MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Verdi på Roco brun Krokodille
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Verdi på Roco brun Krokodille

 Post Reply Post Reply
Author
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Verdi på Roco brun Krokodille
    Posted: 14 juni 2015 at 00:41
Jeg har en Roco brun Krokodille som er så strøken den kan få blitt. Hva er den verdt for jeg lurte på å selge den? Er det mulig å få ca 1900kr for den i så god stand?

Edited by Helgejohan3 - 14 juni 2015 at 00:43
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2015 at 00:48
Her er bilder av den fra nettet der jeg har den for salg. Er 1900kr mulig for denne? se bilder. Hvis ikke hva er passende pris?
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2015 at 00:50
Skulle det være interesse for den så kan jeg selge her også, men dette er prisforespørsel, ikke en annonse.
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2015 at 09:09
Tatt i betraktning at en annen selger skal ha 125€ for det samme loket (samme eksemplar!), er 1900kr selvfølgelig alt for mye. 

Jeg stusser over forretningskonseptet ditt, som tydeligvis går ut på å videreformidle gjenstander du kan kjøpe på nettet, til dobbelt pris.

Gamle Roco-krokodiller går ellers for rundt 100€ på tysk ebay.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2015 at 09:15
Det er riktig at jeg prøver å videreformidle ting med fortjeneste. På den annen side kan jeg skaffe mye sjeldent som bare selges innenlands i Nederland som er umulig å oppdrive i Norge og e-bay. Derimot snakker kanskje ikke dere så godt nederlandsk så dere kan handle der og det er ikke mange som kan engelsk der heller så man må skrive på nederlandsk. Sjeldne ting til Marklin metallspor er det lett for meg å skaffe innenlands menprøv å få tilsvarende på e-bay eller i Norge. Jeg syntes ikke at jeg er så ille på prisene.
Jeg pleier bare å legge på noen hundre kr for det er mye arbeid for meg. NMJ tar 400kr timen i arbeid så da er ikke jeg så ille.

Edited by Helgejohan3 - 14 juni 2015 at 09:20
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2015 at 10:47
Bra du er åpen på det i alle fall! Det er litt viktig. De første annonsene dine var litt "ekle" :-) Du kan nok få butikk på det, men jeg tror du får det tøft. Husk at det er ikke så vanskelig eller tidkrevende å importere selv heller. Du bør ha en totalpris som slår frakt, 25% mva og 140,-i fortollingsgebyr. Generelt er min påstand at prisforskjellene mellom ebay og Norge er så lave på rullende materiell at import sjelden lønner seg. Eventuelt må du, som du skriver, få tak i noen virkelige sjeldenheter av selgere som overhodet ikke vil sende til Norge. Min erfaring er at de fleste sender til Norge hvis du spør. Husk også at hvis planen din er å sende ting som "gave" fra Nederland til mottager i Norge, så er det i alle fall en teoretisk sjanse for at varer med åpenbar verdi over 1000,- blir beslaglagt i tollen. Gaver med verdi over 1000,- skal det momses av. Tar du sakene med deg personlig hjem til Norge (Moss?) og sender derfra blir jo saken annerledes. Hadde jeg vært deg, hadde jeg annonsert dette som en formidlingstjeneste med en fast sum/prosentsats per gjenstand. Da slipper du å legge ut masse unødvendige annonser på ting ingen vil ha til skyhøye priser og masse brudd på bilde-copyrights. De som faktisk kunne tenke seg en spesifikk gjenstand fra EU/Nederland og av en eller annen grunn ikke vil/kan importere selv, kunne benyttet dine tjenester. Mer ryddig og en tjeneste som ikke nødvendigvis er helt på trynet.

StenR 
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2015 at 10:51
Jeg bruker DHL og der fungerer det ikke slik
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2015 at 10:55
Mye av det i Marklin M-spor finnes ikke på Ebay og det selges for under 1000kr og ingen moms med DHL. Med DHL trenger jeg heller ikke å oppgi verdi. I alle fall ikke fra Nederland. Og private fotoer er det ikke copyright på.

