MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Død lyddekoder HobbyTrade Di4
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Død lyddekoder HobbyTrade Di4

 Post Reply Post Reply
Author
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Død lyddekoder HobbyTrade Di4
    Posted: 28 januar 2015 at 22:12
Hei,
Fikk nettopp tak i en riktig fin HobbyTrade Di4 med fabrikkmontert lyddekoder (ESU LokSound v3.0) på bruktmarkedet. Modellen virker egentlig som en eske/vitrinemodell, men den er stein død. 

Den gjør et lite rykk når en setter CV#8 til 8 eller endrer CV#1, men ellers er det null lys og null bevegelse. Prøvde å flytte dekoderpluggen til en Roco EL16 for å utelukke trøbbel med selve loket, men det var like dødt. 

Har sendt mail til togbutikken, da de virker til å være store på HobbyTrade. Men ellers lurer jeg på om noen har feilsøkingstips? Er det bare å anse det som en død dekoder, og kan det i så fall lønne seg å sende den til ESU for reparasjon?

StenR


Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2015 at 06:04
God morgen.

Jeg har opplevd dette med en Lenz dekoder. Da viste det seg at dekoderen var innstilt på 14(!) hastighetstrinn men digital anlegget forventer 128.
Kunne programmere dekoder og lese tilbake verdier men ikke kjøre..

Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Morten Jacobsen View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 05 november 2004
Location: Bergen, Norge
Status: Offline
Points: 1113
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Morten Jacobsen Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2015 at 17:18
Jeg har en tilsvarende Decoder i en Heljan Di3 som plutselig sa takk for seg, etter en tids testkjøring på et enkelt testspor. Ergelig med tanke på prisen.
Morten Jacobsen (MJ)

H0 DC og norsk forbilde fra 1955-65 med islett av H0e, Digitrax DCC og FREMO
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2015 at 17:39
Takk for svar! Testet litt mer i går kveld, og det viser seg at loket går analogt, men uten lyd. Er vel egentlig enda et tegn på dekoderdød. Dekoderen skal autodetektere hastighetssteg, men jeg skal prøve å sette manuelt. Litt rart om dette påvirker lys og lyd da. Har avtalt å få testet dekoder hos togbutikken, så da får vi se om det blir spikeren i kista. Selger av loket virker ryddig og fair, så regner med å få refundert noen hundrelapper i alle fall. Men ble nok uansett litt dyrere lok enn jeg tenkte, men sånn er det jo å kjøpe brukt.

StenR
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2015 at 17:40
ESU LS V.3.+ har et problem med at de har "multilayer print" med dårlig gjennomplettering. Ved å bøye forsiktig i printet eller å trykke på komponenter, kan man av og til få liv i dekoderen igjen. Som oftest er dette ingen varig virkning, kun for å verifisere at det er dette som er problemet.
Jeg har fått erstattet minst en håndfull slike hos ESU på garanti. - Ulempen er at ESU ikke har noen norsk representant, slik at man kan reklamere direkte. Jeg kjørte tilfeldigvis forbi Ulm og stakk innom.

Dekodere burde ha en varighet på > 10 år, så det burde være minst 5 års reklamasjonsfrist i Norge. Er dekoderen kjøpt her, så burde forhandleren her hjemme ta jobben med reklamasjon.
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2015 at 17:57
Nyttig å vite! Loket er nok etter et dødsbo, så ingen kvittering eller hint om hvor det er kjøpt. Det er antagelig mer enn 5år også.. Burde dog eeegentlig være i Esu's interesse å erstatte slikt som virker som en produksjonsfeil. Får jo ikke veldig lyst til å kjøpe ny Loksound til tusenlappen...

StenR
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2015 at 20:51
Jarle H. Hansen: Innertier! Tusen tusen takk! Satte 128 trinn manuelt, og alt våknet til liv, lyd og lys og alt. Tydelig at autodeteksjon av trinn ikke har fungert med multimausen. 

Loket bråker noe helt ¤%&/)/, så tenkte uansett å høre hva togbutikken skal ha for å oppgradere software til v3.5 for å bli kvitt den volumbug'en på v3.0. Ellers får jeg sette inn en 120ohm motstand på høyttaleren som beskrevet i en annen tråd.  

Nok en gang tusen takk for innspill!

