MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Alternativer til Skala Design signalstyring?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Alternativer til Skala Design signalstyring?

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Alternativer til Skala Design signalstyring?
    Posted: 05 mars 2015 at 18:15
Jeg har vært i dialog med Skala Design angående kjøp av deres signalstyring, men siden jeg fikk høre at denne styringsenheten er på vei til å forsvinne vet jeg ikke hvor mange jeg får kjøpt eller evt når jeg får de. Jeg er derfor interessert i å høre hva slags signalstyring andre har brukt på for- og hovedsignalene fra Skala Design, og hva som evt kan anbefales av alternativer.

Jeg bruker MRC digitalstyring i dag om det har noen betydning, men hvis jeg skal bytte er nok Digitrax øverst på lista. I utgangspunktet hadde jeg ikke tenkt meg digital styring av signalene, men hvis signaldekoder er eneste mulighet må det være kompatibelt utstyr.

Alle tips mottas med takk!Smile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2015 at 19:10
Du kan sjekke ut rr-cirkit. De har diverse loconetkompatibelt utstyr. For selve styring og forrigling finnes muligheter til å lage logiske blokker lagret på selve kortene.

http://www.rr-cirkits.com/
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2015 at 21:32
Det finnes jo denne
DCC signaldekoder

ulempen/fordelen med de fleste signalstyringene er at de er kun digital styrt. Det vil si at man må bruke håndkontroller, pc, eller et system koblet til digitalstyringen for å endre signalet.

Ellers så finnes det denne:
LNCP

Denne er mer kompleks og kan programmeres til å gjøre det meste. Kan styres via lokale stillere eller loconet.

Edited by SveinR - 05 mars 2015 at 21:34
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2015 at 07:12
Takk for innspill.

Dag Cato:
RR-CirKit har jeg aldri hørt om før. Var innom og kikket på sidene du linket til, de ser ut til å ha mye spennende, men det er stort sett henvisninger til Loconet eller PC-grensesnitt/JMRI på alt. Jeg har ingen PC med JMRI på togrommet, og MRC er vel heller ikke kompatibelt med Loconet, så spørsmålet er om dette kan brukes frittstående uten kobling til verken PC eller digitalstyring? På sikt kan jeg nok tenke meg å sette opp en PC med JMRI og også gå over til Digitrax/Loconet, men å måtte gjøre det først bare for å bruke dette til signalstyring blir litt bakvendt fremgangsmåte for meg...

SveinR:
For min del ser jeg det mest som en ulempe at de kun kan styres digitalt. Jeg vil ha noe som er uavhengig av type digitalsystem og som kan stilles med brytere på stillverk, evt via togdeteksjon som river signalene automatisk. Jeg sitter og ser på koblingsskjemaet til LNCP som du linket til (som også er fra RR-CirKit, så da gjelder i og for seg samme spørsmål som til DC over her), og det ser unektelig veldig spennende ut. Det ser også ut som om den ikke har noen direkte tilkobling til DCC-bussen, så da lurer jeg på om denne kan drives uavhengig av type digitalsystem (altså kjøre separat fra DCC-bussen og uten andre Loconet-enheter), og kun kobles til PC for programmering? Hvis det stemmer bør man jo også kunne legge opp en Loconet-buss og koble sammen flere LNCP og en PC, uten at MRC-systemet mitt kobles fysisk sammen med disse... Og hvis jeg en gang i fremtiden skifter til Digitrax vil denne kunne kobles rett inn på Loconet-bussen sammen med det andre utstyret..?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2015 at 07:56
En ikke-digital løsning er å bruke releer og en egen pulset spenning for blink. Releer har den fordelen at de er robuste, lette å forstå hva som skjer og styrestrøm og brytere er galvanisk atskilt. Prisen på små releer er også ikke all verdens (ca 25,- hos Elfa for topolede bistabile eller monostabile).
Svein S
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2015 at 08:19
RR-cirkits kort kan du kjøre i et frittstående Loconet, altså et Loconet uten sentral. Riktignok trenger du litt ekstra greier da, men da har du kommunikasjonsstandarden liggende klar.
Jeg nevnte det fordi du sa at om du skulle bytte ville det bli Digitrax.
JMRI er en gratis javabasert programpakke for programmering av dekodere og styring av modelljernbanen. Den har også en egen modul for trafikkspill.

MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2015 at 09:27
SveinR:
For min del ser jeg det mest som en ulempe at de kun kan styres digitalt. Jeg vil ha noe som er uavhengig av type digitalsystem og som kan stilles med brytere på stillverk, evt via togdeteksjon som river signalene automatisk. Jeg sitter og ser på koblingsskjemaet til LNCP som du linket til (som også er fra RR-CirKit, så da gjelder i og for seg samme spørsmål som til DC over her), og det ser unektelig veldig spennende ut. Det ser også ut som om den ikke har noen direkte tilkobling til DCC-bussen, så da lurer jeg på om denne kan drives uavhengig av type digitalsystem (altså kjøre separat fra DCC-bussen og uten andre Loconet-enheter), og kun kobles til PC for programmering? Hvis det stemmer bør man jo også kunne legge opp en Loconet-buss og koble sammen flere LNCP og en PC, uten at MRC-systemet mitt kobles fysisk sammen med disse... Og hvis jeg en gang i fremtiden skifter til Digitrax vil denne kunne kobles rett inn på Loconet-bussen sammen med det andre utstyret..?
[/QUOTE]

Jeg er helt enig, det var derfor signalstyringen fra Skala Design ble laget som den ble. De fleste vil styre signalene fra ett stillverk og gjerne ha det slik at signalene blir revet til rødt når et tog passerer. Enklere en den styringen får man det nesten ikke.
Men ønsker man derimot å få full kontroll og sette opp komplekse stillverk og ruter så er nok hel digitale styringer ett bedre alternativ. Men da er man avhengig av dette styres digitalt på en eller annen måte.

Fordelen med LNCP er at den kan kjøre sitt eget liv, og er perfekt for de som vil ta det ett hakk videre. F.eks ønsker man ett stillverk med full funksjonalitet og lamper som indikerer signalene kan man sette en LNCP modul i stillverket som styrer stillverklamper og får tilbakemeldinger fra knapper. Herifra går det da kun en enkel loconett kabel til en LNCP som ligger i stasjonen som styrer signaler og veksler.
Helt klart en stilig og proff vei å ordne dette på
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2015 at 10:51
En skikkelig analog løsning med releer hadde jo vært litt kult da, men mine kunnskaper i elektro er tilnærmet null. Bare det å velge ut de riktige komponentene til et stillverk, og ikke minst sette de sammen korrekt, ser jeg for meg som et ganske håpløst prosjekt..!Embarrassed Ouch

Da er nok produktene fra RR-CirKit en bedre løsning for meg, selv om det innebærer noe programmering, all den tid de tillater kontroll både via vanlige stillere og (senere) via Loconet/PC. Finnes det andre produkter/produsenter som har begge disse mulighetene? Å få tak i en gammel bærbar PC og sette denne opp med JMRI er ikke noe problem, har så vidt vært borti JMRI tidligere i forbindelse med dekoderprogrammering.

Dag Cato, hvilke "ekstra greier" er det du tenker på, er det de ulike I/O-modulene som er listet opp separat på sidene til RR-CirKit du mener? Jeg må nok lese meg opp litt mer på bruksområdene til de ulike komponentene, men tar gjerne imot tips hvis det er noen her på forumet som allerede bruker disse.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2015 at 10:59
Får jeg tid så kan det være det kommer flere signalstyringer frs Skala Design. Har en del som må gå gjennom før de er klare for salg. Men akkurat nå står ikke de i hovedsete.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2015 at 12:28
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:


Dag Cato, hvilke "ekstra greier" er det du tenker på, er det de ulike I/O-modulene som er listet opp separat på sidene til RR-CirKit du mener? Jeg må nok lese meg opp litt mer på bruksområdene til de ulike komponentene, men tar gjerne imot tips hvis det er noen her på forumet som allerede bruker disse.


En slik krets som denne trengs for at LNCP kortene kan leve sitt eget liv med en LocoNet kabel imellom. Jeg har nok av slike print og komponenter hvis noen er interessert i. Man kan kjøpe SSB-Gateway fra RR-Cirkits også.


Edited by eibro - 06 mars 2015 at 12:34
Eirik
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2015 at 16:26
Svein:
Som jeg skrev i mailen er det ingen stor hast med de 10 første, jeg har fortsatt endel jobb igjen før det er klart for signalmontering og -kabling. Men etter hvert vil jeg også få behov for flere, og da er det greit å sjekke ut hvilke alternativer jeg evt må gå for. Kan det forresten være et alternativ å selge styringen deres i deler for selvmontering, hvis det er tiden det skorter på..?

Eirik:
Takk for tipset. Dette blir på en måte strømforsyningen til komponentene dette da, når det ikke er noen DCC-sentral til å mate de? Usikker på hva "Pull up" betyr i denne sammenhengen...