Edited by Helgejohan3 - 14 juni 2015 at 10:57
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2015 at 11:11
Klart det er copyright på private bilder, hvor i alle dager har du det fra!?Shocked
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2015 at 11:20
Jeg trodde man måtte betale for Copyright. Men uansett så hjelper jeg selger å selge det han har til salgs så jeg hadde nok fått lov.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2015 at 11:36
Da har du nok blandet sammen begrepene litt. I utgangspunktet er alt som ligger ute på nettet copyrightet, og det har ingenting med betaling å gjøre. Du kan betale for retten til å bruke et bilde, eller du kan spørre om å få bruke det vederlagsfritt, men i begge tilfeller er det fotografen som sitter på alle rettighetene til bildet uavhengig om han/hun har lagt det ut som privatperson eller som profesjonell (så sant ikke rettighetene har blitt solgt, men det er en helt annen sak).

Du har også noe som heter Fair use, men det er uansett veldig begrenset hva du kan påberope deg av bruk under den klausulen. Vanlig folkeskikk er at du spør før du bruker andre folks bilder, og hotlinking av andres bilder uten tillatelse er rett og slett uforskammet.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2015 at 11:41
Ok. Jeg skal nå kontakte samtlige og spørre om å få lov å bruke bildene deres og for å tjene litt i eget hjemland og til gjengjeld er det større sjanse for at han/hun får solgt det.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2015 at 11:53
Nå har jeg forespurt de fleste om bruk av deres bilder og de som ikke godtar (hvis det er noen) skal jeg slette.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2015 at 12:09
At de koster litt mer, det kan sammenlignes med at NMJ tar 400kr per time for arbeid. Det koster meg tid og krefter å gå til postkontor og pakke godt, omadresere mm. Dere har aldri fordømt NMJ for å ta betaling for arbeid selv om 400kr per timen er lovlig tyveri - burde ikke det da også gjelde meg, bare at jeg er billigere? 
Jeg har sett godt på e-bay og i Norge og lett etter spesialting i Marklin M-spor som ikke er å få tak i og det var ikke antydning til noen broer og andre store spesielle ting, unntatt en overgang med bommer som kostet det samme som jeg skal ha for TO overganger med bommer. Nå som jeg har forspurt bruk av bilder, vil dere da førdømme meg?
Ferdigbygde digre stasjoner til min pris kan man drømme om i Norge.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2015 at 12:16
Når det gjelder uforskammet så er det mange ting som praktiseres generelt - sniking i køer, raseri mot dørselgere og Jehovas vitner, sette andre menneskers liv i fare ver uforsvarlig bilkjøring, stumpe sigaretter på gaten på offentlig sted, kaste søppel på gatene , lite respekt for eldre mennesker og og for voksne og foreldre og mye mer som garantert blir praktisert generelt dere uten å mene å fordømme. Men å låne noen bilder som attpåtil selger har fordel av...

Edited by Helgejohan3 - 14 juni 2015 at 12:39
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2015 at 13:33
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

 
Jeg pleier bare å legge på noen hundre kr for det er mye arbeid for meg. NMJ tar 400kr timen i arbeid så da er ikke jeg så ille.

Hvorfor skal man ta utgangspunkt i NMJ sine priser?
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2015 at 13:35
Ok Amundsen hobby eller hobbytrain. Er det bedre. De har det til felles at de er butikker og når en butikk tar betalt fordi det er arbeid og det også er arbeid for meg, kan jeg ikke ta litt for det da?
Alle slike butikker tar flere hundre kroner timen, det gjør ikke jeg.
Hobbytrain -Nmj etc tar fra 300kr. - 400kr timen i arbeid. Det tar meg ca to timer å ordne dette, kanskje tre. Er det for galt å legge på et par hundre da, for hva ville to timer med 400kr timen være??? Tenk på det.

Edited by Helgejohan3 - 14 juni 2015 at 13:40
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2015 at 13:46
Hvis jeg legger ut noe fint som noen kunne ønske seg og jeg tar betalt for det, så får dere vurdere selv om dere vil kjøpe. Har dere noen gang spurt en butikk om hvorfor de tar akkurat den prisen per time eller hvorfor de tar betalt?
Hvis dere ikke har spurt der så behøver dere ikke spørre meg. På dette forumet prøver jeg å være grei. Hvis noe er vanskelig å få tak i så er det naturlig at prisen går opp.

