MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fora vs. Facebook
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fora vs. Facebook

 Post Reply Post Reply Page  12>
Author
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Fora vs. Facebook
    Posted: 07 mai 2015 at 10:11
Den siste tiden har forumene i Norge blitt ganske stille. Svenskene er fortsatt aktive på sine.

Jeg har selv gått mer å mer over på gruppene på Facebook, og det er en stor grunn til det.
Enkelheten med å legge ut bilder. Det er jo bare å knipse et bilde med mobilen å vips så er det lagt ut.
Her på forumet må man laste opp bildet til en eller annen bildetjeneste, få tak på bildelinken, så skrive innlegg å kopiere inn linken. Det er for tungvint, og det er enda vanskeligere å gjøre det fra mobilen.

Hva skal til for å få til det samme på forumet slik at vi kan få opp aktiviteten igjen?
 
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2015 at 10:54
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Den siste tiden har forumene i Norge blitt ganske stille. Svenskene er fortsatt aktive på sine.

Jeg har selv gått mer å mer over på gruppene på Facebook, og det er en stor grunn til det.
Enkelheten med å legge ut bilder. Det er jo bare å knipse et bilde med mobilen å vips så er det lagt ut.
Her på forumet må man laste opp bildet til en eller annen bildetjeneste, få tak på bildelinken, så skrive innlegg å kopiere inn linken. Det er for tungvint, og det er enda vanskeligere å gjøre det fra mobilen.

Hva skal til for å få til det samme på forumet slik at vi kan få opp aktiviteten igjen?
<span style="line-height: 1.4;"> </span>


Etter min mening er facebook en utrolig dårlig erstatning for forum.
Er enig i at det er lettere å legge ut bilder, men hva med søkbarhet? Går det overhodet an å finne igjen gamle diskusjoner? Og det blir jo ingen struktur på trådene. Ikke bra.

Det er vel ting på gang med forumet uten at jeg vet detaljer, men å gjøre det enklere å legge opp bilder burde ha høy prioritet.

Oppfordrer alle til å bruke forumene og ikke emigrere til FB!
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2015 at 12:13
Originally posted by Håvard H Håvard H wrote:


Etter min mening er facebook en utrolig dårlig erstatning for forum.
Er enig i at det er lettere å legge ut bilder, men hva med søkbarhet? Går det overhodet an å finne igjen gamle diskusjoner? Og det blir jo ingen struktur på trådene. Ikke bra.

Det er vel ting på gang med forumet uten at jeg vet detaljer, men å gjøre det enklere å legge opp bilder burde ha høy prioritet.

Oppfordrer alle til å bruke forumene og ikke emigrere til FB!


Enig med Håvard her. På forumet har man et minimum av struktur i form av mapper/ hovedtemaer, og det er mulig å finne igjen eldre tråder i disse.

Hvor mange FB sider må jeg innom for å "finne noe" eller "se om noen har lagt ut noe"?
Har selv FB og er medlem i noen få grupper, men vær så snill, ikke del opp den store Forum-menigheten i mange små frimenigheter.
Hvis bildeopplastingen er tungvint, så herved en oppfordring til "menighetsforstanderen"; Gjør noe med dette så sant mulig.

Og til medlemmene; Forbli i den store menigheta, mye enklere å treffe de rette her, og sannsynligheten for å finne noen som har svaret vil jeg anta er mye større her.

mvh
Bjørn Hall
i "menighetsmodus"

mvh
Bjørn
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2015 at 12:27

Det er vel fortsatt slik at MJF-medlemmer kan laste opp bilder til dette forumet i forbindelse med at man skriver et innlegg. Da er det ikke noe behov for noen ekstern bildetjeneste. Riktignok er størrelsen begrenset til 1MB, og det bør da holde i massevis for skjermvisning. Ellers er det fare for at serveren fylles opp av uskarpe mobilbilder som likevel er lastet opp i full oppløsning.

Kanskje bør man se på en løsning for automatisk komprimering av bildefiler som er for store. Samtidig bør oppløsningen begrenses, slik at man unngår å måtte scrolle for å se hele bildet. NJK har vel noe slikt på sitt forum.

Jeg er enig med Håvard m.h.p. fjasboka. Den fremstår for meg som det rene kaos. På min gamle PC opplever jeg dessuten fjasbok-sidene som utrolig trege.  Jeg er ikke registrert bruker der selv, men er av og til innom sidene til noen av forhandlerne og de norske produsentene.

Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2015 at 19:10
Apropos søk i forum. Når jeg forsøker å søke får jeg alltid beskjed om at feil oppstod. Er der noe spess man må registrere eller være medlem av?
Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2015 at 19:18
Originally posted by mikki mikki wrote:

Apropos søk i forum. Når jeg forsøker å søke får jeg alltid beskjed om at feil oppstod. Er der noe spess man må registrere eller være medlem av?
Det samme skjer hos meg, men jeg aner ikke hvorfor det er sånn. Har ikke lagt merke til dette tidligere, men det ser iallefall ut til å fungere greit om man velger avansert søk Smile
Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2015 at 19:45
Takk for tips, men jeg får bare "feil ved søk" også da.
Back to Top
Kristoffer6951 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 12 februar 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 44
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kristoffer6951 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2015 at 20:20
Har du forandret på datoen for når søket skal omfatte? Når jeg først startet å bruke forumet fikk jeg opp 'feilmelding'. Fikk bedre treff når jeg forandret til f.eks: fra: "i dag" og "eldre" istedenfor at kun treff fra de siste seks mnd. kommer opp
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2015 at 20:31
Det hjalp.
Takk for hjelp
Back to Top
AT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 21 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 121
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote AT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2015 at 22:08
Hei
Det som har med bilde å gjere er tungvint. Ein er ikkje like villig som før til å avsette ei økt til bildeopplasting.

Det er veldig kjapt å komme inn på forumet via nettbrettet.

Lett å lese andre sitt, tungt å bidra med eigne ting.

AT
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2015 at 23:03
Det som trengs er en forummotor som også har en app til mobiltelefon som kan laste opp bilder på samme enkle måte som man deler bilder til facebook og andre sosiale medier. Kanskje også automatisk deler innlegg i forumet til MJF's egen facebook-side. Tror dette er minimum hvis man i det hele tatt skal ha sjans til å overleve i en hverdag hvor flere og flere bruker facebook som hub for all deltakelse på nett.
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2015 at 23:12
Originally posted by TorsteinS TorsteinS wrote:

Det er vel fortsatt slik at MJF-medlemmer kan laste opp bilder til dette forumet i forbindelse med at man skriver et innlegg. Da er det ikke noe behov for noen ekstern bildetjeneste. Riktignok er størrelsen begrenset til 1MB, og det bør da holde i massevis for skjermvisning. Ellers er det fare for at serveren fylles opp av uskarpe mobilbilder som likevel er lastet opp i full oppløsning.



Problemet er at dette er utrolig tungvint i forhold til hvor enkelt det har blitt fra mobiltelefon rett til facebook. Og dagens smarttelfoner tar bedre bilder nå en hva lommekameraer tok for bare noen få år siden. Med mobilen tar du bilde, trykker på "del", velger facebook, skriver kommentar og trykker send. Og vips er det delt med alle du kjenner på facebook eller i en gruppe for modelljernbane f.eks.

Et eksempel er messen som var på Jevnaker i våres. Hvor mange bilder ble vist på dette forumet? På Facebook ble det delt massevis av bilder fra messa.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2015 at 00:03

Originally posted by Heine Pedersen Heine Pedersen wrote:

Det som trengs er en forummotor som også har en app til mobiltelefon som kan laste opp bilder på samme enkle måte som man deler bilder til facebook og andre sosiale medier. [...]

Kanskje løsningen til jernbane.net er noe i den retningen:

http://jernbane.net/mobil/

Siden jeg bare har en "dum" mobil uten kamera, og heller ikke er fjasbok-bruker, aner jeg ikke om denne løsningen er like enkel som deling av bilder på fjasboka, men det er det sikkert andre her som har en mening om.

Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2015 at 02:44
Facebook har ødelagt for veldig mange nettsider tror jeg. Det er utrolig enkelt å skrive en tekst og legge til bilder og det lett å navigere. På Facebook bytter du gruppe med 1 enkelt klikk, her må det 3 klikk til for å bytte subforum. Bare for å nevne noe. Facebook er særdeles brukervennlig og derfor tar de over. 
Men Facebook er helt elendig på organisering av informasjonen. Det som legges er synlig en kort tid før det rett og slett drukner. På en nettside kan man få til skikkelig struktur og få god oversikt. Men man kan kanskje spørre seg om 20+ subfora ikke er overkill? 
Jeg sa at Facebook har ødelagt mange fora men det er vel like mye skyld hos de forskjellige fora som ikke følger  med tiden. Skal de tradisjonelle fora henge med er de nødt til å fornye seg. 
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2015 at 09:01
Det er helt sikkert at Facebok o.l. har medført reduksjon i bruk av fora, men helsvart er det ikke. NJKs forum Stasjonen har en elendig bildeopplastingsprosedyre som er treg (noe bedret for et par måneder siden) og med mange spørsmål som skal/bør besvares nettopp for å bevare søkemulighetene. Likevel er det lastet opp 175 000 bilder i løpet av 13 år. Det siste året er det lastet opp 8000 bilder mot 13400 i gjennomsnitt for alle 13 årene. Dette er en nedgang, men ikke dramatisk. Antall daglige treff på Forumet Stasjonen har sunket fra en henimot 20 000 for noen år tilbake til 10-12 000 nå. 
Svein S
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2015 at 10:02
En grunn til at mange fortsatt laster opp togbilder i 1:1 på tradisjonelle fora, er sikkert at de bruker speilrefleks og har foto (og etterarbeid på bilder) som en del av hobbbyen. Da kan man like gjerne fortsette å laste opp til NJK.

En annen ting er at det virker som tognerder generelt er mer skeptiske til sosiale medier. Wink Jeg kjenner 5 mennesker (under 60 år) som ikke er på facebook. 4 av dem er tognerder. Smile
Back to Top
Kait View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 202
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kait Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2015 at 11:27
Originally posted by ses ses wrote:

Det er helt sikkert at Facebok o.l. har medført reduksjon i bruk av fora, men helsvart er det ikke. NJKs forum Stasjonen har en elendig bildeopplastingsprosedyre som er treg (noe bedret for et par måneder siden) og med mange spørsmål som skal/bør besvares nettopp for å bevare søkemulighetene.


Men en stor fordel med NJK er at de lar alle laste opp bilder, ikke bare NJK medlemmer.

Kai
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2015 at 12:03
Hvis det store poenget er å kunne vise alle de middelmådige (pent uttrykt) bildene jeg tar med mobilen raskest mulig ser jeg et klart poeng med Tryneboka. Og hvis hovedgrunnen til å slutte å bruke foraene er nettopp det, så god tur.

Personlig ser jeg foraene som steder for nogenlunde strukturert informasjonsutveksling.Og da er så langt jeg kan se ikke Tryneboka stedet. Kan jo ha noe å gjøre med min litt firkanta ingeniørhjerne, men OK da.

Og Heine: Det er håp for dine FB-løse bekjente. Selv var jeg vel 68 år ung da jeg skaffet meg en FB-konto - så du skal aldri si aldri.

mvh
Bjørn
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2015 at 17:40
Jeg syns det blir litt feil å sammenligne forumet med Facebook, all den tid de er designet og konstruert for to vidt ulike bruksområder. Bildeopplastingen her på forumet er jeg helt enig i at kan forbedres kraftig, men jeg håper da virkelig ikke at folk begynner å poste på FB i stedet for her inne bare fordi det er for tungvint å laste opp bilder.

Jeg har selv ingen profil på FB (et bevisst valg, som jeg ikke har tenkt å diskutere mer her), men har strukket meg til å sporadisk besøke noen få sider hvor innehaveren tidligere postet her inne. Jeg syns det er veldig synd at de sluttet med det, men det er nå deres valg. Dersom enda flere går over til FB har jeg ingen planer om å følge de videre der; det blir håpløst for meg å holde meg oppdatert om jeg må innom en haug ulike profiler bare for å se om det har skjedd noe siden sist, og jeg får heller ikke kommentert eller spurt om noe.

