MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Flere sporplaner lages hver dag. Nå er de gratis
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Flere sporplaner lages hver dag. Nå er de gratis

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Flere sporplaner lages hver dag. Nå er de gratis
    Posted: 20 mai 2015 at 11:24
Jeg skal gjøre sporplanene selvbærende, men porto må betales. Denne tråden behøver derfor ikke legges under kjøpes og selges. Uten å komme inn på det mer så er det i dette øyeblikk jeg starter denne tråden 16 sporplaner på min webside og mer penger enn til å kjøpe tykk påolstret konvolutt og sende krever jeg ikke. Jeg har også begynt å tegne gratis på bestilling. Da går dere inn på Contact på websiden og forklarer etter beste evne hva dere vil ha, størrelse og innhold, hvor mange spor, evt dreieskive etc og jeg tegner. Spesialbestillte blir også lagt ut på websiden. Siden tråden jeg laget om dette den gangen jeg solgte dem er endret til selvbærende så håper jeg denne tråden kan få stå på denne siden siden flere brukere da kan se den. Førnøyd?   
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mai 2015 at 12:28
Disse makkverkene dine av noen "sporplaner" er ikke verdt portoen. Å bruke boblekonvolutt for et papirark blir også "overkill". Om du likevel ikke tjener noe på det, hadde det vel vært like greit å sende dem på epost som PDF-, GIF- eller JPG-filer, med materiallistene som tekstfiler. Men det burde jeg kanskje ikke nevnt, da noen kanskje kommer til å slite med ubrukelige sporplaner, bare fordi de lot seg friste av at de var "gratis".
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mai 2015 at 21:54
Om du vil ha litt konstruktiv kritikk av tegningene dine Helge så ser jeg følgende problemer som går igjen mange plasser:
  • Du har på flere tegninger spor som skal gå over/under hverandre uten at jeg får inntrykk av at du har tenkt på hvilken stigning dette betyr i praksis
  • Det er svært få rette strekninger på planene dine som er egnet til stasjoner. Er det en rett strekning på en side av tegningen er det mest sansynlig noen veksler på kryss og tvers der og på tegningene dine.
  • Det er svært mye spor på kryss og tvers uten mål og mening som vil ha svært liten bruksnytte om de bygges som tegnet
  • Alle sporene på kryss og tvers gjør at det er lite plass igjen til landskap og dermed nesten umulig å lage noe realistisk eller fornuftig landskap med mindre Mount Everest er forbildet som er tenkt brukt som landskap. 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2015 at 13:25
Det er neste ingen baner som er toetasjes. Jeg har sluttet med det. Hvis du vil forandre den og får det til å gå opp, så er det vel og bar, Da må du be om en any fil på e-post. Nå prøvde jeg å bruke MW-snap og lagre bildene som Jpeg så alle comuputere kan lese de. Fra nå av kan du be om e-post med sporplan uten å betale MED delenummer. Jeg skal ta disse rådene og forbedre meg. Gå på min webside og skriv e-postadressen din så sender jeg sporplan med delenummere gratis på e-post i Jpeg format.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2015 at 13:57
Det er ikke noe problem å bygge slik dere beskriver men jeg laget det sånn som jeg TRODDE dere ville ha det og jeg trodde masse penser var bra. Se min nyeste bane på websiden min, Den som heter Dreielars. Den er som beskrevet her med plass til diger stasjon som jeg har tegnet inn og ingen unødvendige krysninger og det er god plass til landskap. Bare en ting. Jeg er fan av det og skal kjøpe en i dag, men er dreieskive en ting dere liker på banen?
Dreielars som jeg tegnet etter at jeg leste dette har en, nemlig. 
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2015 at 14:16
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Det er ikke noe problem å bygge slik dere beskriver men jeg laget det sånn som jeg TRODDE dere ville ha det og jeg trodde masse penser var bra.

Veksler har man jo ikke for moroskyld, de har en funksjon. Det har ikke noe for seg å bare legge inn masse veksler fordi "masse penser er bra". Før i tiden var det vanlig med spagetti-design, nå er vel de fleste ut etter noe som er mer realistisk. Om man er interessert i god design er det mye å hente her: http://www.ldsig.org/  Layout Design Special Interest Group 
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2015 at 14:39
Nå har jeg redigert mange av sporplanene og tatt bort mye unødvendig og alltid gjort plass til en fin stasjon. Se min webside nå. 
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2015 at 14:45
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Det er neste ingen baner som er toetasjes.
Skal vi se...
 
