MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Vendesløyfe Peco 75 DCC
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Vendesløyfe Peco 75 DCC

 Post Reply Post Reply
Author
Jan-Kristian View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 17 januar 2013
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan-Kristian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Vendesløyfe Peco 75 DCC
    Posted: 03 februar 2015 at 10:00
Hei.
Trenger noen tips til et par enkle vendesløyfer. Jeg kjører DCC og bruker Peco code 75. Tenkte å bruke en Digitrax AR1 eller liknende til å vende polariteten i sløyfen. Det jeg er usikker før jeg setter i gang er det som skjer i sporvekselen som for øvrig er electrofrog. Tanken er dersom det lar seg gjøre å la loket kjøre opp pensene slik at toget går annenhver gang gjennom vendesløfen. Noe sier meg da at jeg vil få problemer med polariseringen i hjertestykket. Normalt ved alle øvrige veksler er disse polarisert gjennom ESU Switchpilot extention når servoene gjør jobben med å slå de over. Har vurdert å bruke Roco Geoline i selve sløyfene hvis det forenkler da sløyfene allikevel skal være skjulte. Har ingen kjennskap til Geoline, men noe sier meg at det kanskje kan være enklere.
NB, viktig at hjertestykket blir polarisert da enkelte av lokene mine stoper i vekselen når de ikke er det. Hele meningen med sløyfene er at det skal foregå automatisk så bryter løsning er ikke et tema.
Fint hvis noen kan være behjelpelig med å skissere og forklare hvordan koblingen skal være. Gjerne in med teskje
Mvh
Jan-Kristian
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2015 at 12:07
Hei.

Om du bruker denne: http://www.sidespor.no/index.php?route=product/product&path=70_71_79&product_id=81

Så vil polariseringen av hjertestykke gå automatisk. Den senser om det blir en kortslutning og bytter polaritet kjapt. Bytte skjer så kjapt at det ikke merkes, ei på følsomme lokomotiv med lyddekodere.

For vendesløyfe kan denne brukes: http://www.sidespor.no/index.php?route=product/product&path=70_71_79&product_id=80


Ved å ha en sporveksel som kan kjøres opp, så unngår du problemet med å skifte spor. Må du derimot bruke en veksel som krever motor, må du ha en togdetektor inni vendesløyfen som registrere at det er et tog der og som gir beskjed videre til sporvekselmotoren at den skal legge om.
Denne detekteringen må være så langt inne at din lengste togstamme har kommer forbi vekselen.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2015 at 12:31
Så vidt jeg kan se er det egentlig helt atskilte utfordringer du skisserer:

1. Det som har med polvending i sløyfa å gjøre
2. Det som har med polarisering av skinnekrysset (=hjertestykke) å gjøre i forhold til automatisk kjøring, evt. oppkjøring av sporveksel.

Punkt 1 har ingen ting med valg av skinnesystem å gjøre. Her må du inn med en polvender, og det finnes flere automatisk slike. Sett av stykke i sløyfa som er dobbeltisolert i begge ender, og la den delen styres av den automatiske polvenderen. Det er ikke noe krav om at disse dobbeltbruddene skal ligge helt inntil vekselen, og dermed trenger disse to tingene ikke ha noe med hverandre å gjøre.

Punkt 2. Du vil kjøre opp vekselen med loket. Jeg antar at du da vil benytte en umotorisert veksel og at polariseringen av krysset da skjer gjennom tungekontaktene, slik det er på en Peco code 75 veksel som ikke er modifisert. Dette er enkel måte å polarisere krysset på, men har særlig en ulempe. Man stoler på at tungespissene slutter godt mot stokkskinnen slik at det oppstår elektrisk kontakt. Men der kan det legge seg skitt og ting som isolerer. 
Å kombinere dette med å kjøre opp vekselen "bakfra" fungerer derfor dårlig, slik du selv antyder, fordi krysset har da feil polarisering inntil tungen er lagt korrekt, og det skjer jo først etter at krysset er passert med de første hjulakslene.
Jeg tror det er vanskelig å komme utenom en eller annen automatikk som legger om vekselen før toget når den. Det finnes det mange metoder for: reed-kontakter, optisk deteksjon, sporfelt, kontaktskinner (veldig systemavhengig og fungerer derfor dårlig for 2R).
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2015 at 12:35
En mulighet er forresten å bruke polevenderautomatikk på selve skinnekrysset (og antagelig også skinnene parallelt?). Da kan du ha en veksel uten motor som bare kjøres opp, og det er heller ikke noe krav til at tungespissene skal fungere som elektriske kontakter. Dette er ingen billig løsning for du må ha en egen polvender for dette ene skinnekrysset, men vil fungere.
Back to Top
Jan-Kristian View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 17 januar 2013
Status: Offline
Points: 38
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Jan-Kristian Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2015 at 13:04
Originally posted by ses ses wrote:

En mulighet er forresten å bruke polevenderautomatikk på selve skinnekrysset (og antagelig også skinnene parallelt?). Da kan du ha en veksel uten motor som bare kjøres opp, og det er heller ikke noe krav til at tungespissene skal fungere som elektriske kontakter. Dette er ingen billig løsning for du må ha en egen polvender for dette ene skinnekrysset, men vil fungere.


