MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Trafikkspill på hjemmeanlegget
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Trafikkspill på hjemmeanlegget

 Post Reply Post Reply
Author
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Trafikkspill på hjemmeanlegget
    Posted: 16 februar 2015 at 09:57
Trafikkspill, eller "operations" som amerikanerne kaller det, er et veldig stort og sentralt tema for mange som driver med modelljernbane. Kort forklart handler det om å ha en eller annen form for planmessig eller "organisert" kjøring av togene, og det finnes en mengde ulike måter å gjøre dette på, med variende grad av detaljstyring og forbildelikhet.

Grunnen til at jeg starter denne tråden er fordi jeg selv har kommet til det stadiet hvor jeg finner det aktuelt å se på ulike former for trafikkspill på mitt eget anlegg, og da er det alltid kjekt med tips og innspill fra andre som driver med dette. Ikke minst hadde det vært interessant å høre hva slags form for trafikkspill som er mest utbredt, om noen, og hvordan dere har tilpasset prinsippene til deres egne baner.

De av dere som er kjent med FREMO er sikkert enige med meg i at et FREMO-treff heller mot den mer kompliserte og omfattende enden av skalaen, med både vognkort og fraktkort, kjøreordrer, rutetabeller og hurtigklokke. Det jeg derimot har lyst til å ta opp i denne tråden er om, og i hvilken grad, MJ-ere bruker en eller annen form for trafikkspill på sitt eget hjemmeanlegg.

Altså; Hvor mange av dere som har egen modelljernbane hjemme er det som pleier å bruke en eller annen form for trafikkspill når dere kjører, og hvordan gjennomfører dere det i praksis? Hvorfor har dere valgt den ene eller den andre måten, var det noe spesielt som fenget? Ønsker også å høre fra de som ikke driver med dette, hvordan de kjører på anlegget sitt og hva de vektlegger med kjøringen.

Kjør debatt!Smile
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 februar 2015 at 22:59
Hei

Vet ikke om det fortjener betegnelsen trafikkspill men i allefall: Jeg har en containerterminal med ett spor beregnet for utgående tog, to spor beregnet for innkommde tog, to spor for av og pålesssing av containere, noen ekstra oppstillingsspor samt en stall der jeg innbilller meg at enkelt vedlikehold og tanking (diesel) av stekningsloket kan foretas. Jeg prøver å få til noe her som kan ligne på trafikk.  Jeg har to containertog som kommer fra den andre siden av anlegget ("staging") og tar seg frem til containerterminalens  spor for innkommende tog. Her kobles strekingsloket fra og skifteloket trekke vognene straks ut for å frigi strekningsloket som går til dieselfylling etc. Hvis lastesporene er ledige går vognene dit. Når den mobile (innbillte) containerkranen har gjort jobben sin, kommer skifteloket igjen og setter vognene på sporet for utgående tog. Strekningsloket kjøres på plass foran vognene, det kobles på og så drar toget til bake til "staging".

Men iblant drikke jeg bare en øl mens jeg ser på tog som kjører rundt og rundt.


Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2015 at 06:56
Jeg vil kalle det et trafikkspill, eller i det minste en kjøreordre som inngår i et trafikkspill, spesielt hvis du har andre typer oppdrag andre steder på anlegget. Kjøreordren, eller rutinen om du vil, er jo der selv om du kanskje ikke har formalisert det skriftlig, og har jo sin hensikt. Har du systematisert vognflyten på noe vis, altså hvilke vogner som skal sendes til terminalen hver gang og hvor mange vogner, eller er det helt vilkårlig? Skifter du fysisk ut containerne hver gang også, eller er det imaginært? Hvis du skifter de ut, har du da noen plan for hvor de ulike containerne skal?

Den siste rutinen din er jeg forøvrig helt med på!Beer
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2015 at 09:17
Tore har gjort en beskrivelse på hvordan han kjørte trafikkspill på sitt hjemmeanlegg.



Modellhilsen

Claes
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2015 at 09:45
Ja, den metoden der med vognkort og fraktkort er en av de jeg skal teste ut på anlegget mitt (har prøvd det på FREMO-treff, så jeg er kjent med konseptet), men det er jo en del jobb å lage alle kortene. I mellomtiden har jeg også lurt på om jeg skal bruke det amerikanerne kaller en "switch list", altså rett og slett en liste over alle vognene i toget og hvor de skal settes ut, samt hvor det står evt vogner som skal plukkes opp og tas med videre. Det bør være en ganske kurant sak å lage et regneark med oversikt over de ulike vognene og generere lista ut fra den, og det finnes også flere programmer tilgjengelig på nettet laget spesifikt for dette formålet.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2015 at 10:13
En enklere måte er å lage en sekvensiell togliste, hvor man ikke kjører etter klokke, men starter neste tog når tidligere tog har nådd et visst punkt. Vi har brukt dette til "kjørekvelder" på flere anlegg i vårt område, med forskjellig grad av kompleksitet.

