MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hvor får man norske hus
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hvor får man norske hus

 Post Reply Post Reply Page  123 5>
Author
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hvor får man norske hus
    Posted: 25 juli 2015 at 16:22
Hvor får man norske hus? Tenker da på feks med trepanel, valmet tak og typisk norsk....
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2015 at 17:07
Heisann!
Skipsmodeller har jo noen flotte laserskjærte byggesett i tre av norske hus. Det finnes vel også et og annet sett fra Artitec i resin med norsk forbilde som dukker opp i ny og ne. Ellers litt diverse i skylineserien til NMJ. SMB har vel også lansert noen bygg. Resinmodeller har noen småbygg som telefonkiosk, apparatkiosk, venteskur etc.
Kunne ønsket meg følgende: Norsk landhandel, kraftstasjon, typisk norsk industribygg, en ny serie med norsk godshus, stabbur, liten norsk kirke ( ikke stavkirken som finnes), grendeskole og flere bolighus.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2015 at 17:34
Jeg 3D tegner noe, skjønner du. Lurte på å sende inn noe. Hva ville du anbefalt for å få et skikkelig norsk miljø?
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2015 at 17:41
Vet ikke om jeg føler meg kvalifisert til å gi de svarene du kanskje bør arbeide ut i fra, men kan jo prøve. Synes også du skal vente på svar fra flere før du setter i gang et prosjekt, for dette er interessant. Trenger du eksempler på helt konkrete bygg?
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2015 at 17:46
Hva ville du si om markedet for typisk norske hus, feks hvis du hadde ca 100 forkjellige modeller?
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2015 at 18:19
Antall modeller tørr jeg ikke uttale meg om, men det er definitivt marked for norske bygg. Kan komme med noen eksempler fra Østfold: Taklund ( gård/ husmannsplass ), Aspedammen jernbanestasjon, gamlebygget til Holth landhandel, Agnalt skole, Idd Kirke. Generelt, noen bolighus i jugendstil. Prøv kanskje litt i det små først, hva med grindene til en gammeldags norsk planovergang?
Har du selv tenkt på noen bygg?

Edited by Skiftetraktor - 25 juli 2015 at 18:28
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2015 at 18:22
En klassisk hoppbakke med overrenne i tre ;-)

Kjenner ikke til begrensninger og muligheter ved bruk av 3D print. Hvor store og detaljerte enheter kan for eksempel produseres?
Må du ha typetegninger som vektoriserte filer?
Hva blir kostnadsestimatene for et bygg?

Edited by Skiftetraktor - 25 juli 2015 at 18:31
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2015 at 19:51
Jeg vet ikke hva jeg skal ha på banen min, med detaljer: jeg går helt ned i tusendels millimeter, også kalt mikrometer i mål i programmet. Størrelse på det du kan printe: man kan printe G-skala hvis man bare bruker dyr not printer (flere titalls tusen kr.)

Edited by Helgejohan3 - 25 juli 2015 at 19:55
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2015 at 19:54
Tidsepoke og hvor i Norge har jo litt betydning.
De fleste på berget bygger jo i H0


Edited by Skiftetraktor - 25 juli 2015 at 19:55
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2015 at 19:58
Vestby Stasjon i Akershus kanskje? En gammel liten gul stasjon i tre. Jeg kjører O-skala og derfor må jeg lage selv til banen min

Edited by Helgejohan3 - 25 juli 2015 at 20:04
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2015 at 20:16
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Vestby Stasjon i Akershus kanskje? En gammel liten gul stasjon i tre.


Vestby Stasjon har samme arkitekt som Aspedammen og er av samme type. Tegnet av Blix. Disse hadde fra gammelt av lengre takutbygg mot perrong/ sporsiden, men har senere blitt modifisert. Disse mellomstasjonene var det mange av langs Østfoldbanen, fremdeles stopper togene ved Råde. Aspedammen benyttes kun til kryssing av tog. Hadde et stasjonsbygg av denne typen vært tilgjengelig i H0 uten å bli ruinert, hadde jeg slått til. Min oldefar var forøvrig stasjonert på Sandesund som var av denne typen (revet 2006). Ved Skjeberg står stasjonsbygget, men godshuset ble revet for noen år siden. Tistedal står fremdeles, her kan man se rester av den gamle sporføringen bla sidespor til Bjørnstadbrygga ved Femsjøen ( frakt av tømmer for Borregaard). Lekte en del på en gammel dresin på dette Sidesporet som guttunge, nå er det meste revet opp. Kunne generert en del interessant togtrafikk i MJ perspektiv :-)
Som sagt er nok markedet størst for modeller av bygg i 1:87 H0
Tenk også litt på en norsk kirke og landhandel.

