MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Marklin EL13 og EL18 prosjekter.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Marklin EL13 og EL18 prosjekter.

 Post Reply Post Reply
Author
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Marklin EL13 og EL18 prosjekter.
    Posted: 04 juli 2015 at 17:26
Jeg har lyst til å lære lakkering og smussing. Jeg pugger smussing om dagen, og det er to norske Marklin modeller jeg tenkte å lage noen av. Den ene eksisterer ikke i Marklin med unntak av en jeg bygde selv i fortiden som jeg solgte da jeg sluttet med HO. Det er Marklin EL13, ja jeg mener Marklin EL13. Jeg brukte en Marklin AE4/4 som chassie og satte på Lima Kåpe, metallplog fra Di3 og Lima boogiekasser samt EL13 hjul. Det var det jeg bygget for ca 7-8 år siden. Nå har jeg tatt opp hobbyen og har lyst til å lære å lakkere og smussing samt bygge flere Marklin EL13, da med plastikk EL13 plogen fra NMJ. Jeg kjører N-skala selv og hvis jeg får godt resultat så lurte jeg på hva verdien på de ville være, for jeg må ikke gå med tap. Nå kommer jeg til å bruke kåpe, boogiekasser, hjul og ploger fra NMJ i stedet for Lima på Marklin EL13 og lakkere Marklin RE4/4 rød nydesign EL18 med dekaler og EL13 ploger fra NMJ. Siden jeg kjører N-skala så trenger jeg ikke disse lokene selv, så hva blir verdien for jeg må selge dem. En ting: både EL13 og EL18 blir smusset. Så, salgsverdi som Marklinutgave?
Jeg må først vite om jeg har råd til å bygge.

Edited by Helgejohan3 - 04 juli 2015 at 17:30
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2015 at 18:44

Hobbytrades El.13-modeller selges nå for kr. 1495,- for AC med lyd og for 995,- i DC-utgave, mens noen av NMJs selges for kr. 995,- i DC og 1295,- i AC (uten lyd). Limas modell har betydelig dårligere detaljering og flere feil (bl.a. vinduer, hjulavstand i boggier og pantografer), så noe hjemmemekk basert på denne og et annet understell vil nok gå for vesentlig lavere pris, kanskje bare noen få hundrelapper. Et sikkert tapsprosjekt!



Edited by TorsteinS - 04 juli 2015 at 18:45
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juli 2015 at 22:23
Det var jo veldig trist for da vet jeg ikke om jeg har råd til å drive med det. Hadde det vært selvbærende så... Men hvis vi tar en RE4/4 kjøpt på e-bay for 129€ Marklin delta og omlakkert den i nydesign med dekaler og ploger etc og smusset - da hadde det kanskje vært selvbærende, eller? Jeg kjører jo N-skala så for meg er det bare for moro... Men hva skal jeg med dem? Hadde jeg fått igjen 149€ for å nesten dekke dekaler og ploger også og komme ut på det jeg betalte?. Da hadde det bare kostet maling og to ploger samt dekaler. Så hvis jeg da tok 149€ for Marklin EL18 nydesign nesten-digital (delta) som attpåtil var smusset bra, hadde den da blitt solgt? Det har ingenting å si om det går i null bare det ikke går i minus. For å si det på en annen måte: ville du betalt 149€ på e-bay for en smusset Marklin EL18 delta hvis resultatet var bra?
Det var en ting du glemte å skrive som man må betale 1000kr for på NMJ og hobbytrain: smussing. Mine EL18 blir smusset som standard. Jeg skar først smusse min dobble F7 i O-skala som jeg har til pynt i vinduet. 40år gammel og defekt, men fin i vinduet. Og finere når den blir smusset.
Så hva koster en EL13 A/C med lyd som man attpåtil må legge til 1000kr i smussejobb på for å få dem slik mine skal bli?