Et eksempel er fra en kjørekveld på Sjuskogbanen, hvor vi kjører tog mellom Nes og Sjuskogen, og Nes og Styggberget, og har gjennomgående tog fra og til Den Store Verden.




Hvert tog er i tillegg beskrevet i den følgende oversikten:



Selve kjøring foregår i avslappede former, og vi kan vanligvis få til et par slike sesjoner i løpet av en kveld. Spesielle oppgaver for hvert tog er ført opp i "toglista" overfor. Så justerer vi underveis om det er nødvendig.

Litt tankearbeid er nødvendig i forkant, men forberedelsene er begrenset, og gjøres stort sett i et regneark.
Hver deltaker/togfører har kopi av planen, og så er det en som har jobben som "trafikksjef" og sørger for at togene starter når de skal .

Hilsen Halvor
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2015 at 10:59
Se der ja! Jeg har lenge vært nysgjerrig på hvordan kjørekveldene på Sjuskogbanen blir gjennomført, veldig interessant med slike konkrete oversikter som det der!Thumbs Up

Sitter og ser på sporplanen av Sjuskogbanen nå, samtidig som jeg prøver å følge lista over for å få et inntrykk av trafikkbildet. Når jeg ser på den øverste lista er det angitt skifting på Nes i sekvens 3 og 4, men jeg klarer ikke å finne ut hvilket tog dette gjelder? Skiftingen på Styggberget i sekvens 8 og 9 gjelder vel Gt31/Gt32? Den siste skiftesekvensen på Nes gjelder Gt11 før avgang til DSV, samt evt Gt21/Gt22 om jeg har forstått rett?

Har også sett på bilder at dere bruker vognkort og fraktkort, er de et alternativ eller tillegg til tabellene over?

Det er vel nettopp sekvensiell kjøring som er mest aktuelt på mitt anlegg, og kanskje de fleste hjemmeanlegg. Som du sier blir det litt mer avslappende når man ikke har en hurtigklokke å måtte følge, og i de tilfeller man er alene er man jo nødt til å bare kjøre togene etter tur.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 19 februar 2015 at 21:18
Tiden som er avsatt for skifting gjelder ikke nødvendigvis et bestemt tog, men all skifting på stasjonen som er nødvendig for å forberede kommende godstog.
Så i sekvens 3/4 er det forberedelser til Gt11 og Gt42. Det blir selvsagt også skifting av Gt41 senere for vogner som skal inn i Gt11.

Den siste (tredje) skiftesekvensen på Nes gjelder opprydding og forberedelse til neste sesjon (Gt31). Samt eventuell omstokking av personvogner.

Vi har ikke brukt vognkort eller fraktkort i disse sesjonene, men ganske enkelt definert hvilke vogner som er aktuelt å ta med i de enkelte togene underveis i spillet. Trafikksjefen er den som avgjør dette.

Hilsen Halvor
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 februar 2015 at 20:21
Jeg har bygget et lite skifteanlegg som jeg har det ganske moro med. Materiellet er moderne europeisk, men det er inspirert av Lande Mindheim sin filosofi, dog på et noe enklere nivå. Ingen hurtigklokke, ting tar den tiden det tar. Jeg er opptatt av at skifting ikke skal være et kappløp, og foregå i et noenlunde realistisk tempo. Pleier å kjøre 5-10 sekunder pause mellom hver bevegelse.

Foran en typisk kjøresesjon pleier jeg å sette opp et tog med et par vogner som skal settes ut til de forskjellige industriene, samt et par vogner som skal hentes. Gjerne også en vogn som skal bli stående, men som må flyttes for å få tilgang til andre vogner. Typisk lengde på en kjøresesjon i rolig tempo er rundt et kvarter. Det er ikke så mye, men når man stort sett opererer anlegget alene er det ofte tilstrekkelig.

Her er sporplanen, anlegget er 150x50 cm + 150 cm langt uttrekkspor.


Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2015 at 11:27
Hei Yngve, takk for innspillet! Jeg kjenner litt til det anlegget ditt fra tidligere, har fulgt med på tråden din på Big Blue (samt et par andre interessante tråder du har der)Smile.

Sånne små skifteanlegg som ditt er jo perfekte til å teste ut trafikkspill i liten skala, vet at det er mange som sverger til slike heller enn å ha en stor rundbane. Har du noe system for utvelgelse av hvilke vogner som skal inn og ut av anlegget hver sesjon, slik at du får vekslet mellom mange forskjellige vogner?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2015 at 15:15
Hvert spor er tilknyttet dedikerte industrier, som bestemmer mye av hvilke vogntyper som skal hvor. Her en en enkel oversikt over de forskjellige sporene.

A - lagerbygg/industribygg. Her er det plass til to lange vogner (type Habbins) eller tre korte (type Hbikks). Mulighet for ekstra variasjon ved å måtte sortere vogner i riktig rekkefølge.
B - lossing av gass, plass til to gasstankvogner. Inngjerdet med port for å gjøre det mer interessant.
C - frilastespor, diverse materiell
D - stålindustri, i hovedsak coils inn (Shimmsvogner), men kan også få leveranser på åpne flatvogner. Skrapmetall fra produksjon ut, her benyttes Eaos vogn.

Jeg pleier å sette opp 3-4 vogner som skal hentes, og et blandet tog med 3-4 vogner som skal settes ut. For å øke antall nødvendige bevegelser kan jeg for eksempel sette en vogn i posisjon C som skal bli stående når skiftingen er ferdig, men som må midlertidig flyttes for å komme til vogner i posisjon B.

Som sagt er det ikke så lange kjøresesjoner det er snakk om, men likevel veldig tilfredsstillende.Smile


Edited by Yngve - 21 februar 2015 at 15:16
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2015 at 17:15
Smart å legge inn sånne "tvister" som vogntyper og evt sortering av vognene, det skaper jo litt ekstra utfordringer. Men du lar ikke vognene stå til neste sesjon og henter de ut da, i stedet for å sette ut vogner som skal hentes? Du må kanskje rydde bort anlegget mellom sesjonene..?

Jeg har puslet litt med å komponere en sekvensiell kjøreplan for anlegget mitt i dag, og prøvekjørt litt samtidig for å teste at planen fungerer. Denne kjøreplanen baserer seg på at jeg kjører anlegget som punkt-til-punkt (fra staging via mellomstasjon til endestasjon og tilbake), med kryssing på mellomstasjonen. Sekvensene er lagt opp slik at jeg som eneste togfører kan ta de etter tur, med flere togførere er det godt mulig at noen av sekvensene kan slås sammen:



Tabellen over viser kun en enkel sesjon med to tog fram og tilbake, og sesjonen kan fint gjentas flere ganger med ulike togstammer for hver sesjon, kun begrenset av kapasiteten i togmagasinet. Konkret sammensetting av togene og destinasjon for de ulike vognene gjenstår, dette er bare en overordnet oversikt.

Sporplanen min gir også mulighet for gjennomgående trafikk begge veier til og fra togmagasinet via mellomstasjonen, med en sidebane ut til endestasjonen. Dette vil gi mulighet for litt mer variasjon i kjøringen enn ren punkt-til-punkt kjøring, så jeg skal se litt på dette også.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
Yngve View Drop Down
Veteran
Veteran
Avatar

Joined: 21 oktober 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 305
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Yngve Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 21 februar 2015 at 17:44
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Smart å legge inn sånne "tvister" som vogntyper og evt sortering av vognene, det skaper jo litt ekstra utfordringer. Men du lar ikke vognene stå til neste sesjon og henter de ut da, i stedet for å sette ut vogner som skal hentes? Du må kanskje rydde bort anlegget mellom sesjonene..?


Har ikke et permanent anlegg, det er bygget som to seksjoner med avtagbare bein slik at anlegget kan tas fra hverandre og lagres uten at det tar så mye plass. Men siden jeg bor alene er det ingenting som tilsier at det ikke kan bli stående i stuen en uke i strekk...Wink

Liker kjøreplanen for anlegget ditt, ser ut til å by på mye moro.Smile


Edited by Yngve - 21 februar 2015 at 17:44
Se mine togvideoer (og en del annet) på http://www.youtube.com/user/MrYoung86



Yngve

Forumet Smalspor avd. Bergen
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2015 at 04:08
Vi får se, kanskje jeg bytter ut passasjertoget med et blandet tog for litt mer skiftemuligheter. Må uansett kjøre litt mer først og teste litt, så får eventuelle justeringer komme etter hvert.Smile

Apropos det... Fikk ikke sove, og ble liggende og tenke på sortering av vogner. Hva var vanlig praksis med rekkefølgen på vogner når man satte sammen godstog? Regner med vognene ble gruppert stasjonvis, men var det slik at vogner ble satt ut fra bakerst i toget og nye vogner satt inn forrest, eller var det omvendt? Kunne det hende at nye vogner ble satt inn midt i togstammen hvis det var hensiktsmessig (om de f.eks skulle settes ut lenger bort på linja sammen med andre vogner)?

