MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Det kommersielle forumet
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Det kommersielle forumet

 Post Reply Post Reply
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Det kommersielle forumet
    Posted: 18 mai 2015 at 09:26
Vi har et kommersielt forum her, der det ikke er lov til å svare på innlegg for andre enn de kommersielle. Jeg finner det svært problematisk. Det gjør at enhver som måtte kalle seg kommersiell og vil selge et produkt kan legge ut all verdens elendige produkter, uten mulighet for tilsvar der produktet framvises. 
Senest nå er det en som vil selge sporplaner av elendig kvalitet. Den tråden var det faktisk mulig å gi tilsvar i en stund, men så ble det stoppet. Jeg prøvde meg uten å være klar over den sperra, men ble stoppet. 
Hvis man vil opprettholde et slikt rom der bare noe bestemte kan post innlegg, må MJF i hvert fall sikre seg at de som får skrive der leverer produkter som har en viss minimumskvalitet. 

Men hva er MJFs begrunnelse for å ha et slikt rom der bare den ene part (selger) kan komme til ordet? En forening som MJF bør jo heller være et talerør for vi som kjøper MJ-produkter, enn de som selger dem.


Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mai 2015 at 09:34
Her tror jeg det er en moderator som har vært litt for ivrig. Jeg la merke til den aktuelle tråden mens den ennå lå i N-skala-rommet, men nå har den blitt flyttet til rommet for kommersielle aktører. Det står klart og tydelig at det kun er kommersielle aktører som har adgang til å poste i det rommet, så her må det ha skjedd en glipp, kan aldri tenke meg at slike tråder som den det gjelder her er ment å ligge i det rommet.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mai 2015 at 09:39
Oooops. Det var jeg som flytta tråden etter innspill fra en annen her på forumet. Tenkte ikke over at det ikke var lov å svare der. Ser jo at det kanskje burde være det, men aner  ikke noe om historikken for hvorfor dette rommet ble oppretta i sin tid.
For min del synes jeg vel egentlig at den tråden kunne ligget der den lå for jeg føler vel ikke at det er så veldig kommersielt at det er noen grunn til å flytte den egentlig. 

Skal jeg flytte den tilbake? Hva synes dere?
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mai 2015 at 09:40
Det kan godt hende at det er slik du sier, men det fjerner ikke det prinsipielle spørsmålet mitt om hvorfor man her trenger eller kan forsvar et eget kommersielt forum uten mulighet for spørsmål eller tilsvar.
Svein S
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mai 2015 at 09:41
Morten: flytt den tilbake. Og så synes jeg dere i Styret skal diskutere berettigelsen av kommersrommet slik det er nå.
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mai 2015 at 09:51
Jeg syns den aktuelle tråden kan flyttes til Kjøp/Salg-rommet som er ment for private, eller evt fjernes. Et eget rom for kommersielle aktører ser jeg ingen problemer med, jeg syns det er veldig greit og ryddig at slike har et eget rom hvor de kan legge ut nyheter o.l. Imidlertid bør det være en viss kontroll over hvem som har adgang til å poste i det rommet, og det regner jeg med at det er.

Jeg ser heller ingen problemer med at man ikke kan svare på innlegg i det kommersielle rommet. Diskusjoner vedrørende ulike produkter har vi jo allerede i de ulike rommene, og det fungerer stort sett fint har jeg inntrykk av. Dersom det er noen som har konkrete spørsmål om nye produkter eller info som blir postet i det kommersielle rommet er det jo også bare å ta kontakt direkte med aktøren, da disse bør/skal være seriøse bedrifter.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mai 2015 at 10:06
OK... fram og tilbake er dobbelt så langt... Wink

Skal ta med innspillet ditt inn i styret! For meg personlig så synes jeg jo at man kan diskutere hva som helst, men jeg kan tenke meg at dette kan ha noe med at vi er et lite land med få mj'ere og at man er livredde for at noen føler seg tråkka på tærne om de blir kritisert. De føler vel at de bidrar med et "fantastisk" produkt som MJ-folket bare må kjøpe uansett hvor elendig det er og at vi skal være veldig glade for at noen i det hele tatt gidder å lage leketøy for oss...
Dessuten er det vel slik at mange har hatt flere hatter og drevet med salg/produksjon samtidig som de har påtatt seg ymse styreverv etc.  
Kan fort bli en komplisert og lang diskusjon det der...

Er veldig glad for at jeg holder meg til produkter fra den andre siden... Wink
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mai 2015 at 10:17
En kommersiell aktør er vel en som har registret seg i Brønnøysund og fått tildelt et MVA-nummer?
Er formålet med virksomheten det å drive med omsetning av MJ-utstyr, så er det greit at man betegner slike som "kommersielle aktører". Man har da kjøpsloven å forholde seg til dersom disse driver med "fusk og fanteri". Det burde ikke være vanskeligere enn å avkreve MVA-nummer og formål med virksomheten som bør være lik det som oppgitt til Brønnøysund, før det åpnes for den aktuelle "kommersielle aktør"?


