MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kontaktskinner - hvordan forsterke impulsen?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kontaktskinner - hvordan forsterke impulsen?

 Post Reply Post Reply
Author
kengel View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 februar 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kengel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kontaktskinner - hvordan forsterke impulsen?
    Posted: 29 mars 2015 at 13:58
Jeg har koblet opp en Marklin analog bane som kjører automatisk med to lokomotiver i motsatt retning (vekselstrøm). Retningsstyrte kontaktskinner styrer da signal og penser. Så lenge jeg kun har to aktiviteter (f.eks en pens-vriding og et signal fra rødt til grønt) så er systemet stabilt. Men med en gang det kobles tre eller flere til blir systemt ustabilt og begynner å jukse slik at f.eks. en pens ikke dreies helt på plass.
Er det noen måter disse signalene kan styrkes på slik at de kan gjøres stabile også når flere aktiviteter knyttes til samme impuls fra kontaktskinnen?

Takknemlig for hjelp
mvh Knut Steinar Engelsen
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 mars 2015 at 14:49
Magnetartikler krever mye strøm. Når flere slike parallellkobles, vil ofte strømmen bli meget stor.
Jeg tror at løsningen må være å begrense strømmen ut til kontaktskinnene til kun en magnetspole? dessuten må man ha så stor trafo at den kan trekke flere magnetspoler samtidig. Har man ikke det, kan en løsning være å lade opp kondensatorer som utlades i hver av spolene. Kondensatorer krever likestrøm. Da må man også ha et rele der man kan oppnå galvanisk skille mellom kjørestrøm og strømmen til magnetartiklene. Dette releet styres av kontaktskinnen. Om releet skal drives av kjørestrøm eller strømmen til magnetartiklene, bestemmes av om det er galvanisk adskilt fra kjørestrømmen.

Årsaken til at strømmen må reduseres, er at for stor strøm vil overbelaste kontaktskinnene. Små ledningstversnitt kan redusere spenningen til magnetartiklene ytterligere.
Back to Top
kengel View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 februar 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kengel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2015 at 09:14
Tusen takk for informativt svar.
Dersom jeg skal lade opp kondensatorer så betyr vel det at diss kobles til en egen likestrøms-transformator?

mvh knut steinar
Back to Top
kengel View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 februar 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kengel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2015 at 09:22
Et spørsmål
Min transformator oppgis å være til 10 VA. Vil det hjelpe om jeg skaffer meg en transformator med 30 VA?

mvh knut steinar
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2015 at 09:32
10 VA er veldig lite; ikke egnet til stort mer enn å kjøre ett lok.
Svein S
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 mars 2015 at 14:21
Kult at det fremdeles er noen som gjør dette på gamlemåten !
Jeg lagde ganske avanserte styringer basert på kontaktskinner og signaler / penser for ca 30 år siden.  Etter dette har jeg først gått over til digitalteknikk - og senere Microprosessorstyringer.

Fordelen med Microprosessorstyringer er at det f.eks. kan legges inn forsinkelser som at signaler ikke endres før etter n sekunder etter at en kontaktskinne aktiveres (skifte et signal pens om gangen for å redusere samtidig strømforbruk) .  Det er også mye lettere å lage avanserte styringer - slik at ikke togene gjør det samme hele tiden.  En mikroprosessor som er godt egnet er Arduino (fra ca kr 120.-) eller for mere avanserte styringer sammen med en PC / Raspberry PI.  Konseptet blir da at kontaktskinnen aktiverer en optokopler (f.eks. 4N25) som styrer en digitalinngang på Arduinoen, som deretter styrer signaler/penser f.eks. via et Relekort.  For å styre noen få penser og signaler - kan dette lages for kr 200 - 1000 - avhengig av hvor mye man vil lage selv (lodde komponenter)  På bloggen min kan du se hvordan jeg gjør det :

http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8269&PN=1&title=programmeringssporet

Back to Top
kengel View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 24 februar 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote kengel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 april 2015 at 23:39
Tusen takk for et interessant innlegg. Det er nok noe ala det du beskriver jeg er ute etter, men det virker nok å være far off min nåværende kompetanse. Men man lærer så lenge man lever :-)

mvh knut steinar
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,062 seconds.