MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - RP25 hjul tilC66 Cargo Net
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

RP25 hjul tilC66 Cargo Net

 Post Reply Post Reply
Author
Janfo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 november 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 94
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janfo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: RP25 hjul tilC66 Cargo Net
    Posted: 03 februar 2015 at 22:19
Hei
Har gått til innkjøp av en C66 fra Esu. for øvrig et fantastisk flott lokomotiv.
Sendte inn den medfølgende bestillingsblankett for å få tilsendt RP 25 hjul gratis.
Før jeg monterer disse har jeg følgende spørsmål: Hva er fordelen og evt. ulempen med å montere disse hjulsett? Ser at hjulflensene er en god del mindre.

JAN
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2015 at 09:46
Fordeler med RP25-hjul:
* Ser kanskje bedre ut rent optisk da smalere hjulbane og mindre flenser.
* Alle 6 hjul er av metall. Det øker strømopptaket.

Ulemper med RP25hjul:
* Nedsatt trekkraft da RP25-hjulene ikke har gummiringer.
* Risiko for avsporing dersom man ikke har spesielt god skinnegang (som er beregnet for RP25-hjul).

Fordeler med originalhjulene:
* Større trekkraft med gummiringer.
* Tåler generelt krappere kurver og dårlig/ujamn skinnegang.
* Man slipper å åpne loket med risiko for å ødelegge strømopptak.
* "Märklin-kompatible" hjul.
Back to Top
Steinar J View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 34
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar J Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2015 at 12:07
Jeg bruker RP-25 hjul , samt RP-25 fine scale hjul på mitt eget anlegg. Optisk ser det meget bedre ut enn NEM-hjul, De går bra, avsporing har jeg ikke. Skulle det oppstå en avsporing, sjekker jeg sporvidden på hjulet for å kontrollere at den er riktig. Skinnegangen blir også kontrollert.
Sporleggingen skal man være nøye med enten man bruker NEM eller RP-25.
Det er et dårlig argument å slurve i sporleggingen bare for å rettferdiggjøre bruken av NEM-hjul. Minste kurveradius på mitt anlegg er 650mm. Det er en kurveradius som mange burde ha plass til, i alle 600mm. Jeg har kjørt med RP-25 hjul på radiuser ned på ca. 500mm uten avsporing. Skinnegangen på mitt anlegg er Peco code 75. Sporvekslene er "Long Radius" med noen få "Medium Radius."
Ingen av mine lok har gummiringer uten at jeg har problemer med trekkraften. Jeg har 5 stk. damplok, 3 stk type 18c og 2 stk. 21e, som alle er utstyrt med blyvekter.
Jeg anbefaler å bruke både RP-25 hjul og RP-25 fine scale. Det er gamle myter at RP-25 profilen er forbundet med trøbbel på europeisk matereiell og at man må kjøre med boggivogner for at det skal funke.

Steinar J
SJ
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2015 at 18:52

Originally posted by Steinar J Steinar J wrote:

Jeg bruker RP-25 hjul , samt RP-25 fine scale hjul på mitt eget anlegg. Optisk ser det meget bedre ut enn NEM-hjul, De går bra, avsporing har jeg ikke. [...]

[...] Jeg har kjørt med RP-25 hjul på radiuser ned på ca. 500mm uten avsporing. Skinnegangen på mitt anlegg er Peco code 75. [...]

Betyr det at RP-25 kan gi avsporinger ved radier under 500 mm, eller har du ikke forsøkt? Jeg vil helst tro det siste, så lenge vi snakker om normal RP-25 og ikke fine-scale, men det skader ikke å spørre. Radier under 500 mm er nok dessverre realiteten på de fleste norske MJ-anlegg. Cry

Quote Ingen av mine lok har gummiringer uten at jeg har problemer med trekkraften. Jeg har 5 stk. damplok, 3 stk type 18c og 2 stk. 21e, som alle er utstyrt med blyvekter.
Du sier ikke noe om hva slags stigninger du har, eller hvor mange vogner lokene trekker. Type 18 eller 21 dro dessuten på langt nær så lange tog i virkeligheten som CD66 eller andre "nymotens" lok. På et hjemmeanlegg med litt stigninger i kurver og toglengder etter moderne forbilde, må en regne med at en trenger mer trekkraft.