Back to Top
TXP Skåra View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 19 juni 2009
Location: Norway
Status: Offline
Points: 93
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TXP Skåra Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2015 at 20:22
Ja, dette er det marked for, men kanskje ikke flere stasjonsbygninger i første omgang. Det har jo kommet en del av dem etterhvert, og det er jo begrenset hvor mange stasjoner man får plass til på en modelljernbane. Selv kunne jeg trenge en av de store, f. eks. Kornsjø, Gjøvik, Steinkjær eller Moss/Fredrikstad/Sarpsborg (ganske like), men alle disse er jo murbygninger.

"Vanlige" norske bygg i alle kategorier er i høyeste grad velkomne, eller til og med bare tegningene, så kan jeg jo bygge selv ... Det er jo nevnt flere småprodusenter lenger opp i tråden, men i dette segmentet tror jeg det er plass til flere!

Krysser fingra for at du kommer igang med dette! Bra initiativ!

Skåralinjen og FFK. Med bluesmusikk til.
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2015 at 20:29
Originally posted by TXP Skåra TXP Skåra wrote:

Ja, dette er det marked for, men kanskje ikke flere stasjonsbygninger i første omgang. Det har jo kommet en del av dem etterhvert, og det er jo begrenset hvor mange stasjoner man får plass til på en modelljernbane. Selv kunne jeg trenge en av de store, f. eks. Kornsjø, Gjøvik, Steinkjær eller Moss/Fredrikstad/Sarpsborg (ganske like), men alle disse er jo murbygninger.

"Vanlige" norske bygg i alle kategorier er i høyeste grad velkomne, eller til og med bare tegningene, så kan jeg jo bygge selv ... Det er jo nevnt flere småprodusenter lenger opp i tråden, men i dette segmentet tror jeg det er plass til flere!

Krysser fingra for at du kommer igang med dette! Bra initiativ!



Slenger meg på igjen og støtter TXPen vår, en litt større stasjon hadde vært av interesse også foreksempel Sarpsborg st, men det er kanskje for stort? Velg i hvertfall ikke Halden selv om den er flott, særinger er nok vanskeligere på markedet.
Kan du få til noe rundt norske bygg, tror jeg det er en mye bedre nisje enn sporplaner ;-)
Nok en gang sier jeg landhandel og Kirke
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2015 at 20:34
Ja, jeg sparer til egen 3D printer. Men det tar ca 2 år. Når jeg får printeren så printer jeg ut alt jeg har tegnet (kansje 100stk) men en 3D printer er dyr. I mellomtiden tegner jeg. Jeg tegner ca 1 I uka (mye detaljer) og på to år med 52 uker hver... Men bra printer koster 35000kr.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2015 at 20:36
Og en gammel tresnekke på vannet...
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2015 at 20:37
Tenk om det kunne latt seg gjøre å ha en kronerulling og en 3D printer hadde vært noe MJerene kunne eid i fellesskap til fremme av norsk MJ


Edited by Skiftetraktor - 25 juli 2015 at 20:38
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2015 at 20:55
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Og en gammel tresnekke på vannet...


Med makrellkasser og sjøbod på brygga ;-)
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2015 at 22:25
Originally posted by Skiftetraktor Skiftetraktor wrote:

Tenk om det kunne latt seg gjøre å ha en kronerulling og en 3D printer hadde vært noe MJerene kunne eid i fellesskap til fremme av norsk MJ

Den hadde det vært mye krangel om og kø på. Tror det hadde virket mot sin hensikt og laget dårlig stemning
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2015 at 22:31
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Originally posted by Skiftetraktor Skiftetraktor wrote:

Tenk om det kunne latt seg gjøre å ha en kronerulling og en 3D printer hadde vært noe MJerene kunne eid i fellesskap til fremme av norsk MJ

Den hadde det vært mye krangel om og kø på. Tror det hadde virket mot sin hensikt og laget dårlig stemning


Dessverre tror jeg du har rett, men hadde vi hatt tilgang på en slik hadde jeg velvillig betalt for at noen kyndige og villige hadde produsert husmodeller i H0 for meg. Håper du får realisert planene dine om en slik printer, dette tror jeg du kan ha truffet rett på. Det som behøves i denne tråden er en konstruktiv idedugnad vedrørende aktuelle norske bygg.


Edited by Skiftetraktor - 25 juli 2015 at 22:37
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2015 at 22:44
Man får tegnet mange hus på to år. Dessuten finnes byggefirmaer med ekte ferdighus og tegninger som man kan tegne modeller etter, feks hytter men også mye bolighus

Nå driver jeg det de gamle røde telefonkioskene som var før, men det er i skala G. Hadde det vært noe i HO? Angående detaljer så kan jeg med mitt program trenge i mikrometer.