Mitt eget valg å ikke ha FB-profil vil sikkert noen si da. Greit nok det, jeg står for valget mitt, men uansett er ikke FB en god erstatning for strukturen og oversiktligheten et dedikert forum har.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2015 at 17:50
Et forum er helt klart mye bedre enn facebook når man vil søke i arkivet. Facebook er bedre hvis man vil ha tilbakemeldinger på ting man legger ut. På dette forumet er det sikkert mange som bare leser uten å bidra fordi de ikke gidder å registrere seg. På facebook er "alle" registrert og da blir det også tilbakemeldinger og "likes" på det man legger ut. Og da blir det litt mer motiverende å legge ut også. En løsning på det er å gjøre det slik at man kan logge inn her med facebook-brukeren sin slik som i mange nettaviser.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2015 at 18:45
Vel, de som bare er ute etter å samle Likes og "attaboy"-kommentarer må gjerne holde seg på Facebook for min del.Tongue

Litt satt på spissen, jeg vet, og kanskje også for å provosere litt, men slike kommentarer får meg til å stille spørsmålstegn ved hvorfor folk egentlig velger å publisere ting på Internett...
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2015 at 19:21

For å snakke for meg selv... Jeg er ikke på FB og foretrekker utvilsomt interessespesifikke fora. Det ligger veldig mye bra info på dette forumet, og jeg bruker google med site:mjf.no for å søke. Jeg tenker litt sånn at når jeg får noe ut, så får jeg også putte litt inn. Smile

Forøvrig kan det virke som om MJFs interne problemer og enkelte forumtråders art skremmer folk vekk. 

Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 mai 2015 at 22:32
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:


Litt satt på spissen, jeg vet, og kanskje også for å provosere litt, men slike kommentarer får meg til å stille spørsmålstegn ved hvorfor folk egentlig velger å publisere ting på Internett...


Vel, jeg deler bilder av egne anlegg og det vi driver med på klubben fordi det er hyggelig å vise frem det vi holder på med. Nå deler jeg alt på facebook først, men legger også ut en del av det på min egen hjemmeside (heinepedersen.com) og klubbsiden (gleng.org) innimellom når jeg har tid.

Og nå prøver ikke jeg å misjonere for facebook. Jeg påpeker bare at det er mye enklere å bruke, og derfor synker aktiviteten på dette forumet. I tillegg har det også kommet veldig mange nye aktive mj'ere som deler bildene sine på facebook nettopp av den grunn at det er enkelt. Vi ser jo stadig kommentarer her fra folk som ikke skjønner hvordan de legger ut bilder her. De får det til på facebook! Og det er veldig bra kvalitet på mye av det som blir delt på facebook. At det er enkelt er ikke det samme som at det bare blir dårlig.
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2015 at 02:52
Originally posted by ses ses wrote:

Det er helt sikkert at Facebok o.l. har medført reduksjon i bruk av fora, men helsvart er det ikke. NJKs forum Stasjonen har en elendig bildeopplastingsprosedyre som er treg (noe bedret for et par måneder siden) og med mange spørsmål som skal/bør besvares nettopp for å bevare søkemulighetene. Likevel er det lastet opp 175 000 bilder i løpet av 13 år. Det siste året er det lastet opp 8000 bilder mot 13400 i gjennomsnitt for alle 13 årene. Dette er en nedgang, men ikke dramatisk. Antall daglige treff på Forumet Stasjonen har sunket fra en henimot 20 000 for noen år tilbake til 10-12 000 nå. 


Det lastes opp mer togbilder på Facebook enn det gjør på NJK. Noen poster på Facebook og NJK. Men de fleste bare på Facebook. For eksempel gamle Di3 bilder, som ikke er vist på NJK.
A matter of life and death
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2015 at 16:12
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:



Det lastes opp mer togbilder på Facebook enn det gjør på NJK. Noen poster på Facebook og NJK. Men de fleste bare på Facebook. For eksempel gamle Di3 bilder, som ikke er vist på NJK.


Jeg forsøkte ikke å lage noen konkurranse mellom FB og NJKs forum, bare å si at tradisjonelle fora ikke har dødd helt hen. Problemet med de interessante bildene som bare postes på FB; er at de er svært vanskelig å gjenfinne dersom man ikke fanger de opp den korte tiden de ligger lett tilgjengelig, hvilket mange av de andre i tråden her har poengert mange ganger.

For øvrig er jeg mer interessert i kvalitet, enn kvantitet. Derfor kan det være et visst poeng med at ikke opplastingsmåten er alt for enkel. Da kan det hende at man må tenke seg om hva man laster opp, og begrenser det til de beste bildene.


Edited by ses - 09 mai 2015 at 16:13
Svein S
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2015 at 22:04
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:



Det lastes opp mer togbilder på Facebook enn det gjør på NJK. Noen poster på Facebook og NJK. Men de fleste bare på Facebook. For eksempel gamle Di3 bilder, som ikke er vist på NJK.


