MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Norske modeller av Tekno?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Norske modeller av Tekno?

 Post Reply Post Reply
Author
trigger View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 august 2012
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trigger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Norske modeller av Tekno?
    Posted: 23 februar 2015 at 21:42
Hei,
Jeg har liggende noen vogner som må være fra før 1970 iallefall, det er ett par Esso tankvogner og en spisevogn.
Spisevognen er merket Tekno under, tankvognene umerket men med meget lik konstruksjon.

Er det noen her som har kjennskap til slikt?

Mvh,
Tor-Helge
Mvh,
Tor-Helge
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2015 at 23:17
En slik hadde jeg en gang i tiden. Den er nok fra 1950-tallet. Egetlig er nok dette en dansk vogn fornorsket med et NSB-vingehjul.
Svein S
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2015 at 23:24
Det er danske vogner med norske merker. Du har et overraskende bra eksemplar, de fleste ser ut som bananer. De laget også en grønn Di. 3 og det var planer om å lage en El. 11 men det ble det ikke noe av. 
Back to Top
TeVe View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 08 desember 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 594
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TeVe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2015 at 23:51
Originally posted by Laurenz Laurenz wrote:

......... Du har et overraskende bra eksemplar, de fleste ser ut som bananer. De laget også en grønn Di. 3 ........ 


Husker dem godt, har to godsvogner, en lukket som fortsatt ser bra ut, den andre en åpen L3 norsk merket er utpreget banan. Kasse og bunn (i stålplate) sitter kun sammen på midten. Grunnen til at de har utviklet seg forskjellig er at noen ble laget i acetalplast (eldste utgavene) mens de nyere ble laget i polystyren.

Alle ble markedsført under Long navnet. Kan ikke huske at Tekno sto på eskene men de var nok produsenten.

Terje
Terje V.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2015 at 00:22
Jeg et ikke hvorfor det står "Tekno" på undersiden av en del av Long-materiellet. Jeg har en Carlsbergvogn som det står "Long" under. Jeg tror det står det samme under L3-vognen (den er ikke tilgjengelig for å se etter akkurat nå), men jeg tror de har samme understell

Både Carlsbergvognen og min L3-vogn er rette og fine, men overføringsmerket med litraskiltet på L3 er satt på opp-ned...



Long laget også en dansk Mo-vogn. Den kom også i "norsk" utgave (som kanskje skulle forestille type 86?) med de morsomme NSB-merkene med gullbokstaver og røde vingehjul. Merkene var plassert akkurat oppå de danske relieffpåskriftene på vognsideneLurer på om ikke slike NSB-merker ble brukt på NSB-bussene på 50-60-tallet?
Disse motorvognene ble levert med eller uten motor, min har dessverre ikke motor. Overdelen er støpt sink. En kamerat hadde den med motor, den dro bedre enn Märklinlokene hans.




Det grønne Di3-loket fra Long (som selvfølgelig var en grønnlakkert My) var et tungt drog. Jeg har den dessverre ikke selv, men jeg har reparert en del sånne opp gjennom årene. Hvis jeg ikke husker helt feil hadde den drift på alle aksler, og takket være den massive, støpte overdelen var den blytung og dro det meste. Den hadde vel også det rare vingehjulet i rødt og gull i fronten.
Back to Top
trigger View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 06 august 2012
Status: Offline
Points: 5
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote trigger Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2015 at 09:50
Her er tankvognene Smile Var visst ShellEmbarrassed
Mvh,
Tor-Helge
Back to Top
rebelego View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 16 juli 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 228
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote rebelego Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2015 at 14:06

Eneste jeg har av Long er en katalog. Smile

"Norske modeller på norske anlegg.", men på alle bilder/tegninger er det DSB-logo.

 

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2015 at 14:43
[QUOTE=trigger]Her er tankvognene Smile Var visst ShellEmbarrassed[/QUOTE]
Interessant litrering og nummerering. Den som har bestemt dette har vært godt orientert. Q4 er tilforlatelig, og 500 000 er nettopp serien for privatvogner, hvilket også P i firkant indikerer; og så "Shell" selvsagt. Ved å velge Q4 500 000 så har man liksom inkludert alle private tankvogner i denne. 
Svein S
Back to Top
Laurenz View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 636
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Laurenz Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2015 at 14:54
Long sin El. 11 kom aldri lengre en en veldig tidlig prototype.

Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (1) Thanks(1)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 februar 2015 at 15:37
Du verden! Hvordan har du fått tak i den???

En del informasjon om Long, også de norske modellene, kan man finne på siden "Dansk i model".
Klikk på "Tog" i venstremenyen, deretter "Long".

Man kan også søke etter "Long modelbane" på Google, da dukker det opp litt mer også noen bilder.

Når det gjelder tankvognen med nummer 500 000 kan det muligens skyldes at Long bare har hatt en tegning av litraskiltet å gå ut fra? Jeg har ikke sett denne tegningen, men for enkelte andre godsvogner minnes jeg at påskrifttegningen viste et "rundt" nummer, selv om første vogn av typen fikk nummer XXXX1. Altså at påskrifttegningen for G4 viste vognnummer 40000 selv om det ikke var noen vogn som fikk dette nummeret, det laveste nummeret var 40001.

Edited by H. Lindholm - 24 februar 2015 at 15:42
Back to Top
EMD View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 juli 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote EMD Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 februar 2015 at 15:01

Hei,
grønn Long Di3.
Tung, drift på 2 aksler i den ene boggien.
Vingehjul i rødt og gull kun i frontene.

(Ang "bananvogn: Det er riktig; NSB bilruter hadde støpte emblem på bussene)

Hva med et annet Long-produkt.
Noen som vet mer om den store Berg-og-Dalbanen, utover at den var utstilt i Kunstindustrimuseet.

Sist jeg så en EL var hos W, det er kanskje denne, men jeg mener å huske den var grønn og så noe mer ferdig ut. Det er fult mulig at min fantasi retusjerte og fylte ut, slik som det er mulig å "se" kjøretråd og stolper der det ingen er.

EMD
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.