MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Bygge i messing ++
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Bygge i messing ++

 Post Reply Post Reply
Author
esg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 mai 2014
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote esg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Bygge i messing ++
    Posted: 16 mars 2015 at 22:11
Heisann alle sammen!

Dette er kanskje i utgangspunktet ikke riktig sted i forumet, men jeg vet at det er så mange dyktige og dedikerte folk i FREMO/miljøet at jeg spør her likevel Wink

Etter mange år borte fra dere i FREMO så er jeg klar for å plukke opp hobbyen igjen! I alle fall til en viss grad, jeg har nemlig ikke spesielt mye plass. Så da tenkte jeg at selvom jeg ikke kan bidra med moduler enda (pga plassmangel) så kan jeg jo bidra med litt rullende materiell! Tenkte i den anledning å prøve meg på messingbyggesett og lurer derfor på om noen av dere har linker til noen gode "oppskrifter" for å bygge i messing? Jeg tenkte å prøve meg på et av Sidesporets messingsett, noen som har noen erfaringer med disse? Gode/dårlige? Hvordan er drivverket?

Ellers er det jo et spørsmål om digitalstyring, er det ekstremt vanskelig å bygge om et vanlig likestrømslok til digitalstyring eller er det ganske mulig? Kan Sidesporets drivverk bygges om? Og hva salgs digitalkontroller bruker dere nå, hvor fås disse kjøpt? Noen som har tips og råd rundt dette?

Mye spørsmål på en gang her, men nå kribler det i MJ-beina igjenLOL


Edited by esg - 17 mars 2015 at 10:19
Mvh. Espen
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2015 at 12:12
Du spør: "Ellers er det jo et spørsmål om digitalstyring, er det ekstremt vanskelig å bygge om et vanlig likestrømslok til digitalstyring eller er det ganske mulig?"

Det var jo det man gjorde med alle lok for noen år siden som skulle digitaliseres. Det krever ferdigheter i lodding av ledinger, lese bruksanvisning for å vite hvor man skal koble dekoderen til, samt finne en egnet plass til dekoderen inne i loket et sted. Når det gjelder tilkoblingen så er det for å få loket til å kjøre, snakk om å plassere dekoderen mellom strømopptaket og motoren. 
Svein S
Back to Top
esg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 mai 2014
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote esg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2015 at 12:39
Takk for svar! Jeg har alltid vært bedre til å lodde enn til å lese bruksanvisninger, men da høres det jo gjørbart ut for en med gjennomsnittlig elektronikkunnskap. Finnes det noen gode "how-to"s der ute på dette?
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2015 at 13:03
Du starter kanskje litt friskt - hva med å mestre en relativ enkel messingbyggesett som f.eks en godsvogn før du kaster deg på et lokomotiv?

Personlig vil jeg anbefale denne som en god start: S&S G3

Det er relativt få deler, en lukket konstruksjon, flere deler som bøyes til rett posisjon (ikke bare en haug med deler) og ikke noe drivverk å forholde seg til.

Et mer moderne alternativ fra Skaladesign - Sidesporet er denne: Skaladesign Ha5

Denne har jeg ikke bygget selv, men antar at oppbygging og passform holder sedvanlig høy kvalitet fra Skaladesign.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2015 at 13:12
Bruksanvisning til dekodere inneholder ofte "how to do"s.

Det du bør være oppmerksom på, er om motoren på det eksisterende, gamle loket er galvanisk adskilt fra chassis/strømopptak på begge poler eller ikke?
Eldre Fleischmann-lok har ofte ene "ledningen" til motoren tilkoblet ene skinnen på strømopptaket - og det finnes flere andre unntak som må "spesialbehandles". Er motoren separert fra strømopptak er digitalisering en temmelig enkel loddejobb på de fleste lok.

Mht. SkalaDesign lokbyggesett, er drivverket ferdig. Det er derfor kun lok-kåpen som skal loddes i sammen.
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2015 at 13:29
Litt utenfor det du muligens søker.
Men er det "lokomotiv" du vil ha, så er dette muligens ett alternativ
Skd221
Dette skal limes sammen og har færre deler å montere.

