MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

New Posts New Posts RSS Feed - NMJ El 13 og El 11
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

NMJ El 13 og El 11

Post Reply Post Reply
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Status: Offline
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: NMJ El 13 og El 11
    Posted: 22 juni 2015 at 08:05
Jeg har en El 13 fra NMJ, og en El 11. Det er himmelvid forskjell på kjøreegenskaper og strømopptak på de to modellene. El 11 går smidig og villig, og er god på krypkjøring. Helt motsatt med El 13 (nesten som i virkeligheten). Den stopper opp for det minste, og den er nesten ikke kjørt så strømopptaket bør ikke være slitt eller tilgriset. Er det jeg som har vært uheldig med min El 13, eller er dette noe som er kjent? Kan man i tilfelle gjøre noe med dette?
Jeg legger for så vidt merke til at hjulene på El 13 er ganske grå på løpebanen, men jeg regner det som en selvfølgelig at man ikke må pusse hjulbanene før den tas ut av esken første gang.
Svein S
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2015 at 08:50
Har to NMJ EL13. En med fabrikkmontert høyttaler og en uten. Tror det er to ulike opplag. Den uten høyttaler gikk helt elendig fra begynnelsen, og det viste seg å være feiljusterte kontaktblekk. Var borti det samme på en Di8. Lett å fikse opp, men du bør ut med hjulene. Boggisidene sitter på plasttapper (ala HobbyTrade/Heljan) og det er et klips for å få av lokket under boggien for å ta ut hjulene. Når dette var gjort, går begge mine 13-maskiner helt fint. Kanskje ikke like fint som EL11 og Di3, men ikke noe jeg har tenkt så nøye over. 

StenR

Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2015 at 09:29
De 2 modellene har i utgangspunktet identiske motorer, men El 11 motorene er vesentlig bedre enn de som sitter i El 13 modellene.

Hvorfor det er slik er for meg en gåte, men El 11 motorene går stillere og smidigere. Eneste synlige forskjell er at El 11 motorene har gylne motordeksel (messing look-alike), mens El 13 er mer sinkgrå.

I et forsøk på å få min El 13 til å gå vesentlig bedre er bl.a motoren skiftet ut med en Faulhaber, strømopptak justert og i tillegg er det innmontert kondensator back-up til dekoderen.
Asgeir

Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2015 at 09:59
Jeg mener å ha kommentert dette tidligere?

El 13 har mindre aksialslakk på akslingene, derfor er korrekt justerte strømopptak mer kritisk enn på El 11 der aksialslakket er større. Der kan akslingene mer beveges sidelangs for å tilpasse seg trykket fra blikket til strømopptak.
- På den andre siden, så ser det ikke særlig pent ut når El11 kjører med svingutslag på boggiene på rettstrekninger. Dette skjer om trykket fra strømopptaketer forskjellig på hver aksel på boggien. Jeg mener derfor at dette store sideutslag (aksialslakk) burde begrenses.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2015 at 10:55
Takk for tips. 
Svein S
Back to Top
lolke View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF

Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote lolke Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2015 at 07:24
Hei,

One of the issues with the El13 are the wheel sets. That is why NMJ has new improved wheel sets, see for example: http://www.nmj.no/andre-nmj-produkter/topline-deler-og-tilbehor/1000559.html
I installed one of these new wheels and I see a noticeable improvement. But I don't see much difference between the El11 and El13 on my layout.

Med vennlig hilsen,
Lolke

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,066 seconds.