MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Dekoderplugg i Brimalm 31b?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Dekoderplugg i Brimalm 31b?

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Dekoderplugg i Brimalm 31b?
    Posted: 19 juni 2015 at 16:24
Etter flere år med loket nedpakket i esken sin fikk jeg omsider ut fingeren og åpnet tenderen for å sjekke hva slags dekoder jeg skal kjøpe. Overraskelsen var rimelig stor da jeg ikke fant noen dekoderplugg i det hele tatt, kun dette:



Før jeg drar ivei og river opp krympeplasten må jeg bare spørre: er pluggen gjemt inni den, et annet sted, eller er det rett og slett ingen dekoderplugg i loket mitt..?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 249
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2015 at 17:44
Pluggen sitter i den gummi delen, der er bare(bare og bare)
og dra den fra hverandre det er en hannplugg og analog hunnplugg som sitter der.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 juni 2015 at 18:33
Mener det er en plugg som passer til Digitrax-dekodere?
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2015 at 11:19
Da skal det sjekkes ut, takk for tipset!
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Wesley View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 90
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wesley Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2015 at 22:26
Hei. Sitat fra mail jeg fikk fra Brimalm nylig:
 "...Vår 31b är utrustad med en slags sockel ”9 pin Harness” i tendern för dekodrar av fabrikatet Digitrax. Då var det modellerna DH163D eller DH123D som ofta användes av kunderna. Jag vet inte om det kommit andra modeller nu. Jag tror Du kan köpa dekodrar som passar i Norge utan problem.

 

Dock är det ett litet problem. Det blev på grund av missförstånd mellan Digitrax och oss så att det mest optimala kopplingsschemat inte kom till användning. Det betyder att om man ersätter den plugg som nu sitter i sockeln och istället sätter i en dekoder så kommer inte strålkastarna bak på tendern att fungera riktigt.  För att lösa detta måste man skifta polariteten på de två kablarna som går till belysningen bak i tendern. Man får helt enkelt klippa av dessa båda kablar och löda ihop dem igen med omvänd polaritet...."

Sitat slutt.

Kjell: Har du tips til dekoder her?


Mvh

John

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2015 at 23:32
Jeg har ikke satt inn dekoder i noen av mine Type 31b, så jeg har ikke noen erfaring å vise til.

Motoren i Brimalm Type 31b er en høykvalitetsmotor. Derfor mener jeg at en ganske rimelig dekoder vil være tilstrekkelig for et godt resultat.

Jeg mener at man ikke vil få noe valuta for en premium-dekoder her.
(Avanserte dekodere bruker jeg i lok som har dårlig drivverk/motor.)
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2015 at 11:51
Har tenkt litt nå, og lurer på om det ikke er like greit å montere standard 8-pins (NEM652?) plugg i stedet. Er det noen som vet hvordan lederne er koblet i hhv 8- og 9-pins konfigurasjon, og hvilke ledere som da skal kobles sammen for at alt skal funke? Eller om det finnes ferdige overganger å få kjøpt..?

Edit:
Søkte litt og fant denne siden her: http://mrdccu.com/curriculum/ready.htm. I kombinasjon med denne instruksjonen fra Digitrax bør det vel være overkommelig å få til, eller..?Confused


Edited by Svein_A - 23 juni 2015 at 12:15
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2015 at 12:41
Det finnes mange "motherboards" for både NEM 651-, PLUX- og MTC21-standarder.
Type 31b er jo et lok med få lysfunksjoner. Standard er det vel bare 2 lys? Jeg mener alle dekodere på markedet støtter 2 lys som et minimum, så man oppnår ikke noe "ekstra" med en avansert dekoder med flere utganger. Det eneste er mappingmuligheter da noen sier at loket er feilkoblet fra fabrikk mht. lysskift.
Mange enkle dekodere har slik "mapping".
- Selvfølgelig kan man få dimmefunksjoner og annet "gimmic" med en avansert dekoder - og det spørs om man da vil betale ekstra for dette?
- Jeg tror jeg ville ha beholdt loket mest mulig originalt, beholdt pluggen og benyttet Digitrax med mappingmulighet?

Jeg vet ikke om Lenz har dekodere med samme pin-konfigurasjon som Digitrax? - det kunne eventuelt være et alternativ?

Ellers så definerer NEM 652 ikke noe utover de 8 pinnene. Det er 3 lysfunksjoner. Har dekoderen flere funksjoner, må man finne på en løsning selv. Det ser jeg ikke er nødvendig på Brimalm Type 31b.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2015 at 22:52
Noen som har digitalisert Brimalms type 24b? Så vidt jeg kan se er det ingen dekoder i dette loket
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2015 at 06:33
Jeg var heldig og fikk tak i en med fabrikkmontert lyddekoder, men Asgeir her på forumet har vel skrudd endel på de lokene tror jeg. Ellers så ble vel 24b laget i to omganger fra Brimalm, vet ikke om det er noen forskjeller på disse to seriene?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2015 at 10:24
I Brimalms 24b må man lodde , ingen plugg der. Men det er ganske enkelt, alt foregår i tenderen hvor både strømopptak og motor finnes. en helt enkel kobling med to ledninger fra strømopptak og to til motoren. Ingen lys...

Hilsen Halvor
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.