Da tenker du vel på dette som Svein har vært inne på, altså en slik i skinnekrysset:
http://www.sidespor.no/index.php?route=product/product&product_id=81

Og med en slik i selve sløyfa:
http://www.sidespor.no/index.php?route=product/product&path=70_71_79&product_id=80

Hele tanken med Geoline skinner i dette partiet var at vekselen er fjærbelastet og vil slå tilbake etter at den er kjørt opp. Ettersom jeg har forstått så bør ikke Geoline vekslene modifiseres i det hele tatt og man slipper derfor unna med kun polvender i sløyfa.
Mvh
Jan-Kristian
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2015 at 13:08
Som Ses nevner er det snakk om to helt uavhengige emner her; polvending av sløyfa og polarisering av skinnekrysset. Litt avhengig av hvor stor sløyfa er kan det faktisk hende at du klarer deg med en enkelt Frog Juicer (som SveinR linker til i innlegget sitt), og bruke denne til å styre både vendesløyfen og skinnekrysset. Det fordrer imidlertid at toget ikke kan passere over begge de isolerte partiene samtidig, m.a.o. en ganske stor sløyfe, så det beste i så måte er å bruke én Frog Juicer til å kontrollere polariteten i sløyfa og en annen til å kontrollere skinnekrysset. Vekselen krever også litt bearbeiding for at dette skal funke; du må kutte et par forbindelser på undersiden av vekselen (mellom tungeskinner og skinnekryss), og du må lodde på forbindelser mellom tungeskinner og tilhørende stokkskinner slik at disse alltid har samme polaritet.

Når det gjelder oppkjøring av vekselen fra "feil" ende er jeg litt mer usikker, da Pecovekslene har en ganske stiv fjær til å holde tungeskinnene presset mot stokkskinnene. Om du har et lok med veldig lite trykk på den fremre akselen kan du faktisk risikere at det ikke klarer å slå over tungene men heller sporer av. Her bør det være mulig å slakke fjæra litt, evt fjerne den helt og heller bruke en slakk fjær som hele tiden presser tungeskinnene forsiktig til den ene siden. da vil du også gjøre vendesløyfen "enveiskjørt", slik at toget hele tiden tar samme vei gjennom sløyfen.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2015 at 13:23
Jeg har laget en skisse på dette:

Denne viser hvordan man kan bruke en ekstra polvender på selve krysset.

Jeg lurer på om seksjonene C og E kan kuttes ut, slik at de to polvenderstrekningene kommer rett etter hverandre. Men jeg usikker på hva som skjer idet et lok passerer direkte fra en polvendbar seksjon rett over i en ny. Det har jeg ingen erfaring med, men det har kanskje andre? Jeg er usikker på om det går,  siden begge seksjonene er "ustabile" så vet vi ikke hvilken av de to polvenderene som vil skifte. Kanskje forsøker begge å gjøre det, og vi får et ustabilt res mellom den. Det er derfor jeg tenker at det tryggere med en fast strekning i mellom de to.
Back to Top
Svein_H View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 22 februar 2008
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2101
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Svein_H Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2015 at 13:46
Litt for kjapt og upresist svar av meg ser jeg nå. Tenkte ikke på at Frog Juicer kun har én utgang, så den får du jo ikke brukt på vendesløyfa når begge skinnestrengene skal skifte polaritet...Embarrassed

Forøvrig en veldig grei skisse av Ses rett over her, og der bør du kunne klare deg med en slik Dual polvender som det er linket til i flere av innleggene over.

Tror nok også det er greit med et stabilt skinneparti mellom de to polvendbare ja, så de ikke begynner å jobbe mot hverandre. Mener også at jeg leste det i forbindelse med bruk av Frog Juicer i en vekselgate med flere veksler etter hverandre, at det måtte være litt avstand mellom de ulike partiene, tilsvarende minimum akselavstanden på et lok eller noe slikt.
H0, norsk på 50-tallet en gang
Min hjemmeside
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2015 at 14:46


Beklager den litt rufsete tegningen, men tog utgangspunkt i Svein Sando sin tegning og rablet videre.