Edited by Helgejohan3 - 25 juli 2015 at 22:48
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2015 at 22:54
Hvis det blir så aktuelt så blir nok jeg en liten produsent selv. Det er jo plass til flere. Og ikke trenger jeg lager - jeg printer ut ved bestilling.
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2015 at 23:14
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Man får tegnet mange hus på to år. Dessuten finnes byggefirmaer med ekte ferdighus og tegninger som man kan tegne modeller etter, feks hytter men også mye bolighus

Nå driver jeg det de gamle røde telefonkioskene som var før, men det er i skala G. Hadde det vært noe i HO? Angående detaljer så kan jeg med mitt program trenge i mikrometer.


Telefonkiosker finnes allerede på markedet, så du er klar over det. Likevel tror jeg det kan være en fin start, fordi den kan illustrere hva det kan være mulig å oppnå. Det er nok viktig å ha et demoprodukt å vise markedet. Hadde kjøpt et par telefonkiosker av deg jeg :-) ( har en fra før). Lykkes det, går det jo å avansere til et større norsk bygg i H0. Skulle gjerne hatt en norsk landhandel på anlegget mitt.

Når du først er inne på telefon, om det ikke blir for smått, hva med NSB blokktelefon med sveiveskap?

Edited by Skiftetraktor - 25 juli 2015 at 23:33
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2015 at 23:19
Prøv å få flere forumbrukere på banen med ideer i denne tråden og ikke opprett flere tråder om samme tema er mitt forslag.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juli 2015 at 23:46
Jeg er uføretrygdet og har så overdrevent mye fritid og 3D tegning har jeg dilla på. Hvis jeg tegner ca 100 bygg/tilbehør på to år så blir jo det et digert utvalg. Med onlinekatalog og oversiktlig webshop ( jeg kan webdesign også selv ) så kan dette kanskje gå for jeg bare printer ut etter behov så det produseres på hobbyrommet mitt, ikke noe dyrt lokale. Når jeg har så mye fritid og sitter ca 8 timer foran dataen og tegner nesten hver dag i to år, da blir det litt å velge når jeg får printeren. Man kan jo egentlig kalle det et nytt merke når det ble så mange modeller.
Er det dette dere vil?

Edited by Helgejohan3 - 26 juli 2015 at 00:00
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2015 at 10:43
Ett sätt som jag har löst detta på med husbyggnader är att göra det relativt smidigt och skapa den miljön som jag vistas i, och därigenom få lite detektiv arbete kring det jag önskar att få fram.
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=13670.0
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juli 2015 at 18:09
Dette driver jeg å tegner. Det blir ca 13 cm langt. som dere ser så jobber jeg med trepanel på huset nå. Dette huset skal få valmet tak - typisk norsk 80-90talls hus. Er det slike ting dere ønsker dere?


Back to Top
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juli 2015 at 10:01
Frem til du kan starte egen produksjon kan du selge og produsere modeller gjennom www.shapeways.com.

Jeg har ikke fått printet modeller der enda (jobber med å bli ferdig med en), men beskrivelsene på nettsiden er overbevisende. De har også en "Shop"-del der du kan laste opp dine modeller og selge dem. Du velger selv et påslag til produksjonskostnaden (i følge beskrivelsen, har ikke testet det selv).
Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2015 at 00:03
Jeg tenkte å få dette som et biyrke og vil derfor lage de tingene som selger. Er den jeg driver og tegner her et slikt bolighus dere kunne tenkt dere, jeg mener norsk nok? Dette huset har et eldre hus i Ås kommune i Akershus som forbilde og ligner veldig.





Edited by Helgejohan3 - 28 juli 2015 at 11:44
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2015 at 00:06
Denne kommer for salg så fort jeg er ferdig med protoypen. 
Et så typisk norsk 80-talls hus har dere vel aldri sett hos feks Pola eller Faller...

Edited by Helgejohan3 - 28 juli 2015 at 11:41
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juli 2015 at 11:32
Mer detaljer: det skal lages i ABC plast og angående nøyaktighet så opererer jeg i mikrometer i programmet jeg bruker. Dette skal bli god kvalitet.
Et slikthus vil ligge på ca 22€.
Som sagt har dette huset et 80-talls hus i Ås kommune i Akershus som forbilde og er meget likt. I virkeligheten er dette huset rødt.

Edited by Helgejohan3 - 28 juli 2015 at 11:47
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  123 5>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.