MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Får ikke endret kjøreretning på BM 64
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Får ikke endret kjøreretning på BM 64

 Post Reply Post Reply
Author
Svenml View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 mars 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svenml Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Får ikke endret kjøreretning på BM 64
    Posted: 30 mars 2015 at 20:39
Hei!

Jeg kjøpte nylig en brukt NMJ Superline BM 64 motorvogn, som var bygget om til Märklin-system med lyd-dekoder. Når jeg testet den, oppdaget jeg at den bare går én vei! Alle andre funksjoner virker som de skal. Jeg bruker Mobile Station 2, og den markerer med pilsymbol at kjøreretningen skifter, men det skjer ingenting i loket.

Jeg vet ikke helt hvilken dekoder som sitter i, siden det ikke var noe dokumentasjon med. Ikke så dreven i programmering, men lurer på om det kan være noe som er feilprogrammert? Noen som kan hjelpe?

Mvh
Sven Magnus
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2015 at 12:04
Kjører du MFX eller Motorola-protokoll på MS2?

Dersom du kan kontrollere de andre funksjonene på loket/dekoderen, så er sikkert dekoderen OK?
Sjekk at ikke loket står stille når den skulle ha gått den veien som ikke virker. Da kan det være en av de 4 transistorene som styrer retning som har "tatt kvelden".
- Er det LS3 i dette loket kan det også være brudd i "multilayer print" som ESU har hatt problemer med (fabrikasjonsfeil). Slik inntreffer av og til når loket ikke har vært brukt på en stund. - Nå er sikkert garantien gått ut for LS3 - så da må du ha ny dekoder.
Back to Top
Svenml View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 mars 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svenml Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2015 at 12:21
OK, tusen takk for svar. Det ser ut som det er en dcc-dekoder, så det er vel dcc-protokoll som brukes da? Loket står ikke stille - det fortsetter i samme retning. Hverken lys eller kjøreretning endres...
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2015 at 20:19
Jeg tror jeg kjenner litt til modellen du har ...

Den har en LokSound 3.0 lyddekoder med E41-lyd (tysk el-lok).
Den er programmert med lokadresse 6, DCC og 28 hastighetstrinn.
F0=lysskift forover/bakover
F1=inn-/utkobling av lyd
F2=horn
F3=konduktørfløyte (avgang)
F4=inn-/utkobling av akselerasjon/retardasjon

Den ble bygget om til 3R og fikk montert lyddekoder av NMJ ved leveringen.
Lys i kupeene virker ikke pga konflikt mellom dekoder og enkelte elektrokomponenter som finnes i denne superlinemodellen.

Håper du får den til å gå riktig etter hvert.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 31 mars 2015 at 20:55
Etter det jeg kjenner til, så er vel alle LS3.x-dekodere multiprotokoll?
De skal kunne brukes på både DCC og Märklin Motorola-prototoll men ikke nye MFX til Märklin.

- Er det så at loket bare kjører ukontrollerbart på digitalstrøm - eller lar det seg kontrollere i hastighet men utelukkende i en retning?
Back to Top
Svenml View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 mars 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svenml Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2015 at 07:08
Det kjører helt fint og kontrollerbart ene veien, og alle lydeffekter virker som de skal. Er bare det at den ikke vil skifte retning. KjellAn: Tusen takk for info! Kjøpte den på en messe nylig, så derfor jeg ikke har noe særlig greie på historikken. Vet du om det er problemer med kupélys og dekoder for den spesifikke dekoderen som sitter i, eller om det vil gjelde alle dekodere?

Med andre ord; vil jeg løse begge problemene ved å sette inn en annen dekoder?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2015 at 09:52
Da loket er kontrollerbart ene veien og alle funksjoner virker, er det mest sannsynlig at du har en dekoder med feil i gjennompletteringen på multi-layerprintet (for å si dette populært)?
Jeg har måttet bytte flere av samme type dekodere av en slik årsak.
- Egentlig burde ESU tatt dette på egen kappe som reklamasjon - men dette opptrer ofte etter garantitiden er utløpt.

Du kan prøve med en annen dekoder.

BM64 har et strømtrekk på innvendig lys som jeg tror bare enkelte av Zimo-dekoderene kan takle? Dette skyldes at innvendig lys opprinnelig er koblet sammen med lyset i endene, slik at samlet strømtrekk blir for stort. Dette er ikke eneste Superline-modellen som har denne feilen, dessverre.
Det er også feil bruk av NEM652-normen som grensesnittet mot dekoder ligger i. Her har man ureglementert brukt Aux.#1 til "andre formål", slik at om du plugger inn en dekoder og aktiverer Aux.#1 så oppstår det en kortslutning. Alt etter hvilken dekoder du plugger inn, så ødelegges dessverre denne dekoderen.
Jeg har måttet bygge om mine BM64 til å tilsvare NEM og har da flyttet innvendig lys til Aux.#1. Da er strømtrekket mindre pr. utgang og dekoderen klarer dette.
Ombygging er en omfattende jobb, dessverre!