Så må en ikke glemme at gummiringer og RP-25/NEM egentlig er to forskjellige saker. Det finnes mange lok med NEM-hjul uten gummiringer. I dette tilfellet har ESU valgt å utruste NEM- og RP-25-hjulene forskjellig.

Quote Jeg anbefaler å bruke både RP-25 hjul og RP-25 fine scale. [...]
H0 fine-scale-hjul, som er en del smalere enn normal RP-25, tror jeg de som ikke hører til MJ-eliten bør være forsiktig med. De eneste vognene jeg har med noe som ligner fine-scale-hjul er riktignok et par N2-vogner fra CAD87. Der er hjulene 2,0 mm brede, altså enda litt smalere enn NMRAs anbefaling på minst 2,2 mm for Fine:H0 i standard S-4.1 (svarer til "code 88" i RP-25). Til sammenligning svarer "code 110", som er normalen for H0, til 2,8 mm.

Hjulene på nevnte N2-vogn er i stand til å falle så dypt ned i området mellom vinge-skinnene før kryss-spissen, selv på sporveksler fra Peco (code 75) og Tillig (code 83), at flensen på hjulet ved motsatt hjørne løfter seg over skinnetoppen. Hjulavstanden kan da ikke økes nevneverdig uten fare for at hjulet tar feil vei forbi kryss-spissen. Det er mulig man stort sett blir forskånet for avsporinger likevel, da vogna i en viss grad "løftes" over skinnekrysset når den trekkes av et lok. Antagelig er man mer utsatt når vogna skyves, da den lettere utsettes for krefter i side- og høyderetning. Mulig de ekstra 0,2 mm kan være nok til å skille mellom avsporing og bare et stygt "hopp".

Edit: PS! I NMRA-standard S-4.2, som omhandler hjul-dimensjoner og -avstand for de forskjellige skalaene, står det også en fotnote om "H0 fine": "2. Note: HO standard wheels will work on HO fine track (with adjusted K) but HO fine wheels (code 88) are not standards on HO standard track."

Bruker man sporveksler fra Roco, skal man dessuten være klar over at skinnekrysset i disse er feildesignet, slik at de forutsetter at hjulet kjører på flensen. Jeg tipper samme "feil" også gjelder enkelte andre europeiske produsenter. Hjul med lavere flenser kan da få problemer, noe jeg antar er grunnen til at Roco-veksler frarådes av FREMO. For et 6-akslet lok som CD66, burde dette imidlertid ikke være noe problem.


For de som måtte lure på hva jeg mener med "vinge-skinne", "kryss-spiss" og "skinnekryss", se:

http://mjwiki.no/wiki/Sporveksel

Edit: Rettet skrivefeil.



Edited by TorsteinS - 05 februar 2015 at 02:20
Back to Top
Steinar J View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 34
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar J Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2015 at 23:35
Stigningene på mitt anlegg er 2.5cm på 1meter.
Jeg har som sagt ikke problemer med å bruke RP-25 hjul og Peco code 75 skinnegang. I noen kryss hopper hjulet litt, i andre ikke. Jeg har aldri opplevd at hjulet dumper ned i krysset og setter seg fast. Jeg har hatt ett problem i en sporveksel med avsporing. Avstanden mellom ledeskinne og skinne var for stor. Jeg løste problemet ved å legge en tynn shims på ledeskinnen.
Rocosporveksler har jeg ingen erfaring med og kan dermed ikke uttale meg.

Jeg synes du skulle prøve med RP-25 hjul på et par vogner.

De nye NEM-normene er veldig nærme RP-25, men det er kanskje ingen Mj-fabrikanter som bruker de ennå?
Vær obs på at det er ikke flenshøyden som er det avgjørende, det er utfomimgen av flensen. På et RP-25 hjul har flensen en utforming som kan minne om et hjul i skala 1:1. Overgangene har radier.

Steinar J
SJ
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2015 at 17:52
[QUOTE=Kjell H.]Fordeler med RP25-hjul:

Ulemper med RP25hjul:

* Risiko for avsporing dersom man ikke har spesielt god skinnegang (som er beregnet for RP25-hjul).

Fordeler med originalhjulene:

* Tåler generelt krappere kurver og dårlig/ujamn skinnegang.
[/QUOTE=Kjell H.]

At RP25-hjul krever en spesielt god skinnegang (bedre enn ved gamle NEM-normehjul antar jeg du mener) og at de er dårligere egnet for krappere kurver, tror jeg er en myte som ikke holder vann.

