MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Kortslutningsproblematikk
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Kortslutningsproblematikk

 Post Reply Post Reply
Author
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Kortslutningsproblematikk
    Posted: 10 februar 2015 at 23:45
Vi har fått en merkelig kortslutningsfeil på TMJK-anlegget som jeg lurer på om noen har noen idé om hva kan være og hvordan løses.
To veksler ligger etter hverandre slik at ett spor blir til tre. Vekslene legges om med servoer og Octopus styringskort fra Tam Valley Dopot, uten at jeg tror at akkurat det har noe med saken å gjøre, men jeg kan ta feil, derfor nevner jeg det. Vekslene er Peco electrofrog der krysset er isolert fra sporene rundt og mates separat via samme releet som styrer Octopus-kontrollen og dermed vekselservoen. Disse vekslene har ligget der i flere år og har vært gjennomkjørbare i alle stillinger uten elektriske problemer. I dag byttet jeg holderen for servoen og satte også for sikkerhets skyld inn nye servoer, men styringen ble det ikke gjort noe med, ei heller matingen til skinnekryssene. Vi bruker Stystem One DCC-styringen av lokene. Vekslene styres av vanlige mekaniske vippebrytere via de nevnte releene. I kveld skjedde dette, og det gjentok seg ved flere tester, akkurat det samme:

Et lok kjører inn i vekselgaten fra syd (anlegget har definert hva som er nord og syd). Først skinnekryss passeres uten problem, men straks første aksel på loket (Di 3) når skinnekrysset i andre veksel høres en kortvarig kortslutningslyd og loket stopper nesten helt opp, men dette opphører etter 1 sekund, og loket vinner fart igjen og kjører videre. Så snur vi retning på loket og kjører sydover igjen. Samme fenomen gjentar seg: første skinnekryss passeres ok, skinnekryss to gir skurring og hastighetsreduksjon, men kjører så glatt videre igjen etter 1 sekund. Feilen oppstår alltid ved den andre krysset loket når, uansett kjøreretning. HVis jeg ikke visste bedre, ville jeg tro det lå en frog juicer eller automatpolvender på begge kryssene.

Jeg hadde et enkelt multimeter å måle med, og satte det på AC, og målte ca 17 volt over skinnene på et spor, men skinnekryssene viste ca 7,5 V AC i forhold til den ene skinnen.


Edited by ses - 10 februar 2015 at 23:48
Svein S
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2015 at 21:18
Hei
Er det mulig å bytte ut releet? Kan det være en kontakt som henger siden krysset mates fra releet?
mvh
Arne L
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2015 at 22:52
Men da burde vel kortslutning vart mer enn 1 sekund, hvis det er at releet ikke "går".
Svein S
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2015 at 23:06
Originally posted by ses ses wrote:

målte ca 17 volt over skinnene på et spor, men skinnekryssene viste ca 7,5 V AC i forhold til den ene skinnen.


Hypotese :

7,5V i skinnekrysset :   Da må det være en utilsiktet spenningsdeler mellom skinnestrengene via skinnekrysset.  Det er såpass stor motstand i denne "kortslutningen" slik at ikke kortslutningsvernet slår ut ? Når lokomotivet paserer blir det 0 ohm mot en av skinnestrengene. slik at strømmen gjennom kortslutningen blir høyere ? og kortslutningsvernet slår ut ?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 11 februar 2015 at 23:47
Den hypotesen må jeg teste ut. Tenkte å slå av DCC og ohme statisk motstand mellom kryssene og skinnene. KAn også koble krysset elektrisk fra releene og ohme da. Da bør den idellet ligge på uendelig ohm mot begge skinnene.
Svein S
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2015 at 13:30
Ja Svein, du tenker helt logisk , - men et liv med elektro har lært meg at strømmen finner de mest finurlige veier Så derfor ideen om releet. Uansett håper jeg at du finner forklaringen. Mange av oss lærer hele tiden av slike konkrete caser.
mvh
Arne L
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2015 at 16:36
Etter det jeg forstår, så er det et relekort til mating av sporkrysset tilknyttet Tams Valley Octopus- servokortet?
- Du kan ikke ha byttet om pluggene for dette kortet og servoen da du skiftet servoer?
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2015 at 22:48
Det var selvfølgelig den første tanken, og i for en av vekslene var det hele også snudd fordi den nye holderen ble 180 grader i forhold til den opprinnelige, og dermed oppstod det også full kortslutning, og den opphørte når jeg la om vekselen til feil stilling. Derfor snudde jeg om inngangen til relekontaktsettet, og dermed virket det bedre, men altså ikke 100 % bedre, bare 90 % bedre. Med det mener jeg at de 10 resterende % er at det kortslutter i 1 sekund, for så å opphøre av seg mens loket fortsatt er på krysset. Og dette merkelige fenomenet gjelder bare det andre skinnekrysset i kjøreretningen, aldri det første loket kommer til. To veksler ligger altså rett etter hverandre.
Svein S
Back to Top
paolsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 71
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote paolsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 12 februar 2015 at 23:18
Og hva sker om du kobler bort alle ledninger fra vekselstyringen..? At du måler 7,5 v i skinnekrysset er nemlig litt pussig, kan virke som at det er "jordet" (7,5v er omtrentlig halve DCC spenningen)

-Pål-

(Rettet trykleif)

Edited by paolsen - 12 februar 2015 at 23:18
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2015 at 10:05
Jeg har hele tiden antatt at det virket upåklagelig tidligere - og at dette skjedde etter ombygging/reparasjon/modifisering.

- Vil tro at det ikke "bare" er et rele som styrer strømmen til skinnekryssene med de symptomer du nevner - og det burde det jo være.
Er det noe elektronikk som forsyner dem, så kan "alt hende".
Servoer er ofte forsynt av 5VDC. Er strømmen tatt fra DCC-spenningen, så har man ikke galvanisk skille mellom servoer og kjørespenning. Da kan slikt skje ved feilkobling.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 13 februar 2015 at 12:40
Jeg skal når jeg kommer meg på klubben igjen ta ting fra hverandre systematisk for å se ved hvilket ledd fenomenet oppstår. Jeg tenker vel også at det er en eller tverrkobling som har oppstått utilsiktet. 7,5 V på krysset er jo nettopp helt utenfor hva den skal ha. Servoen styres av Tam Valleys styrekort Octopus II, som har egen strømforsyning, skilt fra DCC. Styrekortet har egne releer for krysset, men de bruker vi ikke, men i stedet eksterne 24 V releer med to kontaktsett,. Det ene styrer nettopp inngangen til Octopus-kortet som igjen styrer servoen, og det andre kontaktsettet styrer krysset. 
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.