Det eneste NMJ ville gjøre med dette etter jeg gjorde dem oppmerksom på "problemet" var å sette inn en advarsel på bestillingssiden:
http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=23_230_36&products_id=1928&osCsid=6f0502d3106add791bfc7c07c0c4d25d
Back to Top
Svenml View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 mars 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svenml Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2015 at 10:30
Hmm, ok - høres litt kjedelig ut, ja! Når kupélys nå ikke lyser, betyr det at de rett og slett er koblet ut - ledning kuttet eller noe sånt? Hva er det som ligger på aux1 opprinnelig?

Har ingen erfaring med dekodere egentlig, så er litt grønn på dette her. Har du en beskrivelse av ombygging?

Ser jo ut som jeg uansett må bytte dekoder. Noen anbefaling for lyddekoder som vil passe?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2015 at 12:56
Jeg mener at jeg har skrevet ganske utførlig om dette tidligere på "naboforum" i denne tråden:
http://www.norskmjforum.no/forum/topic.asp?TOPIC_ID=5544

Edited by Kjell H. - 01 april 2015 at 13:03
Back to Top
Svenml View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 mars 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svenml Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2015 at 19:28
OK, tusen takk. Ganske vanskelig å henge med på alt når man ikke har vært borti så mye dekoderinstallasjoner før. Kom det egentlig en god løsning på kupébelysning til slutt?

Hvordan åpner man egentlig dette loket? Jeg prøvde å bende lokoverdelen litt ut og dra opp, men ville ikke ta i så mye på en sånn modell...
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 april 2015 at 23:12
Det er 4 små skruer på undersiden - ėn i hvert hjørne, like over boggiene. Bruk en liten stjernetrekker.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2015 at 10:25
På mine utgaver av BM64 har jeg dessverre vært nødt til å endre elektronikken. Da har jeg koblet innvendig lys slik at den styres med Aux.#1. Dette er den originale 1,5V belysningen - men den trekker unødig mye strøm så det hadde vel vært bedre å sette inn LEDs for å få ned det totale strømforbruket med > 100 mA.
Back to Top
Svenml View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 mars 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svenml Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 april 2015 at 13:28
KjellAn: tusen takk, så ikke de skruene. Kjell H: Har du en enkel beskrivelse av hvordan du gikk fram for å koble om belysningen? Typ 'kapp den og den ledning og lodd på der' - altså ombygging for dummies, på en måte? :-)
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2015 at 11:04
Dessverre, en ENKEL måte å gjøre dette på, finnes ikke!
Back to Top
Svenml View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 mars 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svenml Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2015 at 21:24
OK, hehe - kan tenke meg det etter å ha lest gjennom tråden på det andre forumet... 

I helgen tok jeg loket med til faren min, som har et fast anlegg med første genereasjon central station-kontroller.  Etter å ha lagt inn loket her, og kjørt litt, så fungerer plutselig endring av kjøreretning.

Etter å ha tatt det med hjem igjen, så virket fortsatt ikke kjøreretningsendring.  Kom på at jeg ikke hadde lagt inn motorvognen i min kontroller ved å starte med lokadressen, men bare gått videre på det kontrolleren selv fant.  Mulig kontrolleren har noe slags generic adressesystem for å kjøre modeller som ikke er lagt inn riktig? Ikke vet jeg.

Uansett - jeg slettet loket fra kontrolleren, og la det inn på nytt.  Da dukket også et par ekstra lydeffekter opp, og jeg får også skrudd av og på kupélyset!  Det virker som det er koblet på en lydeffekt, for F5 gir nå både et kort tut, og lyset skrur seg på! 

Nå er spørsmålet - bør jeg være forsiktig med å bruke det, med tanke på det dere forteller om svidde dekodere?  Eller ville dekoderen allerede tatt kvelden hvis den var koblet på den måten?  Kan den allerede være ombygget?

Sven Magnus
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 april 2015 at 23:40
Gratulerer!

