MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fora vs. Facebook
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fora vs. Facebook

 Post Reply Post Reply Page  <12
Author
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2015 at 21:26
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Jeg har selv jobbet med nettløsninger siden 1996, og har alltid rådet mine kunder sterkt fra å publisere eller lagre noe på et eksternt tredjepartssystem hvor man både overlater sine rettigheter for bilder og det man publiserer til tredjepart, og at man kan risikere at dette blir brukt og sendt videre til fjerdepart.

Har inntrykk av at det er mange som ikke tenker på at Facebook og andre store medier eies av profittselskaper som har som formål å tjene penger på det som publiseres. Man samtykker blindt i at alt som publiseres kan overlates til samarbeidspartnere, om det er nå eller i fremtiden.


Jeg skriver alltid navn på mine bilder, unntak kan være fra mobil. Og jeg laster aldri bilder fra speilrefleks i fullformat(laster opp webstørelse.) Skal de bruke bildene, får de ikke full kvalitet til papirbruk.

Facebook driver butikk og vill tjene penger. Mens brukere får Facebook gratis. Knapt bilder å se av 642's Bergens tur på NJK. Mens på Facebook er det flere bilder fra turen.
A matter of life and death
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2015 at 01:42
https://www.facebook.com/groups/287086284686529/search/?query=di3%202013

Facebook har da glitrende søkemuligheter.


--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2015 at 18:25
Originally posted by einjen einjen wrote:

https://www.facebook.com/groups/287086284686529/search/?query=di3%202013

Facebook har da glitrende søkemuligheter.




For eksempel øverst i gruppene så finnes det søkemotor. Søker man i en gruppe i" modell jernbane for moroskyld", eller kanskje etter El16 i "Modelljernbanefoto" for eksempel så vill bilder av EL16 komme opp i søket.
A matter of life and death
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 mai 2015 at 18:31
Først må man da finne de rette gruppene, finnes det noen søkefunksjon for det..?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2015 at 11:53
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2015 at 11:53
Men hva som er de rette gruppene, må man vel prøve seg frem med?
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2015 at 14:11
Nettopp, og det ser jeg som ganske håpløst i utgangspunktet; med de hundre- eller kanskje tusentalls grupper som ligger på Facebook, i tillegg til en drøss med andre profiler, er det jo som å finne nåla i høystakken, bortsett fra at man også har en mengde høystakker å lete i... Nei, takke meg heller til et dedikert forum hvor det faktisk er mulig å ha litt oversikt.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2015 at 14:23
Hvis du er medlem av de 3-4 største norske gruppene på facebook får du med deg 90% av det som er interessant. I tillegg er det jo en del private sider du kan følge, som f.eks siden til Jon Einar Vistad. Og alt som skjer på disse kommer automatisk inn i feeden din, så du behøver ikke løfte en finger for å få med deg hva som skjer. På fora derimot må du jo aktivt klikke rundt for å lese.
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2015 at 14:27
Og hvis du er skeptisk til facebook sånn generelt kan du vel bare registrere deg som Svein Tognerd, ikke legge til en eneste venn, og bare registrere deg i forskjellige mj-grupper, så får du bare MJ, ikke et eneste bilde av lunchen eller ferien til folk. ;-)
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2015 at 15:06
Joda, når Facebook endrer retningslinjene sine kan jeg sikkert registrere meg der inne, men slik det er nå kan jeg ikke klikke "Godta" på et sett regler som jeg ikke aksepterer.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Wickerman View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1211
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Wickerman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mai 2015 at 23:37


Disse er de største mj-gruppene på facebook, sett med norske øyne.

Facebook (samme link som over)

Så kommer det naturligvis Svenske, Engelske osv. Er man med i de norske så er man i alle fall oppdatert på det som skjer her hjemme.

Edited by Wickerman - 15 mai 2015 at 23:41
A matter of life and death
Back to Top
Heine Pedersen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norge
Status: Offline
Points: 503
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Heine Pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2015 at 17:43
At man av forskjellige grunner ikke vil være med på facebook er helt greit. Det er et valg man tar selv. Det var flere som ikke ville være med på dette forumet også i forbindelse med en oppdatering av betingelsene her for en stund siden. Selv ville jeg ikke ha mobiltelefon når "alle" skulle ha det på nittitallet...

Men Facebook er for tiden det stedet hvor man finner aller mest modelljernbanestoff. Uansett om man liker søkefunksjonene eller ikke. Men man er pukka nødt til å være med hvis man skal ha noe særlig utbytte av det. Selv om en del sider er offentlige og kan leses uten medlemsskap, blir det håpløst tungvint. Og argumenter som at kvalitet er bedre enn kvantitet holder ikke mål. På facebook er det både kvalitet og kvantitet. De fleste som tar modelljernbanebilder har nå oppdaget at det går an å skru av blitsen på kameraet sitt... :)

Selv leser jeg nesten aldri forum utenfor facebook lenger. En av grunnene er at jeg bruker PC minimalt på fritiden nå. Jeg surfer stort sett fra mobilen innimellom andre gjøremål, og fra mobilen er det mye enklere å bare åpne facebook og få servert alt som har skjedd siden sist i en lang feed i stedet for å måtte klikke ut og inn av mange forskjellige nettsteder. Og jeg er sikkert ikke alene om å være i den situasjonen.
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mai 2015 at 18:40
Hvorfor ikke begge deler?

Jeg er aktiv både på facebook og på forumene - alt etter hva som er interessant og hvor mye jeg føler at jeg kan bidra med. Det som betyr hvor jeg er mest, avhenger av hva andre bidrar med. Etter at jeg har kuttet ned på H0 til fordel for 1:19 og hagejernbane, så føler jeg vel at det mest å hente på utenlandske forumsider og på diverse grupper på facebook.

For dem som liker facebook, så kan jeg jo reklamere for min hagejernbane her:
Furubakken hagejernbane

Rent teknisk synes jeg begge mediene fungerer greit både med mobiltelefon, nettbrett og på pc.
Opplasting av bilder går kjappest til facebook, kanskje fordi jeg ellers må linke bilder til forumtråder via dropbox.
Videoer går kjappest fra mobiltelefon til youtube og deretter er det like lett videre til facebook eller forum.



Edited by KjellAn - 16 mai 2015 at 18:44
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
 Post Reply Post Reply Page  <12

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.