MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - z-skala driftssikkert ?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

z-skala driftssikkert ?

 Post Reply Post Reply
Author
terjej View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 01 oktober 2013
Location: norge
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terjej Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: z-skala driftssikkert ?
    Posted: 02 mars 2015 at 18:48
Hei !
Har gleden av å "arbeide med" et lite, analogt Marklin HO anlegg og har aldri opplevd noen "driftsforstyrrelser". Lokene går jevn og greit uten noe ufrivillig stopp, "rykk og napp".
Vil fortsette med HO, men vil gjerne prøve meg med et lite Z-skala anlegg i tillegg. Etter å ha fulgt med på forum en stund, har jeg imidlertid blitt litt i tvil om hvor driftsikkert Z er. Tenker å kjøpe et Marklin startsett med et lite diesellok og noen vogner. I tillegg noen nye skinner og en del 8-10 år gamle skinner og penser på "bruktmarkedet".
Kan jeg regne med at dette utstyret/loket vil funke ok, uten for eksempel å måtte lodde på ekstra strømforsyning på mange av skinnene eller gjøre andre ting ???

Takk for en avklarende kommentar !

terjej
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2015 at 19:23
Hadde ingen problem med driftssikkerheten på det z materiellet jeg hadde i hvertfall. 5-polet motor på z-skala lokomotivene i dag og relativt greie strømopptak "ut av esken". Største ulempen med z i mine øyne er at det er dårlig med norsk materiell i denne skalen, men en morsom liten skala likevel. Rense/ pusse skinner en gang i mellom er jo en fordel da, men det gjelder vel alle skalaer

Edited by Skiftetraktor - 03 mars 2015 at 12:35
Back to Top
b e pedersen View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1081
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote b e pedersen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2015 at 21:53
I de minste skalaene er det nok en ubetinget fordel med boggi-lok; både pga tyngde og strømopptak.
Bjørn Egil
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2015 at 12:36
Kjørte damplok i z- skala uten problem jeg i hvertfall.
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2015 at 13:38
Strømtilførsel med jevne mellomrom må du påregne å ha, akkurat som i større skalaer.
Kjør en runde på en større oval og du ser loket miste fart jo lenger unna tilførselen du er.

5-pol motor har ikke så mye å bety, uten rett vedlikehold så stopper de motorene å gå før en 3-pol pga smalere spalter der kullstøvet legger seg. Med rene skinner, godt strømopptak på loket og gode tilførseler av kjørestrøm så kjører mine lok med 3-polet motor like pent og krypkjøring er like bra.

Får du tak i de eldre brune trafoene 6701 så er det også jevnere hastighetstrinn enn på de nyere grå. De brune trafoene kan også brukes til 5-pol motorene. På mitt anlegg har jeg kvitta meg med alle grå trafoer.

Med nøyaktig monterte skinner så er det heller intet problem å kjøre annet enn boggi-lok heller.
Sporvekslene kan være et problem, da det er veldig rette og skarpe kanter på bla tungene.
Disse kan files (om det gjøres rett) og problemet med at lette vogner kan gå av sporet blir borte.
Back to Top
Skiftetraktor View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 07 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 155
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Skiftetraktor Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 mars 2015 at 14:18
Skinner må selvfølgelig ligge rett
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2015 at 11:35
Det viktigste med Z-skala er å holde hjul og skinner rene. Om du gjør det, kan det være like driftsikkert som større skalaer, men noen lok går bedre enn andre. Lok med 2-3 aksler har lett for å få problemer, mens lok med 2 boggier går mye bedre. Selv kjører jeg amerikansk Z-skala og en fordel der er at man gjerne kjører flere lok sammen, slik at om et lok fusker, vil det andre dytte på.
Før jeg begynte med DCC, brukte jeg i mange år en såkalt Relco-enhet, som legger høyfrekvent spenning over likespenningen og nærmest "brenner" bort smuss. En slik enhet vil fortsatt kunne være aktuelt om du kjører DC og ikke DCC.
Nyere amerikanske lok fra American Z-line går helt nydelig også enkeltvis og i videoene mine fra eget anlegg er det både tradisjonell DC og DCC-filmer. Også en blanding av Märklin og AZL-lok.
https://www.youtube.com/user/smholt
På anlegget som sees i noen av disse videoene, kan det godt gå månedsvis mellom hver gang jeg kjører noe. Da er det bare å gå over med et skinneviskelær på enkelte plasser, så er det full drift igjen uten problemer. Så jeg har god erfaring med driftsikkerheten i denne skalaen.


Edited by smholt - 04 mars 2015 at 11:36
mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
smholt View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 206
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote smholt Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2015 at 13:35
Ellers så kan jeg jo anbefale Zmod-moduler. Det er liten aktivitet på dette for tiden, men det finnes jo en del moduler tilgjengelig og man kunne jo puste litt liv i Zmod-gjengen igjen og kanskje få til et treff?
Les mer her: www.zmod.no
Her er litt fra siste gang vi var på tur: http://www.platelayer.com/zmod-roadshow-in-horten-norway-15-16-sep-2012.aspx

mvh,
Svein-Martin Holt
platelayer - facebook
Back to Top
terjej View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 01 oktober 2013
Location: norge
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terjej Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2015 at 21:16
Hei og tusen takk til dere alle for tilbakemelding om Z-skala driftsikkerhet!
Veien videre fremover ser da ut til å ende med boggilok for å være mest mulig sikret et godt strømopptak. God rengjøring av hjul og skinner blir naturlig nok en del av "løpende vedlikehold".
Pussing av "skarpe tunger" på penser har jeg ingen erfaring med, men jeg får prøve meg litt fram(?).
Stikker nok ellers innom MJ-messe på Jevnaker i Mars og Kråkstad i April for å plukke opp gode råd !

Alt godt ifra

terjej
Back to Top
EirikS View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 23 februar 2010
Status: Offline
Points: 449
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EirikS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 mars 2015 at 23:09
Her finner du fremgangsmåten for å fikse på sporvekslene:
http://www.zscale.org/articles/turnout.html
Mange andre gode tips også på den siden.

Og ikke legg vekk tanken om andre lok enn boggi.. Kjekt med små skiftelok også vel? :)
Her så rusler også en toaksla skinnebuss med to vogner bak, helt problemfritt.
Back to Top
terjej View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 01 oktober 2013
Location: norge
Status: Offline
Points: 101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote terjej Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 mars 2015 at 20:46
Takk - takk for flott hjelp, det var en solid kilde !
Er som sagt helt i startfasen. Har bare noen skinner og et par vogner foreløpig. Har lagt ut et søk etter lok, penser ,trafo m.v. på forumet, så det ordner seg nok etterhvert med et "begynneranlegg".

Igjen takk for fin hjelp.

Alt godt ifra

terjej
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.