MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - AWNUTS i Øvre Vang
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

AWNUTS i Øvre Vang

 Post Reply Post Reply
Author
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: AWNUTS i Øvre Vang
    Posted: 07 juni 2015 at 07:24
Hei alle.
Jeg har gått og spekulert en stund på hvordan jeg skal presentere dette prosjekt. Og etter å ha støtt på begrepet "Awnuts" (Always Whimsical, Not Usually To Scale) fant jeg ut at det dekker på en passende måte mye av det jeg driver med nå.
Forrige gang jeg la ut et byggeprosjekt som en weblogg, hevdet jeg at skrapplassen jeg bygde kunne oversttes til alle skalaer og miljøer. Nå gjelder nok det motsatte, dette er utendørs bygging og i nokså stor skala.
Første bilden viser forberedelse av tomt med litt skrot rundt om som skal bli deler av bygningene



På neste bilde har jeg begynt å bygge... Jeg har bare en vag ide´om hvordan dette skal bli, men jeg flytter rundt skrapet og prøver ulike kombinasjoner og vinkler hele tiden.



En annen ledende ide´i dette prosjektet er begrepet "Postindustrialisme" Byggverket skal bære preg av å være hardt brukt


 
På dette bildet vises også i venstre hjørne min sm32 bane. Det er også noe av utfordringen jeg har gitt meg selv, at fra noen vinkler skal industrien (eller hva en ønsker å kalle det) passe til skala 1:20, men hoveddelen knytter an til min nye bane i skala 1:13,3  Foreløpig har industrien fått navnet: R&R (Rust og Røyk)

Og her er bilde fra gårsdagens tog kjøring, når "Valborg" for første gang penser inn noen vogner. Beklger som vanlig dårlig kvalitet på bilde, men håper dere forstår poenget



MichaelSmile
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 juni 2015 at 22:32
Fortsatt stabling av rustne bokser. Noen av delene har funnet sine plasser, andre blir fortsatt flyttet rundt på. Inni mitt hode har jeg kommet mye lenger, men kan bare bygge litt på kveldene.




Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 juni 2015 at 22:12
Har kommet litt lenger.. Alle deler kan fortsatt flyttes rundt på. Lager også en stopp bukk, gjennom å skru på ekstra deler på noe som opprinnelig er Bachmann eller Aristocraft. Området vokser og jeg har
gravd ned et hjul i støpegods (egentlig en bunnplate i en ovn)

Smile
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 juni 2015 at 08:51
Det ser mer og mer ut som  "noe"


og her med litt trafikk


I dag skall jeg prøve med litt el-kabler stappet inn i ikea kanaler..Wink
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 juni 2015 at 13:50
Nå har "hovedbygningene" funnet sine plasser. Mange er bundet sammen med  små rør, ledninger og ståltråd. Jeg har også laget noen festepunkter for Meccano, sånn at jeg kan fortsette med fler industripregede deler... Det jeg selv ser, er at jeg ikke har kommet i nærleken av den opprinnerlige skalaen jeg tenkte på (1:13,3)  Det er blitt en ganske passe industribygg i ca.skala 1:20... Men heldgvis er dette "Awnuts-tenking" og i dette tilfelle er det de rustne skrotdelene som har styrt proporsjonene i byggingen.


Neste ting vil nok være å prøve med lett fyring (Rust & Røyk)

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 juni 2015 at 23:00
Jobber nå med røyking. Det er ikke lett, jeg søker etter en blandning som kan gi mye røyk og lite åpen flamme. Det som så langt har vist seg å være det største problemet er at ildstedet blir meget lite, sånn at det er vanskelig å etablere skikkelig varme. Jeg har laget to steder som det kan fyres under.






Hvis noen har et tips eller tanker rundt dette er jeg takknemlig for å få høre /lese.
Michael
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 juni 2015 at 06:11
Utrolig kult! Thumbs Up

Du kan jo prøve en Seuthe røykgenerator e.l.
F.eks Seuthe nr 503 med en beholder til, så slipper du å fylle på olje hele tiden.
Krever at du bruker et batteri eller legger opp strøm og batterieliminator.
Fungerer fint med vanlig lampeolje.

Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 juni 2015 at 22:39
Jeg har muligens litt motforestillinger mot slike røykeanlegg som du nevner, Thomas, fordi jeg trur det rett og slett blir for spinkelt i den størrelsen jeg bygger i.. Sist jeg prøvde fikk jeg stor effekt med avispapir, matolje og tørket gress som jeg samlet fra plenen etter klipping.

Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 juni 2015 at 06:21

Det finnes jo større varianter, eller må du over på slike som brukes på scener og diskoteker. Men det ser da veldig bra ut på det bildet. Det du har laget, minner mer om slike røykovner som brukes til røyking av fisk og kjøtt. Det finnes mange oppskrifter på slike på nettet.

Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2015 at 12:26
Hei

Du kan bruke en "mist fogger". Den lager tåke ved hjelp av vann og strøm. Ser ut som vanndamp men altså uten å koke vannet. Brukes I modellbåter. Man bruker noen spesielle plater som vibrerer med svært høy frekvens og "kaster" vannmolekylene opp. Her er en som selger en ferdig enhet: Marks Model Bits (velg "foggy smoke generator"), men det skal være mulig å lage disse selv ved å bare kjøpe selve kjernekomponeneten (de vibrerende platen).

Helge B.

Edited by HelgeBe - 24 juni 2015 at 12:27
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2015 at 19:02
Originally posted by HelgeBe HelgeBe wrote:

Hei

Du kan bruke en "mist fogger". Den lager tåke ved hjelp av vann og strøm. Ser ut som vanndamp men altså uten å koke vannet. Brukes I modellbåter. Man bruker noen spesielle plater som vibrerer med svært høy frekvens og "kaster" vannmolekylene opp. Her er en som selger en ferdig enhet: Marks Model Bits (velg "foggy smoke generator"), men det skal være mulig å lage disse selv ved å bare kjøpe selve kjernekomponeneten (de vibrerende platen).

Helge B.

For en fantastisk maskinLOL Den hadde jeg aldri trudd eksisterte! Går ut ifra at den også tåler utendørsklima. Før jeg går til innkjøp av noe slikt skal jeg dog prøve videre med røykeovn flis og litt annet smått og godt. Hvis det enkle fungerer er det best for megSmile
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 juni 2015 at 20:56
Jeg kan anbefale en tåkemaskin fra Aquaworld.
Tåkemaskinen gir en fin effekt spesielt på kvelden.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
HelgeBe View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 mai 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 131
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote HelgeBe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2015 at 22:54
...eller du kan kjøpe billig på eBay: Mist Fogger. I tillegg trenger du en vanntett boks med lokk, en kjølevifte fra en PC, og et rør som leder tåken opp dit du vil ha den.

Helge B.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 juni 2015 at 23:36
Til forskjellige typer utstillinger og effektkonstruksjoner har jeg brukt flere typer tåke-/røykmaskiner av samme eller tilsvarende typer som det er henvist til fra Aquaworld eller "Mist Fogger".
Som det skrives lenger opp er jo ikke dette røyk, men en generert kald vanntåke bestående av mikroskopiske vanndråper. Den får derfor ikke noe "løft" på den måten man får i varm røyk fra noe som brenner eller gløder, tåken må løftes med luftstrøm fra en vifte eller lignende.
Selv om man bruker vifte - hvor høyt vil denne kalde (og dermed relativt tunge) "røyken" stige opp videre fra en skorstein? Jeg har ikke brukt dem til å lage noe som skal se ut som forbrenningsrøyk, men jeg har blant annet laget heksegryter. "Røyken" (eller rettere tåken) kom da opp av vannet og "rant" ut over kantene og ned på underlaget.
Back to Top
St.Michael View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 26 januar 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 324
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote St.Michael Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 juni 2015 at 09:24
Hei.
Takk for mange gode forslag Som nevnt her oven har jeg nå klart å få god effekt, i den pipen som ses til høyre på bildet. Der fortsetter jeg nok med "vanlig" fyring. Men jeg tente veldig på den Mist foggeren. Da vil jeg få vanlig røyk fra toppen av pipen, men også fra et annet sted på fabrikken kunne få krypende tåkerøk i bakkenivå. Ser for meg at det kan bli meget fotogent (En liten bieffekt: Det oser av svidd gress når jeg lager røyk...)
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 juni 2015 at 09:11
Jeg har en slik fogger i form av en luftfukter. Slike kan man få brukt på finn.no for et par hundrelapper.
En fogger er fin til damp eller tåke, men som H. Lindholm påpeker, så er det ikke akkurat som varm røyk.
Foggere brukes også en del til scenerøyk siden det er bedre for astmatikere og allergikere.
Litt tørris i vann gir evt også lavtkrypende tåke.

Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 juni 2015 at 09:21
Sceneteknikk i Rakkestad selger røykmaskiner. Jobber selv på teknisk etat i kommunen, vi kjøpte en slik for å koble røyk på avløpssystemet, for å avdekke ulovlige tilkobblinger av overvann og nedløp til hovedkloakk. Bedre enn røyk og sot for helse og miljø. Ellers er jo tørris og vann en klassiker som allerede er nevnt.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.