MODELLJERNBANEFORENINGEN I NORGE (MJF) - forum

  New Posts New Posts RSS Feed - Sluttlys B7
  FAQ FAQ  Forum Search   Events   Register Register  Login Login

Sluttlys B7

 Post Reply Post Reply
Author
hakhe View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hakhe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Topic: Sluttlys B7
    Posted: 19 januar 2015 at 21:58
Hei godtfolk!
Jeg har puslet med interiørlys i en av mine B7 stammer de siste dagene, og i den forbindelse vil jeg montere sluttlys i en ende av to av vognenene, 440 og 446. Jeg har brukt NMJ sitt interiørlyssett med innebygd dekoder og disse har ledig utgang til sluttys klart men her kommer problemet mitt, det er fyktelig trangt og jeg har aldri montert noe sånt før og aner ikke hva slags LED jeg skal benytte meg av.
Er det noen der ute som har gjort noe sånt selv, og kan komme med en anbefaling av hva jeg skal kjøpe.
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
Back to Top
E L K View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 01 januar 2007
Location: NORGE
Status: Offline
Points: 50
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote E L K Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 20 januar 2015 at 18:11
Back to Top
Disel View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 12 august 2012
Location: norge
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Disel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 22 januar 2015 at 00:55
Disse kan brukes, jeg har de i en B3, http://www.digikeijs.com/dr60040-led-module-rood.html mulig Alvalia har disse, han har led list fra Digikeijs i alle fall.
Back to Top
ToreOe View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ToreOe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 03 september 2016 at 10:38
OK, halvannet år for seint ute, men...

B7 er en helt annen historie enn B3 når det gjelder sluttlys.  B3 har god plass til selv store LEDs, mens B7 egentlig ikke har plass i det hele tatt.

Det jeg har gjort for å få til sluttlys på B7 er å bruke 0402 SMD leds.  Disse er knøttsmå, og det er mulig å få plass til dem ved å skjære et lite hakk i vindusplasten over innsiden av sluttlyset.  Lim LEDen fast med CA, og legg svart lakk over for å hindre lyslekkasje.

Jeg kobler LEDene opp til NMJs lyslist for B7, denne har to ekstra utganger som er tenkt for nettopp sluttlys.  Ikke billig, men veldig gjennomtenkt produkt.


-Tore


Edited by ToreOe - 03 september 2016 at 10:39
Back to Top
hakhe View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hakhe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2016 at 18:51
Hei Tore, aldri for seint! Jeg fikk tak i noe sånne bittesmå led som du snakker om her, med endel filing og fjerning av plast så gikk de inn til slutt, jeg sliter mest med at de lyser for sterkt, lysgjennomslipp som du sier, hva slags motstand koblet du på utgangen og begge i serie eller paralell?


Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
Back to Top
hakhe View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hakhe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 05 september 2016 at 19:07
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
Back to Top
ToreOe View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ToreOe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2016 at 07:34
Hei,

Jeg brukte en 1kohm motstand, og koblet LEDene i parallell. (To LED i parallell, koblet i serie med èn motstand).  Interiørlysene fra NMJ lar deg justere lysstyrken på hver utgang individuelt, og jeg måtte ned til "nesten av" på sluttlysene for at det skulle bli passe (tror jeg endte opp med CVen på 28).

-Tore
Back to Top
hakhe View Drop Down
Medlem i MJF
Medlem i MJF
Avatar

Joined: 30 desember 2007
Location: Norway
Status: Offline
Points: 86
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote hakhe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 06 september 2016 at 12:28


Så slik som dette altså? Hvilken CV må justeres ned, står ikke noe om det i bruksanvisningen som fulgte med.


Edited by hakhe - 06 september 2016 at 12:29
Alt går ann, det bare tar litt lenger tid og koster litt mere penger.
Back to Top
Per Hilton View Drop Down
Veteran
Veteran


Joined: 29 november 2005
Location: Norway
Status: Offline
Points: 135
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Per Hilton Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 07 september 2016 at 11:16
Denne koblingen vil i mange tilfeller virke, men er ikke god.  Den minste forskjell i foroverspenning på diodene vil føre til at de lyser med forskjellig intensitet, eller i verste fall at bare en av dem lyser.

Det riktige er å koble dem i serie.  Da går det samme strøm i begge diodene.




  
Back to Top
Disel View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 12 august 2012
Location: norge
Status: Offline
Points: 19
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote Disel Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 08 september 2016 at 19:45
Jeg har malt litt sort i vognenden for da vognplasten "lystett", og minimerer problemet med for sterke dioder.
Back to Top
ToreOe View Drop Down
Viderekommen
Viderekommen


Joined: 04 juni 2012
Location: Norge
Status: Offline
Points: 7
Post Options Post Options   Thanks (0) Thanks(0)   Quote ToreOe Quote  Post ReplyReply Direct Link To This Post Posted: 17 september 2016 at 19:54
@hakhe

Ja, slik. Men som det nevnes i tråden, seriekobling er bedre.  Jeg har imidlertid erfart at så lenge du bruker LEDs av noenlunde OK kvalitet fra samme batch, så er det ikke et problem å parallellkoble dem.  I dette tilfellet ble "kablingen" ryddigere ved parallellkobling.

Må tilstå at jeg justerer CVs vha JMRI, så jeg er sannelig ikke sikker på hvilken det var.  Men skalvisee...


Ser ut for at det er CV 134 og 135 som regulerer dimmingen av utgang 15 og 16.

-Tore
Back to Top
 Post Reply Post Reply

Forum Jump Forum Permissions View Drop Down

Forum Software by Web Wiz Forums® version 12.05
Copyright ©2001-2022 Web Wiz Ltd.

This page was generated in 0,078 seconds.