MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Fjerning av påskrifter
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Fjerning av påskrifter

 Post Reply Post Reply
Author
jogero View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 11 juni 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 9
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jogero Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Fjerning av påskrifter
    Posted: 29 januar 2015 at 19:09
Har noen en god - eller flere - metode for å fjerne påskrifter på modellvogner? Helst sånn at det skader  overflaten minst mulig.
JH 
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2015 at 21:46
Viskelær, glassfiberbørste eller screentrykk fjerningsvæsken DLE90.
Modellhilsen

Claes
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2015 at 23:10
Hvr får man tak på DLE90?
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
SveinR View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem


Joined: 03 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1215
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote SveinR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2015 at 23:30
Modelbildesign har
Mvh

-SveinR



Det finnes en skiftetraktor til alt

Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2015 at 23:31
Bremsevæske fungerer hvis man skal fjerne all lakk i samme slengen. Bare husk på å ikke la det ligge for lenge i ert slikt bad, og vask kåpen godt etterpå slik at etsingen stopper. Har gjort dette på en Brawa-motorvogn med stort hell!

Aceton kan fungere på märklin sine modeller, men ikke så lurt på myk plast og resin da det etser.

Støtter også opp om Claes og Asgeir sine tips!
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
MY1201 View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 08 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 806
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote MY1201 Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2015 at 00:56
Isopropanol på en bomullspinne.
Magne H.L.

Norsk, dansk og det som er artig.
Back to Top
Lars Gjertsen View Drop Down
FREMO-forummedlem
FREMO-forummedlem
Avatar

Joined: 30 oktober 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 744
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Lars Gjertsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 august 2015 at 23:12
Jeg viser noen bilder fra prosess med bruk av bremsevæske for å fjerne dekal. Understreker at dette er "min" metode, og på ingen måte noen ultimat måte å gjøre det på. Smile Derfor er det fint med innspill til forbedring.

Jeg hadde overtatt en medtatt/defekt BR24 fra Märklin i epoke III Deutsche Bundesbahn. Etter å ha fått orden på modellen etter hjelp fra gutta i Gleng og Nils Småservice ville maskinen gå igjen. 
Men epoke III passet dårlig for min del, og jeg lurte på å selge den. Likevel, jeg har litt førkrigs epoke II Deutsche Reichsbahn. Kunne BR 24 passe inn der? Wikipedia gav opplysninger om at det kunne den, men da måtte modellen få tidsriktige dekaler.

Nå har jeg ikke dyp innsikt i riktig dekalering for tysk epoke II, men vet i alle fall at "DB"-logoen skulla vekk, og påskrift Deutsche Reichsbahn erstatte denne. På eBay fant jeg dekaler jeg mente kunne brukes, og dermed kunne jeg gå igang.


Bilde 1: Først skal "DB"-logoen vekk. En dråpe med bremsevæske ble lagt oppå logoen. (Hele logoen ble dekket)


Nederst på bildet ligger et verktøy for å mekanisk skrape vekk dekalet når det har gått i oppløsning.
Nå er dette strengt tatt ikke noe dekal, jeg tror snarere logoen er påført med maling/lakk. Men bremsevæske er uansett effektivt.





Etter noen ganske få minutter begynner logoen å løsne fra førerhytten. Prøveskraping avgjør hvor godt logoen satt, og etterhvert gikk den fullstendig i oppløsning og kunne lett skrapes bort.





Da logoen var fjernet ble bremsevæsken fjernet med kjøkkentørkepapir som ble lagt bortpå bremsevæskedråpen. Som bildet viser, legger jeg kanten på papiret varsomt på dråpen. Da suges væsken opp i papiret uten at du behøver gni eller tørke mekanisk. Da slapp jeg å eventuelt gni væske utover modellen.




Bremsevæske er sterke saker. Slik så førerhytten ut etter prosessen - i midten der prosessen har virket sterkest, er området svært matt. Kantene er mer blanke.




Før nytt dekal kunne settes på måtte hytten en tur innom lakkboksen. Etter Morten Hagens metode bør området som skal ha dekal lakkeres med helblank klarlakk. Den helblanke klarlakken skjuler nemlig kantene på dekalene langt bedre enn noe annet underlag. Her sees min avanserte lakkboks, laget av en overflødig pappemballasje fra en printer jeg nylig hadde kjøpt. Som de hvite feltene under boks og førerhus viser har denne boksen blitt brukt før. 
Førerhuset ble festet med dobbeltsidig tape først for å ikke flytte på seg pga trykket fra dysen fra sprayboksen.







Etter en omgang klar blank lakk var det klart for nye påskrifter. Litt research på hvor påskriften skal sitte fant jeg ved å google bilder av BR 24 i epoke II. Bingo! Nytt dekal er lagt på - sees på bildet under. Det er et ordinært vanndekal, som nå er lagt på huset. Vanndekaler er greie saker, men når dekalene er såpass små brukte jeg en tapetkniv til å flytte dekalet fra vannbadet og over på modellen - dekalet lå oppå knivbladet, og ble skjøvet på plass på førerhuset med en tynn pinne i plast . Pinsett ble faktisk for grovt... dekalet ville da heller klistre seg til selve pinsetten mer enn førerhuset!






Nå ble førerhuset montert tilbake på modellen. Etter metoden slik jeg lærte den av Morten, ble hele modellen nå lakkert i klar matt lakk. Utrolig nok kan jeg ikke finne igjen bildet av modellen etter mattlakkingen(!) Dette får komme siden. 
Effekten er uansett at dekalet forsegles i lakk. Videre forsvinner alt plastpreg på lokomotivet helt, og effekten er oppsiktsvekkende god. Endelig ble damplokomotivet seende ut som et metallokomotiv som har jobbet en stund.

Jeg har etter jobbingen med denne BR24 benyttet matt klarlakk på flere andre modeller, og effekten er like positivt oppsiktvekkende god i å fjerne plastpreget som så mange modeller har.

Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,047 seconds.