Ved å gjøre det slik så skal det fungere.
Hjertestykket isoleres (På Peco sine veksler er det egen mateledning til hjertestykke, samt at to strapper må fjernes).
Etter vekselen så isoleres begge skinnestrenger. En polvendingsautomatikk brukes som forsyning til denne sløyfen,
og en polvending brukes til hjertestykke.
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2015 at 15:07
Hei,

Dette kan sikkert løses på minst 100 forskjellig måter.
Jeg tror jeg hadde valgt å basere det på at pensemotor / servo også stilte strøm til hjertestykke og la om polariteten i sløyfen.  Dette kan enten gjøres direkt, eller med et ekstra rele.

For å få til automatisk omlegging av vekselen, tror jeg det enkleste er to  spordetektorer eller f.eks. to IR dioder.  sensorene/dektorene må plaserer inne i sløyfen ved sporskitet slik at oppkjøring unngås.

Jeg lagde en gang en litt tilsvarende løsning hvor toget la pens rett frem når toget nærmet seg sløyfen, og la den  i avvik når toget var inne i sløyfen.  toget vil i dette tilfellet alltid gå samme veien i sløyfen.

En helt alternativ måte (som jeg benytter i dag), er å benytte sporsensorer koplet til datamaskin som styrer penser og releer.

Det jeg liker med alle disse løsningene - er at de ikke er basert på deteksjon - type kortslutning.

Hvis noen av disse metodene er aktuelle - kan jeg dokumentere dem i detalj.
Back to Top
ses View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 09 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 3920
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ses Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2015 at 15:23
Originally posted by programmeringssporet programmeringssporet wrote:

Hei,

Dette kan sikkert løses på minst 100 forskjellig måter.


Jeg har mange ganger måtte finne gode måter å løse vendesløyfeproblematikken, så om du bare kunne komme opp med ti alternativer, tror jeg det ville tilføre MJ-miljøet nyttig kunnskap. 
Selv har jeg behandlet problemet her: http://mjwiki.no/wiki/Vendesl%C3%B8yfe og flere bidrag her er velkomne.
Svein S
Back to Top
KnuT View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 364
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote KnuT Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2015 at 20:07
DCC specialities har et produkt som heter 

DCC Specialties PSX-AR Power Shield Auto Reverser / Circuit Breaker

Denne har flere funksjoner, slik som:
- automatisk vendesløyfe
- kortslutningsvern
- automatisk vendesløyfefunksjon som også legger om veksler, men kan se ut til at det da må være DCC, dvs at den fungerer også som en dekoder.

  • Automates Reverse Loop Turnouts: Integrated stall motor or snap coil decoder, automatically lines up
    switch machines is when the polarity is reversed. Switch machine can also be controlled with standard DCC accessory commands or push buttons.
Jeg vet ikke om Svein har denne, men den kan bl.a fås her:
og her:

Men jeg tror Sveins skisse vil fungere bra. 
En annen interessant ting vedr vendesløyfer, er om man skal isolere skinnene på samme sted eller la det være en liten forskyvning mellom skjøtene. Det stod en artikkel om vendesløyfer i januarnummeret av MRH:
hilsen KnuT

mvh

KnuT

The Peavine and Santa Fe i H0

Digitrax DCC
Back to Top
programmeringssporet View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 12 desember 2013
Status: Offline
Points: 405
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote programmeringssporet Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 februar 2015 at 22:09
Originally posted by ses ses wrote:

Originally posted by programmeringssporet programmeringssporet wrote:

Hei,

Dette kan sikkert løses på minst 100 forskjellig måter.


Jeg har mange ganger måtte finne gode måter å løse vendesløyfeproblematikken, så om du bare kunne komme opp med ti alternativer, tror jeg det ville tilføre MJ-miljøet nyttig kunnskap. 
Selv har jeg behandlet problemet her: http://mjwiki.no/wiki/Vendesl%C3%B8yfe og flere bidrag her er velkomne.


Her kommer et forslag - kanskje det enkleste og rimeligste.
Styr veksel med Servo.  Polvending og hjertestykket koples mekanisk til servo.
En (eller flere )lysfølsome motstand detekterer hvor toget er, og en arduino styrer servoen.
En Arduino koster fra ca kr 110.- LDR ca kr 10.  Dette kan gjøres rimeligere ved å benytte en Trinket (mindre versjon av Arduino) - ca kr 70,  eller la Arduinoen styre flere servoer.  Det aller rimeligste er å benytte en løs Arduino prosessor (ca kr 25), men da trenger du arduinokortet kun ved programmering - og det blir en del lodding)




Edited by programmeringssporet - 03 februar 2015 at 22:16
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,094 seconds.