MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Helge's bane
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Helge's bane

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Helge's bane
    Posted: 28 mai 2015 at 03:24
Jeg fikk forespørsel om bilder av banen. Jeg har lagt laget en webside med bilder av byggingen, også for å personlig kunne se tilbake i tiden. Nå blir det nok to mnd til jeg kan kjøpe mer skinner for jeg sparer til et brukt Arnold BR55 som er holdt av til meg, men jeg har kjøpt inn litt hus. (stasjon og vanntårn.) Men spor ut fra dreieskiven kommer relativt fort og noe mer har jeg kjøpt. 
Dette er websiden min med fotoer: www.helgesbane.webs.com


Edited by Helgejohan3 - 28 mai 2015 at 12:10
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2015 at 03:59
Det hender at denne linken ikke virker. Da skriver du akkurat den samme websiden manuelt for da kommer du garantert inn selv om du skriver akkurat det samme. Jeg kan ta et eksempel: 
Hvis jeg skriver www.mjf.no så kommer det blank side opp, men hvis jeg søker i google og klikker på linken der så kommer jeg inn selv om webadressen er akkurat den samme. Som jeg sier - computer er svart magi.
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2015 at 12:02
Computer er ikke svart magi, men man må skrive riktig adresse for at det skal virke. Høyreklikk linken og be om egenskaper, så vil du se adressen http://www.helgesbane.webs.com%20/. Fjern .com%20/ fra adressen, så vil linken fungere.
---------------------------------

Roco Z21, British OO
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2015 at 12:08
Skriver jeg det manuelt så virker det og jeg har gjort akkurat det samme på linken til min sporplanwebside som jeg også har fra samme firma og det virket. Svart magi. Jeg fjernet 20% og det hjalp ikke.

Edited by Helgejohan3 - 28 mai 2015 at 12:11
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2015 at 12:13
Www.helgesbane.webs.com
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2015 at 12:15
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2015 at 12:35
Du drar fortsatt med deg et mellomrom (%20) bak ".com", dermed virker ikke linken.

Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2015 at 14:45
Halla ! 
 Driver å legger spor over hele stua, men nå må jeg stikke, kjerringa roper det er klart i spor 2 ;)
Modellhilsen

Claes
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 mai 2015 at 23:25
That was weird....
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mai 2015 at 10:24
Jeg har gjort om en del av banen. Jeg lager diger havn som det skal kjøre Faller car system i N-skala på. 
(angående Faller car system i N-skala. Der er det kortere akselavstand på lastebilene og det betyr at de skal klare å svinge 90 grader i mye skarpere radius en HO lastebiler. Vet noen Radiusen på Faller Car system i N-skala) Det ligger nye fotoer av banen og jeg har begynt såvidt på bryggen som selvfølgelig blir malt i asfaltmaling etter at kjøretråd er montert. Togene kjører på bryggen i nedfelt spor.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2015 at 03:51
Jeg har sparklet skinnene som går på hava så biler kan kjøre over, på samme måte som på en trikk. Det ligger bilder på siden min.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2015 at 14:00
Finnes det kontainerkraner for havneområde i N-skala?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2015 at 14:29
Unnskyld meg, men hva er vitsen med å legge skinnene så tett ved siden av hverandre at det er bare plass til ett tog om gangen på disse sporene etter vekselen?


Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2015 at 14:37
Det problemområdet der ble påpekt for lenge siden, da sporplanen ble diskutert i en annen tråd, men han har tydeligvis ikke gjort noe med det. Vel, det er jo sånn det er, noen velger å høre på råd og andre ikke...
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2015 at 14:44
Åh. Det er endret mye og etter ca 15 cm så kan togene fint møtes. Så det er bare ca 15 cm og dessuten er det et sidespor det dere ser her som man kan kjøre både inn og ut av så det er egentlig beregnet for parkering av tog og det er en halv meter før pensen som to tog kan møtes. Sieden dette er et sidespot så gjorde jeg det samme igjen, bare at denne gangen kan togene møtes ikke etter 50cm men 15cm
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2015 at 18:24
Du får unnskylde min skepsis, men jeg vil gjerne se et bildebevis på at to tog kan stå parkert parallellt på de sporene der, med siste vogn 15cm fra vekselen.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2015 at 19:06
Probøemet er at hvis han lager slike planer og gir de til andre, så kan det kanskje se greit ut på papiret, mens når dette bygges i virkeligheten så erfarer man at her er et problem. Hvis man foregir seg å hjelpe andre med MJ, så bør hjelpen ha en minimumskvalitet. Beklager å måtte si det, men her er man under den grensa.
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2015 at 19:53
Det er vel det som har vært stridens kjerne hele tiden mener jeg, når det gjelder de sporplanene det her er snakk om. For eget bruk får folk gjøre akkurat hva de vil for min del, men jeg syns det er synd når en uforvarende tredjepart havner midt oppi det og blir skadelidende.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2015 at 20:12
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Du får unnskylde min skepsis, men jeg vil gjerne se et bildebevis på at to tog kan stå parkert parallellt på de sporene der, med siste vogn 15cm fra vekselen.

Bevisbilde har du fått på websiden min nå. Jeg har lagt ut bilde og første vogn står 14,5 cm fra der prinsen slutter. Og jeg ser overhode ikke noe problem med parkering og trafikk, så lenge det er korte tog, feks en BR78 med fem toakslede vogner.


