MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - En MJ pioner er gått bort.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

En MJ pioner er gått bort.

 Post Reply Post Reply
Author
Tåge View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 342
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Tåge Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: En MJ pioner er gått bort.
    Posted: 20 februar 2015 at 14:46
Kåre Windsheimer døde 16 februar 2015.

Kåre kan vel sies og være en pioner innen Norsk MJ.

Han var med på og startet Trondhjem Modelljernbane Klubb i 1955.
Han startet egen hobby butikk i 1958 - Hobby Shop AS.


Vi lyser fred over hans minne.

Edited by Tåge - 20 februar 2015 at 14:53
Mvh
Åge

Det er bedre med ti tommeltotter en med ingen ....
Back to Top
ArneGH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 242
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ArneGH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2015 at 15:00
Sjokkerende nyhet ja.
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2015 at 15:11
Det var trist, og vel ganske uventet. Så vidt jeg hørte var det ikke lenge siden han stod og ekspederte i butikken sin i Prinsensgate.

Samme dag han døde, prøvekjørte jeg Vindheimbanen og gjorde et videoopptak av det, med tittelen "Godstog på Vindheimbanen". Banens navn henspiller på Kåres etternavn. Kåre var en av klubbens grunnleggere for 60 år siden. Den foreningen han var med å starte lever altså fortsatt og er i virksomhet, selv om denne pioneren nå har gått ut av tiden, men ikke av vårt minne.
Svein S
Back to Top
Håvard H View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2016
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Håvard H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2015 at 15:12
Originally posted by Tåge Tåge wrote:

Kåre Windsheimer døde 16 februar 2015.


Veldig vemodig og trist!

Min inntreden i MJ-verdenen gikk definitivt via Kåre.
Først som kunde i butikken hans som den gangen lå i Lillebryggen i Trondheim, og senere ved at han inviterte Henning og meg ned i klubblokalene til TMJK på Nidarvoll skole.

Back to Top
midnight View Drop Down
Administratorgruppen
Administratorgruppen
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1145
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote midnight Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2015 at 15:48
Ja dette var triste greier! Siden jeg hadde "vinterferie" i dag så fikk jeg tid til å lese Adressa til frokosten og jeg måtte dobbeltsjekke at jeg leste riktig når jeg så dødsannonsen, men det var liten tvil om at det var den Kåre vi kjente fra Hobby Shop som var gått bort!

Jeg husker ham fra mine første turer til Hobby Shop mens de holdt til i Lillebryggen i Kjøpmannsgata. Et lite og trangt lokale med esker fra gulv til tak. For meg som tenåring på slutten av 70-tallet var det paradis og veldig spennende selv om det stort sett ikke ble kjøpt så veldig mye der.

Jeg husker ikke helt hvordan kontakten med TMJK oppsto, men det var vel en eller annen som hadde tatt kontakt med MJF og fått greie på hvem som var medlemmer i Trøndelag. Vi hadde et møte hvor noen fra klubben var tilstede og vi ble invitert til Nidarvoll. Dette var vel på slutten av 80-tallet og allerede da var det vel temmelig begrensa hvor ofte Kåre var innom. Det var likevel litt spesielt å bli med i klubben og etterhvert oppdage den lange historien og hvordan gutta på 50-tallet drev med mj-hobbyen med Kåre i spissen for en klubb som var veldig utadvent og fikk flere avisomtaler den gangen.

Selv om han hadde en måte og drive forretning på som av og til ble noe omdiskutert så var det ingen tvil om  at han kunne sitt fag og det er imponerende at den fortsatt eksisterer til tross for et sviktende marked og mye netthandel som kan ta knekken på hvem som helst.

Det blir nok en kveld til ettertanke over hvor mye glede denne hobbyen har gitt meg og at TMJK og Kåre har vært en veldig viktig inspirasjonskilde for meg i mange år. Hvil i fred!

Morten W

H0 USA - Conrail, CSX & NS i Appalachia 1990+
O USA - Lehigh Valley ca 1975
Inspirasjon: Chubb, McClelland, T Koester, www.ldsig.org & www.opsig.org
Besøk www.onorway.com
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2015 at 16:29
Det var trist å høre. Jeg kjente ham ikke personlig, men butikken hans har vært et kjært minne for meg. Studerte i Trondheim for mange år siden, og passerte forbi butikken hans hver dag på vei til og fra skolen. Det var også der jeg kjøpte mine første Roco trevogner, husker det så godt siden jeg nesten hadde gitt opp håpet om å finne noen.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2015 at 16:50
Dette var virkelig trist. Som flere andre møtte jeg Kåre i butikken i Kjøpmannsgata der det også var en bilbane. Dette møtet var inngangsporten til TMJK der jeg blant annet husker ham som en streng læremester i farging av fjell med vannfarger. Også etter at jeg flyttet fra byen har jeg hatt hyggelige samtaler med ham i butikken. Kåre har bidratt mye til MJ hobbyen, ikke minst ved å opprettholde et lokalt tilbud (noe vi ikke har i Bergen). Hvil i fred.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Henning L View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1112
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Henning L Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2015 at 17:46
Jeg kan bare istemme med det alle over sier. 
En sørgelig nyhet.

Back to Top
einjen View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 17 september 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1335
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote einjen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2015 at 18:33
Trist. 

Jeg og guttungen var innom buttikken for få uker siden.
--

Einar Næss Jensen

Words of wisdom are easily spoken, but they are cheap talk

http://einarblog.homemade.no/einarblog
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2015 at 20:20
Det var veldig triste nyheter. Kjøpte min første vogn hos Hobbyshop som unggutt midt på nittitallet. Tråkket senere mange studentår i Trondheim og husker den eldre herren som konsekvent veldig hyggelig og serviceinnstilt. Faktisk handlet der senere på postordre inniblant, i hovedsak pga. den hyggelige betjeningen!

Edited by StenR - 20 februar 2015 at 20:21
Back to Top
Pluggen View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 09 april 2010
Status: Offline
Points: 193
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pluggen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2015 at 22:52
Dette var trist. Husker jeg var innom butikken i Kjøpmannsgata titt og ofte tidlig på syttitallet. Ved inngangspartiet i 1 etg. ved trappen ned til butikken, var det et glassmonter med noen modeller utstilt. Der var det blant annet en Tamiya bilmodell av en Honda F1 i 1/12 skala. Lysten på en slik bilmodell ble så stor at det etterhvert førte til kjøp av en Tamiya 1/12 Ferrari 312B.

Husker også godt når en kompis og jeg lånte (leide?) bilbanen. Det ble en smule råkjøring, og jeg presterte å "spore av" en åpen bil. Føreren manglet hode når jeg plukket opp bilen fra gulvet. Windsheimer var nok ikke særlig imponert.

Mitt første Roco damplok ble også kjøpt der - sent syttitall eller tidlig åtti...
Back to Top
ArneGH View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 242
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ArneGH Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2015 at 10:40
Fin kronikk i adressa i dag skrevet av Håvard houen.
Arne Heggeseth

Hellbanen,HO, DCC
www.heggeset.no
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 februar 2015 at 11:11
Ja, det var flott skrevet. Han fikk smettet inn litt om TMJK også.
Begravelsen er på fredag kl. 13 i Tilfredshet kapell. Flere fra TMJK planlegger å delta.

Men på kronikkplass fikk nok ikke Håvard inn sin tekst. Dette er en nekrolog, altså under "Dødsfall".
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,066 seconds.