Hva med passasjervogner i blandede tog, ble de plassert først eller sist? Ser for meg at de ble plassert bakerst slik at de lett kunne kobles fra hvis det var behov for skifting på en stasjon, eller blir det feil tankegang av meg? Hva med konduktørvogna, ble den også plassert bakerst i toget av samme grunn..?
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2015 at 10:21
Bildemateriale tyder på at det på en del smalsporbaner (Setesdalsbanen, Hølandsbanen, Sulitjelmabanen osv.) var vanlig praksis at personvogner gikk bakerst i blandede tog, men det forekom også at de gikk forrest. Det var sikkert mest praktisk i de fleste tilfeller.
Personvogn(er) i blandet tog gikk uansett alltid helt i enden av toget, noe annet forekom nok bare helt unntaksvis.
Den har vært noen regler om at vogner med visse typer last ikke var tillatt koblet helt inntil personvogner (blant annet vogner med høvellast, telefonstolper o.l.), og at visse tankvogner (bl.a. med klor) måtte gå bak personvogner, ikke foran. Vogner med lett antennelig gods måtte også ha en viss avstand til damplokomotiv. Ellers var det forbud mot innkobling av godsvogner mellom personvogner med reisende. Forøvrig tror jeg ikke det var noen konkrete bestemmelser om plassering av person- og godsvogner innbyrdes.
Det var (og er) derimot en del regler om plassering av vogner i toget med hensyn på vognenes tekniske egenskaper, bremser m.v. Dette var mest aktuelt i tidligere tider da det ble kjørt håndbremsede eller delvis håndbremsede tog. Det er også en del bestemmelser om hvordan vognene er lastet, last som rager ut over vognendene osv. I dag er jo godstogene teknisk sett mye mer ensartet enn de var i gamle dager, og vanligvis skifter de ikke på stasjonene underveis, da blir det jo enklere å sette sammen toget.
Så lenge de tekniske reglene om togsammensetting ble overholdt ble nok togene i den grad det var mulig satt sammen slik at eventuelle skifting underveis ble så enkel som mulig. Da var det viktig å kjenne forholdene på de enkelte stasjonene på ruten. Uansett var det nok et vanskelig puslespill, og mange hensyn å ta som ikke alltid var lette å kombinere.
Godstog med skifting underveis er ekstremt tids- og mannskapskrevende. Det er vel derfor det er forsvunnet i 1:1, men er så fascinerende i 1:87!

Edited by H. Lindholm - 22 februar 2015 at 10:25
Back to Top
halvors View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 787
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote halvors Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2015 at 12:06
Erfaringene vi har gjort på FREMO-treff, som selvsagt ikke nødvendigvis er de samme som man opplevde i det virkelige liv, er at:
- Godsvogner er lettest å sette ut fra bakerste enden av toget.
- Godsvogner settes best inn i toget like bak lokomotivet.
- De godsvogner som settes inn bør være sortert slik at de bakerste skal først ut (på de neste stasjonene).

Men dette kan selvsagt medføre at vogner fra forskjellige stasjoner til en bestemt stasjon blir stående på forskjellige steder i toget. Skiftingen blir mer og mer komplisert etter hvert som toget har passert flere stasjoner.

Jeg tror ikke det finnes noen faste regler her, som Helge sier må man tilpasse ut fra "lokale forhold". På stasjoner med skiftelok kan det gjøres annerledes enn på stasjoner hvor togloket står for skiftingen.

På et bilde av blandet tog på Arendalsbanen ser vi at personvogna (en BF) gikk bakerst i toget til Nelaug. Jeg kan jo se for meg at det var enkelt å kople denne fra når eventuelt godsvogner skulle skiftes.

