MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lys i passasjervogner, DCC?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lys i passasjervogner, DCC?

 Post Reply Post Reply
Author
glennefj View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 januar 2012
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote glennefj Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lys i passasjervogner, DCC?
    Posted: 16 mai 2015 at 12:46
Hei! 

Jeg har 8 nye vogner fra Minitrix 15866-settet (4 stk 1. klasse og 4 stk 2. klasse).

(Litt usikker på hvordan jeg skal bruke de, kjøpte vognene én og én på auksjon, settet har egentlig 2x 10 vogner for FD-Köenigsee. Jeg kan da enten ha 2x 4 vogner, eller 1x 8 vogner. Tips om hvordan disse vognene realistisk kan settes sammen med en V200?)

Uansett - Jeg tenkte litt på å sette inn interiørlys på vognene, men er litt usikker på framgangsmåten. Jeg ser at de ferdige settene har en metall bøyle til hjulparene foran og bak, og koster totalt ca 200,- pr sett med lysene. Dette blir litt mye med tanke på at jeg betalte 100,- pr vogn... 
Hvordan fungerer egentlig lysene, er det en DCC-dekoder? Det er det eneste som gir mening, ettersom man ikke har +/- koblet direkte til noe.

Er det noen annen måte å gjøre det på enn å kjøpe settet? Skal det i utgangspunktet være en lys-dekoder per vogn? Det virker veldig overdrevent...

Jeg tenkte å ha en DCC-dekoder i bakerste vogn (og brakett for de røde baklysene), og ha en mini-kobling (evt. magnetisk?) som går til vognen foran etc, og viderekoble hele veien fram til fremste vogn. 

Gir det mening? Hva har dere gjort? 


Edited by glennefj - 16 mai 2015 at 12:52
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2015 at 15:19

Om man ikke trenger å kunne styre belysningen, men kan ha den konstant på, kan man klare seg uten dekoder. Da må man i stedet ha en likeretterbro (4 dioder). Vanlige likeretterdioder som 1N4001-1N4007 kan være for trege for DCC, men om man har en likeretterbro pr. vogn, kan man klare seg med billige signaldioder som 1N4148.

Om man ønsker å kunne styre belysningen, kan man evt. bruke en funksjonsdekoder, som er uten motor-utgang og kan være rimeligere en en lokdekoder. Du kan godt la flere vogner dele dekoder, men da må du passe på at strømmen pr. utgang og total strøm ikke blir større enn spesifisert for dekoderen.

Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2015 at 08:59
Originally posted by glennefj glennefj wrote:

Hei! 
Tips om hvordan disse vognene realistisk kan settes sammen med en V200?)


V200 var ute av trafikken i 1984, lenge før disse vognene så dagens lys.  


Quote
Hvordan fungerer egentlig lysene, er det en DCC-dekoder? Det er det eneste som gir mening, ettersom man ikke har +/- koblet direkte til noe.


Lys-settet Trix anbefaler (Trix 66656) er helt konvensjonelt med glødelamper.   Det er nok ikke noe å satse på i dag, med mindre du ønsker flimrelys og stort effektforbruk.

Trix har et nyere sett (66616) med lysdioder, bufferkondensator og lysstyrkeregulering (potmeter).  Det er sikkert et bedre valg, men heller ikke billig (20 €). 
  

Back to Top
glennefj View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 januar 2012
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote glennefj Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2015 at 12:49
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Om man ikke trenger å kunne styre belysningen, men kan ha den konstant på, kan man klare seg uten dekoder. Da må man i stedet ha en likeretterbro (4 dioder). Vanlige likeretterdioder som 1N4001-1N4007 kan være for trege for DCC, men om man har en likeretterbro pr. vogn, kan man klare seg med billige signaldioder som 1N4148.

Om man ønsker å kunne styre belysningen, kan man evt. bruke en funksjonsdekoder, som er uten motor-utgang og kan være rimeligere en en lokdekoder. Du kan godt la flere vogner dele dekoder, men da må du passe på at strømmen pr. utgang og total strøm ikke blir større enn spesifisert for dekoderen.


Neida, absolutt ikke noe behov for å styre den i utgangspunktet. Men en dekoder + lenker framover i vognene er interessant.
Back to Top
glennefj View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 januar 2012
Status: Offline
Points: 36
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote glennefj Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2015 at 12:52
Originally posted by Per Hilton Per Hilton wrote:

Originally posted by glennefj glennefj wrote:

Hei! 
Tips om hvordan disse vognene realistisk kan settes sammen med en V200?)


V200 var ute av trafikken i 1984, lenge før disse vognene så dagens lys.  


Quote
Hvordan fungerer egentlig lysene, er det en DCC-dekoder? Det er det eneste som gir mening, ettersom man ikke har +/- koblet direkte til noe.


Lys-settet Trix anbefaler (Trix 66656) er helt konvensjonelt med glødelamper.   Det er nok ikke noe å satse på i dag, med mindre du ønsker flimrelys og stort effektforbruk.

Trix har et nyere sett (66616) med lysdioder, bufferkondensator og lysstyrkeregulering (potmeter).  Det er sikkert et bedre valg, men heller ikke billig (20 €). 
  


Det er nettopp det. Jeg betalte såpass lite for disse vognene at det blir i overkant mye. Hvordan funker 66616? Vil den være konstant på? I utgangspunktet vil det være relativt enkelt å lage elektronikken ellers, bufferkondensator er vel så man unngår blinking etc?

Ang. hvordan jeg kan bruke vognene; Er det en god måte å sette sammen disse til et eller to tog som er nogenlunde realistisk? V200 er kanskje bedre egnet som et godstog uansett, og da kunne jeg ha hatt et annet lok til 8 vogner, eller to til for 4 hver.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mai 2015 at 13:47

Den "originale" V200 (senere BR 220) ble, som Per Hilton skriver, tatt ut av tjeneste i 1984. Den senere varianten V200.1 (BR 221) holdt ut hos DB til 1988. Karakteristisk for førstnevnte er de to lange vinduene på hver side av maskinrommet, mens V200.1 har tre mindre vinduer.

V200 ble i begynnelsen benyttet til tynge fjerntog og lettere ekspresstog, men ble i større grad satt inn i godstog etterhvert som hovedstrekningene ble elektrifisert.

Se bl.a. wikipedia-sidene om V200 (V200.0) og V200.1, og (på tysk):

http://www.db-loks.de/tfz/220.html

Jeg har ikke noen kjennskap om forbildene til vognsettet fra Minitrix, men FD Königssee må ha startet før 1984, jfr.

http://de.wikipedia.org/wiki/Schnellzug [se under "FernExpress (FD)]

Se også:

http://www.stummiforum.de/viewtopic.php?t=9281

Den siste linken inneholder bl.a. en tegning av togsammensetninger, så den kan være interessant selv om man ikke skjønner tysk. Hoveddelen av toget (som ble splittet i München) ble i følge tegningen trukken av en BR120.1. Det er mulig loktypen kan ha variert over årene, men det var nok snakk om elektriske lok.



Edited by TorsteinS - 17 mai 2015 at 13:50
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.