MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kan den blå ledningen fra dekoder erstattes?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kan den blå ledningen fra dekoder erstattes?

 Post Reply Post Reply
Author
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kan den blå ledningen fra dekoder erstattes?
    Posted: 12 februar 2015 at 13:55
Jeg sliter alltid med å finne den beste løsningen for innstallering av dekodere og tilhørende lys, lyd etc. Men med god tid og tålmodighet løser noe seg.......

Akkurat nå funderer jeg på digitalisering av damplokomotiver, hvor dekoderen ofte ender opp i tenderen sammen med høyttaler. I "kampen" med å få færrest mulig ledninger mellom lokomotivet og tenderen mener jeg det tidligere (ESU V 2) var mulig å føre den ene ledningen fra lampene til "jord" slik at man ikke måtte bruke den blå ledningen.

Kan dette gjøres med siste versjon av ESU lyddekodere også (V 4)? Er det noen problemer rundt dette ved bruk av lysdioder?

Mener også at det måtte settes inn en diode eller var det likeretter??

Noen som kan klargjøre for meg?
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2015 at 14:45
En ting som er viktig å få med seg er at blå ikke er jord med pluss. Som regel så er alltid felleslederen pluss på slik elektronikk (dekodere, signalstyringer, signaler osv).
Men med forbehold at jeg tar feil og at jeg tar det rett fra hode her og nå. Man kan lage ny forsyningsspenning i tenderen ved å ta spenning fra skinnene og la disse gå gjennom to dioder med hver sin sperreretning. Denne spenningen kan så gå til lysdiode med motstand og så til den ønskede F utgangen.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2015 at 15:30
Det er mulig å gjenskape dekoder pluss og minus på et hvert sted i et tog der vognen har strømopptak. Du trenger kun 2 dioder for hver pol du vil erstatte med ledningsførsel.
Jeg bruker selv dette prinsippet for å eliminere antall gjennomgående ledninger, spesielt på motorvognsett som er beregnet for å være sammenkoblet men delbare.
Det finnes 2- og 4-polede koblinger for NEM-lomme i handelen.

Av og til bruker jeg 2 av disse ledninger til å forbedre strømopptaket (og for å sikre korrekt styring på blokkstrekninger med strømmåling) da har jeg 2 "ledige" poler til lys - enten sluttlys eller topplys.
Dette er enklest og rimeligst!

Trenger jeg flere kanaler, setter jeg inn en funksjonsdekoder.

Er det 1,5V pærer, må man ofte ha begge polene for å bruke en felles LM317 til alle kanalene. Da kan man ha 4 kanaler. - Ellers kan "bare" dekoder pluss gjenskapes om man vil bruke en LM317 for hver kanal.
Back to Top
paolsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 71
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote paolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2015 at 23:01
[QUOTE]
Akkurat nå funderer jeg på digitalisering av damplokomotiver, hvor dekoderen ofte ender opp i tenderen sammen med høyttaler. I "kampen" med å få færrest mulig ledninger mellom lokomotivet og tenderen mener jeg det tidligere (ESU V 2) var mulig å føre den ene ledningen fra lampene til "jord" slik at man ikke måtte bruke den blå ledningen.
[/QOUTE]

Du kan fint erstatte den blå ledningen med en direkte kobling til et av strømopptakene (eller "gods" dersom loket ikker er isolert på "begge" sider).
Lysutgangen på (de aller fleste) dekodere er en transistor som "jorder", dvs at ved bruk av LED må du koble katoden til dekoder (akkurat som du også hadde måttet ved bruk av den blå), men "gods" (ene strømopptaket) vil forsyne med positiv spenning bare halvparten av tiden så du i praksis vil få litt svakere lys. Dette kan kompenseres med en mindre seriemotstad.

-Pål-
Back to Top
paolsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 71
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote paolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2015 at 23:04
Og bare for å presisere, du trenger IKKE noen ekstra dioder for å "gjenskape" pluss eller minus.

-Pål--
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2015 at 07:21
Takk for svar alle sammen, da har jeg litt å eksperimentere ut fra

Prøver å digitaisere en ombygd Brimalm Type 24, og hvis jeg får mekket til ambisjonene blir det fungerende lys i både hovedlampe og markeringslys. En ESU Loksound micro V4 er kjøpt inn, nå er det bare å bestemme seg om motoren skal få være i tenderen eller om den skal flyttes over til lokomotivet...........
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.