Edited by Helgejohan3 - 04 juli 2015 at 22:38
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2015 at 00:35

Den sveitsiske versjonen av El.18 er Re 460, ikke Re 4/4. Sistnevnte fantes det for øvrig flere utgaver/generasjoner av, som var temmelig ulike. Lakkerer du en modell av Re 4/4 i "NSB nydesign", får du noe som ikke ligner på noe som har gått her i landet, og som antagelig er langt mindre verdt enn den opprinnelige modellen.

Du skrev implisitt at du ikke behersker smussing ennå ("har lyst til å lære"). En modell som er amatørmessig smusset, må du regne med blir vesentlig mindre verdt enn "ubesudlet". Det er noe helt annet for noen som har etablert et rykte for å utføre smussing av høy kvalitet, og som leverer ettertraktede samlerserier, som f.eks. Collector Model og NMJ Superline.

I ditt tilfelle kommer det også ekstra utgifter til moms og fortolling, med mindre du flytter "hjem". Og kunden må også regne med ekstra risiko med tanke på garanti og evt. retur. Ikke innbill deg at du får særlig mange kunder med på å svindle skattemyndighetene for moms ved å merke sendingen som gave eller med verdi under kr. 350 inkl. frakt.

For å lære seg smussing, tror jeg en bør begynne med noen billige godsvogner som det ikke er så nøye med. En bør ikke innbille seg at dette er noe å tjene penger på før en har fått en del erfaring og også har funnet ut at en har talent for det.

Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2015 at 09:20
Jeg tror at du har misforstått. Jeg hadde aldri gitt noen garanti. Det hadde bare vært en annonse av en kul EL18 som var smusset. Jeg begynner å smusse andre ting før jeg snuser lokomotiver så jeg vet hva jeg gjør. Det var 460 jeg tenkte på. Forresten så trodde jeg at den het RE4/4 460. Det er ikke sveitsisk utgave av EL18. Det er et sveitsisk lok som også NSB brukte men det er mer hk i EL18 en i den sveitsiske. Du snakker til meg som jeg er en forretning. Disse ligger på 130€ på e-bay. Det hadde jeg vel fått igjen. Et bruktlok på Ebay, hva sier skattemyndighetene om prisen på det og hva er verdien. Jeg gjør ikke noe ulovlig. Du sammenligner meg med superline og jeg snakker om å pusle på rommet med dette når jeg har lyst og når et er ferdig så legger jeg på e-bay og finn.no med bilder. Så får kjøper bedømme selv.
Du snakker om å få kunder - jeg skal bare få solgt det som er ferdig får å få råd til tilsvarende nytt. Ikke tjene penger.

Edited by Helgejohan3 - 05 juli 2015 at 09:24
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2015 at 09:26
Jeg tror det har vært en misforståelse her. Jeg er ikke interessert i noe BUESSNESS av dette, jeg tenker mer på om jeg får igjen det jeg har betalt for jeg skal bare ha råd til et makent et som blir et nytt projekt og jeg kjører jo N-skala så lokene trenger jeg ikke selv.

Edited by Helgejohan3 - 05 juli 2015 at 09:28
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2015 at 11:23
Angående smussing så kan jeg for den saksskyld smusse alt fra skrutrekkeren til hammere også. Jeg mener for å trene.

Edited by Helgejohan3 - 05 juli 2015 at 11:24
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2015 at 16:48
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

[...] Forresten så trodde jeg at den het RE4/4 460. Det er ikke sveitsisk utgave av EL18. Det er et sveitsisk lok som også NSB brukte men det er mer hk i EL18 en i den sveitsiske. [...]
"Re 4/4 460" var navnet på loktypen kun helt i begynnelsen, jfr. den tyske wikipedia-siden:

Det viktigste i denne sammenheng er at den ikke kun omtales som Re 4/4, for da tenker man normalt på disse loktypene:

De store forskjellene mellom disse, bortsett fra mellom II og III, er så store at man må ha med undertypen også når man omtaler en av disse fire.