H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
eibro View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 september 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 264
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote eibro Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2015 at 18:14
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:


Eirik:
Takk for tipset. Dette blir på en måte strømforsyningen til komponentene dette da, når det ikke er noen DCC-sentral til å mate de? Usikker på hva "Pull up" betyr i denne sammenhengen...



Den lager et internt Loconet mellom kortene. Man setter det ene kortet til master, så blir det som en sentral. Man kobler denne til 12V, som kortene også kan gå på og en Loconet kabel. Det blir en strømforsyning til det interne locoNetet, ikke til alle kortene.
Eirik
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2015 at 21:52
Hei,

Ikke for å "spamme" men :

Jeg forstår ikke hvorfor ingen har nevnt Arduino som et alternativ for signalstyring.
Det er nå produsert over 5 millioner Raspberry Pi og sansynligvis over en million Arduino'er.
Dette gir selvfølgelig en helt annen pris på komponenter - sammenlignet med modelljernbane komponenter som lages i et mye mindre antall.  Og enda viktigere : siden  Arduino og Raspberry brukes av så mange - er det laget løsninger for det meste.  Det er bare å bruke google for å finne en design som passer mer eller mindre perfekt.

Svein, har du sett på Arduino ?  Jeg har vært innom hjemmesidene dine - og det må være veldig mange områder du kan bruke Arduino på anleggene dine.  Hvis du ikke har sett på Arduino - er jeg overbevist om at du kommer igang med denne ganske lett.

Hvis noen kan hjelpe meg med krav og ønsker på hvordan en fleksibel signalstyring bør lages, vil det hjelpe meg med å komme opp med en design - som vi kan dele på.

http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8269&PID=17062472&title=programmeringssporet#17062472


Edited by programmeringssporet - 06 mars 2015 at 22:01
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2015 at 22:11
Originally posted by programmeringssporet programmeringssporet wrote:

Hei,

Ikke for å "spamme" men :

Jeg forstår ikke hvorfor ingen har nevnt Arduino som et alternativ for signalstyring.
Det er nå produsert over 5 millioner Raspberry Pi og sansynligvis over en million Arduino'er.
Dette gir selvfølgelig en helt annen pris på komponenter - sammenlignet med modelljernbane komponenter som lages i et mye mindre antall.  Og enda viktigere : siden  Arduino og Raspberry brukes av så mange - er det laget løsninger for det meste.  Det er bare å bruke google for å finne en design som passer mer eller mindre perfekt.

Svein, har du sett på Arduino ?  Jeg har vært innom hjemmesidene dine - og det må være veldig mange områder du kan bruke Arduino på anleggene dine.  Hvis du ikke har sett på Arduino - er jeg overbevist om at du kommer igang med denne ganske lett.

Hvis noen kan hjelpe meg med krav og ønsker på hvordan en fleksibel signalstyring bør lages, vil det hjelpe meg med å komme opp med en design - som vi kan dele på.

http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=8269&PID=17062472&title=programmeringssporet#17062472



Svaret er temmelig enkelt. Terskelen er for høy. De fleste sliter faktisk med å koble opp ett enkelt signal uten noen form for styring.
Å bruke ett generelt system som er laget ikke direkte for signaler og der man må skrive og laste opp koden selv, tror jeg de fleste her vil ha store problemer med å gi seg ut på. Største problemet er at de faktisk gir opp før de prøver, for ofte er det ikke så vanskelig.

Nå har jeg laget en signalstyring som er temmelig enkel, basert på en mikrokontroller og strømføler for en blokk. Man kobler signalet rett på og setter på strømmen. System har jeg vist på noen messer jeg har vært på, men de fleste lar seg imponere av det, men rister på hodet når jeg sier at dette kan de også få til..

Dette er også dessverre hovedgrunnen til at signalstyringen jeg lager ikke er på lager, er laber interesse for den = lavt produksjonsvolum = høy pris.

Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 mars 2015 at 23:54
SveinR

Jeg er overbevist om at du har helt rett.  Utfordringen er å gjøre noe med det !
Hvis modelljernbanehobbyen skal overleve - må den forny seg.  En av mulighetene er integrering med PC og elektronikk - se f.eks. hvordan "maker" bevegelsen har tatt av, og programmering er kult igjen med Raspberry Pi.

Hvis du hadde laget en ny signalstyring - som et Arduino Shield, kunne den vært levert som en ferdig fungerende modul - med fungerende kode, samtidig som terskellen for å utvide funksjonaliteten ved f.eks. integrasjon med andre moduler, oppkopling mot JMRI  el. kan utvikles av de som har behovet.

