MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - 3D-modellering
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

3D-modellering

 Post Reply Post Reply
Author
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: 3D-modellering
    Posted: 18 mai 2015 at 11:56
Først og fremst: Hei igjen! Lenge siden sist! For flere år siden var jeg aktiv her som carlf, nå prøver jeg å hente hobbyen frem fra glemselen og plukker opp tråden som cfsalicath (da jeg ikke har tilgang til gammel e-post eller passord starter jeg med blanke ark).

Så: Et av prosjektene som jeg hadde liggende, og som jeg tar opp igjen er selvbygging av de korsikanske jernbaner i skal Nm (N meterspor). Da jeg la det vekk var kompleksiteten av selvbygd materiell, avstøpning etc. overveldende, men teknologien har beveget seg siden. Planen min nå er å tegne materiellet i 3D i Trimble Sketchup og få det printet.

Kan noen anbefale selskaper som printer modelljernbanemodeller med god kvalitet til en skikkelig pris? Har noen erfaringer med 3D-modellering og printing?

På forhånd takk!
Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
el18 View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 08 oktober 2008
Location: Switzerland
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote el18 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mai 2015 at 20:43
Hei

Hvis du kan tysk så kan jeg anbefale dette her:
http://www.easy01.de/etchIThome/index.htm

Ellers blir det vel bare shapeways.com som eneste store selskap.
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mai 2015 at 19:23
Jeg kjenner ikke til så mange andre alternativer til Shapeways, men her er et par du kan føye til lista:
Sculpteo
i.materialise

Shapeways er den eneste leverandøren jeg har erfaring med og kun i forbindelse med modeller jeg selv har laget i skala IIm. Jeg kan derfor ikke si noe om forskjellene mellom de forskjellige leverandørene i forhold til kvalitet og prisnivå, og har ikke erfaring med Nm skala modeller. Det jeg kan gi tilbakemelding på er mine erfaringer med Shapeways WSF og FD/FUD/FXD materialer hvor noen av delene har vært av mindre dimensjoner. I Nm skala vil du sannsynligvis være begrenset til to materialkvaliteter, Frosted Ultra Detail (FUD) og Frosted eXtreme Detail (FXD), som begge har gode materialegenskaper i forhold til å kunne fremvise små detaljer og med lav overflateruthet kombinert med relativt lav pris. Jeg sammenligner da prisnivået mot metall og eksluderer metallmaterialene pga. høy pris. I tillegg tror jeg White Strong & Flexible ikke er aktuell pga. porøs overflate og heller ikke de andre materialene som har helt andre bruksområder. Både FUD og FXD er harde og sprø akrylmaterialer. Materialene er ikke UV-stabile og må derfor overflatebehandles for å unngå degradering over tid når materialet blir utsatt for lys. Produksjonen av FUD/FXD i maskinene til Shapeways foregår vha. et voksmiddel som fungerer som support, dvs. at du kan designe modeller helt fritt med så store overheng du måtte ønske, spalter/åpninger mellom detaljer etc. Dette er en stor fordel sammenlignet med Formlabs, Makerbot og andre maskiner for hjemmemarkedet som krever at det blir benyttet supporter i samme materiale som produktet du ønsker printet, og som må fjernes manuelt etter at modellen er printet. Shapeways fjerner det meste av voksen i en ovn, men delene vil bli levet med et tynt skikt med voks. Denne voksen kan fjernes med White Spirit og en liten børste, deretter bør delene vaskes i såpevann (f.eks. Zalo) og til slutt skylles i lunkent vann. FUD og FXD deler kan bli vindskjeve spesielt når det er snakk om lange og tynne objekter. Retting utføres ved å senke skjeve deler i varmt vann på ca. 60°C med etterfølgende avkjøling i luft. Delene skal ikke bråkjøles.

