Vinterbanen |
Post Reply | Page <123> |
Author | |
mjens1
Viderekommen Joined: 24 april 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 71 |
Post Options
Thanks(0)
|
Litt usikker på hva du mener her, men bakgrunnsbildene er bare printet ut for å teste ulike scenarier. Disse bildene kommer ikke til å gå høyere enn nederste del av "bøyen". Derfra og opp (og helt ut til lysrørene) blir det himmelfarge.
Edited by mjens1 - 27 april 2016 at 09:42 |
|
icefighter35
Veteran Joined: 06 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 144 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ser flott ut. leveres bakgrunnene i riktig høyde for å nå helt opp til lysrørene, eller blir det overgang med maling? Ser ut som det blir en snau meter eller noe.
|
|
mjens1
Viderekommen Joined: 24 april 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 71 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg tror jeg har funnet løsningen på belysningsutfordringen! Riktig belysning er helt avgjørende for å skape en troverdig illusjon av dagslys. Jeg har forsøkt mye forskjellig: lysrør av ulike slag, lyskastere og spotbelysning, men jeg har aldri blitt helt fornøyd med resultatet. Derfor har jeg nå hengt 6 stk. 2x28w T5 lysrørarmaturer med 830-rør (tallet indikerer varmegjengivelsen) på skrått ned fra taket slik at de kaster alt lys ned på banen. Disse har raster, så man blir ikke blendet av lyset (i motsetning til spotter som er helt forferdelig på det feltet. Spottene på bildet skal definitivt fjernes!). I tillegg skikkelig kaldhvite 840-lysrør som himmelbelysning. Sistnevnte gjorde virkelig susen med å skape dagslysfølelsen! Totalt er hvert felt på banen nå belyst med 3x 28 w T5 lysrør. Ganske mange lumen, altså (fagterm for lysstyrke). Det er selvfølgelig vanskelig å gjengi fargeopplevelsen på bilder, men alle bilder jeg har tatt tidligere har jeg måttet gjort kaldere under redigering for å skape følelsen av ekte dagslys. Denne følelsen får jeg nå når jeg ser direkte på anlegget med blotte øyne. Kort sagt: varmt lys og alt annet enn lysrør er et blindspor hvis man skal ha dagslysfølelsen, i alle fall på et vinteranlegg. Antar det samme også gjelder for sommeranlegg.
|
|
E L K
Medlem i MJF Joined: 01 januar 2007 Location: NORGE Status: Offline Points: 50 |
Post Options
Thanks(0)
|
fint
|
|
mjens1
Viderekommen Joined: 24 april 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 71 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er printet på vanlig A3 kopipapir. Dette er kun en midlertidig løsning. Jeg må nemlig prøve ut forskjellige bakgrunner, størrelser og fargetoner på dem før jeg lager de endelige bakgrunnene. Hva de endelige bakgrunnene blir printet på vet jeg ikke ennå. Jeg må sjekke ut hva som finnes av produkter på trykkerimarkedet. Det må være et materiale som blant annet ikke falmer/endrer farge, som blir detaljert nok, er matt i overflaten (ingen gjenskinn). Tips mottas med takk.
Edited by mjens1 - 16 april 2016 at 16:16 |
|
Morten Jacobsen
Fremo og MjF medlem Joined: 05 november 2004 Location: Bergen, Norge Status: Offline Points: 1113 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er mulig det har gått meg hus forbi, men hva slags papir printer du bildene for bakgrunnen på?
|
|
Morten Jacobsen (MJ)
H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO |
|
mjens1
Viderekommen Joined: 24 april 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 71 |
Post Options
Thanks(0)
|
Øyerfjellet (Gudbrandsdalen) printet ut på A3 ark. Forgrunnen er hvite A4 ark for å dekke over det faktum at banen fortsatt bare er på skjelettstadiet. Belysningen er en salig blanding mellom 300W arbeidslampe og lysrør.