Da var det vel bare MS2 som tullet?
Det er bare å kjøre loket! Jeg vet ikke om du har en dekoder av en serie som er dårlig? Mye taler for at du har en OK utgave!
- Om du har en dårlig serie, så vil ikke bruk av dekoder redusere levetiden - heller tvert om!
Back to Top
Svenml View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 mars 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svenml Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 april 2015 at 23:44
OK, takker. Jeg tenkte mest på det med at bruken av kupélyset muligens kunne svi av dekoderen pga for høyt strømuttak? Det at det ser ut til å være koblet via en lydeffekt viser kanskje at den er bygget om?
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2015 at 09:15
Hvordan NMJ har gjort det mht. lys og 3-skinneutførelse, vet jeg ikke.
Originalt er kupelyset koblet sammen med andre lys på modellen slik at lysene tennes før modellen begynner å kjøre.
- Tror at det er svært få av disse som er digitalisert og enda færre for 3-skinnedrift.
Back to Top
Svenml View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 mars 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svenml Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2015 at 10:38
Ja, jeg leste om det. :-) KjellAn litt høyere opp i denne tråden kjente til mitt eksemplar, og ga meg adresse osv, men forteller samtidig at kupélys ikke virker pga konflikt med elektronikk. Når jeg nå får det til å virke likevel, må jeg kanskje gå ut fra at det er bygget om etter NMJ's konvertering også...?

:-)
Back to Top
KjellAn View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1010
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KjellAn Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2015 at 19:50
      

Flott at du fikk motorvogna til å virke - og med kupélysene.

NMJ har vel aldri helt skjønt dette med brukervennlig elektronikk i sine Superline-modeller, særlig etter at veldig mange faktisk både vil og kan kjøre modellene digitalt.
hilsen KjellAn

Livesteam - Member of the Assosiation of 16mm Narrow Gauge Modellers
Back to Top
Svenml View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 30 mars 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 11
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svenml Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2015 at 20:59
Ja, ser ut til å fungere bra nå. Den er ikke så glad i alle penser, men det er jo forståelig med skalariktige flenser... Går bedre enn jeg fryktet faktisk. :-)

Ganske merkelig at NMJ mener standarden er analog? Trodde knapt noen kjørte analogt lenger, ihvertfall ikke DC. Men mulig kundegrunnlaget for Superline-modeller er anderledes enn resten av markedet.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2015 at 23:52
Det er nok bare et fåtall som kjører Superline-modellene sine? De fleste ligger nok godt innpakket - eller står i vitriner?!

En kort periode var Superline-modeller utstyrt med dekoder. dette ser ut til å ikke være standard lenger? Årsaken til det, vet jeg ikke sikkert men mener at Finn engang sa at dette var ikke nødvendig da de fleste som kjørte Superline kun tok "en luftetur" analogt.
Prismessig skulle man forvente at et lok i denne klassen var ferdig digitalisert?

- Etter det jeg har funnet av feil mht. elektronikken på seinere Superline, kan jeg på en måte forstå at de ikke lenger bryr seg med å digitalisere ferdig fra fabrikk. Det må virkelig resultere i mye ekstra arbeid som man nå slipper!

Skd 224c som en av de siste ferdig digitalisert ble forsinket ca. 6 mnd. grunnet problem med digitalisering. - Etter denne så er digitalisering opp til kunden.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 april 2015 at 23:57
Originally posted by Svenml Svenml wrote:

Ganske merkelig at NMJ mener standarden er analog? Trodde knapt noen kjørte analogt lenger, ihvertfall ikke DC. Men mulig kundegrunnlaget for Superline-modeller er anderledes enn resten av markedet.


Nja, nå er et par Superlinere levert ferdig med dekoder og andre med plugg for dekoder. Så NMJ har skjønt for lenge siden at markedet vil ha modellene for digital drift. At produsenten i Korea aldri skjønte helt hvordan modellene burde kobles korrekt elektrisk er en annen side av saken - men nå er de jo også konkurs........

En annen ting som også har tatt sin tid er innføring av LED istedenfor hvetekornslampene som trekker vesentlig mer strøm.

NMJ utvikler for tiden Superline modeller med nye produsenter i Korea, så det blir spennende å se de nye løsningene også.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 09 april 2015 at 09:46
Når en modell leveres med plugg for dekoder, så er det vel ment at denne skal være "plug & play"?
- Dette gjelder ikke for BM64 og andre modeller. Det skyldes delvis stort strømtrekk på Aux.-utganger og "egen" ustandardisert bruk av pinner der man risikerer å ødelegge dekoder. Dessuten er dekoderpluggen ikke belagt etter standarden mht. retningsbestemt lys og kjøreretning.

Jeg vil derfor ikke si at NMJ har et brukbart grensesnitt for dekoder i noen modeller om man må endre dette for å få til korrekt NEM652-standard. Først da kan man hevde at modellen har "plugg for dekoder".

Til-og-med aller siste utgave av Superline (Type 29) var ikke standard. Denne skulle vel være produsert hos ny produsent (ikke LiK Enterprices).

Edited by Kjell H. - 09 april 2015 at 09:47
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.