MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - El 4
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

El 4

 Post Reply Post Reply
Author
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: El 4
    Posted: 01 mars 2015 at 12:40
Har lenge fundert på å lage en El 4 i modell. Roco har en modell som ligner ved første øyekast, BR 191. Noen som har tenkt på det samme, eller har studert originalen for å se om målene stemmer?







Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2015 at 13:54
Originally posted by Pelle Pelle wrote:

Har lenge fundert på å lage en El 4 i modell. Roco har en modell som ligner ved første øyekast, BR 191. Noen som har tenkt på det samme, eller har studert originalen for å se om målene stemmer?


Jeg har også sett på disse to lokene, men ettersom E91 ikke har løpehjul er det to meter kortere enn EL4. Jeg har gjort en sammenstilling av de to lokene og vil poste dette såsnart jeg har funnet det frem. En stund siden jeg så på dette men mener å huske at det burde gå om man forlenger rammene i hver ende og korter inn på midten.


Terje V.
Terje V.
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2015 at 14:16
Ser frem til å se sammenligningen!

Tanken er å lage nye vognkasser i etset messing, så forlengelse og korrekte vinduer etc er ikke utfordringen her. Løpehjul for man jo tak i, og en anretning som fester løpehjulet til understellet tror jeg også jeg skal ordne i messing.
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2015 at 15:58
Fant ikke sammenstillingen fra tidligere, men jeg gjorde raskt en sammenstilling uskalert fra skjerm slik



Et problemn er at lokene ikke er like mellom de to drivdelene. E91 må kortes inn på drivverket i midten og der ligger motoren. Det betyr en god del på lengden. Forlengelse i endene er et mindre problem.

Terje V
Terje V.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2015 at 16:45
Målmessig er avstanden fra første til siste drivhjul i en rammehalvdel 100 mm for kort på E 91 (1,15 mm i 1:87) i forhold til El 4 - det er innenfor mine toleranser. De innbyrdes avstandene mellom drivhjulene og blindakslen har mer feil, men det "ser" riktig ut. Til gjengjeld er drivhjul diameter og plasseringen av blidhjulet (litt over senter av drivhjulene) helt identiske.

NSB typetegning for El 4 har i alle år inneholdt en feil: hvis man regner sammen alle delmålene til lokomotivet ([2190+1750+1475+1775+1350+1350]*2) blir lokomotivet 200 mm (i 1:1) for langt i forhold til oppgitt totallengde: 19 580 mm. Forutsatt at type tegningen er korrekt tegnet er avstanden fra innerste drivhjul på en rammehalvdel til innerste drivhjul på neste rammehalvdel oppgitt feil (1350 mm) mens korrekt er 1250 mm - da stemmer alt!

Avstanden fra innerste drivhjul på en rammehalvdel til innerste drivhjul på neste er dermed 260 mm (3 mm i 1:87) for lang på E 91. Total lengde fra første drivhjul til siste drivhjul er dermed 60 mm (0,7 mm i 1:87) for lang på E91 i forhold til El 4 - som er godt innenfor mine toleranser.

Nå er det flere produsenter som har lagd EG 5 / E 91 / BR 191 nr. 1 - 20 i forskjellige skalaer (Roco, Röwa, Märklin, Trix, Hübner, Lemaco, N, H0, 0 og 1).
MERK: modeller av E 91-9 nr. 95 – 106, fra 1968 BR 191 nr. 097 – 102 er veldig like, men er målmessig anderledes og mye mer feil i forhold til El 4!

Hvilket utgangspunkt man velger er opp til enhver å finne ut av, men Roco sin stemmer i hvertfall bra i forhold til forbildet - den er faktisk litt for kort i total lengde fra første til siste drivhjul: 134,5 mm - som er helt perfekt i forhold til El 4 (11 700 mm i 1:1 = 134,48 mm i 1:87)

Dvs at understellet på E 91 fra Roco - etter min mening - kan brukes uforandret målmessig, men den må forlenges i hver ende mot bufferen og det må monteres løpehjul.