Men er det messing som gjelder så er nevnte G3 vogn ett bra startutgangspunk.
Overdelen til "lokomotivet" du nevner (Skd206), er forholdsvis enkel å bygge og går muligens fortere å bygge en nevnte G3 vogn. Men understellet er litt mer "knot" og bærer preg av å være en tidlig konstruksjon.



Edited by SveinR - 17 mars 2015 at 13:32
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
esg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 mai 2014
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote esg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2015 at 13:42
Det finnes jo mange fine messingbyggesett så jeg tenker som så at det er like greit å komme i gang med det! Jeg må innrømme at jeg synes Skd206 så "enklere" ut i bruksanvisningen men det er mulig jeg er litt ambisiøs. Et alternativ er jo selvfølgelig å kjøpe begge for å lære underveis.

Så er det verktøyene! Hva trenger jeg for å komme i gang? Ser at noen snakker om loddepasta kontra vann og tinn, hva anbefaler dere som har litt erfaring?
Mvh. Espen
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2015 at 14:05
Nå er jeg nok litt "farget".
Men som sagt, overdelen på Skd206 er nok noe av det enklere som finnes av byggesett. Underdelen består av få deler, men er noe mer knotete.

Av verktøy så trenger man:

-Loddestasjon (Biltema har ypperlig stasjon)
-Bruker loddevann, pasta synes jeg blir noe griseri
-Loddetinn, ikke for tykt
-Kniv
-Saks (evt spesial saks til å klippe ut messingdeler)
-Småfiler
-Loddepinsett, klesklype i tre eller tape for å holde på plass vanskelige deler under lodding.
-0.4mm bor (bruker håndbor)

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
esg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 mai 2014
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote esg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2015 at 16:51
Takk for gode tips! Da blir det lettere for meg å komme i gang Smile

Angående digitalstyring: hva slags håndkontroller anbefaler dere som også kan brukes på FREMO-treff?
Mvh. Espen
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2015 at 17:04
På Fremo treff brukes det FRED-håndkontrollere.

Nå vet jeg ikke hvor "inni" dette med digitalstyring du er. Men dette er kun håndkontroller for ett lokomotiv og ikke en komplett digitalstyring slik som f.eks Roco Mulitmaus.

Har du derimot ett ønske om å kunne benytte deg av en slik FRED-håndkontroller på hjemmefronten, må du skaffe deg et digitalsystem med Loconet.

En greit valg da er Digitrax sin Zephyr

Edited by SveinR - 17 mars 2015 at 17:05
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
trulss View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 07 juli 2005
Location: Norge
Status: Offline
Points: 500
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trulss Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 mars 2015 at 17:28
Originally posted by SveinR SveinR wrote:

En greit valg da er Digitrax sin Zephyr


Eller Uhlenbrock sin Daisy II med egen minisentral: http://www.uhlenbrock.de/intern/Produkte/digzen/I0230DE2-001.htm!ArcEntryInfo=0007.8.I0230DE2

Eller Roco sin Z21 (stor Z / svart farge) som også har veldig mange andre muligheter når det gjelder kjørekontroller.


Truls Slevigen
Back to Top
esg View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 19 mai 2014
Status: Offline
Points: 65
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote esg Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2015 at 08:47
Tusen takk, da fikk jeg svarene jeg var ute etter. Jeg har en digital sentral i dag allerede, spørsmålet var om den er kompatibel med systemene som folk flest bruker i dag. Da skal jeg forske litt på dette, finne frem noen gamle bruksanvisninger!

Da er det bygging av mine første messingsbyggesett, restaurering av noen gamle Roco teakvogner og restaurering og digitalisering av et par lokomotiver som står på planen. Da har jeg vel nok å gjøre utover våren/sommeren tenker jeg! Wink
Mvh. Espen
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2015 at 21:26
.. Og i siste utgave av MJ-bladet er det en artikkel om loddetips. BM 92 er også et enkelt sett å bygge. Kun et par deler å lodde sammen. Bruker du understell fra et Fleischmann Pendolino-sett er det bare å skru vognkassen rett på.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Messingmodeller View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 02 april 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 79
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Messingmodeller Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 mars 2015 at 21:49
Vi har også et par loddetips på hjemmesiden vår.
Scandinavian Miniatures - messingbyggesett av norske modeller. http://www.messingmodeller.no
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.