|
|
steinel
Medlem i MJF Joined: 27 januar 2016 Location: Norge Status: Offline Points: 821 |
Post Options
Thanks(0)
|
Skikkelig vinter. Veldig bra
|
|
cfsalicath
FREMO-forummedlem Joined: 13 mai 2015 Location: Norge Status: Offline Points: 175 |
Post Options
Thanks(0)
|
Pent! Jeg venter spent på videre oppdateringer fra dette prosjektet. Det er vel ikke laget mange vinter-modelljernbaner? Selv har jeg lekt med tanken på å bygge fremoduler med vintertematikk (og en form for overgangsmodul til sommer) men får se om det tar veien fra fantasien til modell.
|
|
Med vennlig hilsen
CF Salicath |
|
Chr. Lil.
Veteran Joined: 08 januar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 246 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det ga en veldig god effekt Ser bra ut!
|
|
Christian L.
|
|
mjens1
Viderekommen Joined: 24 april 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 71 |
Post Options
Thanks(0)
|
Edited by mjens1 - 05 mars 2016 at 23:37 |
|
Chr. Lil.
Veteran Joined: 08 januar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 246 |
Post Options
Thanks(0)
|
Stilig
|
|
Christian L.
|
|
mjens1
Viderekommen Joined: 24 april 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 71 |
Post Options
Thanks(0)
|
Da har jeg kommet litt videre. Nå har jeg bygget det som skal bli lysbrett, bakgrunn og himmel. Den består av et rammeverk av tre/OSB-plater. Deretter 3 mm glatte Huntonittplater som bøyes mot toppen slik at overgangen mellom horisont og himmel blir sømløs. Her blir det en stor skru/sparkle/malejobb etterhvert. Etter at platene var lagt oppdaget jeg at rommet nå ligner litt på innsiden av en B5-vogn... Art by accident. Edited by mjens1 - 01 november 2015 at 20:03 |
|
Chr. Lil.
Veteran Joined: 08 januar 2009 Location: Norway Status: Offline Points: 246 |
Post Options
Thanks(0)
|
Stilig! Håpe på en mj-kveld snart igjen
Ser du har hatt bra med fremgang |
|
Christian L.
|
|
mjens1
Viderekommen Joined: 24 april 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 71 |
Post Options
Thanks(0)
|
Det er en Jeco ferdigmodell: http://www.togbutikken.no/product/jeco-lokstall-ferdigmodell/
|
|
thmark
Viderekommen Joined: 20 desember 2010 Location: Norge Status: Offline Points: 55 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvilken lokstall har du på et av bildene?
|
|
mvh.
Thomas Markovic |
|
mjens1
Viderekommen Joined: 24 april 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 71 |
Post Options
Thanks(0)
|
Mulig fargen er bra, men formen på Heljan di 3 plog er egentlig ikke så forbilderiktig.
|
|
Wickerman
Veteran Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1211 |
Post Options
Thanks(0)
|
652 går på turisttoget på Raumabanen i sommer. Alle lok er i drift pr dags dato, og de 4 andre rullerer i nord. Heljans Di3 plog har nok kanskje bedre farge (nmj sin serie)
Edited by Wickerman - 01 juli 2015 at 21:02 |
|
A matter of life and death
|
|
icefighter35
Veteran Joined: 06 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 144 |
Post Options
Thanks(0)
|
Ok ,takk. Enig det med orginal plogen, man vil jo så klart ha en ende som ser normal ut. |
|
mjens1
Viderekommen Joined: 24 april 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 71 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for tips, Lindholm. Det er akkurat den stemningen du beskriver som jeg er ute etter! Denne modellen fra eventyrgrotta på Hunderfossen oppsummerer denne stemningen veldig godt. Har tenkt å bruke denne som inspirasjon: Edited by mjens1 - 30 juni 2015 at 09:05 |
|
mjens1
Viderekommen Joined: 24 april 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 71 |
Post Options
Thanks(0)
|
Plogen på Di4 er fra NMJ El.11. Festet med superlim. Ikke helt lik gulfarge, men et vesentlig kosmetisk løft fra den originale plogen. Den er et trist syn... Plogen fra NMJ El. 13 går også bra å bruke.