Jeg forsøkte ikke å lage noen konkurranse mellom FB og NJKs forum, bare å si at tradisjonelle fora ikke har dødd helt hen. Problemet med de interessante bildene som bare postes på FB; er at de er svært vanskelig å gjenfinne dersom man ikke fanger de opp den korte tiden de ligger lett tilgjengelig, hvilket mange av de andre i tråden her har poengert mange ganger.

For øvrig er jeg mer interessert i kvalitet, enn kvantitet. Derfor kan det være et visst poeng med at ikke opplastingsmåten er alt for enkel. Da kan det hende at man må tenke seg om hva man laster opp, og begrenser det til de beste bildene.

Bildene ligger der, de blir ikke slettet. Gå in på bildene i gruppene så finner man bildene igjen. Man kan laste opp uten å legge de i noen bestemt mappe, eller man kan lage en mappe for eksempel di3.642 og legge bildene her. Men er jo dårlig med søkefunksjon. Men kan jo hende facebook gjøre noe med det også.


A matter of life and death
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2015 at 22:06
Originally posted by Wickerman Wickerman wrote:

Originally posted by ses ses wrote:

[QUOTE=Wickerman]

Det lastes opp mer togbilder på Facebook enn det gjør på NJK. Noen poster på Facebook og NJK. Men de fleste bare på Facebook. For eksempel gamle Di3 bilder, som ikke er vist på NJK.


Jeg forsøkte ikke å lage noen konkurranse mellom FB og NJKs forum, bare å si at tradisjonelle fora ikke har dødd helt hen. Problemet med de interessante bildene som bare postes på FB; er at de er svært vanskelig å gjenfinne dersom man ikke fanger de opp den korte tiden de ligger lett tilgjengelig, hvilket mange av de andre i tråden her har poengert mange ganger.

For øvrig er jeg mer interessert i kvalitet, enn kvantitet. Derfor kan det være et visst poeng med at ikke opplastingsmåten er alt for enkel. Da kan det hende at man må tenke seg om hva man laster opp, og begrenser det til de beste bildene.

Bildene ligger der, de blir ikke slettet. Gå in på bildene i gruppene så finner man bildene igjen. Man kan laste opp uten å legge de i noen bestemt mappe, eller man kan lage en mappe for eksempel di3.642 og legge bildene her. Men er jo dårlig med søkefunksjon. Men kan jo hende facebook gjøre noe med det også. Fkes i kveld blitt lagt ut mange DI3 bilder fra rundt 1990 tallet og tidligere i gruppa. Blant av Stenersen som også har hatt em av de på forsiden av på sporet.




Edited by Wickerman - 09 mai 2015 at 22:06
A matter of life and death
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2015 at 00:39
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Den siste tiden har forumene i Norge blitt ganske stille. Svenskene er fortsatt aktive på sine.

..Her på forumet må man laste opp bildet til en eller annen bildetjeneste, få tak på bildelinken, så skrive innlegg å kopiere inn linken.

Alle som er medlem av MJF skal kunne legge opp bilder direkte i innlegget. Ta kontakt med Webmaster hvis du ikke har denne muligheten!
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2015 at 00:43
Originally posted by midnight midnight wrote:

..Det samme skjer hos meg, men jeg aner ikke hvorfor det er sånn. Har ikke lagt merke til dette tidligere, m<span style="line-height: 1.4;">en det ser iallefall ut til å fungere greit om man velger avansert søk </span>Smile

Jeg får til søk (ved "søk" øverst på denne siden). Send meg en skjermdump så skal jeg se på det.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2015 at 00:49
Jeg har selv jobbet med nettløsninger siden 1996, og har alltid rådet mine kunder sterkt fra å publisere eller lagre noe på et eksternt tredjepartssystem hvor man både overlater sine rettigheter for bilder og det man publiserer til tredjepart, og at man kan risikere at dette blir brukt og sendt videre til fjerdepart.

Har inntrykk av at det er mange som ikke tenker på at Facebook og andre store medier eies av profittselskaper som har som formål å tjene penger på det som publiseres. Man samtykker blindt i at alt som publiseres kan overlates til samarbeidspartnere, om det er nå eller i fremtiden.


Edited by Pelle - 10 mai 2015 at 00:55
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  12>

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.