Neste utfordring er om innmaten stemmer i forhold til El 4, det vet jeg lite om. Mellomdelen er lengre på El 4 enn E91. Snittet på de 2 lokomotivene ser ganske like ut, men noe må sikkert endres. Imidlertid ser det ut til at ombyggingen av min Rocomodell er overkommelig. Så hvis noen etser ut lokkåper prøver jeg gjerne!

Edit: skrivefeil

Edited by Asgeir - 01 mars 2015 at 17:15
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2015 at 16:46
På jernbane.net ligger det en grovere typetegning av El.4, men med flere mål:

Av den fremgår det at også innbyrdes akselavstand i hver drivdel er noe forskjellig, hhv. 1350 mm og 1475+1775 = 3250 mm for El.4, mot 1500 mm og 3200 mm for E91.

Tegningene viser ikke drivhjuldiameter for El.4, men hjulringene ser ut til å være omtrent på høyde med senter av bufferne, og må derfor være en del mindre enn E91 sine 1250 mm. El.4 har dessuten én eike mindre i hvert hjul, så vidt jeg kan se. Det går kanskje an å bruke understellsblokkene fra Roco-modellen sammen med mer korrekte hjul?

Av disse forskjellene innbiller jeg meg at det er hjuldiameteren man lettest vil legge merke til. 
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2015 at 16:50
Tegningen TeVe sammenligner med er den nevnte E 91-9 som ble levert i 1929, og ikke orginal E 91 som ble levert 1925 og -26. Man ser lett forskjelen på ventilasjonslukene på siden.

El 4 og E 91 har begge drivhjuldiameter 1250 mm og 12 hjuleiker, men balansevektene på E 91 er større og dekker mer av eikene enn på El 4.

Utfordringene med å endre E 91-9 til El 4 er vesentlig større! Her må man holde orden på hvilken modell produsenten har modellert!

Dette er tegningen av lokomotivet det bør sammenlignes med - som også er identisk med modellen til Pelle:


Edit: lagt inn tegning og ekstra info.

Edited by Asgeir - 01 mars 2015 at 17:12
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2015 at 17:15
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

Tegningen TeVe sammenligner med er den nevnte E 91-9 som ble levert i 1929, og ikke orginal E 91 som ble levert 1925 og -26. Man ser lett forskjelen på ventilasjonslukene på siden.

El 4 og E 91 har begge drivhjuldiameter 1250 mm og 12 hjuleiker, men balansevektene på E 91 er større og dekker mer av eikene enn på El 4.

Utfordringene med å endre E 91-9 til El 4 er vesentlig større! Her må man holde orden på hvilken modell produsenten har modellert!

Dette er tegningen av lokomotivet det bør sammenlignes med - som også er identisk med modellen til Pelle:


Edit: lagt inn tegning og ekstra info.


Rocos lok er nettopp den du viser på tegningen Asgeir og ikke den jeg hentet fra nettet..
Endret etter å ha funner frem loket som jeg først bare tok fra hukommelsen.

Edited by TeVe - 01 mars 2015 at 17:17
Terje V.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2015 at 17:24
Etter å ha undersøkt litt mer:
Märklin og Trix sine modeller i H0 er av feil lokomotiv (E 91-9), mens Märklin modeller i skala 1 er riktig i forhold til El 4.

For mer info: Modellbau - Wiki

Edited by Asgeir - 01 mars 2015 at 17:59
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2015 at 17:33
Har sammenstilt tegningene på nytt. Denne gang med E91 original og EL4



Hjuldiameteren synes like, men svinghjulet på EL4 er større enn på E91.
EL4 synes fortsatt å ha større avstand mellom drivdelen og som Asgeir påpeker er hjulvektene forskjellige.
Terje V.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2015 at 17:41
Originally posted by Asgeir Asgeir wrote:

El 4 og E 91 har begge drivhjuldiameter 1250 mm og 12 hjuleiker, men balansevektene på E 91 er større og dekker mer av eikene enn på El 4.
Jeg bommet nok på vurderingen av hjuldiameteren, men E91 har 13 eiker pr. hjul, både på tegningen og den avbildede modellen. Hadde det vært 12 eiker, ville man sett at for hver eike er det en annen som står 180 grader på, og to som står vinkelrett på.