Edited by mjens1 - 30 juni 2015 at 08:59 |
|
icefighter35
Veteran Joined: 06 november 2011 Location: Norge Status: Offline Points: 144 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvilken plog er det du har på di 4 og hvordan innfestning er det ?
Tom |
|
H. Lindholm
Veteran Joined: 17 november 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 1096 |
Post Options
Thanks(1)
|
Kanskje litt tidlig å komme med tips til siste finish, men jeg gjør det allikevel:
For å gi inntrykk av frost kan man bruke klar hårspray med sølvglitter. Kan bl.a. kjøpes i kostymeforretninger. Selve sprayen er som sagt klar og blir usynlig, men den inneholder små glitterpartikler. Man må bare passe på å ikke spraye på for mye. Det er tilstrekkelig med en svak liten dusj, lite blir absolutt best. Hvis man har på for mye blir det bare grått og trist. Glitteret vil funkle i lampelyset og gi inntrykk av glitrende snøkrystaller. Spesielt effektfullt blir det hvis man lager nattbelysning med blå lamper, da oppnår man virkningen av en skikkelig sprengkald vinternatt med måneskinn. Blått (måne)lys vil også få belysning i gatelamper, bygninger og annet til å stå frem som små øyer av gulaktig lys og ytterligere forsterke vinterstemningen. |
|
KnuT
Medlem i MJF Joined: 02 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 364 |
Post Options
Thanks(0)
|
Takk for at du deler bilder fra byggingen. Artig løsning bruk av Paint. Lykke til videre med anlegget og de små!
|
|
mjens1
Viderekommen Joined: 24 april 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 71 |
Post Options
Thanks(0)
|
Siste punkt (foreløpig): Lage snø! Der har jeg laget med en prøveplanke. På denne har jeg brukt Ardex pulvergips blandet med vann. Den var fin å jobbe med og jeg tror det kan lages mange bra detaljer av denne. Man kan glatte ut gipsen eller drysse tørr gips over den våte gipsen med siler av ulik størrelse for å få et "spill" i snøen. Her skal det eksperimenteres mye fremover.
Så langt har jeg altså kommet med anlegget mitt foreløpig. Men, med to småunger i huset blir progresjonen ganske treg. Edited by mjens1 - 29 juni 2015 at 21:24 |
|
mjens1
Viderekommen Joined: 24 april 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 71 |
Post Options
Thanks(0)
|
Så var det dette med landskap og snø. Der er jeg foreløpig bare på forsøksstadiet. Jeg har innsett viktigheten av å ha et godt skisseverktøy. Når man bygger og skal lage noe naturtro, er man nødt til å ha eksakte kopier å se etter, ikke ta det på "husken". Dette gjelder særlig på detaljnivå. Der bør man ha ekte foto å gå ut fra. Når jeg skulle skisse landskapet fant jeg ut at det ble for vagt å bruke blyant/papir eller dataanimerte skisser. Derfor har jeg brukt bilderedigeringsprogrammet "Paint" fra Windows til å lage skisser jeg er mer fornøyd med fordi skissene da blir mer naturtro. Paint er et ekstremt simpelt bilderedigeringsprogram, men det kan faktisk være en fordel når man skisser på den måten jeg gjør. Jeg tar først et bilde av området jeg skal planlegge landskap på, i dette tilfellet Grong stasjon (bildene under fortsetter mot høyre, så scroll mot høyre for å få med deg alt!):
