MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Høkatraktor Skd221 med lys i markeringslyktene.
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Høkatraktor Skd221 med lys i markeringslyktene.

 Post Reply Post Reply
Author
Therie View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Therie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Høkatraktor Skd221 med lys i markeringslyktene.
    Posted: 22 januar 2015 at 11:47
En beskrivelse på hvordan utstyre markeringslyktene med lys:
Bore opp lyktene med 0,5 mm, frese ut slisse til ledninger på baksiden, lime de fast på understellet, bore 0,5 mm hull fra oversiden og gjennom understell. Grunnmale understellet. Kjøpe micro LED fra Ledbaron på eBay (røde og varm hvite med ledninger). Montere disse i 0,5 mm hullene, tre gjennom ledningene, lime fast LED med lim som blir transparent, legg på lim på utsiden av hver lykt (blir da buet glass). Forsiktig med ledningene inn mot LED, lodding kan gå opp, dette er smått... Mal markeringslyktene utvendig med sølv (stopper lys gjennom søylen). Lykteringen skal være sølv, liten pensel... Lage loddeplater til ledninene, disse er 0,25 mm tynne, med isolasjon! Husk motstander! Rød/hvit LED: 2/3 V, 20 mA. CV 60 justerer lysstyrken. Prøv lysene under innstallasjonsprosessen, kjipt å bytte. Dette er morsomt, men maling/lakkering er utfordring for meg. Tamiya hvit grunning funker dårlig under rød Humbrol ved buffertene; tørker ikke. Vallejo Panzer Aces i air brush sitte veldig dårlig....
 


Edited by Therie - 22 januar 2015 at 12:57
Back to Top
Claes Lislerud View Drop Down
Redaksjon MJ-bladet
Redaksjon MJ-bladet


Joined: 08 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 786
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Claes Lislerud Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2015 at 12:10
Godt jobba! Det er smått det der!
Modellhilsen

Claes
Back to Top
jhh61no View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 05 november 2004
Location: Norway
Status: Offline
Points: 686
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote jhh61no Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2015 at 07:02
Supert.
Hvor store motstander har du brukt ?
Jarle H Hansen

Bergen



Digitrax SuperChief/Empire Builder. TrainController Gold/TrainProgrammer 8.0B5,LDT, LocoIO, Zimo++
Back to Top
Therie View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Therie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2015 at 10:06

Motstander brukt er på 1 k Ohm og regulert ned med CV 60 til verdi 10. Zimo dekoder, Märklin CS = 18 V linjespenning. Litt mye for de hvite i forhold til de røde, mulig jeg gjør om her. Motstandene, 4 i parallell på hver 1/3 W på utgangen på den blå ledningen. Men de hvite går ned i styrke når de lyser samtidig med de røde. I følge beregninger skal motstandene være henholsvis 800/750 (rød/hvit) ved 18 V, men da lyser de for sterkt til å være realistisk. Bildene er overeksponert, de fremstår riktig i virkeligheten. Hovedlysene har motstanden som fulgte med i settet. Her er en nyttig link: http://www.ohmslawcalculator.com/led_resistor_calculator.php



Edited by Therie - 23 januar 2015 at 10:06
Back to Top
Pelle View Drop Down
Nettgruppen
Nettgruppen
Avatar

Joined: 08 april 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 2136
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Pelle Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2015 at 14:08
Hvordan isolerte du ledningene? Utifra spesifikasjonen ser det ut som at disse leder "ut av pakken"?
Kjører hagejernbane i G-skala, N-skala og bygger H0 i messing.
Back to Top
Therie View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Therie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2015 at 14:38
Ledningene ferdig loddet på LED har plast/silikon isolasjon. Ledningen med denne isolasjon har 7-8 tråder så vidt jeg kan se i forstørrelsesglasset. Utvalget hos Ledbaron varierer ofte. De leveres og med lakkisolasjon. Man får mange LED inklusive frakt for under kr 350 som er den nye? grensen for toll. Rask ekspedisjon, kommer som brev. Jeg har og loddet lakkisolerte ledninger på LED levert uten ledninger, men det er smått. Da snakker vi om å lodde to ledninger på en 1 x 0,6 mm  LED print. (Nils hos Amundsen utfordret meg på det, og da måtte jeg jo.)
Back to Top
TorsteinS View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 25 januar 2011
Location: Norge
Status: Offline
Points: 1178
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote TorsteinS Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2015 at 15:45
Originally posted by Therie Therie wrote:

[...] Litt mye for de hvite i forhold til de røde, mulig jeg gjør om her. Motstandene, 4 i parallell på hver 1/3 W på utgangen på den blå ledningen. Men de hvite går ned i styrke når de lyser samtidig med de røde. I følge beregninger skal motstandene være henholsvis 800/750 (rød/hvit) ved 18 V, men da lyser de for sterkt til å være realistisk. [...]
Om jeg forstår deg rett, så har du brukt felles motstand på felles-ledningen (blå), i stedet for egen motstand for hver utgang. I så fall er det ikke noe rart at de hvite lyser svakere når de røde er på, da de må dele på strømmen. Egentlig hadde jeg ikke forventet tydelig hvitt lys i det hele tatt da, da hvite lysdioder typisk har omtrent dobbelt så stor driftsspenning som røde.

