MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Funksjonsutganger påvirker hverandre Zimo MX630
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Funksjonsutganger påvirker hverandre Zimo MX630

 Post Reply Post Reply
Author
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Funksjonsutganger påvirker hverandre Zimo MX630
    Posted: 24 januar 2015 at 17:53
Hei,
Inspirert av en annen aktiv tråd på forumet, tenkte jeg å gjøre ferdig min Roco RC som jeg har hatt på benken en stund. Det er montert SMD LEDs på markeringslys og sluttlys. Vanlig "flat head" lysdiode på den originale optikken for topplyskasteren. Jeg bruker Zimo MX630. Opprinnelig hadde jeg tenkt å ha førerromsbelysning og separat styring av sluttlys, men etter å ha svidd av to dekodere i forsøket på å lodde på de 4 ledningene som trengs for å få F3-F6, har jeg gått over til å ha felles markeringslys nede og sluttlys i andre enden + F1 og F2 som topplyskastere i ende A og B. Da trenger jeg ikke lodde på flere ledninger:-)

Alle LED har separate motstander på katoden/-, utenom de to markeringslysene nede på hver side. De deler motstand. F0/lysutganger er koblet både til markeringslys ende A/B og sluttlys ende B/A.

Nuvel, jeg ble akkurat ferdig med lokomotivet. Men jeg har fått et pussig problem. Funksjonsutgangene påvirker hverandre ganske ille. Går lokomotivet fremover, så er det sterkt markeringslys forover og sluttlys bak. Men ser man litt etter, så viser det seg at sluttlyset i retning forover, også flimrer svakt. Setter jeg på topplyskasteren i ende A med F1, så lyser også topplyskasteren i ende B, bare svakere. Det samme skjer om jeg setter på topplys i ende B med F2. 

Jeg har prøvd å sette på strøm med en ekstern DC transformator, og da skjer det ikke. Jeg har også ohmet mellom katodene for å se om det er noe dårlig isolasjon noe sted, men jeg har ikke funnet noe. Jeg har konkludert med at det må være noe "cross talk" på dekoderens funksjonsutganger. Effekten av dette er sannsynligvis mye verre med LED. 

Prøvde å google, men fant ikke ut noe. Noen som har vært borti noe lignende og har forslag til løsning?

Hilsen
StenR
Back to Top
Asgeir View Drop Down
Fremo og MjF medlem
Fremo og MjF medlem
Avatar

Joined: 12 april 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 755
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Asgeir Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2015 at 18:15
Uten å vite om det er løsningen og liten erfaring med å programere Zimo dekodere: på ESU dekodere settes funksjonsutgangen til LED "modus" - kanskje det er lignende på Zimo?
Asgeir



Bygger NSB og litt SJ 50-tallet
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2015 at 19:05
Godt forslag, men jeg klarer ikke å finne noe i Zimo doc'en. Har kjørt på ganske mye dimming med CV#60, og da forsvinner mye av problemet på markeringslysene/sluttlys. Topplyskasteren er derimot fortsatt ganske ille. Den har en ganske liten motstand, siden den egentlig skal drives på 3.5V og 30mA. Mulig den "høye" strømmen gjør at crosstalken blir verre.

Utrolig merkelig om det ikke er mange som har kommet borti samme problem. 

StenR 
Back to Top
Kjell H. View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 02 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2479
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Kjell H. Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2015 at 11:35
Det kan gå små krypstrømmer gjennom transistorer som egentlig er "avslått" Dette kan være nok til at lysdioder "flimrer" svakt.
Løsningen er ofte å sette en stor motstand parallelt over lysdioden, gjerne 50 - 100Kohm. Dette vil gjøre det slik at denne krypstrømmen ikke kommer opp til "tennspenningen" ("cut-in")som dioden må ha for å sende ut lys. Tilleggsstrømtrekk gjennom denne parallelmotstand er bagatellmessig.
Da ofte slike drivertransistorer er samlet flere i samme IC, kan intern oppvarming av denne påvirke lekasjestrømmen, slik at man tilsynelatende kan oppfatte dette som "crosstalk".
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2015 at 14:30
Hei
Det vi ikke kan se er om dette er et lok med nem-plugg/sokkel eller ei.

Er det uten sokkel/plugg dukker jo spørsmålet opp om du har fjernet alt av motstander/dioder og evt annet "rask"
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 25 januar 2015 at 17:06
Takk for innspill. Tror Kjell H er inne på noe. Det høres i alle fall ut som en veldig plausibel forklaring. Jeg ser at problemet endrer seg (blir bedre) når loket har vært i drift en stund. Skal gyve løs på en El14 nå, så kan eksperimentere der (bedre plass enn på RCn). Kan jo i verste fall bruke en transistor. Til jhh61no: Dette er hardwiring. Alt av dioder, kondensatorer og motstander er fjernet. Bruker det opprinnelige printet egentlig kun for å holde motoren på plass.  
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2015 at 21:47
En liten oppdatering her. Tror egentlig denne dekoderen ikke er helt i form. Når lokomotivet står stille, er det en varierende høyfrekvent lyd, verre enn jeg har hørt på andre lok jeg har bygd om. Det er også vanskelig å få i gang. Periodevis slår Multimausens overbelastningsvern ut når lokomotivet skal startes. Lokomotivet går dårlig i sakte fart, og i den ene retningen går det egentlig ganske rykkete og ujevnt hele tiden. Problemene med igangsetting er verst når loket er "kaldt". Når det har kjørt litt, blir det litt bedre. Dette er en forholdsvis ny Rocomodell (opprinnelig med NEM sokkel som jeg ikke bruker). Jeg kan sikkert begynne å mjukle litt med CV for EMF og frekvenser, men jeg har ikke hatt lignende problemer på de andre 8-9 DCC konverterte Roco lokomotivene mine fra omtrent samme tid. Alle har brukt MX630 og har fungert helt utmerket med default oppsett for motorstyring. 

Litt redd at det var selve lokomotivet og ikke loddingen min som ødela de to forrige MX630ene. Kan det være noe med motoren? Lokomotivet er så godt som ubrukt, så har vanskelig for å tro at det kan være så mye skitt og olje på rotoren, men jeg får kanskje ta opp og se før jeg prøver enda en dekoder. 

StenR
Back to Top
Arne Lie View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 09 september 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 262
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Arne Lie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2015 at 22:26
Du får prøve å kjøre det på vanlig likespenning. Har du mekaniske eller elektriske feil i selve drivverket forsvinner det jo ikke.
mvh
Arne L

HO,DCC-NCE,Norsk og Svensk,tog, og sporveier,ep.3-5.Mj-hobby i 60år. Redaksjonsmedlem mj-bladet.
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 26 januar 2015 at 22:33
Kjørte motoren med en vanlig analog trafo rett på motorpolene og ingenting virket unormalt da, men det ble jo ingen grundig test. Kan teste å sette dekoderen i analogmodus og se om det fungerer.

StenR
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2015 at 20:47
Vel, den som leter finner... Fjernet kåpe og all isolasjonsteip jeg hadde lagt over printet. Så kjørte jeg loket først på analogmodus og så digitalt, og da sannelig røyk det ganske ille fra printkortet! Da jeg skrev at jeg ikke brukte NEM-sokkelen var det en sannhet med modifikasjoner. Jeg loddet dekoderledningene for motor (grå og oransje) i tilsvarende hull i NEM sokkelen, for å slippe unødvendige ledninger. Kobberbanene lå der liksom, så like greitt å bruke dem. MEN, loddingen av venstre motorterminal (grå) har ødelagt et eller annet INNE i printet, som har gitt lekkasje til venstre skinne. Det var ikke tinnsøl mellom hullene og ikke noe å se under printet, men mellom hullene for pinne 4 og 5 var det et sortsvidd "krater" ned i printet. Har nok vært litt varmt.

Loddet ledningene for motoren rett over polene og vips så går loket som en drøm, dekoderen durer ikke og problemet med "crosstalk" er borte! Ære være Zimo for beskyttelseskretsene sine.

StenR  

 
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 27 januar 2015 at 20:49
Hei

Det er derfor jeg foretrekker Zimo !!
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.