Alle andre er privatpersoner under kjøp og salg.
Back to Top
Espen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 255
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Espen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mai 2015 at 10:31
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:



Alle andre er privatpersoner under kjøp og salg.


Jepp.

Angående den aktuelle tråden så er det jo et eget rom for sporplaner her på forumet.
Mvh Espen
Oversjefsnestleder Fladjæren mj klubb avd 3 etage og MJBV Hovedkontor. Marklin Digital.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mai 2015 at 10:59
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

 Dersom det er noen som har konkrete spørsmål om nye produkter eller info som blir postet i det kommersielle rommet er det jo også bare å ta kontakt direkte med aktøren, da disse bør/skal være seriøse bedrifter.
Det er greit nok, men da blir spørsmålene private og ikke stilt i forlengelse av der produktet tilbys.Jeg skjønner ikke hvorfor man IKKE skal kunne drøfte ting der de blir presentert. Satt på spissen handler dette om ytringsfrihet, og problemet her er at den gis bare den ene part. Det tenger en god begrunnelse.
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mai 2015 at 11:33
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

 Dersom det er noen som har konkrete spørsmål om nye produkter eller info som blir postet i det kommersielle rommet er det jo også bare å ta kontakt direkte med aktøren, da disse bør/skal være seriøse bedrifter.
Det er greit nok, men da blir spørsmålene private og ikke stilt i forlengelse av der produktet tilbys.Jeg skjønner ikke hvorfor man IKKE skal kunne drøfte ting der de blir presentert. Satt på spissen handler dette om ytringsfrihet, og problemet her er at den gis bare den ene part. Det tenger en god begrunnelse.

Jeg syns det blir helt feil å blande inn begrepet ytringsfrihet i denne sammenhengen, det blir å dra den alt for langt. Som jeg også skrev i innlegget du siterer fra, og som du har fjernet, er det ingenting i veien for å diskutere åpent på forumet, bare at det skjer i en annen tråd opprettet spesielt for formålet. Jeg for min del syns det er veldig greit å skille selve presentasjonen fra en evt diskusjon, da slike diskusjoner av og til sporer totalt av og ender opp med masse rart som overhodet ikke har noe med emnet å gjøre. Det skjer jo overalt i samfunnet ellers, at ting blir presentert ett sted og diskutert et annet sted, uten at folk skriker opp om manglende ytringsfrihet av den grunnWink
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mai 2015 at 12:07

Originally posted by midnight midnight wrote:

Skal jeg flytte den tilbake? Hva synes dere?

Fjern den! Helgejohan3 har brutt retningelinjene ved å poste spam/reklame for sitt eget søppel i et underforum der slikt ikke hører hjemme, og da er det vel bare å slette de innleggene som bryter dem.

Eller er det teknisk umulig for moderatorene på dette forumet å slette innlegg? Vi har jo tidligere hatt noen tråder som har utartet i kjekling og personangrep, der trådene bare ble sperret for nye innlegg, mens de problematiske innleggene fikk stå. En del av innleggene der var faktisk relevante og interessante, og diskusjonen kunne kanskje fortsatt om bare personangrepene ble fjernet i tide.

Retningslinjenes punkt 3 (kommersielle aktører) trenger forresten en oppdatering, da de ikke tar hensyn til at vi har et underforum "Kjøp*salg*bytte", der enhver registrert bruker kan skrive om det han måtte ønske å selge, og hvor andre kan kommentere annonsene.

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mai 2015 at 13:42
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:


 Som jeg også skrev i innlegget du siterer fra, og som du har fjernet

Jeg har da ikke fjernet noe? Hva mener du?

Når det gjelder min henvisning til ytringsfriheten, så skrev jeg også det var å sette det på spissen. Dvs. jeg mener det ikke fullt ut, men at det tross alt har en relevans.

Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Jeg for min del syns det er veldig greit å skille selve presentasjonen fra en evt diskusjon, da slike diskusjoner av og til sporer totalt av og ender opp med masse rart som overhodet ikke har noe med emnet å gjøre.
Det er jeg enig med deg, men det som mangler er en evt. kobling mellom en slik presentasjon i kommers-rommet og en eventuelt diskusjon i et annet rom. For slik det er nå kan ingen se når de leser en presentasjon om dette produktet er diskutert et annet sted. Uten slike lenker el.l. blir kommersrommet et rent reklamerom. Og er det MJFs oppgave å stille gratis reklameplass til disposisjon for de kommersielle produsentene?
Svein S
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mai 2015 at 14:23
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:


 Som jeg også skrev i innlegget du siterer fra, og som du har fjernet

Jeg har da ikke fjernet noe? Hva mener du?
Jeg tenkte på setningen rett foran den du siterte. Selv om jeg ikke brukte nøyaktig samme ordlyd var det underforstått at man fint kan diskutere åpent på forumet, om enn ikke i samme tråd som nyheten/infoen er postet. Derfor syns jeg du godt kunne tatt med hele avsnittet i sitatet, da alt var skrevet i sammenheng.

