MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Vann i sluser!
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Vann i sluser!

 Post Reply Post Reply
Author
knuti_sykkel View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 27 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote knuti_sykkel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vann i sluser!
    Posted: 27 september 2005 at 19:30
Hei.
Er ikke modelljernbanebygger , men skal bygge en modell av Løveid Sluse i Skien som en hovedoppgave på skolen.
(med andre ord: Dårlig økonomi!)

Men til spørsmålet mitt:
- For å "lage" vann i modellen (som ikke er bygget enda) tenkte jeg jeg skulle lage en bunn med en blanding av brunfarger(groms) og trestokker (+ andre vekster og avfall).
Over det vet jeg ikke hva som ser best ut(og billigst).
Har mange forslag etter å sett på mj-sider!
Men flere av dem virker vanskelige og dyre:
-epoxy
-modellvann
-plastkuler
-m.m.

Er det noe dere vil foreslå flere måter+veiledning?
Evt. noen som kan hjelpe meg gjennom e-post kontakt.

Er takknemlig for alle svar!
På forhånd takk!



Mvh
Knut Andreas Eikland
Back to Top
crasyhh View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 24 januar 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote crasyhh Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2005 at 20:52
hei! jeg er ikke dreven på dette med modellvann, men hvis du søker litt rundt på http://www.amundsenhobby.no så finner du sikkert noe og på temaene faller og noch. men noe billig hveit jeg ikke om

Edited by crasyhh

Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 september 2005 at 21:11

Modellering av vann kan virke vanskelig, men byggebeskrivelsene til Woodland Scenics / Noch er ganske gode og entydige. (Engelsk). Likevel er det beste bidraget basert på erfaring å finne i en artikkel av Svein Sando som også bidrar med bilder.

Woodland Scenics er et typisk "mj-produkt", og er å finne hos mj-forhandlere.

redigert feil i lenke.



Edited by Lars Gjertsen
Back to Top
knuti_sykkel View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 27 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote knuti_sykkel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 september 2005 at 16:14
Takk, men jeg kan ha funnet ut en grei løsning:

Modelere bunnen
Glassplate
Noch Modellvann

Komentarer?

Bare et forslag!
Mvh
Knut Andreas Eikland
Back to Top
Jon S. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 24
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jon S. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2005 at 12:29

Originally posted by knuti_sykkel knuti_sykkel wrote:

Takk, men jeg kan ha funnet ut en grei løsning:

Modelere bunnen
Glassplate
Noch Modellvann

Komentarer?

Bare et forslag!

Hei Knut,

Jeg tror nesten du har truffet spikeren på hodet her. Det er en løsning som innebærer at du ikke trenger å "fylle opp" hele slusen (eller der hvor du skal ha vann), så det gjør prosjektet vesentlig rimeligere.

Men jeg ville ha anbefalt en plastplate istedetfor glass, som jo kan knuses... Kanskje en akrylplate er like gjennomsiktig som glass, eller du kan finne et annet materiale som både er (tilstrekkelig) gjennomsiktig og tåler en trøkk.

Ellers er det viktig å modellere overgangen mellom (glass)platen og sidene slik at platen blir mest mulig skjult. Hvordan du kan gjøre dette oppi en sluse blir vel en egen utfordring...!

Lykke til!

Mvh. Jon S.

Back to Top
knuti_sykkel View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 27 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote knuti_sykkel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2005 at 18:49
Takk Jon S.

Jeg har tenkt litt på det med dekking jeg òg,
men jeg skal nok finne på noe!
Kanskje jeg modellerer bunnen og så fester glassplata -før jeg modellerer resten av området i/utenfor slusa!

Den som lever, får se!
Legger noen bilder ut når den er ferdig!
(skal være ferdig før vinterferien)

Godt noen falt for idèen min!
Hehe...




Mvh
Knut Andreas Eikland
Back to Top
rosenblad View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 294
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rosenblad Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 oktober 2005 at 21:18

Hei Knut!

Du skriver "Kanskje jeg modellerer bunnen og så fester glassplata -før jeg modellerer resten av området i/utenfor slusa!" i innlegget ditt.

Faktum er at dette er en meget vanlig (og bra) måte å gjøre det på. Metoden har blitt brukt på noen av de beste modelljernbanene i både USA og England.

Lykke til!

MVH, Tom

Back to Top
knuti_sykkel View Drop Down
Nykommer
Nykommer


Joined: 27 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 0
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote knuti_sykkel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 desember 2005 at 16:54
Hei

Er ferdig med prosjektet mitt og fått gode kommentarer.
Takk for all hjelp, skal se om jeg får opp noen bilder her også...

PS: fikk ikke tid til å legge ut vann, men når jeg får igjen prosjektet er det høyt prioritert

Mvh
Knut Andreas Eikland
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,141 seconds.