StenR


Edited by StenR - 29 januar 2015 at 20:52
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2015 at 21:45
Hvis jeg husker rett kan du endre CV63 til f.eks. 50 å se hvordan lydnivået blir. Den cv´n er lydnivået.

Modellhilsen

Claes
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 29 januar 2015 at 22:19
Stemmer det, men cv63 fungerer ikke som den skal på v3. Den tar ned tomgangen, men når en kjører går lyden til værs igjen. Mange forumtråder på det. Hadde et håp om at denne var oppgradert til 3.5, men det var den tydeligvis ikke:-)

StenR
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2015 at 06:52
Hei
For å si det i Rema 1000 stil ofte er det enkle det beste ..

Jeg jobber på et servicesenter for brukere av lønns og regnskapsprogrammer og det er overraskende ofte de enkle ting som skaper problemer og disse tingene blir ofte oversett i feilsøkingen fordi man lett tenker at "der umulig kan ha noe å si"

Dette med autodetektering av hastighetstrinn er vel neppe en standard ?
Mulig at det går dersom både sentralenhet og dekoder begge støtter RailCom eller er jeg helt på viddene ?
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2015 at 12:57
Aner ikke. Er fortsatt litt dcc newbie. Det som står i manualen lastet ned fra esu, er at man like etter strømsetting skal sette på lys og vri på kjørekontrolleren til lysene lyser jevnt. Mulig jeg har gjort dette feil, eller at det feiler pga led lys... Har installert en drøss zimo, et par Lenz og en håndfull Lokpilot / loksound av nyere dato, uten at dette har blitt problem.

Forresten pussig det ikke lå med noe dokumentasjon fta H
obbytrade.
StenR
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2015 at 14:19
Tror samarbeidet mellom ESU og Hobbytrade ikke gikk så bra, så noen hjelp fra ESU tror jeg ikke man kan forvente. Lydene til Di6 ble i hvert fall borte fra sidene raskt.

Interessante opplysninger du kommer med at CV 63 ikke fungerer på loksound 3. Bra det ordnet seg. Har selv kassert flere lyddekodere som viste seg å fungere etter "factory reset".
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2015 at 15:30
Min erfaring er at det er aller best å sikre seg lyder hos ESU som er spesialtilpasset modeller fra andre fabrikat. HobbyTrade (HT) fikk vel i sin tid laget lyder for Di4, Mz i flere utgaver og andre lok.

- Mener å ha lest at det den gang var en avtale mellom HT og ESU om at HT også skulle lage lok for det tyske marked og ESU gjøre elektronikken. Hva som skar seg, vet jeg ikke - men plutselig tok ESU hele jobben selv og det ble rettsak. Etter dette passet HT på å levere dekodere fra Zimo (f.eks. El 13) som ikke lot seg kombinere med ESU-dekodere med MTC21-grensesnitt (D-utgaver med 6 OC-utganger).

Det var også bråk mellom HT og ESU mht. lydfilene. Jeg spurte en gang HT om å få sendt en lydfil til en Mz for å endre litt på noen lyder. Det fikk jeg ikke. - Jeg kunne bare kjøpe en ny komplett dekoder hos dem. Det løste ikke problemet mitt.
Spurte ESU deretter om de hadde lydfilen. Det hadde de og la den kort tid etter ut på deres hjemmeside. Da ble det bråk med HT! - Men jeg var i hvert fall hjulpen da jeg var rask til å laste ned alle filene.

Samme skjedde med Roco etter konkursen. De hadde en lydfil til IORE som det var feil på lagt ut hos ESU. Da var ikke ESU interessert i å rette på denne filen uten at Roco betalte. Heller ikke Jeco hadde lydfil som virket.
Måtte lage et lydprosjekt helt fra scratch for å få det til.
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2015 at 17:56
Skjønner ikke helt problemene dere (tilsynelatende) har med lydfiler fra ESU. For V3/3.5 ligger både ME, diverse MZ, ME26 og Di6 under "Loksound ab werk-HobbyTrade". Det eneste som mangler er Di4, men det burde gå rimelig bra med ME.
Under Loksound V3.5 ligger ESU's "egne" utgaver av de samme lydfilene, om det nå er noen forskjell.
For V4 har jeg ikke sjekket, men det skulle forbause meg om ikke lydfiler til de samme lokene finnes her. Mulig bare som konverterte filer fra v3.5, men so what.

Tillegg: Og ved nærmere ettersyn er lydfila for DSB ME merket "auch NSB Di4".