Deretter klipper jeg utsnitt fra bilder på nett og limer disse inn i bildet over. Fine trær klipper jeg ut enkeltvis og limer inn ett og ett der jeg vil ha dem. Dermed lager jeg en kolle med skog over tunnellen. Bakgrunnsfjellet har jeg laget ved å se bilder av det ekte Grongfjellet og lime inn tre for tre og bergvegg slik at det passer størrelsesmessig med plassen jeg har til rådighet på veggen. Dette er kun en skisse, så jeg skal senere lage en ny med høyere oppløsning. Denne skal printes ut som bilde og limes på en slett plate inntil veggen (slike bakgrunnsbilder skal lages rundt hele banen). Dermed trenger jeg bare å bygge kollen, bak kollen danner bildet på veggen dybden. Med denne metoden kan jeg tre for tre konstruere den formen på landskapet som jeg vil, og jeg ser umiddelbart hvordan det skal se ut. Når arbeidet igangsettes har jeg en mye mer eksakt skisse å gå etter. Scroll mot høyre for å få med deg alt på bildene! (De sorte feltene skal illustrere de sorte gardinene jeg regner med å lage for å dekke til alt skrotet i hyller over og under banen). På den andre siden har jeg også klippet og limt inn bildeutsnitt for å forsøke å lage en plan for omgivelsene. Denne er litt rufsete, men gir likevel en pekepinn på hvor jeg vil (brua har jeg skamløst klipt fra Jon Einar Vistads anlegg. Han er en enormt stor inspirasjonskilde for meg). Scroll mot høyre for å få med deg alt på bildene! Edited by mjens1 - 29 juni 2015 at 21:22 |
|
mjens1
Viderekommen Joined: 24 april 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 71 |
Post Options
Thanks(0)
|
På motstående langside fra stasjonen er planen å lage et enkeltspor med pene kurver der toget glir gjennom landskapet. 5,2 meter er jammen ikke langt. For å få mest ut av rommet går banen inn i tunneller med maksimalt krappe svinger ved hver ende av stasjonen (på kortsidene), for på den måten å skjule unaturlige kurver. Sporet kommer ut på den andre langsiden og da er det avgjørende at toget har gjort unna mest mulig svinging før det kommer ut av tunnellen slik at kurvene på langsiden blir seende mest mulig naturlig ut.
Bildet er tatt i utprøvingsfasen før den endelige traseen ble valgt og plata saget til. Bildet er tatt i utprøvingsfasen før den endelige traseen ble valgt og plata saget til. Bildet er tatt i utprøvingsfasen før den endelige traseen ble valgt og plata saget til. Den endelige traseen etter at plata ble saget til. Edited by mjens1 - 30 juni 2015 at 22:28 |
|
mjens1
Viderekommen Joined: 24 april 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 71 |
Post Options
Thanks(0)
|
Kryssing på Grong/Dombås (avhengig av øyet som ser. Stasjonen bør vel døpes "Dombong"? Evt: "Grombås"?)
Tog til Bodø er klar til avgang fra Grong
Edited by mjens1 - 29 juni 2015 at 21:32 |
|
mjens1
Viderekommen Joined: 24 april 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 71 |
Post Options
Thanks(0)
|
Modelljernbane handler om kompromisser. Stasjonsområdet mitt blir en hybrid mellom Dombås og Grong stasjon. Dette er stasjoner jeg har spesielle minner fra under oppveksten. Første bilde: Dombås med lokstall, kort sidespor og to tunnellåpninger (en til hovedbanen og en til skyggebanen) i ene enden. Andre bilde: Grong (nord) med enkel tunnellåpning i den andre enden. Her har jeg også tatt meg friheten å lage et lite skiftespor som ikke er der i virkeligheten, men som muliggjør mer skifting på stasjonstomta.
Edited by mjens1 - 29 juni 2015 at 17:10 |
|
mjens1
Viderekommen Joined: 24 april 2013 Location: Norge Status: Offline Points: 71 |
Post Options
Thanks(0)
|
Skyggestasjonen ser slik ut
Edited by mjens1 - 29 juni 2015 at 21:10 |
|
Post Reply | Page <123> |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |