MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Hjelp til en nybegynner.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Hjelp til en nybegynner.

 Post Reply Post Reply
Author
RogerLingelem View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 juni 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RogerLingelem Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Hjelp til en nybegynner.
    Posted: 01 juni 2015 at 17:41
Hei!

jeg har en datter som så noen youtube filmer om tog. Hun kom å spurte om vi kunne kjøpe en modelljernbane. Ettersom jeg aldri fikk lov av kona å kjøpe bilbane til henne så tenkte jeg at jeg måtte smi mens jernet fortsatt er varmt. 

Men hvor skal jeg begynne og i hvilken skala. Har aldri vært borti denne hobbyen før, men har litt lyst til å prøve. 

Så trenger noen tips om hva vi bør kjøpe og hvor vi bør kjøpe det. 
Greit å begynne veldig basic. Så hvis hun får lyst til å bygge videre så kan vi heller kjøpe mer etter hvert.

Håper på fine svar og god hjelp.
Mvh
Roger
Det går alltid ett tog.
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2015 at 23:21
Hei.
Jeg ville valgt H0. Det er vanligste skalaen i Norge og den passer bedre for barn enn det N-skala gjør (som jeg bygger i) .
Jeg ville og valgt en type skinner som kan settes sammen på gulvet i første omgang for så å tas fra hverandre igjen dersom du må det. Da kan man begynne å kjøre med det samme, og senere kan du bruke skinnene når du går igang med å bygge et fast anlegg med landskap osv. Andre her kan mer om merker og skinnetyper i H0.

Jeg ville valgt en digital startpakke eventuelt med noe tillegg avhengig av hvor mye penger du vil legge i det i første omgang.

Det er en allsidig hobby.
Hilsen Bjørn
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 juni 2015 at 23:22
HVor gammel er din datter?

Når det gjelder hvor man bør kjøpe, så avhenger det av hvor du bor i landet, dvs. om en forhandler er tilgjengelig eller ikke. Er det mulig ville jeg foretrukekt å gå til en forhandler som kan vise deg sakene, og som du evt. kan spørre om råd senere.
Ellers kan du få kjøpt alt av modelljernbaneutstyr fra nettbutikker. De fleste vanlige modelljernbanebutikken har også netthandel.


Edited by ses - 01 juni 2015 at 23:25
Svein S
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juni 2015 at 02:04
yngre enn tolv år? Lego togsett. 
yngre enn seks år? brio.


--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
hamoell View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 10 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hamoell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juni 2015 at 04:21
Hvis du har mulighet så stikk innom en Modelljernbane forhandler, der kan du få mange gode råd, og du kan se på utvalget av leverandører som er. Vis du ikke bor i nærheten av en butikk, finn telefon nummeret til butikken og ring dem, de har sikker mange gode råd og løsninger

Min pusher: www.glm.no
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juni 2015 at 09:24
Originally posted by einjen einjen wrote:

yngre enn tolv år? Lego togsett. 
yngre enn seks år? brio.


Det synes jeg er litt defensivt. Jeg ville heller sette grensene (som ikke må være absolutte) heller på hhv 8 og 5. 
Selv fikk jeg mitt Märklin-sett til 8-årsdagen etter å ha ønsket meg slikt flere år. Jeg tror verken jeg eller Märklin-settet hadde noe vondt av at jeg "bare" var 8 år. Den gule Shell-vognenen jeg fikk den gangen har jeg ennå. Men "elektrisk tog" var dyrebart den gangen. Mitt ble kjøpt i Uddevalla for det var fortsatt importforbud på luksusvarer i Norge. Far monterte da også skinnene straks på en grønnmalt plate slik at jeg ikke skulle slite dem ut ved å ta dem fra hverandre ofte.
Svein S
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juni 2015 at 10:33
Originally posted by einjen einjen wrote:

yngre enn tolv år? Lego togsett. 
yngre enn seks år? brio.



