MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Lokpilot 4 på Lima EL14
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Lokpilot 4 på Lima EL14

 Post Reply Post Reply
Author
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Lokpilot 4 på Lima EL14
    Posted: 06 mai 2015 at 22:44
Da fikk jeg litt tid til 14-maskinen igjen. Kom så langt at det ble satt i dekoder i dag, men jeg sliter litt med å få det til å fungere. Motoren summer og beveger seg bittelitt (1mm eller 2) akkurat i det du vrir på kjørekontrolleren, for så å stoppe. Guffer man på mer, står den fortsatt og durer. Går man til null igjen, så durer den en stund (sikkert utrullingstiden) før den blir stille. Jeg testet før dekoderen ble satt i at motoren ruslet og gikk på analogt. Har ikke funnet noe om Lima i instruksjonsheftet, og fra google virker det som om folk flest har hatt vellykkede dekoderinstallasjoner på Lima rundmotor. Er det en magisk CV setting, eller noen som har vært borti lignende? 

StenR
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mai 2015 at 08:20
Hadde noe lignende med en Tams-dekoder, der jeg trolig hadde rotet det til med registerne for motorregulering.  Dekoder reset gjorde susen - det gjøres ved å skrive 08 til CV08.   Alt settes da tilbake til fabrikkinnstillingene. 
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 mai 2015 at 09:11
Kan jo oppdatere denne. Var nok motoren som hadde stått litt lenge. Kjørte noen min i hver retning på analog, og etter dette fungerer dekoder med standard oppsett. Satte i en 2.2mF bufferkondensator og nå går det faktisk til og med an å krypkjøre!

StenR
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2015 at 01:15
Jeg har digitalisert flere El 14 og de har gått både sakte og normalt med Lokpikot. Hvordan og hvorfor satte du inn en kondensator? Er du sikker på at dekoderen tåler dette?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 10 mai 2015 at 08:42
Hmmmm... nesten litt rart du ikke har hatt problem med dette. Min EL14 har alltid slitt med strømopptaket på analogdrift. Etter å ha fått i gang motoren gikk den med Lokpilot også uten kondensator, men den slet over upolariserte sporveksler (blinket fælt i lysene og hakket). Hvilket vel ikke er så rart, siden det på et tidspunkt må være helt avhengig av strømopptaket på et enkelt hjul. Uten svinghjul bør ikke det være særlig robust. Lokpilot 4 har støtte for kondensator. Beskrevet i manualen. Loddepunkter ligger ferdig utlagt. Trenger en diode og en 100Ohms motstand også. Funket som fjell på min, selv om jeg ikke tror den gir virkning for så veldig mange mm. Mulig jeg kunne kommet i mål med en enda grundigere hjul og skinnerens, men når jeg først hadde noen 2200uF liggende, så var det verdt forsøket. På min maskin gjorde det underverker. Den går faktisk virkelig pent nå, selv om den fortsatt bråker masse og har dårlig trekkraft. Men gidder ikke å bytte drivverk. Håper NMJ kommer med en variant på et eller annet tidspunkt...
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 mai 2015 at 14:50
Jeg har selvsagt pusset både hjul og strømopptak og tatt opp strøm på begge boggiene. Fjæren til strømopptaket er litt slapp, så man må bøye og evt. støtte opp disse noe for at opptaket skal være bra nok.

Skal innrømme at jeg som oftest har brukt Faulhabermotor, men innlegget var ment på digitaliserng av opprinnelig motor.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.