På hjemmesiden til Shapeways har de lagt ut 'Design guidelines' for de forskjellige materialene som må overholdes for at modellen skal passere en automatisk kontroll før den tillates å bli produsert. Det er også en manuell kontroll som vil bli utført for å fange opp evt. andre problemstillinger. Retningslinjene gir bl.a. informasjon om begrensing på størrelse på modellen, minimum veggtykkelse og diametere, detaljbegrensninger og klaringer.

Ønsker du å få produsert flere deler i samme materialkvalitet er det fordelaktig å binde disse sammen til en stor modell. Dette gjør at du kun betaler en oppstartskostnad for modellen i stedet for en oppstartskostnad pr. del. Nedenfor ser du et eksempel på et brett med deler/detaljer både over, under og på sidene. De grønne bitene er benyttet for å binde delene sammen og jeg forsøker i så stor utstrekning som mulig å bruke styrepinnene på delene (som skal sikre riktig posisjon/orientering ved montering) som bindeledd mot de grønne bitene. Det gir god dobbel funksjon og mindre behov for å pusse ned stusser som står igjen etter at detaljer kuttes/klippes av brettet.



Det ligger noen 1:160 modeller på Shapeways, og du kan vurdere å bestille en av de i ønsket materiale for å se nærmere på kvaliteten.

Det ligger noen få tråder under 'Storskaler, Livesteam' med bilder av mine modeller som du kikke på.



Edited by Loco - 19 mai 2015 at 19:32
- Loco -
Back to Top
cfsalicath View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 13 mai 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 175
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote cfsalicath Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mai 2015 at 10:04
Takk for tips! Jeg har kikket på Shapeways, og tror jeg går for dem. Tjenesten virker god og rimelig. Jeg lastet opp en testmodell av den ene vogna, og den kom ut til ca. $30 for FXD. Har du en preferanse mellom FUD og FXD? Er det verdt å gå for den dyreste versjonen?

FXD/FUD er jo delvis gjennomsiktige. Tror du materialet er egnet som vinduer i umalt stand? Jeg har ikke tenkt til å ha interiør i vognene, og trenger dem ikke helt gjennomsiktig, men frostede glass kan se bra ut.
Med vennlig hilsen

CF Salicath
Back to Top
Loco View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 25 november 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 162
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Loco Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mai 2015 at 12:53

For Nm modeller ville jeg gått for FXD, selv om forskjellen mellom FUD og FXD kun er bedre oppløsning for sistnevnte i z-retning i produksjonsutstyret og at FXD har noe bedre styrkeegenskaper. Et minus med Shapeways er at vi som kunder ikke kan bestemme orienteringen av modellene når de blir printet, det gjør Shapeways selv for å fylle maskinen mest mulig. Selv benytter jeg for det meste FUD pga. kostnadsforskjellen, men så er volumet på IIm modeller ca. 360 ganger større enn i Nm (teoretisk, i praksis mindre da veggtykkelse ikke må være 7 ganger større enn på Nm) slik at det betyr mye i kroner og ører.

 
FUD/FXD vil dessverre ikke egne seg som vinduer. Det største problemet er at materialet gulner og at det er enkelte flater som vil bli nærmest frostet/hvite med litt ru overflate etter behandling med White Spirit. Dette skjer kun på enkelte flater og er avhengig av orienteringen av modellen under printing. I tillegg har du aldringsproblematikken i forhold til UV-stråling.


Edited by Loco - 20 mai 2015 at 12:59
- Loco -
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 mai 2015 at 12:03
Anbefaler å lage originaler til vinduer og støpe selv.
Jeg la ut en tråd om dette for noen dager siden.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
keknor View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 33
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote keknor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 oktober 2015 at 22:10
Hei,

jeg driver og tester ut deler i 3D til mitt prosjekt Rena 1900 i FSn1067 (ca Nm) Jeg har benyttet Imaterialise for messing og high detail stainless steel (stål) med godt resultat (for det meste) jeg har også prøvd FXD fra Shapeways. Regner med å bruke begge firmaene videre i prosessen. Jeg har en blogg som viser hva jeg prøver å få til:

http://keknor-rena1900.blogspot.no/

Flott at flere prøver seg på Nm?
keknor
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.