MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Mulige endringer på stasjon?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Mulige endringer på stasjon?

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Mulige endringer på stasjon?
    Posted: 14 juni 2015 at 11:08
Jeg har nå kjørt trafikkspill på anlegget mitt en stund for å teste ut sporplanen, og så langt syns jeg det meste fungerer bra. Imidlertid er jeg litt usikker på sporarrangementet på den ene stasjonen, og vurderer å gjøre noen mindre endringer for å bedre effektiviteten litt.

Her er stasjonen slik den er nå:


Det er 2 gjennomgående togspor, samt diverse buttspor for frilast/tømmeropplasting, godshus og et par andre industrier. "Saksesporet" oppe til venstre er bevisst, for å gjøre skiftingen litt mer komplisert når det står vogner til høyre for vekselen der.

Utfordringen er å skifte vogner på sidespor som grener ut i begge retninger når jeg kun har 2 gjennomgående spor, og det ene av sporene er opptatt av vogner. Spesielt når jeg kjører et blandet tog er det et problem, da passasjervognene helst skulle stått i ro og ikke blitt skiftet frem og tilbake sammen med godsvognene. Da hadde det vært kjekt med et tredje gjennomgående spor som loket kan bruke for å komme rundt godsvognene samtidig som passasjervognene står i ro ved plattformen, og da har jeg kommet opp med et par mulige alternativer:

Alternativ 1 er rett og slett å legge inn en sporsløyfe mellom togsporene, og på den måten utnytte lengden på stasjonen. Denne løsningen fungerer best når togene er relativt korte, men også ved lengre tog kan jeg koble fra passasjervognene og la de stå i ro ved plattformen foran stasjonsbygningen mens jeg skifter på stasjonen. Nøyaktig plassering av sporsløyfen er ikke bestemt ennå, det må vurderes litt nøyere slik at sporlengdene blir optimale:


Alternativ 2 er å legge inn en kryssveksel ved sidesporet til høyre, slik at det øverste lange sidesporet (brukes i dag som frilastspor med plattform og lastekran, og tømmeropplasting helt i enden) også fungerer som omkjøringsspor. Her har jeg også tegnet inn et kort sidespor og en lokstall ned til høyre, i tilfelle jeg skal ha et tanklok fast stasjonert her (til å betjene sidebanen som grener ut utenfor tegningen):


Dette tankloket kan også fungere som skiftelok på stasjonen, og all skifting av industriene vil da foregå når det ikke er andre tog på stasjonen. Da trenger jeg i og for seg heller ikke et tredje gjennomgående spor, men kan beholde stasjonen slik den er...

Hva tror dere? Vil gjerne ha input og tilbakemeldinger, og gjerne også andre alternativer som jeg har oversettSmile.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Grønd View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 05 mai 2006
Status: Offline
Points: 27
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Grønd Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2015 at 23:25
Her er et alternativ, gjort på frihånd:


Her får du tre gjennomgående spor, om enn litt kronglete(men det er vel halle moroa).
La inn en dreieskive foran lokstallen, så kan du snu lokkene på sidebanen også!
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2015 at 07:08
Hei, og takk for innspill.

Jeg tenkte faktisk på å trekke sporet til lokstallen ut fra sidesporet nederst der, slik du har tegnet inn, men da risikerer jeg å stenge loket inne når det står mange vogner der. Derfor valgte jeg å gå for løsningen med sporkryss og veksel ut fra spor 1 i stedet. Svingskive er det ikke plass til der uten å måtte bygge om hele seksjonen (noe som ikke er aktuelt), så da blir det heller å bruke tanklok som ikke trenger å snus. Eventuellt kan svingskive og lokstall plasseres i et av de ytre hjørnene i stedet, der er det bedre plass. Endestasjonen på sidebanen har allerede svingskive, så behovet der er dekket.

Sporsløyfen oppe i høyre hjørne må jeg innrømme at jeg ikke helt ser poenget med. Det blir jo omtrent som mitt eget alternativ 2, bare mye mer krøkkete med saksing frem og tilbake. Ved å trekke den så langt ut til høyre mister jeg også nesten all kapasiteten på det øverste sporet, og det andre sporet kan heller ikke brukes til noe da det må være ledig for uttrekk forbi vekselen der.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2015 at 07:52
Din versjon 2 med lokstall og vanlig kryss fra spor 1 har den ulempen at du kommer til stallen bare via spor 1, som vel det sporet det oftest står tog i. Ved å flytte stallen over til av hjørnene, som du også antyder, kan man nå fra stallen til alle sporene. F.eks. slik:

Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2015 at 09:01
Ja, jeg har lurt på om jeg kunne bruke det trekantområdet der til noe, men var redd for at det ble klemt inn for mye på for liten plass. Skal se litt nærmere på det, men tror kanskje jeg skal bruke en vanlig veksel og skrå ned fra sidesporet på toppen i stedet for å bruke enda en kryssveksel. Kanskje også skippe industrisporet der oppe helt, og heller bruke hele hjørnet til lokstall og svingskive..?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2015 at 09:47
En mulighet er å trekke spor 2 opp mot spor 3, og legge sporveksel til lokstallen mellom sporvekslene til spor 1 og 2. Da unngår du kryssveksel, og du får plass til mellomplattform og enkel overgang for reisende mellom hovedlinjen og sidelinjen.
En ulempe er at de utnyttbare midtdelene av spor 2 og 3 blir litt kortere.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2015 at 10:20
Det er også en mulighet ja, men for å få plass til den vekselen mellom spor 1 og 2 kreves det at jeg river opp hele stasjonsområdet unntatt ytre veksler og spor 1 og legger alt på nytt, og det vil jeg helst unngå. I virkeligheten vil man vel også prøve å utnytte eksisterende spor så langt mulig, uten å rive opp mer enn absolutt nødvendig..?

Det er sikkert mulig å lage en spesialtilpasning av vekselen der slik at den får plass uten at spor 3 flyttes lenger opp på tegningen, men da vil begge vekslene til spor 2 havne midt over seksjonsskjøtene ser jeg nå, og det funker heller dårlig så lenge anlegget skal kunne demonteres.

Men hva hvis jeg setter inn en venstreveksel på sidesporet ut til venstre fra spor 3, rett til venstre for seksjonsskjøten, og fører sporet fra denne og ut til lokstallen? Og evt har en smal mellomplattform mellom spor 2 og 3?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2015 at 10:28
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:



Men hva hvis jeg setter inn en venstreveksel på sidesporet ut til venstre fra spor 3, rett til venstre for seksjonsskjøten, og fører sporet fra denne og ut til lokstallen? Og evt har en smal mellomplattform mellom spor 2 og 3?
Det virker fornuftig.
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2015 at 10:54
OK, så da blir det noe sånt som dette:


Jeg kan dra lokstallen litt lenger ned for å skape litt avstand til det øverste sidesporet og industrien der, det har jeg plass til. Eller kanskje legge inn en høyreveksel foran lokstallen og føre et spor videre ned til venstre for et lite kullopplag evt en dieseltank, eller blir det for mye der oppe i hjørnet da?:

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2015 at 14:27
OK - jeg tenkte på praktiske funksjon og modelltrohet, og overså seksjonsskjøtene.

Det siste forslaget synes jeg ser veldig bra ut, med mange muligheter. Hvis man først skal ha en liten lokstall er det helt naturlig å ha et spor ved siden av stallen med slaggrav, et lite kullopplag og diverse remedier og skrot som hører lokstalldriften til.

Personlig er jeg litt "allergisk" mot helt snorrette og relativt symmetriske stasjoner. Hvis dette skal være en gammel stasjon og sidebanen som den også skal betjene kanskje kom til senere enn hovedlinjen, er det naturlig at den er blitt litt "rotete" fordi spor er blitt lagt om og tilføyd gjennom årene. Da oppstår ofte litt merkelige sporføringer, og trafikkpersonalet irriterer seg over at sporene burde gått litt annerledes, da ville skifting og andre oppgaver blitt mye enklere.
For å gjøre stasjonen litt mer "skeiv og selvgrodd" ville jeg plassert lokstallen på det andre (skrå) sporet, og latt det sporet lokstallen står på nå svinge lite grann. Det øverste buttsporet til venstre og de to buttsporene til høyre ville jeg også svingt lite grann, bare noen få grader.
Spor 2 ville jeg vurdert å lagt slik at det ikke var helt rett, man kan tenke seg at da sidebanen kom til ble det behov for en mellomplattform, men av kostnadsgrunner ble plattformen bare bygget i halve sporets lengde og dermed bare halve sporet flyttet litt lenger fra stasjonsbygningen. Da slapp man også med å flytte færre spormeter og bare en sporveksel. Sånt kostet penger, og da som nå gjaldt det å spare seg til fant. Dessuten kan det jo stå noen små banebuer, skur e.l. i det litt bredere området til høyre mellom spor 2 og 3, et eller annet obskurt formål kan de jo ha.

