MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bygging av SM T4/.Kbmp
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bygging av SM T4/.Kbmp

 Post Reply Post Reply
Author
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bygging av SM T4/.Kbmp
    Posted: 26 juni 2015 at 09:07
Når man tar en opprydning i sine byggesett finner man ofte noen vogner som man ikke husker man har liggende. Dette var en av dem.

T4 modellen var sammen med GFo2-1 og GFo2-3 de første modellene som SM kom ut med etter en periode med ingen godsvogn nyheter på flere år. T4 var den første av disse som ble ferdig, og kan kalles for selve "ur-modellen" for SM etter at Morten Pelle og undertegnete ble med.

Byggesettet som bygges her er en pre-produksjonsplate med noen avvik fra den utgitte varianten. Avvikene går ikke på utseende, med på plassen rundt stakefestene.

Litt om forbildet.

Vogner med litra T er plattformvogner.

T4
I 1932 kom en ny og større T-vogn som fikk litra T4. De første hadde klinket ramme. Men fra 1935 ble det kun levert med sveiset ramme. Denne type vogner ble levert i et antall på 205 frem til 1938. Etter den tid hadde alle vognene nedfellbare vogner og litra Tl4.

T4 vognene hadde i begynnelsen kun hevarmsbremse og noen i tillegg gjennomgående ledning for trykkluftbrems (en slange i hver ende). I tiden rundet krigen fikk mange T4-vogner trykkluftbremser. I 1959 var det noen få vogner som gikk ubremset, og fortsatt i 1966 var det vogner som ikke hadde fått trykkluftbremser.

Etter at vognene fikk UIC litra på 60-tallet, litra .Kbmp, ble flere av vognene med lemmer, Tl4, bygd om til vogner uten lemmer.

Vognene forsvant fra trafikken på 80-tallet, og i 1990 var det bare en håndfull vogner igjen i drift.

Byggesettet forestiller T4 vogn med nummer 60070-60205.

Oppdatert info om forbildet og hvilke vognnummer vognen kan ha.





Edited by PR - 29 juni 2015 at 10:03
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2015 at 09:14
I, II og III bygge dag.


Understell og topp ble den første dagen brettet og loddet sammen.


På dag II ble understell og topplate loddet sammen, og surreringer satt inn.


På dag III ble staker montert.


Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2015 at 14:01

Er de noen planer om et nytt opplag av dette byggesettet? Dette er jo en vogntype som var en av de mest tallrike ved NSB og i drift over flere epoker, så den er, sammen med utgaven med lemmer (Tl4/.Om), i grunnen et "must" på anlegg etter norsk forbilde fra 1930-tallet til 1980-tallet.

I grunnen er det litt rart at NMJ ikke har hatt noen Topline-modell av disse vognene. (De har riktignok annonsert en Superline-utgave.) De var av samme generasjon som G4, med samme mål på understellet, men med hevarmsbremse ("fallbrekk") i stedet for skrubremse og bremseplattform.

Beholdt alle disse vognene hevarmsbremsen etter at de fikk trykkluftbremse?

Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2015 at 15:06
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Beholdt alle disse vognene hevarmsbremsen etter at de fikk trykkluftbremse?


I en kopi av typebladet for Om(Tl4-1), trykk 752 ajor pr 1/1-1980
var det følgende fotnote: "x) En del vogner har ikke hevarmsbremse".
Dette tolker jeg som at diss vognene var uten håndbremse. Om de var blitt utstyrt med skruebremse går jeg ut i fra at dette hadde vært angitt. Noe antall var ikke oppført.

Edited by Bhal - 26 juni 2015 at 15:06
mvh
Bjørn
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2015 at 12:02
Hei.
Hvis et tilstrekkelig antall melder seg kan vi lage opp et nyopplag av denne modellen
scandinavian miniatures
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2015 at 12:09
Når det gjelde vogner med bremseplattform mener jeg å ha sett en vogn med dette.
Noen av vognene har også fått et forsterket understell, noe en av vognene Njk krøderbanen har. Men jeg tror denne hadde fallbrekk så det er ikke ved denne forsterkningen dette har blitt bygget bremseplattform på vognene. På L4-3 vognen (kassevogn i samme generasjon som g4, t4) er noen vognene utstyrt med fallbrekk og noen med bremseplattform
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2015 at 13:49
Alle Om/Tl4-vognene som er på Krøderbanen nå har hevarmbremse. Hvis jeg ikke husker feil gjaldt det også de vognene som har vært på Krøderbanen tidligere, men som nå er avhendet.
Godsvogner med UIC-nummer på Krøderbanen
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2015 at 16:04
Mener å huske at det var 150 stk som hadde bremserplattform og skruebremse. Disse mener jeg også ikke hadde egen litra (Tlf4), men inngikk i de vanlige hovedseriene (T4 / Tl4)
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2015 at 16:46

Takk for opplysningene!