Originally posted by ses ses wrote:

Når det gjelder min henvisning til ytringsfriheten, så skrev jeg også det var å sette det på spissen. Dvs. jeg mener det ikke fullt ut, men at det tross alt har en relevans.

Joda, jeg så at du skrev det, det var derfor jeg hadde med smiley-en på slutten derWink. Det er veldig fort gjort å ta ting alt for bokstavelig, hvertfall når det kun er det skrevne ord man ser foran seg og ikke avsenderens uttrykk og bakenforliggende mening.

Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Jeg for min del syns det er veldig greit å skille selve presentasjonen fra en evt diskusjon, da slike diskusjoner av og til sporer totalt av og ender opp med masse rart som overhodet ikke har noe med emnet å gjøre.
Det er jeg enig med deg, men det som mangler er en evt. kobling mellom en slik presentasjon i kommers-rommet og en eventuelt diskusjon i et annet rom. For slik det er nå kan ingen se når de leser en presentasjon om dette produktet er diskutert et annet sted. Uten slike lenker el.l. blir kommersrommet et rent reklamerom. Og er det MJFs oppgave å stille gratis reklameplass til disposisjon for de kommersielle produsentene?

Der er jeg i og for seg enig i, det kunne vært kjekt med en link mellom produktpresentasjon og påfølgende diskusjon i separat tråd, men jeg vet ikke om dette forumet har den muligheten. Jeg ser forøvrig ikke kommers-rommet som et rent reklamerom, men skjønner at vi antakelig har litt ulike tolkninger der. Da mange av produsentene også har privat profil på forumet syns jeg det er helt greit med et slikt rom hvor de kan sette på seg "bedriftshatten" og informere om sine produkter, i stedet for at det skal komme fram som snikreklame postet av en privatperson i noen av de andre rommene. Men dette er jo som du påpeker et helt annet spørsmål og en annen diskusjon.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mai 2015 at 14:48
Om "Kommersielt presentasjonsforum" skal opprettholdes uten mulighet for andre til å kommentere, bør det være forbeholdt betalende annonsører. Det kan enten være firma som annonserer i MJ-bladet, eller som betaler for å annonsere på det underforumet. I tillegg bør det være et krav om at det er en seriøs aktør, slik bl.a. trådstarter er inne på.
Back to Top
eika View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1617
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eika Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 mai 2015 at 17:50
For de som måtte ønske litt fakta om hvorfor ting er som de er, og logikken bak det;
 
Det kommersielle forumet ble opprettet for at ikke kommersielle aktører skulle "spamme" diskusjonstråder ved å reklamere for produkter "Dette kan du få kjøpt hos oss".
 
På den måten skulle de som ønsket det slippe kommersiell reklame samtidig som forhandlere/produsenter skule få en egen plass ("annonsebilag" for å bruke et avisuttrykk) hvor de kunne få informere om nye produkter etc.
 
 
Det er krav til en separat identitet/brukernavn for de som både har komersielle interesser og i tillegg er ekte entusiaster som poster i de andre forumrommene og for at man aldri skal være i tvil om det er en privatperson eller en kommersiell selger som uttaler seg.
 
 
Det er ikke tillatt for andre brukere å svare på tråder i den kommersielle delen for at ikke f.eks. en enkelt misfornøyd kunde skal få spamme alle produktinformasjonstråder fra forhandleren han er misfornøyd med med negative karakteristikker etc.
 
 
Å koble det kommersielle forumrommet mot noen slags annonsekrav e.l. tror jeg vil være meget dumt fra foreningens side nå. For det første bør det vel være i foreningens interesse om den skal være landsdekkende og samlende forening for alle entusiaster at også forhandlerene er med dem på samme laget og skaper interesse for foreningens nettsider/forum gjennom sin aktivitet der, og for det andre så har vel de siste års blad-rot gjort tiltroen til foreningen såpass liten blant annonsører at foreningen bør rydde i sine egne rekker og skape et produkt de kan stå inne for før de forsøker seg på å presse mer penger ut av de få forhanderene som er igjen.
Når går toget fra Skråvika?
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 mai 2015 at 11:30
Jeg synes det kommersielle forumet fungerer aldeles glitrende slik det er nå. 
Hvis noen har behov for ådiskutere en annonse eller et produkt, så kan det fint gjøres i de andre deler av forumet.

Forøvrig enig med Eika.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.