Fireåringen min har eget G-skala tog. Og han leker også en del med H0-tog. Klarer helt fint å sette sammen Roco Geoline-skinner, kan sette H0 vogner på sporet (både med og uten boggier), og han klarer fint å koble fra vogner med Märklin-koblinger med hjelp av ispinne. Han håndterer også Märklin/trix Mobil station, og han forstår at penser ikke skal kjøres opp. Han klarer også å sette Z-vogner på sporet. Og han gir storebror på 13 kjeft hvis han kjører togene for fort. Smile



Back to Top
RogerLingelem View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 01 juni 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 3
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote RogerLingelem Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juni 2015 at 20:02
Vi bor i Hole, så det er ikke lange turen inn til Oslo. Tekte kanskje vi skulle ta en tur inn til NMJ på Ensjø.
får høre litt med de. men så de hadde mange fine start sett. 

Originally posted by einjen einjen wrote:

yngre enn tolv år? Lego togsett. 
yngre enn seks år? brio.

Hehe da blir det Brio.
Nå tenkte jeg at jeg skulle gripe kjangsen å bruke hennes interesse i tog til å ha det litt gøy selv også.

Så  da blir det vell denne til henne http://www.nmj.no/startsett/1003958.html 
Siden det settet også kan bruke HO skinner så blir det denne til far.

Muligens vi tar med noe ekstra skinne osv, men det tar vi eventuelt på sparket.

Viker dette som 2 greie kjøp? eller er jeg helt på jordet???



Edited by RogerLingelem - 02 juni 2015 at 20:03
Det går alltid ett tog.
Back to Top
hamoell View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 10 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 146
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hamoell Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 juni 2015 at 20:37
Dette så ut som 2 kjempe startsett. Og jeg tror du får nok av inspirasjon etter du har vært hos NMJ

Min pusher: www.glm.no
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2015 at 06:57
En ting som du sikkert har fått med deg, men jeg tenkte bare jeg skulle nevne det: Thomastoget er analogt mens det andre settet er digitalt, det betyr at de ikke uten videre kan brukes om hverandre selv om de passer på de samme skinnene. Usikker på om Multimausen til Roco har mulighet til å kjøre analoge lok (noen digitalsystemer har det, men det er uansett ingen optimal løsning), men det vet sikkert andre her på forumet.

Ellers så har jo også Thomastoget nå havnet i skammekroken sammen med Pippi, Thorbjørn Egner og Hellbillies i disse PK-tider, men det er kanskje ikke så nøye for deg..?Wink
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2015 at 09:12
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Ellers så har jo også Thomastoget nå havnet i skammekroken sammen med Pippi, Thorbjørn Egner og Hellbillies i disse PK-tider

Det har jeg ikke fått med meg. Hva galt er det Thomas har gjort?

For øvrig er vel korrekt navn "Lokomotivet Thomas og vennene hans" ("Thomas the Tank Engine and Friends"), senere forkortet til "Thomas & friends".
I de norske utgavene av filmene var de alltid nøye med å bruke korrekte betegnelser, Thomas og de andre lokomotivene blir alltid benevnt som lokomotiver, ikke tog.

Her er han forøvrig på besøk i Bury ved Manchester, og "Swiftsure" hjelper til i den andre enden så ikke vognene skal finne på noe rart. Eller kanskje det er en av Thomas' dobbeltgjengere. Det finnes jo flere...
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2015 at 09:26
Originally posted by H. Lindholm H. Lindholm wrote:

Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Ellers så har jo også Thomastoget nå havnet i skammekroken sammen med Pippi, Thorbjørn Egner og Hellbillies i disse PK-tider

Det har jeg ikke fått med meg. Hva galt er det Thomas har gjort?


H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2015 at 11:47

Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

[...] Usikker på om Multimausen til Roco har mulighet til å kjøre analoge lok [...]

Nei, det har den ikke. Og jeg fraråder på det sterkeste å prøve.

