MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - NMJ Type 18 - Sideveis slakk og ekstra løpeboggi
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NMJ Type 18 - Sideveis slakk og ekstra løpeboggi

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NMJ Type 18 - Sideveis slakk og ekstra løpeboggi
    Posted: 14 juli 2015 at 18:22
I pakken til 18c følger det med en ekstra løpeboggi med større og mer korrekte hjul. Jeg leste et sted at disse krevde minst 1500mm radius for å fungere og at de var mest ment for vitrinemodeller, men jeg er ikke av typen som tror på alt jeg leser, så jeg skiftet boggi og observerte med egne øyne at den gikk fint gjennom mine beskjedne kurver på ned mot 650mm radius!

Imidlertid har modellen et ganske stort sideveis slakk, faktisk så stort at man kan skyve kjelen og overbygningen så langt ut til siden at gangtøyet tar borti løpehjulene og lager kortslutning selv på rett strekning. Det er spesielt merkbart når man har en rundbane slik at loket hele tiden svinger kun en vei, og ikke får svingt den andre veien slik at loket får en sjangs til å sentrere kjelen igjen, da må man nesten bortpå og hjelpe til med fingrene.

Er det andre som er plaget med dette, og hvordan kan jeg få redusert dette slakket uten at kjøreegenskapene forringes?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2015 at 19:33
Kanskje det er høy grad av modelltrohet? Mange eldre lokførere klaget fælt på type 18, de mente det var et møkkalok som skranglet og gikk av gammel vane....
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juli 2015 at 21:16
Jeg ga fort opp å få løpeboggien med de store hjula til å fungere. Det ble lett kortslutning både ved sideveis og vertikal forskyvning.

Derimot fant jeg ut at ved å stramme fjøra på sentertappen i boggien (den med de små hjula) fikk denne boggien vesentlig bedre funksjon, og loket fulgte skinnegangen bedre. Jeg satte enkelt inne en liten plastring som strammet fjøra ca. 1 mm. Det kan virke som om fjøra er beregnet på de store hjula...?

De store hjulene er nok mer forbilderiktige, men for meg er det viktigere at loket faktisk går

Hilsen Halvor
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juli 2015 at 07:01
Ja, jeg har også opplevd at loket kortslutter ved at flensene subber oppi, men det var helst når jeg hadde mange vogner og skulle bakke, slik at loket løftet seg i bakkant og samtidig senket seg litt i front. Der er det nok en fordel med mindre hjul ja, men jeg har faktisk ikke opplevd problemer med noen av boggiene når det gjelder å følge skinnegangen.

Jeg kjørte litt mer i går uten vogner tilkoblet, og da gikk loket kjempefint uten kortslutning over hele banen, inkludert S-kurver gjennom medium sporveksler, så jeg har litt lyst til å få det til å funke med de større hjulene (litt Ole Brum der; ja takk, begge delerWink). Stramming av fjæra er jo en mulighet, syns forøvrig at begge boggiene bare henger og slenger, men det vil vel redusere trykket på drivhjulene og dermed trekkraften?

Nå har vel du Halvor endel stigninger på anlegget ditt, er det i overgangene der du opplevde de største problemene? Anlegget mitt er helt flatt, så jeg klarer ikke fremprovosere akkurat den situasjonen der.

Til slutt må jeg bare si meg helt enig i det siste utsagnet ditt, det er liten vits i dønn nøyaktige skalamodeller hvis de ikke kan kjøres!Smile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.