Hilsen Halvor
Back to Top
bkv1 View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 19 desember 2010
Location: Norge
Status: Offline
Points: 247
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote bkv1 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2015 at 14:16
Originally posted by Svein_A Svein_A wrote:

Jeg vil kalle det et trafikkspill, eller i det minste en kjøreordre som inngår i et trafikkspill, spesielt hvis du har andre typer oppdrag andre steder på anlegget. Kjøreordren, eller rutinen om du vil, er jo der selv om du kanskje ikke har formalisert det skriftlig, og har jo sin hensikt. Har du systematisert vognflyten på noe vis, altså hvilke vogner som skal sendes til terminalen hver gang og hvor mange vogner, eller er det helt vilkårlig? Skifter du fysisk ut containerne hver gang også, eller er det imaginært? Hvis du skifter de ut, har du da noen plan for hvor de ulike containerne skal?

Den siste rutinen din er jeg forøvrig helt med på!Beer

Hei

Jeg har egentlig bare kjørt 2 containertog med fast vognstamme. Den samme vognstammen går til bake til staging. Jeg fomler ikke med å ta av containere. Sånt fingerarbeid i N-skala førr bare til velt og rot.
Jeg har ikke tenkt så mye over hvor containerne tar veien fra terminalen, bortsett fra at mange hentes (og bringes til terminalen) med vogntog på vei.

Som du ser har jeg to industriområder med til sammen 5 bedrifter. Jeg har prøvd å lage et opplegg med et godstog som betjener disse med å sette ut/hente vogner.
Jeg driver ikke med vognkort/kjørordre o.l., me jeg skulle gjerne visst litt mer om godstrafikken på den virkelige jernbanen omrking år 2000

Ellers har jeg pesontafikk.

-Bjørn





Edited by bkv1 - 22 februar 2015 at 14:17
Hilsen Bjørn

N-skala, Peco 55, Digikeijs DR5000, JMRI. Tysk diesel nyere tid
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 februar 2015 at 15:59
Originally posted by halvors halvors wrote:

Erfaringene vi har gjort på FREMO-treff, som selvsagt ikke nødvendigvis er de samme som man opplevde i det virkelige liv, er at:
- Godsvogner er lettest å sette ut fra bakerste enden av toget.
- Godsvogner settes best inn i toget like bak lokomotivet.
- De godsvogner som settes inn bør være sortert slik at de bakerste skal først ut (på de neste stasjonene).

Men dette kan selvsagt medføre at vogner fra forskjellige stasjoner til en bestemt stasjon blir stående på forskjellige steder i toget. Skiftingen blir mer og mer komplisert etter hvert som toget har passert flere stasjoner.

Hvis man kjører realistisk og ikke bruker "den store håndkranen" for å flytte vogner under skifting kan jeg ikke se noen grunner til at det skal være noen forskjell på utfordringene med å kjøre arbeidende godstog i 1:1 og 1:87? Vognene skal jo ut og inn der det er bestemt, og de skal i utgangspunktet skyves eller trekkes med lokomotiv I 1:1 har man riktignok muligheten til å bruke skiftebevegelsene firing, renn, napp og skiftetau, noe som er nokså komplisert og til dels umulig å få til i 1:87.
Skiftingen behøver ikke nødvendigvis bli mer komplisert ettersom man har passert flere stasjoner, det kommer jo an på om toget blir større eller mindre etter hvert, og hvor godt det har vært mulig å planlegge togsammensettingen fra utgangsstasjonen. Det er ofte også mange mulige løsninger på utfordringene, noen bedre enn andre.
Om det er eget skiftelok eller ikke på stasjonene er selvfølgelig en faktor, men også i hvilken retning sporene grener ut når man skal sette vogner ut eller inn. Å bare sette vogner inn i den ene enden av toget og sette ut fra den andre enden av toget kan gi ekstraarbeid på de neste stasjonene.
Nøkkelen til suksess når man skal skifte er god planlegging, men noen ganger er det vanskelig å få full oversikt langt fremover i prosessen. Det er vanskelig nok under omfattende skifting på en enkelt stasjon, og når man skal skifte på mange stasjoner etter hverandre kan de man miste oversikten helt. En viktig forskjell på 1:1 og 1:87 er at hvis man skifter seg helt fast har man ikke mulighet til å løse problemet med å bruke "den store håndkranen" i 1:1.