Det bør ikke være noe i veien for å styre et digitalisert lok med den analoge kjørekontrolleren fra Thomas-toget, om den da ikke bruker pulsbredde-modulering. Kontrollere av den siste typen kan være ganske lette, mens de "ekte" analoge inneholder en relativt tung transformator.

Det er heller ikke noe i veien for å installere en DCC-dekoder i "Thomas", men det krever antagelig litt loddearbeid.

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2015 at 12:06
Kritikken mot Thomas og vennene tro jeg vil skal ta helt med ro. Av alle ting som kan være dårlige rollemodeller for barn, må dette være noe av det minst skadelige som vises på TV/video. Tvert i mot viser lokomotivene og vognenes ulike karakterer som nok avspeiler virkeligheten i langt større grad enn mye av det oversnille sukkersøte lyseblå og rosa som barna også fores med. Som fagetiker slo det meg aldri da mine barn (og jeg) så disse seriene (og leste bøkene) at dette var tvilsom påvirkning. 

Nå er denne kritikken mot Thomas først og fremst britisk, og der har åpenbart flere ledende pedagoger noen merkverdige holdninger på hva man kan utsette barn for. Jeg besøkte en barnhage i midt-England for noen år siden, og når barna skulle være ute, hadde de et lite velfrisert uteområde å bevege seg på, hellelagt og uten mulighet for å bli skitten, og det burde de heller ikke for de hadde jo pene og rene barnehageuniformer som måtte holdes rene. De lærte seg nok renslighet, men av slikt blir man helt uegnet til å bevege seg på noe annet enn flate gulv og fortauer. Mange barn (også i Norge) vokser opp nå under så beskyttede forhold at dersom de blir sluppet løs til å gå en tur i skogen, så snubler de i røtter og steiner for de har ikke lært seg at det noen ganger kan være lurt å løfte beina høyt nok. (Dette siste med det motoriske har jeg lært av min sønn, for dette er hans fagområde, men han fikk jo selvsagt dårlig påvirkning som barn av Thomas og vennene hans ... Wink )
Svein S
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 juni 2015 at 13:06
Har selv digitalisert Thomas og kjører den sammen med Annie og Clarabel på Peco Code75. Unga synes det er veldig stas. Synes du skal bygge felles anlegg med din datter og heller kjøpe en ekstra Multimaus som "slave". Da kan dattera kjøre på samme anlegg som far, med egen kontroller, mens far har overstyringsmulighet med den andre kontrolleren, om det går litt sjøvilt. Ofte billige Roco startsett på finn du kan bruke for å utvide det du har tenkt å kjøpe. Marginalt dyrere enn å kjøpe en løs multimaus, og da får du litt flere skinner og lok/vogner samtidig. Hvis digitalisering av Thomas skulle være et problem, så kan du sende en P.M. Det er et kvarters jobb, men krever at du har loddebolt.

StenR
Back to Top
Simplex View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 04 august 2015
Status: Offline
Points: 4
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Simplex Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2015 at 21:25
Trådstarter får ha meg unnskyldt for å "kuppe" tråden, men for å unngå altfor mange tråder om tilnærmet samme tema prøver jeg meg her, og det virker til at både jeg og trådstarter kan lære av svarene dere gjennom hverandres spørsmål.

Her er det jeg selv (Mann, 34 år med begynnende gråstenk) som skal realisere guttedrømmen (nevnte noen at 40-årskrise er rundt hjørnet?) Alltid vært interessert i tog, men det er nok minst like mye modellerinng jeg er interessert i.

AC eller DC? Antar at vekselstrøm er en fordel ved mange tog eller mye kjøring. Fordeler med likestrøm? Er utvalget like stort for begge?

Ser at man nå snakker om digitalt. Hva vil det si? At jeg kan koble til PC'en? Eller er det andre og flere konsekvenser av det? Digitalt vil vel begrense kjøpemuligheter på bruktmarked? Og det trengs egne skinner til dette, eller egne lok?

