MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lett men solid konstruksjon
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lett men solid konstruksjon

 Post Reply Post Reply
Author
Per-Arild View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Arild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lett men solid konstruksjon
    Posted: 04 juni 2015 at 15:39
Hei.

Er i planleggingsfasen på et diorama. Dette skal henge på veggen og jeg tror målene blir 0,4x3 meter. Hadde planer om å lime flere (3 stk) kryssfinerplater sammen, men jeg tror dette vil bli en alt for tung konstruksjon. Kan også benytte 1 plate med avstivere, men tror også dette blir tungt.
Mener å huske det ble nevnt her på forumet alternative måter å konstruere en slik plate på. Noen som husker?

Per-Arild
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2015 at 16:21
Jeg har noen seksjoner som er laget av 6mm kryssfiner saget ut i profiler og limt sammen. Disse veier omtrent ingenting, kan løftes med en finger eller to, og har overlevd både flytting og lagring på loftet. Med ferdig landskap vil jo naturlig nok vekten øke noe, men det skal ikke være noe problem å henge de på veggen.

Her er noen gamle bilder som viser konstruksjonen. Det største ankepunktet er vel at det krever litt planlegging før utsaging av profilene, men det er jo fullt mulig å forenkle profilen og heller bruke f.eks XPS til landskapet på toppen:















H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Per-Arild View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Arild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2015 at 17:44
Heisan, takk for svar.
Det krever noe snekkerferdighet.
Tror en løsning kunne ha vært noe med XPS/isopor, vis man får det stivt og solid nok.

Per-Arild
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2015 at 18:51
Neida, det krever ikke stort av snekkerferdigheter, det er faktisk veldig lite snekring involvert. Det viktigste er å være nøyaktig ved utsaging av delene, da det i prinsippet er et lite puslespill du lager som skal settes sammen. Det kan være greit å øve seg med papir eller tynn kartong først, slik at du lærer deg hvor slissene skal og hvor dype de skal være for at sammenføyningen skal gå greit, du kan jo faktisk bygge skalamodeller (1:5 eller noe sånt) av dioramaseksjonene dine; 3 seksjoner på 8x20cm hver tar jo ikke stor plass og du får et inntrykk av hvordan det ferdige dioramaet kan bli.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2015 at 20:38
XPS er absolut en mulighet. Jeg har en modul stående som er i XPS og det veier så å si ingenting og er veldig stivt og solid. Ulempen med XPS er prisen.
Back to Top
Per-Arild View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 46
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per-Arild Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 juni 2015 at 20:52
Tror også jeg heller til en XPS løsning pga. enkelheten, og jeg tror det kan bli en solid konstruksjon.
Ser at de kommer i forskjellige tykkelser. Ser for meg at jeg enten laminerer to 3 cm. plater, eller limer på tynn finer på oversiden/undersiden av en plate som er 5 eller 6 cm tykk.

Driver å trapper ned MJ-aktiviteten. Har alle bygninger fra Skreia/Eina (Artitec), så tanken er å ha en stasjon der "smykkene" kan være utstilt.

Per-Arild
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.