Edited by Bhal - 30 januar 2015 at 18:02
mvh
Bjørn
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 30 januar 2015 at 18:11
Pelle: 
Her er litt info om det med CV#63:
http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=722&PID=#
http://forum.mjf.no/forum_posts.asp?TID=6127&PID=#

StenR
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 04 februar 2015 at 22:18
Fikk tak i en pent brukt LokProgrammer til en overkommelig penge. For å ha sagt det, så ville togbutikken gjerne hjelpe meg, men det er nå gøy å gjøre selv. Og når tilbudet dukket opp, så var jo en LokProgrammer uansett "kjekk å ha". 

For de som tenker på å herje litt med Di4 lyd på orignal dekoder, så har jeg noen tips:
- Bruk LokProgrammer versjon 2.7 et eller annet. Av en eller annen grunn så blir prosjektet større hvis en bruker versjon 4. Resultatet var at ikke en gang OEM prosjektet til Hobbytrade lot seg laste, siden det akkurat snek seg så vidt over 8MB. 
- Jeg brukte ESU sin prosjektfil for DSB ME. Dette er egentlig et 16MB prosjekt, men hvis en skreller bort koblingsklank, de korte horn/tyfonlydene, og det elektriske hornet, går det akkurat! Motorlyden og motorlydoppsett er identisk som i OEM prosjektet. Men man slipper "mus i stemmeskiftet" bremselyd og får finere kompressor enn standard. 
- Angående volum, så får jeg nå etter firmwareoppdatering redusert lydnivået. 

StenR
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2015 at 09:35
Hei
Lokprogrammeren har to forskjellige programmer, ver 2.7.9 for decodere av ver 3.0/3.5 familien og 4.4.16 for decodere ver 4.0.
Begge kan lastes ned fra ESU, og lever meget godt side om side på pc'n.
For 4.4.xx versjonen kommer det melding ved oppstart når ny versjon er tilgjengelig.
Har selv alltid brukt dem som angitt ovenfor, og med bra resultat.
mvh
Bjørn
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2015 at 09:52
Dersom man går tilbake til da LokProgrammer V.2 kom på markedet, fantes ett program der man kunne dekomponere enkeltlyder fra andre prosjekt. Da kunne man ta en fløyte fra et prosjekt, driftslyd fra et annet og kompressor fra et tredje osv.
Det hadde det fordel at man relativt enkelt kunne komponere lyder fra et norsk lok uten å bruke memory til lyder man ikke ville bruke.
Dette var faktisk ikke forbudt dersom man hadde en tidlig lisens av programmet da det ikke var tatt forbehold mot "reverse engineering" som nå.

Jeg brukte denne teknikken for å rekonstruere lyd fra IORE til LS 2.0 da lydfilen som lå hos ESU ikke virket.
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2015 at 10:47
Er det LoksoundExtractor (eller noe sånt) du tenker på?
Den moroa endte vel med at ESU beskyttet alle lydfilene sine mot dette.
Men de sender med jevne mellomrom ut sine "template packs", og her er det kanskje noe å hente.
mvh
Bjørn
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2015 at 12:18
Ja, programmet het visstnok Loksound Extractor.

Nå er det fortsatt mulig å ekstrahere enkeltfiler fra Loksound-prosjekter men det er ulovlig. Har man de gamle filene som ikke lenger ligger på nettet, så har ESU ikke tatt noen restriksjoner mht. "reverse engineering", så jeg mener det er OK å bruke disse. De nye filene er ulovlig å gjøre dette på, så derfor finnes ikke noe verktøy i fritt omløp.

Mener det var da Uhlenbrock og Zimo m.fl. kom med sine første lyddekodere, så brukte man lyder fra ESU i stedet for å lage sine egne? Det skapte nok irritasjon hos ESU?
Back to Top
Bhal View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Status: Offline
Points: 189
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Bhal Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 februar 2015 at 12:28
Loksound Extraktor'n var vel "snekret" av person/er som ikke tok det så altfor nøye med opphavsrettighetene. Og ESU har uansett gjort noe med lydfilene sine som gjør at Extraktor,n ikke virker lenger.
Tror det er mulig å flytte enkeltlyder fra en lydfil og til en templatepack og så videre til en annen/ny lydfil, men er ikke helt sikker.

Edited by Bhal - 05 februar 2015 at 12:29
mvh
Bjørn
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.