Den eneste funksjonen som egentlig mangler i Arduino verdenen er en enkel ferdig spordetektor - styring av LED og Servoer finnes det mange rimelige løsninger på.
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2015 at 00:03
Originally posted by programmeringssporet programmeringssporet wrote:

SveinR

Jeg er overbevist om at du har helt rett.  Utfordringen er å gjøre noe med det !
Hvis modelljernbanehobbyen skal overleve - må den forny seg.  En av mulighetene er integrering med PC og elektronikk - se f.eks. hvordan "maker" bevegelsen har tatt av, og programmering er kult igjen med Raspberry Pi.

Hvis du hadde laget en ny signalstyring - som et Arduino Shield, kunne den vært levert som en ferdig fungerende modul - med fungerende kode, samtidig som terskellen for å utvide funksjonaliteten ved f.eks. integrasjon med andre moduler, oppkopling mot JMRI  el. kan utvikles av de som har behovet.

Den eneste funksjonen som egentlig mangler i Arduino verdenen er en enkel ferdig spordetektor - styring av LED og Servoer finnes det mange rimelige løsninger på.


Klart mulighetene er større for de som ønsker det om det var Arduino Shield.
Og når du nevner at det eneste som mangler er ferdige og enkle spordetektorer. Mer eller mindre alle tilgjengelig spordetektorer kan kobles til en inngang på kortet, så her er det egentlig bare "tut og kjør". F.eks ville den populære BD-20 fra NCE være ideel.

Men my kommer også til spørsmålet om pris. De minste Arduino kortene får man vel til en 200,- , så må man ha spordeteksjon som koster 100,- eller mere.

Men pr dags dato er nok Arduino og RaspberryPI løsninger for slike som du og jeg. Men en prøve/test på en ny signalstyring rund denne teknologien kunne vært artig å prøvd ut.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2015 at 01:43
Et alternativ er arduino micro pro - til ca kr 120.-

http://www.kjell.com/Sok?query=arduino+micro+pro

Det som jeg liker med den er at man kan lage et hovedkort med inn/utganger, og plugge arduinoen inn i denne - istedenfor omvendt hvor man plugger i/o kortet opp i Arduinoen.

Hvis man dropper USB - kan det også gjøres rimeligere : f.eks. med løse Arduino (evt.Trinket) prosessorer til kr : 20 - 40.  Men da blir det jo straks vanskeligere å endre programkoden. - (Flytte prosesor til en ordnær Arduino ved omprogrammering ?.  eller kople til en løs USB driver?)

Hovedårsaken til at jeg gjerne vil ha et dedikert kort for spordeteksjon, er å redusere antall ledninger.  Hvis hver spordetektor først skal koples fra sporet til sporsensor, og deretter videre til Arduinoen blir det mange ledninger - og det er begrenset med innganger på Arduinoen.  Jeg har brukt MCP23008 med 8 innganger og I2C kopling til Arduinoen.(MCP23017 har 16 innganger)  Dette gir flere muligheter - men jeg må lage et eget kort.  -  Men dette er jo egentlig like enkelt som å lodde en dekoder inn i et lok - og det klarer vel alle som vil ?


Edited by programmeringssporet - 07 mars 2015 at 01:44
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 mars 2015 at 13:42
Originally posted by programmeringssporet programmeringssporet wrote:

Hei,

Ikke for å "spamme" men :

Jeg forstår ikke hvorfor ingen har nevnt Arduino som et alternativ for signalstyring. (...)


Som trådstarter syns jeg ikke dette går under betegnelsen spam, da det absolutt er relevant for emnet, men jeg hadde satt pris på om evt videre diskusjon rundt Arduino / Raspberry utvikling kan tas i en egen tråd. Wink

Jeg tror SveinR traff ganske blink på hvorfor dette ikke har kommet opp som et alternativ, hvertfall for min egen del: Terskelen er for høy og interessen for lav. Jeg jobber med data hver dag (drift, ikke utvikling) og syns tråden til Programmeringssporet er veldig spennende, men mye av det går langt over hodet på meg. Jeg er ikke interessert i å måtte sette sammen mine egne kretskort og skrive min egen kode for å få et signalsystem som dekker mine behov, jeg vil helst kunne plukke blant et utvalg ferdige produkter som relativt enkelt kan tilpasses mitt bruk. Dersom det skulle komme et skalerbart Arduino signalsystem er jeg overhodet ikke fremmed for tanken på å prøve det, men selve utviklingen overlater jeg til noen andre. Smile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.