Edited by H. Lindholm - 22 februar 2015 at 16:13
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 28 februar 2015 at 17:22
Det med hvordan man kan / bør løse skifteutfordringer i ulike situasjoner er nesten verdt en egen tråd i seg selv. Jeg husker hvordan tidligere utgaver av Model Railroader hadde en fast spalte med ulike skiftejobber som skulle løses på beste måte, ofte med innlagte "feller" og andre hindringer, og det er vel også en grunn til at puslespill som timesaver og inglenook aldri ser ut til å gå helt av moten.Smile

I tillegg til selve trafikkspillet på anlegget er jeg også nysgjerrig på hvordan folk genererer vognflyten av og på anlegget, m.a.o hva som bestemmer hvilke vogner som skal inn og ut. For min egen del vil jeg helst ha et system som "tenker" selv, slik at jeg slipper å måtte bestemme dette i detalj på egen hånd. Jeg er klar over at det finnes flere programmer som gjør denne jobben i større eller mindre grad, men mange av disse krever endel jobb og forberedelser for å fungere godt, og jeg vil ha en løsning som krever minst mulig forarbeid, samtidig som den er fleksibel uten å være alt for komplisert.

Den siste uka har jeg puslet med å lage en "trafikkgenerator" i Excel, og føler nå at jeg er på god vei mot et regneark som fungerer bra og dekker mine behov. Tanken er at regnearket skal ta seg av alle avgjørelser vedrørende vogner som skal av og på anlegget, og generer vilkårlige togstammer ut fra et sett med parametre som jeg enkelt kan endre på. Noen av disse parametrene er f.eks antall industrier, hvilke typer vogner de kan motta, sannsynligheten for at en industri mottar X antall vogner i løpet av en dag og hvor mange tog disse vognene skal fordeles på osv.

Siden dette bare er en regnearkmodell og ikke en komplett database har jeg ingen mulighet til å ta vare på historikken, det betyr at regnearket ikke vet hvilke vogner som ble satt ut og hentet inn i forrige sesjon. Likevel vil forberedelsene være minimale, og består kun i å notere hvor på anlegget det evt står vogner før sesjonen starter. Dette legges så inn i regnearket som da avgjør vilkårlig hvilke av disse vognene som evt skal plukkes opp og av hvilket tog, og tilsvarende vil regnearket generere tilfeldige togstammer som jeg setter sammen i togmagasinet før sesjonen starter.

Alle disse opplysningene samles i en enkel liste for hvert tog, eller kjøreordre om man vil, som printes ut før sesjonen starter. Jeg har bevisst unnlatt å tenke individuelle vogner og vognnumre, kun vogntype (hovedlitra), for å gjøre papirarbeidet enklest mulig, men om jeg ønsker å bruke vognkort og fraktkort i tillegg bør dette gå helt fint.

Selv om regnearket i utgangspunktet er laget for å dekke behovet på mitt eget anlegg har jeg lagt inn en viss skalerbarhet, slik at jeg kan bruke det på flere anlegg med mindre endringer, eller også distribuere det til andre som måtte være interessert i å prøve det. For øyeblikket er det en begrensing på 30 industrier, men dette kan enkelt økes. Videre har jeg satt en begrensning på maks 5 vogner pr industri pr dag (dette kan enkelt økes ved å legge inn samme industri på 2 eller flere rader), maks 10 ulike vogntyper og maks 10 tog pr dag. Av bekvemmelighetshensyn har jeg også valgt å ikke ha direkte trafikk mellom industrier på anlegget, kun magasin - industri og industri - magasin, og vogner som blir satt ut på anlegget kan ikke plukkes opp igjen i samme sesjon.

Regnearket er langt fra ferdig, men hvis det er av interesse kan vi gjerne diskutere oppbyggingen her på forumet, enten i denne tråden eller i en egen.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 01 mars 2015 at 23:48
Har du sett denne på MRH, Svein?
Denne er også basert på Excel




Edited by KnuT - 01 mars 2015 at 23:50
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 02 mars 2015 at 07:26
Ja, det var faktisk den der (og en annen liste basert på denne, også på MRH) som ga meg lyst og inspirasjon til å lage min egen versjon. Jeg visste jeg hadde lest om det tidligere et sted, så jeg søkte opp den tråden der og flere andre og leste gjennom de før jeg begynte. Jeg har tatt utgangspunkt i noen av prinsippene deres og jobbet videre med de, da jeg syntes det opprinnelige regnearket var litt begrenset.

I utgangspunktet var det bare meningen at jeg skulle oversette modellen og lage en norsk versjon med samme funksjonalitet, men etter som tiden gikk begynte prosjektet å vokse og få sitt eget liv...Wink
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,145 seconds.