"Rudolf" går i flere høyder
 
 
"Tassen" går i flere høyder

 
"Sving" går i flere høyder
 
 
"Simba" går i flere høyder
 
 
"Sverre" går i flere høyder:
 
 
Må da være rundt halvparten av planene på nettsiden din det?

Ser ikke "Dreielars" på nettsiden din, men en som du kaller "Dreiemann" hvor du har tegnet inn en stasjonsbygning. Er det den du tenker på som "Dreielars" ?
 
I så fall er jeg ikke enig med deg i at det er god plass til landskap, og en "stor stasjon" der... Stasjonen er vel rundt 30x7 cm og det er lite plass til både by og landskap fordi du legger en hel masse spor og en dreieskive midt på anleggsplaten. I tillegg plasserer du sporvekslene midt på langsiden foran stasjonsbygningen, der hvor det ville være naturlig å ha plattformer...
 

 
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2015 at 14:57
Hva vi liker er galt spørsmål. Folk liker veldig forskjellige ting, og samme person kan ha en rekke ulike ønsker som man vil ha realisert på et MJ-anlegg.

Svingskiver (aka dreieskive) bruker man for å kunne endesnu et lokomotiv og/eller for å kunne komme inn til cellene i en ringlokstall. Svingskiver er typisk for damplokdrift, så har man ikke tenkt å bruke damplok på anlegget, er svingskiver egentlig unødvendig, men noen kan likevel ønske å ha det dersom banen skal være fra en tid man også brukt damplok. Andre lok kan også bruke ringstallene fra damploktiden.
Svingskiver ble plassert på endestasjonene og på alle større stasjoner der man hadde behov for å snu et lokomotiv, f.eks. ved at et tog hadde sin ende der. Typisk vil man finne svingskiver på forgreningsstasjoner.
Generelt kan man derfor si at stasjonen bør være av en viss størrelse, eller være en endestasjon, dersom svingskiven skal virke troverdig.
Svein S
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2015 at 15:00
Originally posted by eika eika wrote:

[...]
Ser ikke "Dreielars" på nettsiden din, men en som du kaller "Dreiemann" hvor du har tegnet inn en stasjonsbygning. Er det den du tenker på som "Dreielars" ?
[...]

Jeg har mistanke om at det tar en stund fra han legger inn oppdateringer til disse er tilgjengelige fra serveren. Jeg opplevde i hvert fall det for noen dager siden, da han refererte til endringer jeg ikke fant, og så var nettsiden oppdatert før jeg var ferdig med å skrive et svar.

Back to Top
jan View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 15 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 6
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jan Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2015 at 15:03
Både di 3 og di 4 bruker svingskiva    

Edited by jan - 21 mai 2015 at 15:05
JanArve

Gevingbanen
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2015 at 16:13
De banene som går i to etasjer der er flere fjernet. Jeg har bare toi to etasjer og resten er på en flate. 
Jeg har gått grundig gjennom rådene til hva som gjør e ngod sporplan og bygget om mansse baner til fine sporplaner som i alle fall følger de rådene jeg fikk. Se på siden min nå. Nå er den oppdatert med alle frobedringer og jeg kan sende gratis Jpeg fil med bane med delenummere. Skal du ha fysisk kopi i posten så blir det 10kr for polstret A4 konvolutt pluss porto. 
Ja Di3 bruker i alle fall svingskive for de renoverte jo bare ende 1 på det loket. 
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2015 at 16:43
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

(....) men jeg laget det sånn som jeg TRODDE dere ville ha det og jeg trodde masse penser var bra.

Dette sier vel i grunnen det meste?

Det er helt greit å være nybegynner. Det er også helt greit å ha nesten totalt fraværende kunnskaper om hvordan en vanlig jernbane fungerer, både i 1:1 og som modell. Det er derimot lite greit når man kombinerer disse manglende kunnskapene med en "jeg-skal-redde-verden"-holdning.
For noen dager siden fikk vi vite at det skulle utgis en bok med sporplaner. Ambisjonsnivået ser heldigvis ut til å ha sunket en del siden da.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2015 at 17:19
Ja, riktig. Hvis du ikke vil ha ark i posten så gir du meg e-posten på kontaktsjemaet med hvilken bane du skal ha og så sender jeg Jpeg fil gratis. Ja, ambisjonene var litt for store til å begynne med.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2015 at 17:32
Dette syns jeg er en veldig positiv utvikling, Helge! Flott å se at du er interessert i konstruktiv kritikk og å ta til deg input fra andre, samtidig som du innser at du kanskje gikk ut litt vel hardt i starten. Tror kanskje det var det siste som folk reagerte mest negativt på, jeg vet at jeg gjorde detSmile.