Det samsvarer dårlig med mine erfaringer med å ha brukt RP25-hjul siden 1980. Nettopp den avrundede flensen, som Steinar J også nevner, gjør at hjulet har mindre tendens til å klatre på skinnen i skarpe kurver.
Jeg kan heller ikke se at amerikanerne som har brukt RP25 som standard i en generasjon eller to har lagt noen kurvebegrensinger på sporet som er annereledes enn NEM. Det finnes drøssevis at sporplaner i amerikanske blader for rundbaneanlegg på 4'x8' plater, dvs. 1 meter brede, som ikke gir rom for romsligere kurver enn 45 cm; gjerne oppgis at minste radius er 12", dvs. 30 cm.
Svein S
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2015 at 18:53
Jeg tror trådstarter var interessert i forskjell på hjul på nettopp dette loket? Da er vel en generell RP25-debatt uinteressant?

Jeg har erfaring for at ikke alle penser er like RP25-kompatible.
Hvorfor i all verden tar ESU det bryderi og ekstra kostnad med 2 sett hjul til loket dersom dette ikke hadde vært nødvendig?
Back to Top
Janfo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 november 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 94
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janfo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2015 at 20:01
Da har jeg fått en del gode innspill på mitt spørsmål.
Jeg kjører på Peco code 75 skinner med peco medium og lang penser.Nå er det slik at dette er et svært tungt lokomotiv, tror nok tyngden er med på å holde det på skinnene.
Frister faktisk å prøve disse hjulene, skulle de gi avsporinger så er det bare å bytte tilbake til orginalhjul.
Kommer med tilbakemelding når prøven er gjennomført.

JAN
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2015 at 20:44
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:

Jeg tror trådstarter var interessert i forskjell på hjul på nettopp dette loket? Da er vel en generell RP25-debatt uinteressant?

...


Ermm Hvorfor kom da du med uinterressante generelle påstander om RP25-hjul?
Svein S
Back to Top
Janfo View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 27 november 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 94
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Janfo Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2015 at 21:41
Da er RP25hjulene påmontert og avmontert.
Det som skjedde da jeg satte lokket på sporet med RP25 hjul var at sensorene ved siden av fremre og bakre hjulpar kortsluttet anlegget.
Det så ut for meg at loket kom lavere ned mot skinnegangen slik at disse sensorene forårsaket kortsluttning.
For øvrig er det disse sensorene som gir forbilderiktig lyd da det kjøres sakte over penser og i sving. Jeg kunne nok bøyd til disse sensorene slik at de ikke stikker så langt ned, men jeg ønsker ikke å tukle med det flotte lokomotivet som jeg er meget fornøyd med, flott gange og fin lyd.

Jan
JAN
Back to Top
Steinar J View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 04 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 34
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Steinar J Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 februar 2015 at 00:25
Hvorfor kom loket lavere ned mot skinnegangen? Svaret må være at de nye hjulene har en mindre diameter enn de opprinnelige. Er det riktig?

Steinar J
SJ
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2015 at 12:57

Ermm Hvorfor kom da du med uinterressante generelle påstander om RP25-hjul?
[/QUOTE]

Jeg delte mine erfaringer med nettopp dette loket. Det regner jeg med at andre også har gjort?
- Om disse erfaringer er uinteressante, så skulle de vel ikke være gjenstand for kommentar? ,-)
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2015 at 13:58
Kjell: kommentarene dine var IKKE uinteressante. Man er jo ikke dømt i retten til å lese eller kommentere om man synes det.

mvh
Arne L
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 februar 2015 at 14:16
Originally posted by Kjell H. Kjell H. wrote:


Ermm Hvorfor kom da du med uinterressante generelle påstander om RP25-hjul?


Jeg delte mine erfaringer med nettopp dette loket. Det regner jeg med at andre også har gjort?
- Om disse erfaringer er uinteressante, så skulle de vel ikke være gjenstand for kommentar? ,-) [/QUOTE]

Vi trenger ikke dra denne lenger, men du framsastte dine kommentarer om RP25-hjul på en måte som det var vanskelig å ikke oppfatte dem som gjelende for RP 25-hjul generelt, ikke bare for denne ene modellen bare. Og da skjønte jeg ikke hvorfor din generelle kommentar skulle være noe mer legitim i denne tråden enn min oppfølger.
Svein S
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.