan steinsjateringer males av dere. Jeg skal også selge i mursteinsfarge. Det er en ganske grei etterligning av Simonstad vanntårnet, men alt jeg har å gå etter er 3 fotoer på Internett så ikke forvent samme utseendet 100%.

Edited by HJM.models - 28 august 2015 at 17:25
HJM.models
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2015 at 04:55
Er norsk vanntårn noe dere ønsker dere?. Kom gjærne med ønsker. Jeg har ikke hatt suksess med laftete setra hus, bare en ordre så det virker som det er en ting som ikke står på deres ønskeliste. Jeg setter veldig pris på om dere kan fortelle meg hva dere ønsker i norske modeller så jeg kan gi dere det dere vil ha. Angående min egen bane lager jeg litt histen og pisten i skala O, men jeg ønsker å gi dere det som DERE ønsker dere for det tegnes jo i HO.

Edited by HJM.models - 29 august 2015 at 05:04
HJM.models
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2015 at 07:10
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

Er norsk vanntårn noe dere ønsker dere?. Kom gjærne med ønsker. Jeg har ikke hatt suksess med laftete setra hus, bare en ordre så det virker som det er en ting som ikke står på deres ønskeliste.

Du må nok være tålmodig:-) Men et sånt stabbur må helst stå i et miljø, dvs et helt gårdstun. Det er nok andre ting som er enklere å plassere på anlegget. En norsk enebolig et sikkert bra, men hvorfor ikke gå tilbake til 50-tallet? Disse husene står ennå, og du får med dem som liker å modellere denne perioden. Enkle verkstedbygninger er en annen idé .
Hva med flere slike detaljer som finnes/fantes langs linjen og på stasjonsområdene? Det kan være små, enkle ting som ikke lett fåes andre steder

Dette var bare noen tanker. Selv kjører jeg tysk n-skala så jeg er utenfor målgruppen din.
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 august 2015 at 08:22
Jeg ga jo en del tips i starten av denne tråden feks en tradisjonell norsk landhandel. Gå til bake til starten av tråden å ta med rådene du fikk fra flere der når du skal produsere en modell. Som det sies, er nok stabburet/ laftehytta ikke enkel å plassere på et sannsynlig sted anlegget.
Back to Top
HJM.models View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 august 2015
Status: Offline
Points: 576
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HJM.models Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2015 at 10:51
3D-3Dprinteren min er til service nå så jeg får ikke printet ut vanntårnet enda men hva syntes dere om dette utkastet til vanntårnets 1 eatsje>? Det er KUN 1 etasje. Den blir byggesett.
HJM.models
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2015 at 12:08
Originally posted by HJM.models HJM.models wrote:

3D-3Dprinteren min er til service nå så jeg får ikke printet ut vanntårnet enda men hva syntes dere om dette utkastet til vanntårnets 1 eatsje>? Det er KUN 1 etasje. Den blir byggesett.


Det er altså dette bygget du skal lage en modell av:



Fugene er alt for grove, og det vil kreve masse etterarbeid å få overflaten til å ligne på hugget stein.

Over døra skal det forøvrig være en hel stein.

Du nevner et annet sted at du har sett på bilder av forbildet. Men tar du mål? Skaffer du deg underlagstegninger i skala?

Du må utvikle ditt kritiske blikk hvis du skal ha noen fremtid i denne bransjen!


Edited by Håvard H - 04 september 2015 at 12:15
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2015 at 12:13
Her er tårnet, for dem som er interessert:

Edited by bkv1 - 04 september 2015 at 12:14
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 september 2015 at 15:44
Sjekk også hjørnesteinane på tegningen din.
AT
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <1 345

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.