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2015 at 17:35
Er banene bra nå?

Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2015 at 18:23
Er det meg du spør?

Hvorvidt en sporplan er bra eller ikke beror etter mitt syn på hva du har tenkt med den, og i hvilken grad den oppfyller kriteriene dine. En gjennomgående tråd i de fleste kommentarene går på at du nettopp -ikke- sier noe om hva som ligger bak sporplanen, eller hva du prøver å oppnå med den, og da er det nesten håpløst å gi noe svar.

Jeg kunne godt tenke meg en liten diskusjon, eller debatt om du vil, med fokus på en av sporplanene dine. Du kan si hva du har tenkt, og vi andre kan komme med innspill og begrunne disse. Jeg tror en slik gjennomgang kan være en veldig fin måte for deg å få litt mer innblikk i hva du med fordel kan vektlegge når du planlegger dine neste sporplaner, hva tror du om det? I så fall kan det være greit å starte med en relativt enkel plan, f.eks den øverste; Dreielars:



(linket til bildet fra websiden din, du får bare si ifra om du vil jeg skal fjerne det igjen)
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2015 at 18:47
Det begynner å ligne noe brukbart. Men noen veksel midt på stasjonen har ikke mye for seg, med mindre man har en veldig stor stasjon på noen meter. Veksel ligger normalt i enden av stasjonen. Litt rask klipp&lim og her har du en variant som gir noen bedre muligheter.

Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2015 at 19:07
Lillestrøm har sporveksel mitt på, er vell spor 6 husker jeg rett. Man kunne la 69 sett stå i den ene enden så kunne det komme et fra nord som gikk ut i godsporet og inn mot oslo. Men lenge siden det har i bruk.
A matter of life and death
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2015 at 19:25
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Er det meg du spør?

Hvorvidt en sporplan er bra eller ikke beror etter mitt syn på hva du har tenkt med den, og i hvilken grad den oppfyller kriteriene dine. En gjennomgående tråd i de fleste kommentarene går på at du nettopp -ikke- sier noe om hva som ligger bak sporplanen, eller hva du prøver å oppnå med den, og da er det nesten håpløst å gi noe svar.

Jeg kunne godt tenke meg en liten diskusjon, eller debatt om du vil, med fokus på en av sporplanene dine. Du kan si hva du har tenkt, og vi andre kan komme med innspill og begrunne disse. Jeg tror en slik gjennomgang kan være en veldig fin måte for deg å få litt mer innblikk i hva du med fordel kan vektlegge når du planlegger dine neste sporplaner, hva tror du om det? I så fall kan det være greit å starte med en relativt enkel plan, f.eks den øverste; Dreielars:



(linket til bildet fra websiden din, du får bare si ifra om du vil jeg skal fjerne det igjen)
Ja jeg tar gjerne en debatt. 
Når jeg tegnet denne så tenkte jeg mye på langdistanse kjøring og heller færre tog og mye landskapsbygging i form av feks landsby, by eller på landet etc. Dreieskiven la jeg til fordi smaken er forskjellig og de som ikke liker den fjerner bare det sporet, eller gjør om til sidespor etc.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2015 at 19:53
Jeg ser du allerede har endret sporplanen på sidene dine, og flyttet sporsløyfene ut til stasjonsendene. Da er vi i gangSmile

Det er flere ting jeg liker med denne planen. Den er enkel og ikke overlesset med spor, og samtidig gir dobbeltsporet mulighet til å kjøre to tog samtidig. Du har også lagt inn plass til en relativt stor stasjon hvor tog kan møtes, pluss at du har noen ekstra sidespor for mulige industrier som kan ta imot vogner. Svingskiva og ringlokstallen er kurant hvis du f.eks har en fin samling med lok som du ønsker å vise fram.

Når det er sagt er det også flere ting jeg mener kan gjøres bedre. Sporføringen på stasjonen trenger litt bearbeiding for å bli funksjonell, men der er du jo allerede godt i gang.

