Fjerning av påskrifter |
Post Reply |
Author | |
jogero
Viderekommen Joined: 11 juni 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 9 |
Post Options
Thanks(0)
Posted: 29 januar 2015 at 19:09 |
Har noen en god - eller flere - metode for å fjerne påskrifter på modellvogner? Helst sånn at det skader overflaten minst mulig.JH
|
|
Claes Lislerud
Redaksjon MJ-bladet Joined: 08 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 786 |
Post Options
Thanks(0)
|
Viskelær, glassfiberbørste eller screentrykk fjerningsvæsken DLE90.
|
|
Modellhilsen
Claes |
|
Asgeir
Fremo og MjF medlem Joined: 12 april 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 755 |
Post Options
Thanks(0)
|
Hvr får man tak på DLE90?
|
|
Asgeir
Bygger NSB og litt SJ 50-tallet |
|
SveinR
Fremo og MjF medlem Joined: 03 november 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 1215 |
Post Options
Thanks(0)
|
Modelbildesign har
|
|
Mvh
-SveinR Det finnes en skiftetraktor til alt |
|
Pelle
Nettgruppen Joined: 08 april 2005 Location: Norway Status: Offline Points: 2136 |
Post Options
Thanks(0)
|
Bremsevæske fungerer hvis man skal fjerne all lakk i samme slengen. Bare husk på å ikke la det ligge for lenge i ert slikt bad, og vask kåpen godt etterpå slik at etsingen stopper. Har gjort dette på en Brawa-motorvogn med stort hell!
Aceton kan fungere på märklin sine modeller, men ikke så lurt på myk plast og resin da det etser. Støtter også opp om Claes og Asgeir sine tips! |
|
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
|
|
MY1201
FREMO-forummedlem Joined: 08 september 2006 Location: Norway Status: Offline Points: 811 |
Post Options
Thanks(0)
|
Isopropanol på en bomullspinne.
|
|
Magne H.L.
Norsk, dansk og det som er artig. |
|
Lars Gjertsen
FREMO-forummedlem Joined: 30 oktober 2004 Location: Norway Status: Offline Points: 744 |
Post Options
Thanks(0)
|
Jeg viser noen bilder fra prosess med bruk av bremsevæske for å fjerne dekal. Understreker at dette er "min" metode, og på ingen måte noen ultimat måte å gjøre det på. Derfor er det fint med innspill til forbedring.
Jeg hadde overtatt en medtatt/defekt BR24 fra Märklin i epoke III Deutsche Bundesbahn. Etter å ha fått orden på modellen etter hjelp fra gutta i Gleng og Nils Småservice ville maskinen gå igjen. Men epoke III passet dårlig for min del, og jeg lurte på å selge den. Likevel, jeg har litt førkrigs epoke II Deutsche Reichsbahn. Kunne BR 24 passe inn der? Wikipedia gav opplysninger om at det kunne den, men da måtte modellen få tidsriktige dekaler. Nå har jeg ikke dyp innsikt i riktig dekalering for tysk epoke II, men vet i alle fall at "DB"-logoen skulla vekk, og påskrift Deutsche Reichsbahn erstatte denne. På eBay fant jeg dekaler jeg mente kunne brukes, og dermed kunne jeg gå igang. Bilde 1: Først skal "DB"-logoen vekk. En dråpe med bremsevæske ble lagt oppå logoen. (Hele logoen ble dekket) Nederst på bildet ligger et verktøy for å mekanisk skrape vekk dekalet når det har gått i oppløsning. Nå er dette strengt tatt ikke noe dekal, jeg tror snarere logoen er påført med maling/lakk. Men bremsevæske er uansett effektivt. Etter noen ganske få minutter begynner logoen å løsne fra førerhytten. Prøveskraping avgjør hvor godt logoen satt, og etterhvert gikk den fullstendig i oppløsning og kunne lett skrapes bort. Da logoen var fjernet ble bremsevæsken fjernet med kjøkkentørkepapir som ble lagt bortpå bremsevæskedråpen. Som bildet viser, legger jeg kanten på papiret varsomt på dråpen. Da suges væsken opp i papiret uten at du behøver gni eller tørke mekanisk. Da slapp jeg å eventuelt gni væske utover modellen. Bremsevæske er sterke saker. Slik så førerhytten ut etter prosessen - i midten der prosessen har virket sterkest, er området svært matt. Kantene er mer blanke. Før nytt dekal kunne settes på måtte hytten en tur innom lakkboksen. Etter Morten Hagens metode bør området som skal ha dekal lakkeres med helblank klarlakk. Den helblanke klarlakken skjuler nemlig kantene på dekalene langt bedre enn noe annet underlag. Her sees min avanserte lakkboks, laget av en overflødig pappemballasje fra en printer jeg nylig hadde kjøpt. Som de hvite feltene under boks og førerhus viser har denne boksen blitt brukt før. Førerhuset ble festet med dobbeltsidig tape først for å ikke flytte på seg pga trykket fra dysen fra sprayboksen. Etter en omgang klar blank lakk var det klart for nye påskrifter. Litt research på hvor påskriften skal sitte fant jeg ved å google bilder av BR 24 i epoke II. Bingo! Nytt dekal er lagt på - sees på bildet under. Det er et ordinært vanndekal, som nå er lagt på huset. Vanndekaler er greie saker, men når dekalene er såpass små brukte jeg en tapetkniv til å flytte dekalet fra vannbadet og over på modellen - dekalet lå oppå knivbladet, og ble skjøvet på plass på førerhuset med en tynn pinne i plast . Pinsett ble faktisk for grovt... dekalet ville da heller klistre seg til selve pinsetten mer enn førerhuset! Nå ble førerhuset montert tilbake på modellen. Etter metoden slik jeg lærte den av Morten, ble hele modellen nå lakkert i klar matt lakk. Utrolig nok kan jeg ikke finne igjen bildet av modellen etter mattlakkingen(!) Dette får komme siden. Effekten er uansett at dekalet forsegles i lakk. Videre forsvinner alt plastpreg på lokomotivet helt, og effekten er oppsiktsvekkende god. Endelig ble damplokomotivet seende ut som et metallokomotiv som har jobbet en stund. Jeg har etter jobbingen med denne BR24 benyttet matt klarlakk på flere andre modeller, og effekten er like positivt oppsiktvekkende god i å fjerne plastpreget som så mange modeller har. |
|
Post Reply | |
Tweet |
Forum Jump | Forum Permissions You cannot post new topics in this forum You cannot reply to topics in this forum You cannot delete your posts in this forum You cannot edit your posts in this forum You cannot create polls in this forum You cannot vote in polls in this forum |