Edited by Helgejohan3 - 14 juni 2015 at 13:48
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2015 at 14:10
Problemet, slik jeg ser det, er at det virker som om din forståelse av hva som er "sjeldent" og "vanskelig å få tak i" ikke helt har rot i noen som helst virkelighet. De planovergangene du selger f.eks finnes det drøssevis av på ebay, og er titt og ofte på norske finn. Prisen din er helt ok for "mint" overganger i eske. Solgte selv en slik på finn for en tid tilbake og verdsatte den selv til 300-350. Lokene du har lagt ut er også like sjeldne som mygg rundt Femunden... Mitt forslag er fortsatt at du begynner å markedsføre dette som en tjeneste. Da gir det også mening å snakke om timepriser. Dersom en person er på jakt etter en virkelig sjeldenhet, kunne det sikkert gått an å kontakte deg for å gjøre letejobben og avtale en pris for det. Saken slik jeg ser det nå, er at du spammer forumet med masse annonser om ting som du for det første ikke eier, som ikke er sjeldent og til langt over normal markedspris. I teorien kunne du duplisert hele ebay på forumets Kjøp og Salg seksjon. Synes du heller bør bygge på anlegget ditt. Det er et bedre tiltak. Så kan du evt. selge en formidlingstjeneste "på si".

Og nå skal jeg ikke kommentere mer på bedriftsideene dine :-) Lykke til!
StenR
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2015 at 14:41
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Mye av det i Marklin M-spor finnes ikke på Ebay og det selges for under 1000kr og ingen moms med DHL. Med DHL trenger jeg heller ikke å oppgi verdi. I alle fall ikke fra Nederland. Og private fotoer er det ikke copyright på.
 
Dersom DHL sender pakker til norske adresser uten å innhente verdi fra selger, samt fortolle pakken når den kommer til Norge så bryter de loven, og det har jeg vondt for å tro et stort internasjonalt selskap som DHL vil gjøre.
 
Momsen skal forøvrig betales av mottager i Norge, så det er muligens årsaken til at du ikke ar forstått sammenhengen mellom ting da du nok bare tenker på hva du betaler i Nederland når du sender pakken.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2015 at 14:58
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Derimot snakker kanskje ikke dere så godt nederlandsk så dere kan handle der og det er ikke mange som kan engelsk der heller så man må skrive på nederlandsk.

Ikke mange som kan engelsk? Det er jo bare tull. Nederlendere snakker stort sett utmerket engelsk.  
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2015 at 15:09
Originally posted by eika eika wrote:

Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Mye av det i Marklin M-spor finnes ikke på Ebay og det selges for under 1000kr og ingen moms med DHL. Med DHL trenger jeg heller ikke å oppgi verdi. I alle fall ikke fra Nederland. Og private fotoer er det ikke copyright på.
 
Dersom DHL sender pakker til norske adresser uten å innhente verdi fra selger, samt fortolle pakken når den kommer til Norge så bryter de loven, og det har jeg vondt for å tro et stort internasjonalt selskap som DHL vil gjøre.
 
Momsen skal forøvrig betales av mottager i Norge, så det er muligens årsaken til at du ikke ar forstått sammenhengen mellom ting da du nok bare tenker på hva du betaler i Nederland når du sender pakken.

I tillegg til det så er det veldig dumt av selger å ikke oppgi verdi. Det gir veldig mye merarbeid for både DHL og kjøper. Da må man sende inn faktura osv til DHL for at de kan fortolle varene, det tar fort en uke ekstra.


Og by the way " Bij het versturen van een douaneplichtige zending is het van belang dat uw zending altijd dient te worden vergezeld van de juiste douanepapieren. " 


Edited by Laurenz - 14 juni 2015 at 15:12
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 juni 2015 at 16:37
Da var dette en dårlig ide og jeg har tydeligvis 100 ganger mindre kunnskap enn jeg trodde. Jeg trekker meg tilbake fra denne salgsideen
Back to Top
knopflerbruce View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 juni 2014
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote knopflerbruce Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juni 2015 at 19:12
Jeg solgte en haug krokodiller fra pre-NEM-eraen på finn for noen mnd siden, de ligger vel ute i annonsene til han fyren i Stathelle nå. Aner ikke om han har solgt noen av de "relativt" kostbare lokene sine. Mener jeg la dem ut til 8-900kr (med unntak av en marinblå jeg priset høyere), men det var ikke EN kjeft som spurte om dem i løpet av fjorten dager før han tok kontakt og ga meg en pakkepris. Har igjen to slike av nyere produksjonsdato, dog er de den senere varianten uten løpehjul.