Jeg har sett litt på bildene av Krøderbanens stakevogner tidligere, men siden hevarmen bare er på den ene siden, har det vært litt vanskelig å vurdere om enkelte vogner har det, som disse:

http://www.njk.no/kroderbanen-rullende-materiell/avhendet-materiell/79-rullende-materiell/materiellpresentasjon-godsvogner-uic/4815-okkm-42-76-3644787-7

http://www.njk.no/kroderbanen-rullende-materiell/godsvogner/75-rullende-materiell/materiellpresentasjon-godsvogner/4663-t4-60025

Særlig på dette bildet kan det se ut som om vognen er uten fallbrekk, men det er mulig det er skjult bak typeskiltet:

http://jernbane.net/bo/subpage.php?s=0&id=195002&u=63697

(Større bilde vises om man er innlogget på jernbane.net.)

Det ser for øvrig ut til at plassering av hevarm og typeskilt kunne variere:

http://www.njk.no/images/stories/Rullende_materiell/Godsvogner%20UIC/44%2076%20361%200692-7/Om_44-76-361-0692-7_01-b.jpg

http://www.njk.no/images/stories/Rullende_materiell/Godsvogner%20UIC/21%2076%20361%200902-7/Om_21-76-361-0902-7_03-b.jpg

Ellers er det interessant at de fortsatt bygget vogner med fallbrekk så sent som i 1960:

http://www.njk.no/kroderbanen-rullende-materiell/godsvogner-uic/79-rullende-materiell/materiellpresentasjon-godsvogner-uic/4817-om-21-76-3610902-7


Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2015 at 19:41
Noe skal man jo fordrive tiden med, så jeg "tok en tur" i trykk 745a 1961 i jernbaneverkets bibliotek på nettet.
Ved en lyngjennomgang ser det for meg ut som de fleste T4 (198stk) og Tl4 (1017stk) vognene var utstyrt med trykkluftbrems og hevarmsbremse,mens "noen få" som ikke hadde trykkluftbremse hadde trykkluftledning.

Inne blant nummerseriene for T4 vognene dukket det opp noen vogner ombygget til Q4 vogner med tank for transport av melk, og disse var utstyrt med trykkluftbremse og skruebremse.

Det interesante spørsmålet er jo da; gikk disse vognene i graven med melketankene påmontert, eller ble tankene på et senere tidspunkt fjernet og vognene igjen gitt litra T (med skruebremse)?

Edited by Bhal - 27 juni 2015 at 19:42
mvh
Bjørn
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2015 at 23:10

Originally posted by Bhal Bhal wrote:

Noe skal man jo fordrive tiden med, så jeg "tok en tur" i trykk 745a 1961 i jernbaneverkets bibliotek på nettet.

[...]

Dine opplysninger fikk meg til å gjøre et Google-søk etter "trykk 745a",  som etterhvert ledet meg til:

http://brage.bibsys.no/xmlui/handle/11250/92965

Fyll ut søkefeltet der med  "trykk 745a", og fortegnelsen fra 1960/1961 som du refererer til kommer opp blant resultatene, sammen med bl.a. en fra 1950/1951 og en fra 1966/1967. Man kan laste ned disse PDF-filene uten å være registert bruker. Anbefales for de som er interessert i godsvogner fra denne tiden!

Av fortegnelsene fremgår det at de fleste Tl4-vognene med nr. mellom 61067 og 61190 ikke hadde hevarmsbremse, mens både eldre og nyere vogner enn dette hadde det.

I oversikten fra 1966 har dessuten noen av vognene fra Tl4-seriene blitt endret til T4.

Ingen T4- eller Tl4-vogner hadde så vidt jeg kan se skruebremse i oversiktene fra 60-tallet.

De 5 relevante Q4-vognene (type 1) med skruebremse er med i begge, og hadde nr. 60080, 60109, 60115, 60117 og 60163.

Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 juni 2015 at 09:46
Hei.

Her var det mange som hadde mye og si om denne vognen.
Utgaven som jeg bygger her er en av vognene som ikke har fått trykkluftbremser ennå. Det var 16 vogner som ikke hadde fått dette i 1966.
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2015 at 08:58
Som så ofte før, finner man flere byggesett når man leter etter deler i sin rotekasse. Så under letingen etter en spesiell del, fant jeg nok en prøveplate med T4 vogn. Så da måtte denne også bygges.
Siden SM har laget deler for trykkluft bremser til våre byggesett, bestemte jeg meg for å bygge nok en vogn uten bremser. (Hvis jeg begynte å bygge en med bremser kom jeg nok aldri til å bygge en til uten, så her gjelder det å slå til når man har muligheten til dette)
Så dag IV ble understellet satt sammen på nok en T4 vogn.
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juli 2015 at 09:45
Dag V
Overdelen ble loddet sammen med understellet. Og her står de to vognene sammen…


Så begynner jobben med surrrrrrrrerrrrrrringer… Det er mange av disse på denne vognen.

Her sammen med T3/Tl3 vognene
Back to Top
PR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 372
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote PR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 oktober 2015 at 09:03
Dag VI
Den ene staken hadde fått litt hard behandling i løpet av ferien så denne måtte repareres. Den samme vognen har nå fått alle surreringer på plass.
Jeg får se når jeg får tid til å bygge mer....
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.