Kommer garantert flere spørsmål etterhvert...
Back to Top
Johannn View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 09 april 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 156
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Johannn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2015 at 22:46
Digitalt vs Analogt:
Med digitalstyring styrer du loket med digitale signaler på toppen av konstant spenning.
I analog styring regulerer du spenningen i skinnene og dermed alle lok på den strømkretsen.

2skinne vs 3skinne:
2skinne er mest forbildetro, men krever mer rengjøring av skinner, hjul. Samt at du må passe på korleis du legger skinnene for å unngå kortslutning.
Kjører du analogt er ofte 2 skinne likespenning (DC) og 3skinne vekselspenning (AC).
Digitalt er vel begge en form for vekselspenning.

Digitalstyring krever dekoder i lok. De senere årene har lokene standardiserte plugger som gjør det enkelt å bygge om analoge lok til digitalt. På eldre lok er det en loddejobb.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 august 2015 at 23:58
Originally posted by Simplex Simplex wrote:



AC eller DC? Antar at vekselstrøm er en fordel ved mange tog eller mye kjøring. Fordeler med likestrøm? Er utvalget like stort for begge?


Jeg antar at du med AC mener 2-skinne og med DC 3-skinne og Märklin-systemet, siden 2-skinne og 3-skinne før digitaliseringen ble drevet med hhv DC og AC.
Det er ingen forskjell på systemene hva angår antall tog eller kjøring, i hvert fall ikke i digitalisert versjon, hvilket er det vanlige i dag. Ellers drøfter jeg forskjellen på de to systemene i denne artikkelen.
Utvalget er vesentlig større for 2-skinne H0 enn 3-skinne H0.
Originally posted by Simplex Simplex wrote:


Ser at man nå snakker om digitalt. Hva vil det si? At jeg kan koble til PC'en? Eller er det andre og flere konsekvenser av det? Digitalt vil vel begrense kjøpemuligheter på bruktmarked? Og det trengs egne skinner til dette, eller egne lok?

Digitaldrift vil si at man styrer lokomotivene individuelt fra kjørekontrolleren uten at man trenger gjøre noen særskilte tiltak med styring av strømmen til skinnene. Et digitalt signal sendes gjennom skinnene, og det loket som har en dekoder med oppkallingskode som samsvarer med det som sentralen sender ut, responderer på dette signalet. Hvert lok bør ha sin unike kode (koden er normalt fabrikkinnstilt på 03), og slik kan oppnå flertogsdrift på en enkel måte. Flertogsdrift uten digitalstyring innebærer tvert i mot som oftest store og komplekse styringssystemer. Digitalstyring innebærer derfor en forenkling av det elektriske opplegget samtidig som fleksibiliteten øker. Det er derfor ingen grunn til å avstå fra digitaldrift i dag, selv om kostnadene pr. lok øker med 500 - 1000 kroner, samt at man må ha en digitalsentral som styrer det hele. Men man kan også starte med en ikke-digitalisert bane, og så digitalisere banen (dvs. lokene og styingssystemet) på et senere tidspunkt. Blandet system er teoretisk mulig, men anbefales ikke.

Digitaldrift har vært så lenge på markedet nå, at slikt også kan kjøpes brukt, men det krever nok også litt kunnskap om digitalsystemene slik at man anskaffer noe som er brukbart på det systemet man har valgt. For nyere materiell er dette et mindre problem da det meste nå går om hverandre (DCC), mens det i digitaldriftens barndom var flere ikke-kompatible systemer.

Ja, med digitaldrift finnes det også muligheter for tilkobling til PC.

Man trenger ikke egne skinner til digitaldrift, men for Märklin anbefales ikke de gamle M-skinnene.

I dag er så godt som alle lok forberedt for digitaldrift eller har allerede en digitaldekoder innstallert. De fleste eldre ikke-digitaliserte lok kan også digitaliseres, men som en annen skribent sier her, så krever det loddearbeid og kunnskap om det akutelle lokets elektriske opplegg. Noen påtar seg også å sette inn dekoder i eldre lok, som regel mot godtgjøring.
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.