MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Retningsstyrt AUX1?
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Retningsstyrt AUX1?

 Post Reply Post Reply
Author
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Retningsstyrt AUX1?
    Posted: 30 januar 2015 at 16:28
Jeg legger inn lys på en modell som ikke har lys fra før. Planenn er å kunne slå av og på topplyskaster, og at kjørelysene skifter automatisk.

Noen som vet om/hvordan man kan få AUX1 til å være retningsstyrt på en 8-pins ESU lokpilot/loksound-dekoder?

Jeg har en ESU lokprogrammerer, og der virker det som at man må ha Aux1 og Aux2 separat slik front light / rear light er.

Kan man tyv-koble den blå på noen måte for å snu polariteten?

Et alternativ er kanskje å legge kjørelys på AUX1 med hvit diode foran, og rød på samme utgang bak, men hvordan da snu på disse når retningen skifter?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2015 at 17:47
Jeg antar at du alltid vil ha på retningsstyrte markeringslys + evt. baklys styrt av F0f/F0r (headlight/rear light), og i tillegg ønsker å kunne slå på topplyskasteren i kjøreretningen med AUX1. I så fall kan du koble katode-sidene (minus) for topplyskasterne til hhv. F0f og F0r, og anode/formotstand (pluss) på begge til en PNP-transistor styrt av AUX1. Se skjemaet jeg postet i denne tråden:

Norske lok har gjerne vært kjørt med markeringslys i begge ender unntatt når de går som løslok, så dette dreier seg kanskje om et motorvognprosjekt, hvor en ønsker baklys?
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2015 at 21:16
Det bør gå å programere. På min El18 som jeg skrev en artikkel om i MJ bladet, så har jeg montert topplys og programmert F1 og F2 utgangene slik at de bare fungerer i respektive kjøreretning. Det er dog en Digitrax dekoder som står i det loket.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2015 at 22:11
Originally posted by Claes Lislerud Claes Lislerud wrote:

Det bør gå å programere. På min El18 som jeg skrev en artikkel om i MJ bladet, så har jeg montert topplys og programmert F1 og F2 utgangene slik at de bare fungerer i respektive kjøreretning. Det er dog en Digitrax dekoder som står i det loket.


Claes/Pelle: Pelle spør om han kan ha retningsstyrt AUX1. Ja det kan han men, siden dette er kun en utgang vil den kun være for lys i en retning. Skal du ha lys i den andre retningen, krever dette en utgang til f.eks AUX2 /F2.
F0, er retningsstyrt, men dette er faktisk to utganger F0f og F0r.

Har man ikke flere utganger, må andre triks som Torstein beskriver, gjøres.

Edited by SveinR - 30 januar 2015 at 22:12
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2015 at 22:48
Nei det er så klart sant. 

Men alle utganger skal kunne programeres at de kun fungerer i en kjøreretning.
Så har man F0f/F0r, F1 og F2 går det å gjøre som jeg sa. 

En annen mulighet er å snu det "opp/ned": La F0 styre topplysene og F1(/F2) posisjonslysene nede. Som oftest på norske lok så er jo alle posisjonslysene på til en hver tid.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.