Det stemmer at Re 460 kom før El.18 og at NSB prøvde ut Re 460 i Norge før de bestilte El.18. Poenget mitt var hvilket sveitsisk lok som noenlunde tilsvarer El.18.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2015 at 17:16
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Jeg tror at du har misforstått. Jeg hadde aldri gitt noen garanti. [...]
Men det får man når man kjøper hos en norsk forhandler. (Eller rettere sagt: Reklamasjonsrett etter kjøpsloven.) Ingen eller dårligere garanti = lavere pris.

For øvrig er det håpløst å anslå hvor mye en modell vil være verdt etter smussing, når man ikke har sett resultatet. Når jeg har sett amatørmessig smussede modeller på messer og i brukthyllene hos enkelte forhandlere, har prisen stort sett vært satt en del lavere enn for tilsvarende "ubesudlede" modeller. Og slik tenker jeg som kjøper også: "Herpet" = mindre verdt.

Skal man smusse en modell av et elektrisk lok som brukes i passasjertog, som El.18, er det viktig å ikke overdrive. Ser man på bilder av originalene, ser de ofte ganske strøkne ut. Det er noe helt annet med f.eks. diesellok som kun brukes i godstog.

Når det gjelder Limas El.13, så kan den være et godt valg som den første lokmodellen man prøver å smusse. Den ble temmelig lite verdt etter prisdumpingen på NMJs og Hobbytrades modeller, så man "taper" ikke noe særlig om resultatet blir mislykket.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2015 at 18:14
Bare smusset støvete etter ørkenkjøring.



En kommentar?
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2015 at 18:19
Jeg vet at gitteret på siden skulle vært skittent også, men dette bildet ble tatt før jeg gjorde det. Så nå ser den enda bedre ut, men dette var de beste bildene mine. Jeg har mudul B også ferdig smusset. Vel eksosrøret må få dyp grå smuss. Jeg hadde bare sandbrun lakk. Jeg har ikke noe HO, så dette et et pyntelokomotiv i O-skala som jeg har. Det står til pynt i stua bare det.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2015 at 18:35
Denne Denne modellen kjørte jo gjennom amerikanske ørkener også og da jeg praktiserer litt støvete tog først men føler etter beste evne oppskriften jeg fant på internett. Jeg har ikke airbrush enda og denne er bare sprayet men jeg sprayet på steder/måter som etter oppskriften. Kan jeg få en kommentar til denne modellen? Kaller man dette herping eller oppgradering?



Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2015 at 19:49
Eller en N-skala vogn som jeg har smusset:









Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2015 at 22:02
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

[...] Forresten så trodde jeg at den het RE4/4 460. Det er ikke sveitsisk utgave av EL18. Det er et sveitsisk lok som også NSB brukte men det er mer hk i EL18 en i den sveitsiske. [...]

"Re 4/4 460" var navnet på loktypen kun helt i begynnelsen, jfr. <span style="line-height: 16.7999992370605px;">den tyske wikipedia-siden</span><span style="line-height: 1.4;">:</span>

Det viktigste i denne sammenheng er at den ikke kun omtales som Re 4/4, for da tenker man normalt på disse loktypene:

De store forskjellene mellom disse, bortsett fra mellom II og III, er så store at man må ha med undertypen også når man omtaler en av disse fire.

Det stemmer at Re 460 kom før El.18 og at NSB prøvde ut Re 460 i Norge før de bestilte El.18. Poenget mitt var hvilket sveitsisk lok som noenlunde tilsvarer El.18.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2015 at 22:07
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

[...] Forresten så trodde jeg at den het RE4/4 460. Det er ikke sveitsisk utgave av EL18. Det er et sveitsisk lok som også NSB brukte men det er mer hk i EL18 en i den sveitsiske. [...]