Buttsporet inn mot stasjonsbygningen, hva skal det være til? Rampespor med godshus?
Spor til godshus er ofte noe av det mest krøkkete man kan tenke seg, noen ganger er de helt håpløse å skifte på, og sporvekselen ligger aldri der den burde ha vært. Her burde sen selvfølgelig ligget ytterst mot den andre vekselen slik du har tegnet det, men det gjør den ikke for da ville sporet blitt så langt som fysisk mulig. Den ligger i stedet litt nærmere godshuset, slik at det ikke er plass til to vogner på rett spor ved rampen utendørs, den ytterste må stå i litt kurve sånn at lasting og lossing blir litt mer komplisert enn nødvendig.


Edited by H. Lindholm - 15 juni 2015 at 14:30
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2015 at 17:39
Vel, den historien der var kanskje litt i overkant syns jeg, men jeg skjønner hva du menerSmile.

Tror nok jeg kommer til å beholde de rette gjennomgående sporene med plattform mellom spor 2 og 3, men noen av buttsporene kan jeg nok kanskje bue litt, tanken bak de rette sporene var å ha bygninger i bakkant av anlegget med en liten lasteplattform i front. Lokstallen ble faktisk bedre når den ble plassert med litt vinkel syns jeg, greit at ikke alt ligger dønn på linje.

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2015 at 20:49
I overkant? Neppe. I vår tid er mange gamle landsens stasjoner enten nedlagt eller ombygget og forenklet, så mange av de "morsomste" løsningene er dessverre forsvunnet. Morsomme for oss, men ikke nødvendigvis for drifts- og vedlikeholdspersonalet.
Før i tiden var det massevis av stasjoner som på grunn av endrede behov, kortsiktige ombygginger og den alltid bakenforliggende spareånd fikk mildt sagt underlige løsninger. Noen steder spilte også geografiske forhold inn, og gjorde det hele fullstendig merkelig.
Et eksempel på en virkelig krøkkete stasjon er Hønefoss, hvor Bergensbanen og Randsfjordbanen krysser hverandre i ca 30 graders vinkel midt på stasjonsområdet. Frem til 80-tallet, da det fortsatt var stor vognlasttrafikk med mye skifting, persontog til og fra både Drammen, Roa og Hallingdal, store tømmertog til papirfabrikkene langs Begna og andre godstog videre til hen og Randsfjord, var det hektisk aktivitet på Hønefoss hele døgnet. Gamle lokfører Drolsum karakteriserte Hønefoss som "bygget som krøpling". I dag er det jo knapt skifting noe sted, så selv en så håpløs stasjon som Hønefoss er til å leve med.
En lite kjent, men svært aktiv avdeling i Norges Statsbaner gjennom alle år var Jernbanens Unntaksavdeling, Seksjon for Særløsninger. Det sies at den ikke er helt nedlagt ennå.

Nå passer det ikke på ditt anlegg, men en morsom løsning som ville være interessant å bygge i modell finner man i Nora i Sverige. Når man bygger noe sånt som dette må behovet være stort....

Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2015 at 21:19
Jo, jeg syns den var litt i overkant for stasjonen på anlegget mitt, men jeg vet godt at det er mange sære løsninger der ute. Planen min var liksom å unngå å rive opp hele stasjonen og legge alle sporene på nytt, det var ikke det som var tanken da jeg begynte å vurdere endringerWink.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2015 at 22:00
Åjavelja - var det det du mente.
Jeg trodde du mente at jeg var i overkant kreativ vedrørende spesialiteter og særegenheter på stasjoner. Jeg syntes i grunnen at jeg var svært forsiktig....
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juni 2015 at 07:12
Ja, jeg regnet med det var det du trodde, var derfor jeg prøvde å klargjøre litt. Har nok hørt om Jernbanens Unntaksavdeling ja, og de har vært svært så aktive innimellomLOL. Imidlertid syns jeg det er greit å kunne begrense seg litt, og ikke innføre alt av særløsninger samtidig på en og samme stasjon. Det samme gjelder i og for seg mange andre "klassiske" motiver som er gjengitt på MJ-anlegg; hvis det blir for mange av de blir anlegget mer en parodi etter mitt syn, hvor den ene klisjeen slår den andre i hjel.

Samtidig er det også interessant det du gjorde; å se for seg en plausibel historie bak stasjonen og hvordan den kan ha utviklet og forandret seg gjennom årene. Det er noe jeg helt klart skal ha mer bevisst i bakhodet ved videre planleggingSmile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.