Import fra utlandet tviler jeg på er så aktuelt for profitt, jeg har for tiden noen faste kunder som kjøper et par ganger i måneden - men det er ikke slik at folk renner ned dørene her etter østerriksk materiell, selv om det er rimelig priset (les: under halv, norsk pris for en ny vogn, og lokene følger ebayprisene sånn ish). Nederlandsk er vel om mulig enda snevrere.

Norge er et rimelig sært land når det gjelder bruktsalg, bare man puster på esken skal gjerne prisen reduseres til det halve etter manges mening (satt på spissen). Det gjelder både i dataverdenen og innen MJ, etter det jeg har erfart :) Høy nypris, og lav "ny-bruktpris", forstå det den som kan. Jeg ser ikke veien til profitt her, men jeg merket at enkelte sære ting, som f.eks. Glaserner Zug og en BR 627 (som gikk i Sverige en gang) nok kunne solgt for noen hakk over ebay-pris her. Samme gjelder selvsagt materiell som har sniffet på norsk skinnegang opp gjennom tidene, eller som relativt enkelt kan ombygges til noe norskt (Köf II, typisk eksempel?)
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juni 2015 at 19:53
Originally posted by knopflerbruce knopflerbruce wrote:

Jeg solgte en haug krokodiller fra pre-NEM-eraen på finn for noen mnd siden, de ligger vel ute i annonsene til han fyren i Stathelle nå. Aner ikke om han har solgt noen av de "relativt" kostbare lokene sine. Mener jeg la dem ut til 8-900kr (med unntak av en marinblå jeg priset høyere), men det var ikke EN kjeft som spurte om dem i løpet av fjorten dager før han tok kontakt og ga meg en pakkepris. Har igjen to slike av nyere produksjonsdato, dog er de den senere varianten uten løpehjul.

Hvilken krokodille er det som er "den senere varianten uten løpehjul"??
Back to Top
knopflerbruce View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 juni 2014
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote knopflerbruce Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juni 2015 at 21:12
Jeg som gjorde en blings, trodde E93 hadde løpehjul, og E94 ikke hadde det (blandet vel E89 og E93, da jeg ikke hadde noen E89 i samlingen).

Jeg er dog ingen ekspert, arvet alt dette og sto på "null" før jeg begynte å selge unna sakene.

Forøvrig dette som er den beige/blå jeg nevnte: https://de.wikipedia.org/wiki/Datei:Baureihe_194-Ozeanblau_Beige-194_178.jpg - angrer litt på at jeg ikke bare beholdt den.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2015 at 00:37
De egentlige krokodillene er de sveitsiske Ce 6/8 med akselanordning (1'C)(C1') som ble bygget fra 1923. De finnes i to hovedvarianter med noe forskjellig stangdrift, henholdsvis to blindaksler (Ce 6/8 II) eller en blindaksel (Ce 6/8 III med Winterthur-antrieb) i hver lokhalvdel. Puristene mener at det utelukkende er disse som skal betegnes "Krokodille".

E89 er de østerrikske BBÖ 1100/1100.1 med akselanordning (1'C)(C1') som ble bygget på samme tid som de sveitsiske. Under det tyske styret 1938-45 fikk de betegnelsen E89. Etter 1945 ble de betegnet ÖBB 1089/1189. Disse har samme akselanordning og lignende konstruksjon som de sveitsiske Ce 6/8 III med Winterthur-antrieb. Siden konstruksjonen er så lik de sveitsiske er de fleste enige om at de også fortjener betegnelsen "Krokodille".

Ved Rhätische Bahn i Sveits finnes også en smalsporutgave av Krokodiller med stangdrift, men disse har ikke løpeaksler.

De tyske E93 og E94 to varianter av en helt annerledes konstruert loktype, disse ble bygget fra henholdsvis 1933 og 1940. Begge har akselanordning Co'Co' og enkeltakseldrift. Det er delte meninger om hvorvidt E93 og E94 fortjener betegnelsen "Krokodille". I Tyskland kalles de ofte "Deutsche Krokodil", men jeg har inntrykk av at dette ikke er så mye brukt i andre land.

Back to Top
knopflerbruce View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 juni 2014
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote knopflerbruce Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 juni 2015 at 17:57
Jeg ser poenget :) Nå kupper jeg kanskje tråden, men hva er egentlig forskjellen på 1089 og 1189?

På den tyske wikipedia-siden for krokodillene var de nokså rause, inkludert en fransk variant av litra CC12000 (har CC14000 som modell, den er krokodille-lignende på utsiden, også - pussig nok utelatt fra oversikten).
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.