Så jeg vil anbefale å bruke separat motstand for hver F-utgang. Om du dimensjonerer strømmen mer edruelig, slipper du å parallelkoble motstander p.g.a. effekten. Det er ingen grunn til å beregne strømmen til 20 mA, det er gjerne det maksimale som lysdiodeme tåler kontinuerlig, og ikke en strøm som de krever. Jeg vil tro i størrelsesorden 5mA burde være plenty for markeringslys i de fleste tilfeller.

Siden driftspenningen for hvite lysdioder er omtrent det dobbelte i forhold til røde, blir også effekten omtrent det dobbelte ved samme strøm. Det tilsier at de hvite bør ha mindre strøm for samme lysstyrke.
Back to Top
Therie View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen
Avatar

Joined: 03 februar 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 26
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Therie Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2015 at 16:54
Takk for god veiledning Torstein. Dette skal jeg få til slik du beskriver. Elektronikk er ikke min sterke side, men godt å lære noe nytt hver dag. Da blir det til at jeg bruker samme motstand verdi på begge farger. De hvite alene lyser nemlig tilsynelatende med samme styrke som de røde.
Back to Top
H. Lindholm View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 17 november 2006
Location: Norway
Status: Offline
Points: 1096
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote H. Lindholm Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 23 januar 2015 at 17:33
Stilig prosjekt!

Tynne lakkisolerte ledninger er en fin løsning når det er trang plass og små strømmer.
En annen løsning jeg har brukt i en del tilfeller er sølvlakk (ledende lakk) som males på i tynne striper fra lyspæren/lysdioden frem til et sted hvor man kan feste en vanlig kabel. Når sølvlakken er tørr kan den males over med den fargen man ønsker å ha på gjenstanden.

Metoden har jeg blant annet brukt til å legge inn lys i bordlampene på en restaurantvogn. Lampefoten var så smal at det var helt umulig å legge inn noen kabel, men klippet bare av bena på lysdioden så det stod igjen ca 1 mm, presset den inn i lampeskjermen, og malte på ledere med sølvlakk ned langs lampefoten til under bordet.

Jeg har også laget en HO-mann med håndlampe som lyste. En passende liten sokkelløs lyspære ble limt fast i hånden hans. Ledningstumpene ble bøyd til så de ble lampehåndtak, og øverst og nederst på lampen ble det lagt på en liten underlagsskive med litt sort maling for å lage under- og overstykke til lampen. Fra ledningsendene i hånden ble det malt ledere med sølvlakk langs armen, ned langs ryggen og bena, og under føttene ble alminnelige ledninger festet. Etterpå var det bare å male uniformen i rett farge. En enkel metode som ikke krever boring eller fresing av spor for ledninger, og siden man heller ikke behøver sparkle igjen spor og huller ble det lite etterarbeid.

Jeg har ikke prøvd med lydsioder for printmontasje, men ser for meg at de vil være godt egnet.
Back to Top
StenR View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF


Joined: 19 oktober 2014
Location: Norge
Status: Offline
Points: 341
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote StenR Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 24 januar 2015 at 11:39
Imponert! Sitter selv og knoter med å lage realistisk lyssetting på en Roco RC vha. individuelle LEDs, og synes DET er smått og trangt, men det er jo ingenting i forhold til dette. Et innspill fra min side er å unngå SMD LED'ene med ferdig påloddet "vanlige" ledninger (det ledbaron kaller Litze). Som nevnt over går loddingene på SMDen veldig lett opp, og det blir ekstra ille når du mjukler med en stiv ledning. Moralen er kjøp "Microlitze". Helt genialt. Selv om det i utgangspunktet, optisk sett, ikke er noen grunn til å ha så tynn ledning, er det mye mindre fare for å ødelegge lodding/LED. Tok lang tid og mange stygge ord før jeg innså dette selv. De med vanlig ledning tror jeg bare bør brukes hvis du kan lime fast selve ledningen og ikke LED'en.  

Kan jeg spørre hva slags lim du har brukt (det klare du har brukt for å lage lykteglass)? 

StenR
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,063 seconds.