"Re 4/4 460" var navnet på loktypen kun helt i begynnelsen, jfr. <span style="line-height: 16.7999992370605px;">den tyske wikipedia-siden</span><span style="line-height: 1.4;">:</span>

Det viktigste i denne sammenheng er at den ikke kun omtales som Re 4/4, for da tenker man normalt på disse loktypene:

De store forskjellene mellom disse, bortsett fra mellom II og III, er så store at man må ha med undertypen også når man omtaler en av disse fire.

Det stemmer at Re 460 kom før El.18 og at NSB prøvde ut Re 460 i Norge før de bestilte El.18. Poenget mitt var hvilket sveitsisk lok som noenlunde tilsvarer El.18.
jeg kjenner til de andre loktypene re4/4 som ser helt anderledes ut, en av dem var jo forbildet for EL13 og jeg brukte engang nettopp en slik en til å bygge en Marklin EL13 med Lima hjul, boogiekasser, kåpe lenge før NMJ begynte å tenke på å produsere selv dette loket. Det er 7 år siden.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 juli 2015 at 22:55
Betegnelsen Re4/4 betyr egentlig ikke noe annet enn at det er et elektrisk universallokomotiv (Re) med 4 aksler hvorav alle er drivaksler (4/4). Det sier ikke noe som helst om lokets utseende eller tekniske utførelse. Det er nettopp derfor det brukes indeks for å skille mellom de Re4/4-typene som ikke har fått nyere typebetegnelse.

Selv om de sveitsiske lokene som tilsvarer El 18 har formell betegnelse Re 460, så er de allikevel Re4/4-lok. Hvis en sveitser skal forklare en annen sveitser om hva slags lok eksempelvis en El 14 er, så vil han si at det er et Re6/6, selv om det ikke ligner på et sveitsisk Re6/6
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 juli 2015 at 01:45
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

[...] Kaller man dette herping eller oppgradering?
Såvidt jeg kan se av bildene, er også vindus- og lykteglass smusset, og da ville jeg valgt alternativet "herpet". De må ha blitt vasket såpass ofte at jeg ikke ville hatt dem smusset.

Med såpass mye smuss på sidene, synes jeg også taket ser påfallende blankt ut. Det blir saktens en del sotflekker fra eksosen, og de blir ujevnt fordelt:
og i en viss grad her, spesielt på B-enhetene:

Ellers var det påfallende hvor blanke Santa Fes F-lok så ut på de fleste bildene da jeg gjorde et bildesøk. Jeg lurer på om selskapet kan ha vært ekstra nøye med å vaske lokene sine, eller om det er uforholdsmessig mange bilder av nyvaskede/nylakkerte lok. Mulig det kan ha ha sammenheng med at F-enheter også ble brukt i persontog. Jeg har i alle fall problemer å finne bilder av F-lok fra Santa Fe i dette "designet" med så møkkete loksider som på din modell.

