MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kaffebord Anlegget: Big Bend Line
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kaffebord Anlegget: Big Bend Line

 Post Reply Post Reply
Author
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kaffebord Anlegget: Big Bend Line
    Posted: 14 februar 2016 at 15:41
Originally posted by mikki mikki wrote:

[...] Jeg bruker Fleischmann Picollo og har etter hvert planer om å utvide anlegget. Har noen kjennskap til om jeg da kan fortsette med Peco uten at jeg må skrote alle de skinner/vekslere etc jeg har av Fleischmann
Selv om heller ikke jeg har noen erfaring med Fleischmann Piccolo, er jeg sikker på at de lar seg kombinere med Peco, men noen tilpasninger kan bli nødvendig.

Selv med samme skinnehøyde kan ulike produsenter bruke ulik bredde og tykkelse på skinnefoten, derfor kan det bli nødvendig å å tilpasse skinnelaskene i overganger mellom ulike skinnetyper. Om bredden på skinnefoten er forskjellig, er det antagelig best å bruke laskene av den bredeste typen.

Det kan også hende du må fore opp litt under svillene på den ene typen. Det vil helt sikkert bli nødvendig om du har tenkt å bruke Peco code 55, der selve skinneprofilen egentlig er code 80, men delvis begravd i svillene, slik at det som stikker over, er code 55. 

Av den grunn er det antagelig best å legge skinnene slik at det blir færrest mulig overganger mellom ulike skinnesystemer.
Back to Top
Videoman View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 16 juni 2013
Location: Asker, Norge
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Videoman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 14 februar 2016 at 13:49
Jeg har ingen erfaring med Fleischmann N skala. Den ander banen jeg har en Märklin H0. 
Jeg tenker at der mulig å bruke Peco og Fleischmann samtidtlig, bare ved overgangen må du file profilen fra Fleischmann litt ned.
Back to Top
mikki View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 19 august 2013
Location: Norge
Status: Offline
Points: 514
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote mikki Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2016 at 08:21
Dette var supert syntes jeg. Holder selv på med mitt første anlegg og bruker N-Skala. Dette var flott å se siden jeg har inntrykk av at der ikke er mange som bruker N-Skala. Jeg bruker Fleischmann Picollo og har etter hvert planer om å utvide anlegget. Har noen kjennskap til om jeg da kan fortsette med Peco uten at jeg må skrote alle de skinner/vekslere etc jeg har av Fleischmann
Back to Top
steinel View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 januar 2016
Location: Norge
Status: Offline
Points: 821
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote steinel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2016 at 22:30
Stilig
Back to Top
Videoman View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 16 juni 2013
Location: Asker, Norge
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Videoman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2016 at 20:39
Det kommer sakte foran. Jeg har bestillt mer rullmateriel fra staten, men det gikk ikke helt bra. Nå har jeg før mye vogner, og lokomotiver har ikke kommet enda.

Neste følger terreng og belysing. Glass er nå bestillt hos glassmesteren, så at man kan bruke bordet

Bordet bli malet.

LED Belysingen, fant det i båt seksjon fra Biltema.

Terreng bygging. Bruke høne netting fra Bauhaus.

Back to Top
Videoman View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 16 juni 2013
Location: Asker, Norge
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Videoman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 november 2015 at 09:18
Noen opdattering. Mest tid bli brukt for å teste anlegget. Signaler bli montert og skinner fikk balast.

Inne livet


Det er film tid.



Filmen.
Back to Top
Videoman View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 16 juni 2013
Location: Asker, Norge
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Videoman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 april 2015 at 21:57
Et litt opdatering:
Skinner er nå ferdig montert med untatt av butten. Neste skal kabel ferdig monteres, og alt teste. Etter på kommer også signaler. Jeg må også modifisere polarisering av penser, fordi jeg får kortsjuttelse av og til. Ikke bra. Skal ordne noen releer som slå av strøm mens servo går.

Når alt teknisk fungerer, skal jeg begynner med landskap.

Øvre plan i test.

Det passer bra ;-)


Trasseen er ferdig montert.

Bare en liten stykk mangler.

Og ferdig.


Klar for kjøring.
Back to Top
Videoman View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 16 juni 2013
Location: Asker, Norge
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Videoman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 februar 2015 at 21:44
Her ukens bygge report:

Rampen til skyggestasjon monteres. Jeg har også forberedt strømføler for tilbakemelding.

Traséen til synlig plan bli overført til MDF platte:
[url=http://abload.de/image.php?img=img_0720yirmr.jpg][/url]

Bygging av sidespor. Jeg bruker Woodland scenic Trackbed. På bredere steder bruker jeg Depron 3mm fra Megaflis.

Jeg har bestilt en Qdecoder for lyssignlaler, har sendt til søsteren min som bor nå i tyskland, så spare keg meg trøbbel ved toll.
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2015 at 15:04
Dette ser ut til å være godt håndverk. Lykke til videre.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
Dag Cato View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 01 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 873
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Dag Cato Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2015 at 14:10
Det ser veldig spennende ut. Hold oss oppdatert Smile
MVH

DC



Steinsnes? Hvilken Steinsnes?
Back to Top
Videoman View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 16 juni 2013
Location: Asker, Norge
Status: Offline
Points: 10
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Videoman Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 18 februar 2015 at 13:37
Jeg har begynnt å bygge en anlegget som byggt in i ett bord som skal står i stue. Themaet er sørvest av USA med en ørken. Det skal bli en enspor hovedban med godstog traffik.
Størelse er 140x80 cm. Det er byggt i N med Peco Code 55

Sporplan som man kan ser:


Skyggenstasjon i undergrund:



Leveringen fra USA:


Bordet bygges.


Rame er ferdig byggt


Slipping av ytreside av rame


Montiering av skyggestasjon. Penser er motorisert med servoer, som er kontroller med en ESU Switchpilot Servo. Polarisering skjer med SwitchPilot Extension.


Skyggestasjon er montert å fastet i ramen.
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.