Edited by Helgejohan3 - 30 mai 2015 at 20:27
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2015 at 20:20
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Det er vel det som har vært stridens kjerne hele tiden mener jeg, når det gjelder de sporplanene det her er snakk om. For eget bruk får folk gjøre akkurat hva de vil for min del, men jeg syns det er synd når en uforvarende tredjepart havner midt oppi det og blir skadelidende.

De to jeg har tegnet for to personer fikk tegninger som de likte godt og jeg tok ikke penger for det heller, og jeg tvinger dem ikke til å bruke min tegning som mal, det var mer et forslag. Det var to som tegnet for manglet fantasi til banen og ville ha hjelp til ideer. Man kan tegne selv men jeg vil bare men jeg vil være hjelpsom. Alle råd dere har gitt meg til korrigering fulgte jeg på de to utkatene.

Edited by Helgejohan3 - 30 mai 2015 at 20:25
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2015 at 20:41
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Du får unnskylde min skepsis, men jeg vil gjerne se et bildebevis på at to tog kan stå parkert parallellt på de sporene der, med siste vogn 15cm fra vekselen.

Bevisbilde har du fått på websiden min nå. Jeg har lagt ut bilde og første vogn står 14,5 cm fra der prinsen slutter. Og jeg ser overhode ikke noe problem med parkering og trafikk, så lenge det er korte tog, feks en BR78 med fem toakslede vogner.

Bildet ditt beviser vel akkurat det vi innvender, at sporet nærmest vekselen er ukjørbart for mer enn ett tog om gangen. Slik vil man ALDRI lagt sporene i virkeligheten. Men du har jo signalisert at det ikke er så nøye med hvordan man gjør det i virkeligheten, så da betyr vel slike råd heller ingen ting. Men da spørs det om slikt kan kalles modelljernbane.
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2015 at 20:48
OK, min feil siden jeg ikke tenkte over at det var N-skala, 15 cm utgjør mye mer skinnelengde enn i H0 som jeg er vant til. Uansett viser du jo med bildet at de to tette parallelle sporene ikke kan brukes til å holde noen vogner da det blir for trangt, da blir det bortkastet å ha to spor der, og det var liksom det som var poenget.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2015 at 20:57
Bortkastet? nei overhodet ike. Jeg skal ha en BR78 med fem toakslede grønne vogner. Det blir problemfritt å parkere det der og også passere med et tog. Det er kansje lettere å se i virkeligheten.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2015 at 21:48
Du får jo ikke parkert verken BR78 eller vogner på den trange biten der, så hvordan kan du si at det ikke er bortkastet så lenge du ikke får brukt det til noe som helst? Jeg fatter det ikke, men det er kanskje bare meg...
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mai 2015 at 21:56
Jo jeg har målt. Kanskje vi snakker om to ting. Jeg har ca 50cm å parkere BR78 på med passerende tog.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2015 at 07:38
Temaet hele tiden har vært det området som bildet viser lenger opp i tråden, som Ses har i innlegget sitt. Jeg har fortsatt til gode å se at du får parkert noe som helst der, uten at begge sporene blir blokkert.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2015 at 07:47
Mulig det var temaet men jeg har jo satt vogner i lenge med et slikt togsett, for jeg har bare en skifter og 11vogner foreløpig. Men jeg har jo sagt at med et togsett på 50 cmså ka det fint passere tog. Det har jeg teset ut og det går. Det har jo allerede skrevet. En br78 med 5 grønne toakslede vogner er ikke lengre enn 50 cmså hvorfor skulle det out ikke gå når jeg har testet med to vogner på 50cm mellomrom og likevel trillet spor på andre siden? Det er testet før jeg la skinnene.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2015 at 07:54
Så lenge jeg kan parkere 50cm sosett op sidesporet så kan et mindre togsett fint stå parker og likevel kan et tog passere.. Jeg ser derfor ingen problemer med at skinnene ligger så tett i begynnelsen og jeg hadde heller ikke noe valg hvis jeg ville ha sidespor. Det er bedre med kort sidespor enn ingen. En ferdiglagde sporplan som jeg kjøpte en gang hadde kortere sidespor enn dette og det var skala HO. da blir jo dette over dobbelt så langt hvis vi tenker skala også
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2015 at 07:57
Den banen var et anlegg fra Noch i HO og den hadde ingen sidespor som var praktiske. Jeg kunne ikke parkere et eneste langt togsett og likevel passere eller sperre penser. Alle mine bare er lagt opp bedre enn den. Dessuten var alle pensene på midten av stasjonen slik som dere anbefaler at det ikke skal være og denne var tegnet av profesjonelle som jobber i Noch. Den banen var et skrekkeksempel når man tenker slik dere gjør og den hadde også et smalt spor ut av en av pesnene slik so på min bane. Alle mine baner er lagt opp bedre enn den - som var tegnet av "proffe"

Edited by Helgejohan3 - 31 mai 2015 at 08:07
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mai 2015 at 08:13
Dere snakker mye rundt hverandre her nå.... Helge Johan er inneforstått med at han ikke kan ha to tog ved siden av hverandre på de to rette skinnebitene rett etter pensen. Men han har uansett plass til det toget han vil ha etter dette partiet.

Helge, hadde det ikke vært mulig å fortsette svingen ut fra innerste spor i pensen med en kort sving slik at du fikk mer avstand til det andre sporet med en gang? Det hadde blitt visuelt mye finere i tillegg til at du kunne hatt enda lenger tog på sidesporet.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,093 seconds.