Videre er jeg litt usikker på hva du mener med de tre sporene opp til høyre; er de en liten banegård eller et industriområde? Hvis det er et industriområde bør du legge inn plass for adkomstveier til industriene også, samtidig med planleggingen av sporene. Bygninger og veier tar gjerne mer plass enn man tror.

Til slutt kan det kanskje være greit med noen flere sporsløyfer langs rundbanen, slik at et kjørende tog kan skifte fra indre til ytre spor hvis f.eks det bedrives skifting på banegården med uttrekk som blokkere indre spor, og tilbake igjen etterpå. Nøyaktig plassering av slike sporsløyfer vil kunne variere litt, ut fra hvordan du ser for deg trafikken og kjøringen på anlegget.

Dette er noen av tankene jeg har gjort meg. Ikke så store endringer som behøves egentlig, men noen mindre justeringer som etter mitt syn vil kunne hjelpe mye.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 mai 2015 at 20:41
Plasseringen av svinskiva er ikke god. Som jeg skrev lenger opp, ligger en svingskive alltid i forbindelse med en større stasjon. Avgreningen vil neppe legges rett ut fra hovedspor på (fri (unnskyld, Helge)) linjen. FLytt den heller ned til stasjonen og som en avgrening fra buttsporet kanskje.

Med dobbeltspor bør man har to sporvekselsløyfer slik at man kan skifte fra det ene til det andre dobbeltspor begge veier. Det gjør den opprinnelige plasseringen midt på stasjonen, mens Laurenz' forslag har fjernet den muligheten. Men snu den ene sløyfa, så blir det bra.

Det er fullt mulig og ha avgrening til et industriområde eller lignende slik planen har. Men spre sporene mer, enten som en frilastetomt eller til flere forskjellige sporbrukere. Det kan også være nyttig (men ikke påkrevet) å ha overkjøringsløyfe til det andre dobbeltsporet samme sted eller rett ved, slik at man kan komme til sidesporene fra begge kjøreretninger.
Svein S
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2015 at 10:33
Jeg er ikke betalende medlem så jeg kan ikke laste opp bilder men hvis et medlem kan laste opp Firkanten (Riktignok i HO men prinsippene er det samme) Det er en enkel bane som jeg har lyst på en debatt om, og vi leker at banen er i skala N siden dette er N-forum, men det er jo oppbyggingen som er temaet her. 
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2015 at 11:23
Du trenger ikke laste opp bildet til MJF-forumet. Du kan laste det opp der du har de andre bildene dine, og bare sette inn linken der du skal ha bildet. Det var det jeg gjorde i innlegget mitt over her.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2015 at 16:50
Det er heller ingenting i veien for at du selv kan lage en ny tråd i H0-rommet og starte debatten der. Det hadde egentlig vært en ryddig måte å gjøre det på syns jeg, da kan du åpne med et bilde og beskrivelse av den aktuelle planen i hver ny tråd slik at vi slipper å blande flere sporplaner i samme tråd. Smile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 mai 2015 at 06:55
Jeg fikk et oppdrag på å tegne sporplan fra en kar. Han sa at han fikk det ikke så bra som han ønsket og lurte på hvilket program jeg brukte, jeg skrev Anyrail og han lastet ned demo og tegnet en del med etasje to fikk han ikke bra. Han ønsket dit og dat og jeg tok oppdraget og tegnet. Han fikk alle ønsker oppfylt når jeg tegnet om og han ble meget fornøyd og takket.
Jeg tok forresten ikke betaling.
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2015 at 13:57
Jeg har endret en del på Rulle så jeg får mye bedre kommunikasjon, en diger hovedstasjon og to andre mindre stasjoner. Den vil jeg at noen kan legge opp for meg i tråden, for jeg skjønte ikke forklaringen på hvordan få bilder inn. Innkjørselen til dreieskiven har fått oppgradert til radius 2 av hensyn til de største godstogene selv om det gikk på bekostning av to sidespor med det tok jeg igjen på en annen måte. Jeg har lagt til lange sidespor der det er stasjoner. Nå har jeg lagt opp til mye kjøring og tre stasjoner. Se bildet. (hvis noen kan få det opp for meg. Denne banen bygger jeg selv bortsett fra at jeg på min har kjøpt manuell dreieskive og jeg har byttet en krysspens i ren krysning.

