MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lodde sammen messingskinner.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lodde sammen messingskinner.

 Post Reply Post Reply
Author
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lodde sammen messingskinner.
    Posted: 22 mai 2015 at 11:01
Jeg har en haug LGB-skinner som har lagt ute i årevis og derved har fått et tykt lag "patina" eller oksyd. Synes at messing utendørs likner mest på rustet jern når de får slik patina - og plasten i svillene til gamle LGB er nok markedets beste mht. aldring?

Disse har jeg planer om å lodde sammen til større lengder (ca. 120 cm. eller 4 stk. 30 cm. lengder). Disse større lengdene er planen å skjøte sammen med skrulasker i skinnefoten. På denne måten håper jeg å oppnå maksimal stabilitet - og åpner for elektrisk mating gjennom skinnene uten for stort strømtap eller kontaktproblemer - dersom jeg skulle orke å pusse skinnene.
Årsak til seksjoner på ca. 120cm. og uten "skyvelasker" er for å ha mulighet til enkel demontering/ endringer i fremtiden og ha en god elektrisk forbindelse. Det vil også være lettere å få til jamne radier med slike lengder med "småskinner" som er "hel ved".

Har noen en rask og lite "mekanisk" måte til å fjerne oksyd-belegget på endene der jeg skal lodde? - Har planer om å bruke LGBs skinnelasker for å forsterke loddestedet, så hele skinnestrengen trenger ikke å behandles. Laskene er like oksydert - og det er vanskelig å fjerne oksyd-belegget på loddepunktet inne i laskene.
Trenger tips - uten å bruke sterke syrer, gjerne fra noen som har gjort dette selv.

Tenkte å klippe opp svillebåndet og trekke plastsvillene sammen slik at de ikke smelter under loddingen. - Tror at gasslodding er eneste måte å få tilført nok varme raskt, slik at ikke plastsvillene skades?

- Har også haugevis av LGB R1-skinner. De er alt for krappe til formålet, så jeg hadde tenkt på samme måte å valse skinnene tilbake til radier rundt 120 cm. og skjøte dem sammen i lengder på 4.
Back to Top
SveinF View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 15 november 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 126
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinF Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2015 at 18:07
Prøv varmt vann og sitronsyre fra Rema1000
Har brukt det på aluminium og messing tidligere med godt resultat. Mulig ditt problem er i tøffeste laget. Uansett et billig alternativ om det fungerer
Back to Top
GETEL57 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 juli 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 275
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote GETEL57 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2015 at 22:12
Disse vireker vel på messing også. Brukt den første i førjulsstria:
 
 
Terje
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mai 2015 at 10:01
Har prøvd med sitronsyre tidligere - om enn ikke fra Rema.
Det virker noe langsomt - og største problem er at det blir liggende igjen rester i alle "krinkelkroker" uten at man skrubber mekanisk.

- Har vært på tanken om å prøve varm, konsentrert sitronsyre i ultralydrenseren men vet ikke om den tåler det? - Noen som har prøvd?

- Jeg har også planer om å prøve svak syre som elektrolytt og påtrykt spenning i et metallkar for å få en rask rengjøring. Dette er jeg skeptisk til at vil virke for skinnelaskene?

- Kom på i ettertid at jeg mener å ha sett små sandblåsere for tennplugger for mange år siden. - Mener de virket på trykkluft?
Der var det et lite hull med gummikrave til å sette tennpluggen i - og man beveget tennpluggen rundt i hullet til den var ren.
- Kanskje dette hadde vært ideelt?

Edited by Kjell H. - 23 mai 2015 at 10:07
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 mai 2015 at 13:57
Citronsyra fungerar vid lödning, men det är inte lika snabb reaktion som fosforsyra 12%.
Att ta bort oxiden på rälsen göres antingen mekaniskt med en borrmaskin och stålborste, men glasfiber raderare fungerar mycket bra.

Det finns risk att slipersen tar skada vid användandet av gaslåga eller lödkolv då det är mycket gods att värma upp.
Än större risk med kallödning.

Borra ett 1.0mm hål och förbered för en M1 som du kan löda fast din elledning i, därefter placerar du skruven i hålet och spänner fast denna.

 
 "Teckning så inga mått är exakta "

Löser mycket problem.
Back to Top
Bo11 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 25 august 2007
Location: Sverige
Status: Offline
Points: 417
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bo11 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2015 at 08:24
Jag ser nu att jag missuppfattade dig fråga.

Det var inte strömtillförsel du frågade efter.