Også på godsvogna er taket påfallende blankt. Det forekom vel sjelden at takene på godsvogner ble vasket, og der havnet det en del sot når de ble trukket av diesel- eller damplok.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2015 at 19:10
Jeg solgte en Marklin EL13 for 3500kr for 7 år siden. Da brukte jeg en Marklin AE4/4, dem som var forbildet til EL13 som chassie og bygget om boogiekassene til Lima sine og jeg brukte Lima EL13 hjul, Lima kåpe. Jeg La inn passende LED med ekternt hovedlys. Dette ble meget vellykket og da jeg stoppen med HO for 7 år siden så tjente jeg mye på den, husker jeg. Jeg tror jeg solgte den på noen timer for 3500kr. Hva ville verdien verdt i dag hvis jeg skulle bygget en ny, bare NMJ ploger, boogiekasser, kåpe, hjul etc. Det blir ekte Marklinkvalitet. Den jeg bygde ble strøken og mye verdt. Men verdi nå? Nå lager jo NMJ EL13, men det gjorde de ikke da. Jeg kjører N-skala så det blir bare for å få morsom jobb. Jeg må jo kjøpe et NMJ EL13 til ca 1000kr og vekselstrømshjul pluss et lok på ebay. Så vil jeg gå i tap, i null eller med fortjeneste?
Blir det mer verdt i Marklin? 
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2015 at 19:15
Jeg glemte å skrive at den Marklin Re4/4 som jeg vil bruke har sinus motor, og MXF dekoder med lyd. Blir den verdt 3000kr?
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2015 at 20:11
Av en eller annen merkelig grunn er du uvanlig opptatt av hvilken verdi modeller vil oppnå etter at du på en eller annen måte har forandret på dem? De fleste av disse spørsmålene er det nesten umulig å svare konkret på, det kommer helt an på resultatet og etterspørselen til enhver tid.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2015 at 20:57
Sinus-motorer er kun brukbare digitalt - og knapt nok det! Dette er en teknologi som Märklin lanserte med brask og bram for en del år siden - og er seinere forlatt i all stillhet etter kort tid på markedet. Derfor ville jeg anslå verdien av en slik modell langt lavere enn normalt?
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2015 at 20:58
Men det er digitalt. Nå har jeg fått den hjelpen jeg trengte.

Edited by Helgejohan3 - 08 juli 2015 at 20:59
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2015 at 21:27
En ting på tampen - lager fortsatt NMJ EL13?
Back to Top
Toftebanen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 august 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Toftebanen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2015 at 21:42
Jeg forsøker å ha et åpent sinn, men kr 3500,- for en EL13 bygget av deg, er omtrent like troverdig som at du vunnet kr 8000,- i en landskap modellkonkuranse avholdt av et mj blad for 7-8 år siden. Eller husker jeg feil....... det var kanskje Rottenikken fra Zambia som vant den??

Uansett så bør du kanskje slutte å ha for mye fokus på urelevante verdier og salg av sporplaner her inne. Jeg tror mange begynner å gå lei   

Bare et velmennende råd! God sommer!!!!
Jarle
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 juli 2015 at 21:49
Så rart at den jeg solgte gikk for den prisen, og bare noen timer etter at jeg la den ut for salg. Hva er så galt med at den er bygget av meg? Er jeg ikke proff nok til å bygge? Jeg bygde en Di8 i Marklin flere år før NMJ lanserte den. Den fikk jeg en god del tusen igjen for. Disse to eksemplene på noe jeg har bygget som ble strøkent er vel grunn i seg selv til at jeg kan få nettopp 3500kr for den igjen. Jeg fant delene jeg trenger på nettet. Dette blir mer som Amubdsenhobby-modeller. De koster litt mer enn andre.
Den første jeg begynner på blir en grønn en, med eikehjul om mulig. (Og det er det hvis akselen samme tykkelse fra NMJ som Marklin så jeg kan slå inn EL13 hjul på Marklin akselen.

Edited by Helgejohan3 - 08 juli 2015 at 21:53
Back to Top
hamoell View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 10 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hamoell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2015 at 17:07
Må nok beklage for deg at NMJ selger fortsatt EL13 til en veldig billig pris. Det samme gjør Hobbytrade med sin versjon ( 1495.- med lydekoder ). Og jeg tror ikke at det du bygge kan på noen måte bli bedre en disse to når du setter sammen fra ulike ting, Det blir aldri noen Superline modell heller. Ang versjoner er alle produsert både i farger og hjul

Min pusher: www.glm.no
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juli 2015 at 20:47
Om du vil gjøre noe spesielt med en El.13 fra Lima, så prøv heller på Skandinaviska Jernbanors El 13.2131, jfr. første bilde her:

Jeg kan ikke huske å ha sett denne som modell. I tillegg til ploger trenger du da bl.a. nye ventilasjonsgitter (fantes tidligere hos messingmodeller.no) og strømavtagere av ny type (NMJ?).

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.