MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Grønne spørsmål
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Grønne spørsmål

 Post Reply Post Reply
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Grønne spørsmål
    Posted: 16 mars 2015 at 00:08
Ja
Svein S
Back to Top
Simpel View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 15 mars 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Simpel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 16 mars 2015 at 00:01
Takker for svar og innspill.

Merker at jeg har vært litt upresis: Det jeg har løse planer om er å først bygge et 2-skinne system og kjøre dette med klassisk analog transformator. Jeg har et Joeuf sett ("Aquitaine" fra sent 70 tall) + noen andre H0 skinner som jeg kan bruke.



Forstår nå at dette kan digitaliseres senere? At digitalisering kommer an på strøm-input på skinnegangene og at skinnetypene for 2-skinne digital og analog er det samme?


Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2015 at 23:21
Det kan tyde på at det er litt begrepsforvirring ute og går her. Tidligere snakket man gjerne om likestrøm til forskjell fra vekselstrøm, og i senere tid analog til forskjell fra digital drift. Det første valget styrer fullstendig hva man senere gjør, inntill man evt. bytter system. Det andre valger, analog vs digital, er langt mindre definitivt, i og med at det er fullt mulig å starte med analog og så konvertere til digital senere.

La meg si litt om det første valget, som det altså er blitt misvisende å kalle likestrøm vs. vekselstrøm, fordi det er ikke strøm"typen" som skaper skillet, men hvordan strømmen ledes inn i og ut av lokomotivene, gjennom de to skinnene på sporet, eller også gjennom en punktkontaktrekke mellom skinnene. Derfor skiller man i dag heller mellom 2-skinne og 3-skinne. Märklin bruker 3-skinnesystemet. De andre 2-skinne. (Et enda mer fundamentalt valg er selvsagt valg av skala. Jeg snakker her kun om H0.)

Som Simpel også synes å spørre om, gir 2-skinnesystemet noen elektriske utfordringer mht sporføringer som medfører at togene skifter retninger (sløyfer, vendetrekanter), siden det uten tiltak medfører at de to skinnene kobles sammen, og elektrisk kortslutning oppstår. Dette problemet er like stort for analog drift som for digital. Men det finnes flere løsninger på problemet, både manuelle (utgift ca 40,-) og automatiserte (utgift ca 500-1000,-) pr. sløyfe. 3-skinneystemet får ikke dette problemet, siden punktkontaktene i midten alltid møter punktkontakter i midten, samme hvordan sporplanen måtte være oppbygget.

Før digitaldrift kom, brukte de fleste 2-skinnesystemene likestrøm, og 3-skinnesystemet vekselstrøm. Derfor var det sakssvarende å skjelne mellom de to systemene med å si likestrøm eller vekselstrøm. Digitaldrift benytter seg av en slags vekselspenning, og det gjelder både for 2-skinne og 3-skinne. Derfor er det i dag ikke lenger så klart hva man mener hvis man bruker de gamle oppdelingene likestrøm og vekselstrøm. Skjønt, "likestrøm" forstås vel av de fleste i dag som analog 2-skinne, mens "vekselstrøm" kan bety både 2-skinne digital, 3-skinne analog og 3-skinne digital.
Svein S
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2015 at 22:27
Hei,

Her kommer mine personlige anbefalinger - andre har nok andre meninger om dette.

Likestrøm er ut !  Du vil sannsynligvis om kort tid (når du anskaffer Lokomotiv nr 2? ) foretrekke Digitalstyring.  Hvis du kan bruke en loddebolt - eller hvis du vil lære å bruike den - kan du digitalisere Thomas : se f.eks. https://www.youtube.com/watch?v=qjfNnADw51A

Etter at startsettet er innkjøpt, kan far gå til innkjøp av et eller to Roco startsett med Roco multimaus (rimelige eller dyrere avhengig av krav og evt. ønske om Norsk materiell) -  Da trenger du kun en digitaldekoder til Thomas.

Valg av skinnesystem er også en utfordring - tror ikke jeg vill kjøpt mange Thomas skinner, men gått for f.eks Roco fordi startsett er en økonomisk måte å bygge opp samlingen.

Tror jeg ville vurdert lyddekoder til Thomas istedenfor røyk ? (eller begge deler ?)

Vendesløyfer er en av tingene som er enklere med Digital - sammenliknet med likestrøm. men fortsatt utfordring hvis du ikke velger Marklin skinner.

Litt avhengig av Alder - har du virdert : Marklin myWorld (kan også kjøre på likestrøm / 2-skinne DCC)   -  eller Roco Next Generation ? http://www.nextgeneration.eu/
Back to Top
Simpel View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 15 mars 2015
Location: Norge
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Simpel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 15 mars 2015 at 14:25
Hei,

Jeg har alltid hatt en forkjærlighet for damplokomotiv og har alltid hatt lyst til å utforske modelljernbane, men aldri kommet så langt. Heldigvis setter en barn til verden som fatter interesse for Thomas & vennene hans, noe som gjør det lettere å få nødvendige innkjøp godkjent av Overkommandoen :)

Lurer på å kjøpe et enkelt Bachmann Thomas-sett ( http://shop.nmj.no/product_info.php?cPath=207_278&products_id=2031&osCsid=ec4c07df792ebf8ab21860b6ab164929) til å begynne med. Har prøvd å lese meg til hvordan en likestrøms HO modelljernbane fungerer og har funnet ut endel, men har litt igjen:

Penser - er dette et problem med analog likestrøm? Hvis en lager et sidespor som kommer tilbake til et hovedspor, får en problem med kortslutning da?

Digitalisering - hvis en lager en jernbane i HO for analog drift, kan sporene brukes til en digital jernbane uten store endringere senere? 

Røyk - kan røykaggregat monteres på et Bachmann Thomas lokomotiv..? Hvordan gjøres dette i tilfelle?

Setter pris på alle innspill.

Mvh 

Simpel


Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.