Att löda ihop dessa LGB räls, torde sig vara en lätt uppgift, men så är det inte.
Den värme som ska till för att värma upp dessa mässingsprofiler , klarar inte den plast som sliprarna är gjorda av, jag har provat.
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2015 at 12:21
Her er en link til skinnerengjøring (engelsk): Greg's web site

Bøying av skinner gjøres sannsynligvis enklest med en skinnebøyer. Du skriver at du ønsker å bøye R1 til større radie, det er i hvertfall enklere enn å forsøke å bøye R1 til rette skinner - siste del av skinnene vil vel ikke bli rettet ut uansett. Her er link til samme web-side som over med oversikt over forskjellige skinnebøyere: Skinnebøyere
- Loco -
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2015 at 18:07
Jeg er ikke så opptatt av å rengjøre skinnetoppen da den ikke skal loddes. Heller ikke hele skinnesterengen.
Det som må være helt reint, er skinnefoten der laskene skal loddes sammen. - Tror at sandblåsing er beste alternativ for en rask rengjøring uten kjemikalier?
Videre skal skinnestrengen rettes ut. Dette skal ikke skje på sammensatte skinner med sviller. Derfor trenger man ikke bøye begge skinnestrengene samtidig. Når en skinnestreng trekkes ut fra svillematten, er det mulig å få en ganske jamn bøy - helt ut i endene.
Jeg har selv laget et verktøy for å gjøre slikt vha. en maskinskrustikke og dreide hjul som passer til skinneprofilen (strengen "klatrer" ikke). Der er 2 ruller satt like ovenfor hverandre. Dette gjør at man også kommer helt ut i endene.
- Er litt skeptisk til disse verktøy der man bøyer begge strenger montert i svillematte. Det er lett for at skinnen ikke bare blir bøyd i ett plan (horisontalt). Det skyldes skinnefoten som trenger mer kraft for å bøyes. (Sikkert derfor at Peco har omtrent jamntykke strenger mht. fot og topp?).
Man må derfor kontrollere hver streng etter bøying for å se om foten er helt plan.
Dette mener jeg at jeg har kontroll over.

Jeg skulle gjerne ha tilgang til et slikt sandblåseapparat for tennplugger. Det hadde vært moro å prøve om det lynraskt kunne fjerne oksyd og annet belegg før lodding. - Tror sikkert det er over 50 år siden jeg så et slikt? - Husker at "gjenkoksete" tennplugger til påhengeren ble som nye på sekunder.

- Kanskje man kan lage et slikt selv av en liten blikkboks og en luftblåsepistol? Et hull i siden til å stikke pistolen gjennom, et plastlokk med et lite hull til skinnestrengen og litt sand som fyker rundt?
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 mai 2015 at 19:11
Rengjøring før sandblåsing er et tips fra de som driver med overflatebehandling av metaller. Fjerner fett, olje, sevje etc. som vil gjøre at sanda kleber og reduserer effekten av sandblåsingen.

Høres ut som du allerede har oppskriften på skinneretting. Har du bilder av utstyret? I linken over er det kun Massoths skinnebøyer som bøyer begge skinnestrengene samtidig, de andre tar en om gangen.
- Loco -
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 september 2015 at 21:39
Nå har jeg kommet videre med dette prosjekt.
Jeg valgte å dyppe endene i sitronsyre noen timer. Det ga blanke ender for lodding.
De originale LGB-laskene lar seg behandle på samme måte.

Sammenlodding skjer med sølvholdig tinn, loddefett og gassbrenner. Jeg tror det er lurt å bruke sølvholdig tinn ("VVS-tinn") for å få en lodding som tåler å ligge ute i mange år uten at loddingen svekkes?
Det går fint å rette ut R1-radius til R3-radius (Ø=1200mm.). Da må hver ytterstreng kortes med 12mm. og svillematten klippes opp i et sikk-sakk-mønster (som flex-skinner). Da lar også svillematten seg forskyve bort fra loddestedet.
Har funnet det praktisk å lodde sammen 6 og 6 skinner. Årsaken til jeg lodder, er å sikre maksimal ledningsevne og stabilitet. Da får man en skrulask for ca. hver 1500mm. Det blir således mulig å demontere skinnene.
På samme måte kan også rette 300mm.-skinner skjøtes i lengre seksjoner.
Har også prøvd å rette ut R1 til rett skinne - og dette går fint med mitt selvlagede skinnebøyeapparat som er en rimelig maskinskrustikke og 3 ruller som er dreid i profilen til skinnene. - Forsøkte først uten å dreie profilen til skinnene men da var det et svare strev med at skinnen "klatret" i verktøyet og man fikk ikke skinnen lenger til å hvile på skinnefoten i hele lengden. Den ble da bøyd i 2 plan i stedet for kun i ett plan som ønsket.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 september 2015 at 10:29
Jeg ser at det er minst 4 forskjellige pregemønster i svillene på LGBs R1-skinner. Er det noen som kjenner hvor mange utgaver som finnes - og kanskje aller viktigst - er det noen forskjell i plasttypen som er brukt mht. holdbarhet og UV-stråling?
- Noen som vet om Märklin bruker samme plasttype etter overtakelsen av LGB? Det hadde også vært greit å vite om PIKO bruker samme plasttype?
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.