Quote Dette er tegningen av lokomotivet det bør sammenlignes med - som også er identisk med modellen til Pelle:
Klarer noen av dere å tyde målene på den tegningen?
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2015 at 17:57
Den 13 eiken er gjemt under kobletappen - så ja E 91 har 13 eiker.
Siden mot-/balansevektene er større er det fristende å skifte hjul - jeg tar uansett å dreier ned flensene til RP25.

Delmålene på E 91 er:
Fra buffer til drivhjul 1: 2470
Drivhjul 1 til blindhjulet: 1550
Fra blindhjulet til drivhjul 2: 1450
Fra drivhjul 2 til drivhjul 3: 1500
Fra drivhjul 3 til midt på loket: 1380

Total hjulstand i en rammehalvdel: 4500
Total hjulstand hele lokomotivet: 11 760
Total lengde over bufferne: 16 700

Liten forklaring hva de forskjellige tingene er:
Svinghjul sitter som regel i nær forbindelse med en motor - gjerne direkte på hovedakslingen, mens "drivhjulet" som overfører kraften fra motoren til drivhjulene med koblestenger heter blindhjul. Koblestengene er festet til driv- og blindhjul med kobletapper.

Edited by Asgeir - 01 mars 2015 at 18:10
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2015 at 18:02
Edit
Tatt bort innlegg og tegning (feil skalering)
Se mitt neste innlegg nedenfor




Edited by TeVe - 01 mars 2015 at 19:59
Terje V.
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2015 at 18:39
Originally posted by TeVe TeVe wrote:


En sammenligning mellom skissen av EL4 med Roco-loket



Hvor målriktig skissen av EL4 er vet jeg ikke, men i denne sammheng får den duge.


Hva poenget med denne sammenligningen størrelsesmessig skjønner jeg ikke, da tegning og bildet av modellen umulig kan være i samme skala!

Jeg har 2 forskjellige typetegninger av El 4 og omregnet er den ene i 1:150 og den andre i 1:123,5. Forutsatt at de er ganske riktig tegnet er midtseksjonen på den ene 5300 mm lang (i 1:1) og 5400 mm på den andre.

Dvs at i 1:87 skal midtseksjonen på El 4 være 61-62 mm lang (da kommer den også mer riktig i forhold til drivhjulene), mens den er 52 mm på Roco modellen. Heldigvis er tappen for dreiepunktet mellom de 3 seksjonene flyttet litt inn i de 2 endeseksjonene, så teknisk ser det greit ut å forlenge midtseksjonen med 10 mm. Blindhjulet ser imidlertid ut til å være ca. 2,5 mm for lite i diameter, men jeg blir ikke veldig forstyret over det - det ser rimelig riktig ut.

Selvfølgelig hadde en hovedtegning gitt de beste svarene, men jeg vet ikke om Jernbanemuseet har den?

Noen detaljer ser også ut til å kunne gjenbrukes:
Belgene mellom seksjonene, flere detaljer under lokkassene (bremseklosser, kabelimitasjoner, stigetrinn etc).

Min største bekymring har hele tiden vært alle naglene som skal være på lokkassene (flere hundre) - det skal noe til at disse blir tilnærmet små nok.
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2015 at 19:44

Forsøkt å skalere opp i H0 på begge.



i 1:1 er
EL4 er 19600mm
BR E91 er 16700mm

I H0 er Roco modellen av BR E9 195 mm
EL 4 skal være 225 mm

Vi må fortsatt leve med at det er mer en illustrasjon for videre arbeid enn en korrekt skalaomsetning så lenge vi ikke har en hovedtegning i hånden.
Terje V.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2015 at 19:59
Den tegningen av El 4 er ikke NSBs typetegning. Til det er den alt for detaljert. Jeg laget en slik tegning en gang for 45 år siden eller noe slikt. Er det den du har fått en kopi av, Pelle?
Svein S
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2015 at 23:55
Takk for mye nyttig info.
Synes det meste er "innafor" for min del. Med en ny, etset lokkåpe og løpehjul kan det dra MAS-vogner med stolthet!

Jeg fant tegningen på nettet: http://bob-worthington.customer.netspace.net.au/Rail_Europe/Nor_Ele_Old/NSB_EL4d.jpg
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.