Dette er en bane med lite plass til landskap men man kan jo bygge fjell med tunnel noen steder uten å endre sporet. Dette er en kjørebane.
Denne har god kommunikasjon og er beregnet for kjøring med mange lok samtidig. Den banen er en storbane på 180x120cm.
Er du glad i kjøring og har byggeplaner om ny bane så kontakt meg på websiden min så sender jeg en fil på e-post uten å kreve betaling.

Edited by Helgejohan3 - 26 mai 2015 at 14:08
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2015 at 18:17
Slik må du skrive for å vise bilder:



Bildeadressen finner du ved å høyreklikke på bildet og velge "kopier bildeadresse".
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2015 at 18:43
Originally posted by Helgejohan3 Helgejohan3 wrote:

Jeg har endret en del på Rulle så jeg får mye bedre kommunikasjon, en diger hovedstasjon og to andre mindre stasjoner. Den vil jeg at noen kan legge opp for meg i tråden, for jeg skjønte ikke forklaringen på hvordan få bilder inn. Innkjørselen til dreieskiven har fått oppgradert til radius 2 av hensyn til de største godstogene selv om det gikk på bekostning av to sidespor med det tok jeg igjen på en annen måte. Jeg har lagt til lange sidespor der det er stasjoner. Nå har jeg lagt opp til mye kjøring og tre stasjoner. Se bildet. (hvis noen kan få det opp for meg. Denne banen bygger jeg selv bortsett fra at jeg på min har kjøpt manuell dreieskive og jeg har byttet en krysspens i ren krysning.

Dette er en bane med lite plass til landskap men man kan jo bygge fjell med tunnel noen steder uten å endre sporet. Dette er en kjørebane.
Denne har god kommunikasjon og er beregnet for kjøring med mange lok samtidig. Den banen er en storbane på 180x120cm.
Er du glad i kjøring og har byggeplaner om ny bane så kontakt meg på websiden min så sender jeg en fil på e-post uten å kreve betaling.
Er det denne utgaven du beskriver: ?

 
I så fall vil det såvidt jeg ser un være mulig å holde to tog i gang rundt-og-rundt uten at de kommer i konflikt med hverandre.
 
Du kaster også bort en drøss med sporveksler uten at du egentlig får spesiellt mye nyttig sporplass igjen for dem.
 
Flere steder tegner du skinnene i kurvene med kurve-rett-kurve hvilket vil få det til å se skikkelig stygt og unaturlig ut når togene skal kjøre gjennom kurven.
 
Du har fortsatt et lass med forstyrrende sporveksler midt forran hovedstasjonen i stedet for å bruke kurveveksler i hjørnene av anlegget slik at du kan bygge plattformer mellom sporene ved stasjonen.
 
Du bruker mye krappere kurver enn anbefalt ved "godsterminalen" slik at de tre sporene der blir liggende alt for tett.
 
Alle halvsirklene for å komme inn til dreieskive og "godsterminal" får sporplanen til å virke rotete. Om du har færre kurver/halvsirkler blir det mer plass til lengre godsspor.
 
 
Er det i det hele tatt noe behov for en så stor dreieskive på et såpass lite anlegg?
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
Helgejohan3 View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 20 november 2014
Location: Nederland
Status: Offline
Points: 783
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Helgejohan3 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 mai 2015 at 21:07
For meg er dette en stor bane. Men den er tegnet sånn fordi dette er den banen jeg bygger til meg selv og jeg bygger den derfor sånn som jeg syntes det ser kult ut selv om det skulle være rotete og uekte. Jeg liker mye penser og mye skinner selv om dere mener ting kan være unødvendig, og jeg kan bedre. Men denne banen tegner jeg til meg selv. Dreieskive nødvendig -nei, men det ser utrolig tøft ut. Poenget med å få opp denne banen var å vise at jeg hadde mye stasjonsområder og mange steder å dra. Masse her er unødvendig, jeg vet det, men vi har forskjellig smak og jeg er ikke så nøye på hvordan det er i virkeligheten, jeg vil bare ha det sånn jeg syntes det ser tøft ut. De andre banene mine er ikke sånn som denne fordi de ikke er tegnet til meg selv. Men denne er. Vi er forskjellige og har forskjellig smak.

Edited by Helgejohan3 - 26 mai 2015 at 21:17
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,109 seconds.